در حال بارگذاری ...
  • یاداشت فهیمه عابدینی کارگردان نمایش عروسکی «سیمین و فرزان»؛

    جادویی از جنس عروسک ها

    ایران تئاتر : فهیمه عابدینی که اثری عاشقانه و ایرانی را بر اساس اپرایی معروف از آلکساندر پوشکین روی صحنه برده است درباره مسیری که به خلق «سیمین و فرزان» انجامیده یاداشتی در اختیار ایران تئاتر قرار داد.

    فهیمه عابدینی کار گردان «سیمین و فرزان» در این یاداشت نوشته است:


    ای در درون جانم و جان از تو بی‌خبر
    همیشه وقتی داستانی می‌شنوم، به این فکر می‌کنم که اگر خودم بخواهم آن را تعریف کنم، چگونه خواهد بود. شاید به تنهایی داستان‌گوی خوبی نباشم اما وقتی پای عروسک به میان بیاید، همه چیز متفاوت می‌شود. کمرویی و تپق زدن کنار می‌رود و انرژی خاص عروسک، مخاطب را جذب می‌کند. این همان ترکیب اضافی مورد علاقه‌ی من است: «جادوی عروسک». هنگامی که داستان یا نمایشنامه‌ی جذّابی می‌خوانم، زود به این فکر می‌کنم که چطور آن را با تئاتر عروسکی عرضه کنم. چه عروسکهایی؟ کدام تکنیک؟ کدام قالب؟ فکر می‌کنم این ویژگی مشترک همه‌ی عروسکی‌های تئاتر باشد: اینکه چطور هر موضوعی را به عروسک ربط بدهیم، برای داستان عروسک بسازیم و برای عروسک، داستان.


    برو بَر رَه، پُرس از رهگذرها / که آن همراه جان‌افزا کجا شد
    چند سال پیش که ذهنم بسیار درگیر یک اجرای روایی بود و در پی متنی بودم متناسب با ایده‌های اجرایی‌ای که در سر می‌پروراندم، آغاز کردم به جستجو در داستان اپراها، چراکه بسیاری از این داستانها سرشار از فراز و نشیب و اتفاقات دراماتیک هستند. این جستجوی شیرین مرا به اپرای «روسلان و لیودمیلا» اثر میخاییل گلینکا، بر اساس داستان منظومی از آلکساندر پوشکین، رساند. اپرای زیبایی که گلینکا در آن با به‌کارگیری موسیقی فولکلور روسیه‌ی وقت، داستان دو دلداده را بیان می‌کند. ترجمه‌ی انگلیسی متن اصلی را یافتم و مدتها در آن غرق شدم.  متنی غنی از زیبایی‌های ادبیات رمانتیک سده‌ی ۱۹ که اساسش نبرد خیر و شر بود.

    با اشتیاق، ترجمه را آغاز کردم اما در میانه‌ی راه، شباهت‌هایی با داستانها و ادبیات فارسی برایم مشهود شد و فکر کردم چه بهتر که این داستان را در یک قالب ایرانی، عرضه کنم. با همکاری همسرم، نام ها را تغییر دادم، برخی از شخصیت ها و اتفاقات را در جهت متمرکزتر شدن داستان، حذف کردم و به بعضی دیگر، بال و پر دادم. اما متن همچنان نیاز به پررنگ‌تر شدن سویه‌ی ایرانی‌اش داشت. به این فکر افتادم که برای تقویت فضاها از ردیف آوازی ایرانی، بهره ببرم و بر اساس ردیف آوازی استاد محمود کریمی، پیش رفتم: با گرایلیِ شور، فرزان را به تاختن و جستجو در پی سیمین، فراخواندم، وقتی دلتنگ و غصه‌دار بود، دیلمان می‌خواند، وقتی سیمین به خواب می‌رفت، دشتستانی و حاجیانی و...


    نقش شیرین رَود از سنگ ولی ممکن نیست / که خیال رُخش از خاطر فرهاد رَود
    هنگامی که متن، در پی فراخوان جشنواره‌ی عروسکی تهران مبارک، پذیرفته شد و به مرحله‌ی اجرا رسیدیم، طراحان عروسکِ گروه، پیشنهاد دادند که عروسکها بر اساس تصویرسازی‌های کتابهای چاپ سنگیِ دوره‌ی قاجار، طراحی و ساخته شوند. پیشنهاد هیجان‌انگیزی که هم کاری نو در تئاتر بود، هم سویه‌ی ایرانیِ کار را تقویت می‌کرد، هم یادآور منابع غنی تصویرسازی ایرانی بود و هم جذابیت‌های بصری فراوانی به کار افزود.

     

    خُرّم آن لحظه که مشتاق، به یاری برسد

    خلاصه اینکه «سیمین و فرزان» پس از یک دوره کار سخت و شیرین، در هفدهمین جشنواره‌ی عروسکی تهران مبارک، به اجرا رسید و تماشاچیان، اعم از اساتید نمایش عروسکی و غیر عروسکی، دوستش داشتند و اکنون که مشتاقانه به اجرای عموم رسیده‌ایم، تلاش کرده‌ایم ظرائف بیشتری در کار بگنجانیم و نکات مبهم و پیچیده‌ی داستان را با راهنماییِ اساتید، روشن کنیم.
    به امید آنکه تئاتر عروسکی بزرگسال، هر روز بالنده‌تر شود، از حاشیه بیرون آمده و در متن بنشیند.
    و سخن آخر اینکه فراوانْ قدردان خانم مرضیه برومند و آقای دکتر  سعید اسدی هستم که اگر لطف بی‌دریغ ایشان نبود، «سیمین و فرزان» به اجرا نمی‌رسید."

     

    نمایش عروسکی «سیمین و فرزان» بر اساس منظومه‌ی «روسلان و لیودمیلا» نوشته‌ی آلکساندر پوشکین است که فهیمه عابدینی آن را نوشته و کارگردانی کرده است. در خلاصه داستان این نمایش آمده است که سیمین در شب عروسی‌اش با فرزان، گم می‌شود و فرزان راهی پرفراز و نشیب برای یافتن او آغاز می‌کند.

    در این نمایش عروسکی فهیمه عابدینی و صادق صادقی‌پور به عنوان بازیسازان حضور دارند. نوازندگان موسیقی  آرش لطفی، مانا جوادی، طراحی و ساخت عروسک را رفعت هاشمی سی‌سخت، مرضیه سرمشقی و طراحی و ساخت دکور را بابک جوانمرد، صادق صادقی‌پور، طراحی و دوخت لباس را الهه میرزایی، هانیه زحمتکش (خنده‌ی باران) بر عهده دارند.

    این نمایش ساعت 20 در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه است و علاقه مندان می توانند از طریق سایت تیوال نسبت به خرید بلیط این نمایش اقدام کنند.




    مطالب مرتبط

    گفت وگو با فهیمه عابدینی کارگردان نمایش «سیمین و فرزان»

نبرد خیر و شر محور اصلی اجرا محسوب می شود
    گفت وگو با فهیمه عابدینی کارگردان نمایش «سیمین و فرزان»

    نبرد خیر و شر محور اصلی اجرا محسوب می شود

    ایران تئاتر:نمایش سیمین و فرزان در فضای نمایش‌های عروسکی و متون ایرانی و بر اساس داستانی سر راست و جذابی شکل‌گرفته است و یک نمایش سرگرم‌کننده با طراحی دکوری خلاقانه و کاربردی است، در حقیقت طراحی صحنه منحصربه‌فرد نمایش سیمین و فرزان ویژگی اصلی این نمایش است و یک طراحی صحنه ...

    |

    در نشست نقد و بررسی «سیمین و فرزان» مطرح شد

گفتگو درباره یک نمایش شاخص فرهنگی
    در نشست نقد و بررسی «سیمین و فرزان» مطرح شد

    گفتگو درباره یک نمایش شاخص فرهنگی

    در دوشنبه های نقد تئاتر کانون ملی منتقدان امید طاهری و رضا آشفته در تایید نمایش عروسکی «سیمین و فرزان» به عنوان یک کار شاخص نمایشی و فرهنگی که این روزها تولید و اجرایشان بسیار ضرورت دارد سخنرانی کردند.

    |

    گفت‌وگو با صادق صادقی پور بازیگر نمایش  «سیمین و فرزان»

نمایش عروسکی مختص کودکان نیست
    گفت‌وگو با صادق صادقی پور بازیگر نمایش «سیمین و فرزان»

    نمایش عروسکی مختص کودکان نیست

    بازی در نمایش های عروسکی و یا عروسک گردانی دارای شرایط جذاب و متفاوتی است و صادق صادقی پور سال ها است در این حوزه فعالیت دارد و با استفاده از تکنیک های بازیگری و عروسک گردانی به شخصیت فرزان جان بخشی کرده است.

    |

    کارگردان «سیمین و فرزان» حاضر در جشنواره نمایش عروسکی در گفت‌وگو با ایران تئاتر

نمایش عروسکی ظرفیت‌های متکثری برای درونمایه‌های گوناگون دارد
    کارگردان «سیمین و فرزان» حاضر در جشنواره نمایش عروسکی در گفت‌وگو با ایران تئاتر

    نمایش عروسکی ظرفیت‌های متکثری برای درونمایه‌های گوناگون دارد

    فهیمه عابدینی نویسنده و کارگردان نمایش عروسکی « سیمین و فرزان» معتقد است؛ فرمت نمایش عروسکی قابلیت‌های بسیار متکثر و متعددی برای درونمایه های گوناگون از فلسفی و مفهومی گرفته تا داستان‌های عامه پسند دارد.

    |

    نظرات کاربران