در حال بارگذاری ...
در آیین تقدیر از هنرمند پیشکسوت همزمان با هفته تئاتر عنوان شد

جایگاه احمد دامود در تئاتر ایران یگانه و بی‌نظیر است

آیین تقدیر از احمد دامود در سومین روز جشن بزرگداشت هفته تئاتر و در روزی که به نام ژاله علو نامگذاری شده در عمارت خانه تئاتر برگزار شد.

آیین تقدیر از احمد دامود، محقق، مدرس، مترجم و بازیگر تئاتر ایران عصر دوشنبه 9 اردیبهشت 98 در سومین روز جشن بزرگداشت هفته تئاتر و در روزی که به نام ژاله علو نامگذاری شده در سالن عباس جوانمرد عمارت تئاتر با حضور جمعی از هنرمندان عرصه تئاتر برگزار شد.

فرهاد آئیش در ابتدای این مراسم با اشاره به اینکه تک تک حاضرین در جمع  مطمئناً با عشق و علاقه خاصی نسبت به استاد احمد دامود در اینجا جمع شده اند، اظهار کرد: دلیل اینکه امروز میزبانی از این مراسم به عهده من گذاشته  شده، آشنایی چهل ساله ام با احمد دامود است و اینکه در لیست عاشقان او من مقام بالاتری دارم. شخصاً  خودم را بسیار مدیون این شخصیت می دانم که هم از نظر دانش تئاتر و هم از نظر نقشی که در ایجاد بسترهای تئاتری در کشور دارد، یگانه و بی نظیر است. اگر ما امروز در این جایگاه هستیم به خاطر میراث داری از صداقت و شرافت احمد دامود است. به جز دانش و تجربه ای که او به آن ها مجهز است، نوع برخورد او با دانش و هنر برخوردی انسانی بوده است.

دکتر محمدرضا خاکی سخنران بعدی این مراسم در ابتدای سخنانش در ارتباط با جایگاه استاد احمد دامود در عرصه تئاتر کشور گفت: آقای دامود به جز فعالیت در زمینه های نویسندگی، ترجمه، بازیگری، زمیان زیادی را صرف آموزش تئاتر و به خصوص آموزش بازیگری کرده است. به جدیت می گویم که زمانی که آقای دامود به ایران آمدند، هیچ چیز جدیدی درباره بازیگری نوین در ایران وجود نداشت. ما چیزی از نظریه های اجرایی، بازیگری و روش ها و سیستم های جدید نمی دانستیم. تنها منبعی که به صورت مکتوب و و حتی نه به شکل کامل برای ما مانده بود و بعدها توسط مرحوم مهین اسکویی ترجمه شد، کتاب های استانیسلاوسکی بود که به صورت یک مجموعه در اختیار ما قرار گرفت. همه می دانند که این کتاب مجموعه ای از کارها، تاریخچه، فکر و روش های استانیسلاوسکی بود و اساساً باید به صورت بخش هایی تفکیک شده مورد مطالعه و بهره برداری قرار می گرفتند. اما آقای دامود کاری اساسی در این زمینه کردند و مستقیماً سراغ ترجمه نرفتند. تا آن موقع در ایران حتی کلمه ای در مورد متد اکتینگ صحبت نمی شد، اما آقای دامود نقش بزرگی در تدوین و ارائه این مفاهیم دارد.

در ادامه این مراسم نیز حامد بهداد بازیگر تئاتر و سینما و از شاگردان استاد احمد دامود با یادآوری سال های هنرآموزی اش گفت: سال های عجیبی بود برای من. گمان می کنم استاد و پیری در تئاتر نبود که ما شاگردی شان را نکرده باشیم؛ فقط این را می دانم که نسبت به دیگران شاید ظرف کوچک تری داشتم. از بازیگری، از تئاتر و هر آنچه که به این کلمه یعنی نمایش ختم می شد حرف بود؛ از اکتورز استودیو هم همیشه حرف بود و برای بچه ها از اطراف و اکناف کشور و این شهر بزرگشیوه ای بسیار جذاب به نظر می رسید. محصول آن را در طول سالیان دیده بودیم؛ از زمانی که این سفر از روسیه به آمریکا می رسد و در انجا محصولش را روی پرده ها می دیدیم، بخشی از جهان نمایش درگیرش بود. ما هم این سودا را داشتیم که چه روی صحنه و چه روبه روی دوربین به آن جادو دست پیدا کنیم. تمام متن های نویسندگان آمریکایی آن دوره را که جملگی متاثر از آنتوان آرتو بودند، تجربه می کردیم. اما بعد از اینکه کتاب متد اکتینگ آقای دامود در اختیارمان قرار گرفت پنجره تازه ای به بازیگری برایمان باز شد.

 شهرام گیل آبادی مدیرعامل خانه تئاتر نیز در بخش بعدی این مراسم ضمن خوشامدگویی به حاضرین طی سخنانس کوتاه اظهار کرد: خیلی خوشحال هستم که طلیعه این نشست با پیشنهاد اقای دکتر خاکی و زحمات ایشان که به طور شبانه روزی و از قبل از نوروز صورت گرفت شاهد بودیم.

مدیر عامل خانه تئاتر همچنین با تشکر از استاد احمد دامود برای حضور در این مراسم خطاب به او گفت: حضور این جمع صمیمی در اینجا فقط به خاطر یک مسئله است؛ اینکه شما همواره عاشقانه کار کردید و اکنون نتیجه عشقتان را که در دل دانشجویانتان جای گرفته اکنون شاهد هستید.

در بخش پایانی این مراسم اهدای لوح یادبود به استاد احمد دامود صورت گرفت که با تشویق ویژه ای از سوی حاضرین همراه بود.

 

 




نظرات کاربران