در حال بارگذاری ...
پیام تسلیت رئیس یونیمای ایران به مناسبت درگذشت استاد فقید نمایش عروسکی

خمیه شب بازی به اعتبار خانواده خمسه‌ای به جهانیان معرفی شده

اردشیر صالح‌پور رئیس یونیمای ایران در پیامی درگذشت مرتضی شیخ احمد خمسه‌ای را تسلیت گفت و عنوان کرد نمایش خمیه شب بازی به اعتبار خانواده خمسه ای که چندین نسل این هنر در تبار آنان تداوم داشته به جهانیان معرفی شده است.

به گزارش ایران تئاتر در متن پیام  دکتر اردشیر صالح‌پور رئیس یونیمای ایران آمده است: استاد مرتضی خمسه ای آخرین بازمانده نسل خیمه شب بازان سنتی ایران از میان ما رفت و خانواده  نمایش عروسکی ایران را تنها گذاشت و این زنگ خطری است که نمایش خیمه شب بازی و سایر گونه های نمایشی ما را تهدید و متذکراین نکته می کند که چنانچه از این مواریث و سرمایه های فرهنگی و هنرهای سنتی و آیینی بهره نگیریم ، دیر یا زود چراغ صحنه های نمایش های سنتی و آیینی ایران به خاموشی  خواهد نشست .
 خیمه شب بازی یکی از شناخته ترین و قدیمی ترین گونه های نمایش عروسکی ایرانی بوده که به گواه تاریخی از دیر باز در ایران رواج و رونق داشته و همواره مورد توجه و علاقه ی اقشار مختلف بویژه کودکان و نوجوانان بوده است . در این میان نیز شاعران بسیاری همچون خیام ، حافظ ، نظامی ، اسدی طوسی به این هنر سنتی اشاره نموده اند .
خوشوقتانه این گونه نمایش عروسکی به اعتبار خانواده ی خمسه ای که چندین نسل این هنر در تبار آنان تداوم داشته به جهانیان معرفی شده و دراین راستا ، همواره حضور آنان در جشنواره های بین المللی باعث معرفی این هنرملی گردیده  است  و از این حیث تلاش آنان انکار ناپذیر و ستودنی است .
اتحادیه ی بین المللی نمایشگران عروسکی " یونیمای ایران " که عنوان اختصاری خود را از نام " مبارک یونیما " عروسک شناخته شده خیمه شب بازی ایرانی گرفته ، به مراتب تسلیت و همدردی خود را در فقدان این استاد ارجمند که عمر خود را صرف ترویج و گسترش این هنر ملی نموده ، ابراز داشته و این ضایعه را به خانواده نمایش عروسکی ایران و خانواده نمایشگران عروسکی جهان تسلیت می گوید .




نظرات کاربران