سمینار بینالمللی "تئاتر معاصر، نقد معاصر" با حضور یان هربرت (رئیس کانون منتقدان جهان)، امیررضا خادم (نماینده مجلس شورای اسلامی)، محمدحسین ایمانی خوشخو (معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشا اسلامی)، مجید سرسنگی (دبیر جشنواره بیست و ششم تئاتر فجر)، نصرالله قادری (رئیس کانون ملی منتقدان تئاتر ایران) و جمعی از استادان ایرانی و خارجی، منتقدان تئاتر، هنرمندان و خبرنگاران رسانههای گروهی صبح دوشنبه 15 بهمنماه در تالار بتهوون خانه هنرمندان ایران برگ
سمینار بینالمللی "تئاتر معاصر، نقد معاصر" با حضور یان هربرت (رئیس کانون منتقدان جهان)، امیررضا خادم (نماینده مجلس شورای اسلامی)، محمدحسین ایمانی خوشخو (معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشا اسلامی)، مجید سرسنگی (دبیر جشنواره بیست و ششم تئاتر فجر)، نصرالله قادری (رئیس کانون ملی منتقدان تئاتر ایران) و جمعی از استادان ایرانی و خارجی، منتقدان تئاتر، هنرمندان و خبرنگاران رسانههای گروهی صبح دوشنبه ۱۵ بهمنماه در تالار بتهوون خانه هنرمندان ایران برگزار شد. در ابتدای این جلسه کتایون حسینزاده، دبیر سمینار "تئاتر معاصر، نقد معاصر" ضمن خیرمقدم، به ارائه گزارشی از این سمینار پرداخت. در این گزارش هدف از برگزاری این سمینار رسیدن به جایگاه مطلوب نقد تئاتر ذکر شد که در آن هفت محور اصلی ملاک و معیار بوده است: ۱- نقد امروز و تأثیر آن بر مخاطب تئاتر ، ۲- نقد امروز و تأثیر آن بر گروههای اجرایی تئاتر، ۳- کارکردهای نقد امروز تئاتر، ۴- وجه تمایز نقد و تحلیل در تئاتر، ۵- رویکردهای نقد نوین در ت
رضا آشفته
سمینار بینالمللی "تئاتر معاصر، نقد معاصر" با حضور یان هربرت (رئیس کانون منتقدان جهان)، امیررضا خادم (نماینده مجلس شورای اسلامی)، محمدحسین ایمانی خوشخو (معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشا اسلامی)، مجید سرسنگی (دبیر جشنواره بیست و ششم تئاتر فجر)، نصرالله قادری (رئیس کانون ملی منتقدان تئاتر ایران) و جمعی از استادان ایرانی و خارجی، منتقدان تئاتر، هنرمندان و خبرنگاران رسانههای گروهی صبح دوشنبه 15 بهمنماه در تالار بتهوون خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
در ابتدای این جلسه کتایون حسینزاده، دبیر سمینار "تئاتر معاصر، نقد معاصر" ضمن خیرمقدم، به ارائه گزارشی از این سمینار پرداخت. در این گزارش هدف از برگزاری این سمینار رسیدن به جایگاه مطلوب نقد تئاتر ذکر شد که در آن هفت محور اصلی ملاک و معیار بوده است: 1- نقد امروز و تأثیر آن بر مخاطب تئاتر ، 2- نقد امروز و تأثیر آن بر گروههای اجرایی تئاتر، 3- کارکردهای نقد امروز تئاتر، 4- وجه تمایز نقد و تحلیل در تئاتر، 5- رویکردهای نقد نوین در تئاتر، 6- کارکرد نقد سیاسی در تئاتر، 7- تاریخ تئاتر، نظریه تئاتر، نقد تئاتر (تفاوتها و تشابهها).
این سمینار با اعلام فراخوان و همچنین دعوت از اساتید و پیشکسوتان این رشته و منتقدان کانون منتقدان جهان، در جهت رسیدن به این هدف کوشیده است. تعداد درخواستها و خلاصه مقالات رسیده شده به دبیرخانه سمینار 41 عدد بود که از میان آنها 10 نفر به منظور ارائه مقاله انتخاب شدند.
مجید سرسنگی هم هدف از برگزاری این سمینار را یک همسویی بین بخش عملی و اجرایی و بخش نظری تئاتر دانست، و این مهم بر پایه این باور شکل گرفته که بدون نشستها و سمینارهای علمی و تخصصی نمیتوان به تئاتر سمت و سو داد و به همین منظور در حاشیه جشنواره تئاتر فجر 14 کارگاه و سمینار و نشست علمی و آموزشی تئاتر برگزار شده و خواهد شد. امروز هم کانون ملی منتقدان تئاتر ایران سمینار تئاتر معاصر، نقد معاصر را برگزار میکند.
امیررضا خادم هدف برنامهریزان و سیاستگذاران و تلاش اصحاب قلم در حوزه تئاتر را توسعه و گسترش و پویایی هر چه بیشتر این بخش مظلوم (تئاتر) هنر کشورمان ارزیابی کرد و برگزاری سمینار "تئاتر معاصر، نقد معاصر" را فرصت بسیار مغتنمی دانست که در حاشیه جشنواره تئاتر فجر برگزار میشود.
او خود را به عنوان نماینده مجلس و عضو کمیسیون فرهنگی موظف دانست که از نزدیک با جریانها و اتفاقهای هنری آشنا شود، و فرصتها و تحدیدهای آن را شناسایی کند و در این رابطه بهترین جایگاه انتقال دهنده را کارشناسان و نقادان و فعالان این حوزه معرفی کرد. خادم ضمناً یادآور شد که ما در زمینه تئاتر همانند ورزش دارای سبکهای اجرایی هستیم و به همین دلیل نباید صرفاً مقلدانه عمل کنیم.
نصرالله قادری آموزش نقد تئاتر را یکی از اهداف کانون ملی منتقدان تئاتر ارزیابی کرد که برگزاری سمینار تئاتر معاصر، نقد معاصر با چنین منظوری صورت گرفته و مجید سرسنگی هم از این پیشنهاد به خوبی استقبال کرده است.
یان هربرت رئیس کانون منتقدان تئاتر جهان هم از این که در چنین سمیناری در تهران حضور دارد، ابراز خرسندی کرد و اعتقاد داشت که در این سمینار افراد نخبه و سرآمد برای ارائه مقاله و سخنرانی دعوت شدهاند.
محمدحسین ایمانی خوشخو هم مقاله مفصلی را در رابطه با مفهوم نقد و نقد تئاتر در این سمینار ارائه کرد و وظیفه منتقد تئاتر را پل ارتباطی بین اثر هنری و مخاطب فرض کرد و در نقد تعاملی بین علم و هنر صورت میگیرد.
در این مقاله همچنین یادآوری شده بود که از زمانی که هنر گفت و گو به وجود آمده، نقد دراماتیک هم شکل گرفته تا نوعی مبادله احساسات و برقراری ارتباط بر پایه ذائقه هنری صورت گیرد. نقد دراماتیک به همین ترتیب در بهبود جریان کل تئاتر مؤثر بوده است.
در ادامه این سمینار اسماعیل بنی اردلان با موضوع "نقد در سنت ایرانی"، یان هربرت با موضوع "انتقاد در عمل"، دکتر فرشید ابراهیمیان با موضوع "سیر تحول نقد از دکارت تا دریدا" و دکتر بهزاد قادری با موضع "دیدنی همچون ندیدن" (چالشهای رمانتیک با تقلید) سخنرانی کردند.
در مقاله بنی اردلان یادآور شده بود: نقد به عنوان فهم و سنجش در سنت ایرانی از اوایل قرن دوم هجری مطرح شد. سرچشمه چالشها یا مبنای نقد را میتوان به بعد از رحلت پیامبر (ص) به خصوص در استنباطهای مبانی دینی نسبت داد. تفاوت آراء در فهم و شرح قرآن از یک سو شاخههایی مانند علم کلام پدید آورد و از سوی دیگر فلسفهای که از یونان وارد شده بود. مصادیق آن نزاعهایی است که میان محمد غزالی و اهل فلسفه رخ داده است.
در مقاله "انتقاد در عمل"، یان هربرت به عقیدهای بسیار شخصی و متعصبانه از چیستی نقد پرداخت که بخشی از آن به این دلیل است که او شدیداً معتقد است نقد باید شخصی و به گونهای یک طرفه باشد، همچنین، او با هیچ نوع سفسطهگری دیگری نمیتوانست از عهده این سئوال برآید.
فرشید ابراهیمیان هم به مقوله نقد نوین (یا نقدی که در برابر نقد پیش از خود قرار میگیرد) که از دکارت شروع شده و تا دریدا ادامه یافته است، پرداخت.
بهزاد قادری نیز بر پایه این پرسش که اگر درام بر محور دیدن میچرخد، درام و اصول زیباییشناختی رمانتیکهای نخستین، تلاش میکرد فرآیند و چیستی آن را بررسی کند. در این مقاله به دغدغه رمانتیکها درباره صورت آفرینی به خاطر کندوکاو درباره نوع و ماهیت دیدن و چالش با معیارهای تقلیدی پرداخته شد.