در حال بارگذاری ...
...

منشور تئاتر ایران به منظور هماهنگی و جهت‌دار کردن حرکت توسعه تئاتر ایران تدوین شد

به گزارش سایت ایران تئاتر، دکتر مجید سرسنگی دبیر بیست و ششمین جشنواره تئاتر فجر در این نشست گفت: امسال تدوین منشور تئاتر ایران را با همکاری مرکز هنرهای نمایشی و دبیرخانه جشنواره و به منظور هماهنگی و جهت‌دار کردن حرکت توسعه تئاتر ایران و با تأکید بر توانایی‌ها و وجوه اخلاقی هنرمندان تئاتر کشور تدوین کرده‌ایم. این منشور به عنوان اولین سند رسمی تئاتر کشور در اختیار هنرمندان قرار گرفت و پس از تأیید و تبیین نقطه نظرات آنان به ثبت می‌رسد. تصویب این سند اقدامی است که تا سال‌های سال آثار آن در تئاتر کشور دیده می‌شود. این منشور یک سند فرادستی و ناظر بر سند توسعه تئاتر است و مفاهیم کلان‌تری را نسبت به آن دربر می‌گیرد. مدیر مرکز هنرهای نمایشی نیز ادامه داد: منشور تئاتر ایران آرمان‌ها، ایده‌ها و ایده‌آل‌های تئاتر را شامل خواهد شد. این منشور فردا صبح در مراسم افتتاحیه که در حرم امام خمینی (ره) برگزار می‌شود قرائت خواهد شد. این منشور ضمن خیر و برکتی که برای هنرمندان تئاتر به همراه خواهد داشت، مردم

زهرا شایان فر
آخرین نشست مطبوعاتی بیست و ششمین جشنواره تئاتر فجر با حضور حسین پارسایی مدیر مرکز هنرهای نمایشی، دکتر مجید سرسنگی دبیر جشنواره و دبیران بخش‌های مختلف صبح امروز برگزار شد و طی آن، دکتر سرسنگی از تدوین منشور تئاتر ایران و قرائت آن در مراسم افتتاحیه (مرقد امام خمینی (ره) ) خبر داد.
به گزارش سایت ایران تئاتر، دکتر مجید سرسنگی دبیر بیست و ششمین جشنواره تئاتر فجر در این نشست گفت: امسال تدوین منشور تئاتر ایران را با همکاری مرکز هنرهای نمایشی و دبیرخانه جشنواره و به منظور هماهنگی و جهت‌دار کردن حرکت توسعه تئاتر ایران و با تأکید بر توانایی‌ها و وجوه اخلاقی هنرمندان تئاتر کشور تدوین کرده‌ایم.
این منشور به عنوان اولین سند رسمی تئاتر کشور در اختیار هنرمندان قرار گرفت و پس از تأیید و تبیین نقطه نظرات آنان به ثبت می‌رسد. تصویب این سند اقدامی است که تا سال‌های سال آثار آن در تئاتر کشور دیده می‌شود. این منشور یک سند فرادستی و ناظر بر سند توسعه تئاتر است و مفاهیم کلان‌تری را نسبت به آن دربر می‌گیرد.
مدیر مرکز هنرهای نمایشی نیز ادامه داد: منشور تئاتر ایران آرمان‌ها، ایده‌ها و ایده‌آل‌های تئاتر را شامل خواهد شد. این منشور فردا صبح در مراسم افتتاحیه که در حرم امام خمینی (ره) برگزار می‌شود قرائت خواهد شد. این منشور ضمن خیر و برکتی که برای هنرمندان تئاتر به همراه خواهد داشت، مردم و مسئولان را نیز متوجه موضوعات تئاتر می‌کند.
حسین پارسایی سپس بیست و ششمین جشنواره تئاتر فجر را جشنواره‌ای فراگیر و نسبت به آرمان‌های خود نزدیک‌تر از سال‌های گذشته نامید و گفت: جشنواره امسال اولین جشنواره فجری است که مشارکت دستگاه‌های فرهنگی، اقشار و آحاد مردم را در آن مشاهده می‌کنیم. این امر با مدیریت دکتر سرسنگی از قبل پیش‌بینی می‌شد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز ضمن ابراز خرسندی از جشنواره فجر امید دارد این جشنواره افق درخشانی را در صفحات رنگین تئاتر کشور رقم بزند. امیدوارم بعد از مراسم اختتامیه نیز شاهد دستاوردهای بیست و ششمین جشنواره تئاتر فجر باشید.
دکتر سرسنگی نیز برگزاری شایسته جشنواره را ناشی از کمک‌های صادقانه و بی‌دریغ مدیر مرکز هنرهای نمایشی، معاون هنری وزیر، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکارانش عنوان کرده و بر لزوم حضور دبیرخانه دائمی جشنواره فجر تأکید کرد و افزود: نزدیک به یک سال پیش طبق وعده، کار دبیرخانه آغاز شد. اعتقادمان این بود که جشنواره و هنرمندان تئاتر پتانسیل آن را دارند که بتوانند جشنواره را به جایگاه رفیعی برسانند و آن را به یکی از جشنواره‌های مهم و تأثیرگذار منطقه و بین‌الملل تبدیل کنند. در این روند لزوم حضور دائمی دبیرخانه احساس شد که امیدواریم جشنواره بتواند دبیرخانه دائمی خود را حفظ کند. زیرا یکی از شروط جشنواره این است که بتواند ارتباط خود را با مخاطبان در طول سال ادامه دهد.
وی با اشاره این که "بر اساس برنامه‌ریزی و اهداف و در جهت رسیدن به آن گام برداشته‌ایم، اضافه کرد: قطعاً کوتاهی و نقصان‌هایی داشته‌ایم که مسئولیت آن با من است. امیدوارم کسانی که جشنواره را ادامه می‌دهند این نقاط ضعف را تبدیل به قدرت کنند چرا که جشنواره متعلق به همه ماست و ارتقاء و رفعت آن ارتقاء و رفعت جایگاه تئاتر ایران در دنیا محسوب می‌شود.
وی ضمن ارائه آمار کوتاهی از جشنواره به بخش‌های مختلف آن اشاره کرد و گفت: در این جشنواره 714 اجرا توسط 197 گروه و در 103 مکان شهر تهران به اجرا درمی‌آیند. 14 سمینار و کارگاه طراحی شده که بخشی از آن در جشنواره ادامه می‌یابد، 16 عنوان انتشارات داشته‌ایم که بخشی از آن با همکاری دیگر انتشاراتی‌ها انجام شده و امیدواریم مجموعه برنامه‌ها بتواند جلب رضایت مردم را در تلاشی که برای نزدیکی و آشتی تئاتر با آنان داشته‌ایم و همین طور هنرمندان را که با همه کمبودها، فروتنانه در عرصه تئاتر کار می‌کنند داشته باشیم.
در بخش دیگر این جلسه که به پرسش و پاسخ خبرنگاران اختصاص یافت مسائلی چون، آرمان‌های جشنواره تئاتر فجر، دبیری جشنواره بیست و هفتم، آیین‌نامه ثابت جشنواره تئاتر فجر، بودجه، جذب اسپانسر، قراردادها و مسائل بخش چشم‌انداز، استعفای مهرداد رایانی مخصوص از جشنواره، کارهای خارجی در بخش خیابانی، آشتی دادن تئاتر با مسئولان و حضور گروه انگلستان در جشنواره مورد پرسش قرار گرفت که از سوی مدیر مرکز هنرهای نمایشی و دبیر جشنواره به آن‌ها پاسخ داده شد.
حسین پارسایی درباره درباره انتخاب دبیر جشنواره سال آینده گفت: اگر دکتر سرسنگی این مسئولیت را بپذیرند افتخار بزرگی به جشنواره داده‌اند. در هر حال سرنوشت دبیری جشنواره سال آینده تا زمان مراسم اختتامیه مشخص و در آن مراسم اعلام خواهد شد.
دکتر سرسنگی نیز درباره تنظیم آیین‌نامه تئاتر فجر به ناگزیر بودن برخی تغییرات جشنواره اشاره کرد و توضیح داد: این تغییرات به تناسب موضوع و نگاه جشنواره در یک سال و به طور جزئی اتفاق می‌افتد. ساختار ثابت جشنواره تئاتر فجر به تصویب شورای عالی تئاتر رسیده و یکی از آخرین کارهایم در این جشنواره اصلاح ساختاری آن است که پیشنهادهای خودم را در این خصوص به شورا ارائه خواهم داد. امیدوارم از این پس کمتر با تغیرات ناگهانی روبه‌رو شویم. چرا که تغییرات ناگهانی و بدون برنامه‌ریزی آفت جدی جشنواره است.
وی جشنواره بیست و ششم را بدون نگرانی در زمینه بودجه عنوان کرد و گفت: با تمام گروه‌ها و عوامل اجرایی قرارداد بسته‌ایم و مطابق قرارداد پرداخت داریم. رقم اعتبار پیش‌بینی شده یک میلیارد و دویست میلیون تومان بود که 600 میلیون آن را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بقیه را از طریق مشارکت تأمین کردیم. از آن جا که بخشی از هزینه‌ها کاهش یافت تعهد کردیم که 400 میلیون آن از طریق مشارکت فراهم شود.
وی جذب اسپانسر را تجربه‌ای موفق و ناموفق در این جشنواره معرفی کرد و توضیح داد که شروع این تجربه آن را موفق و عدم شناخت بنگاه‌های اقتصادی از جشنواره فرهنگی آن را ناموفق کرد. خیلی از اسپانسرها به بازگشت سرمایه فکر می‌کردند. اما امیدوایم با تجربه امسال و معرفی گسترده جشنواره برای بنگاه‌های اقتصادی در سال آینده، اسپانسرهای بیشتری جذب شوند.
مدیر مرکز هنرهای نمایشی نیز در پاسخ به سئوالات مطرح شده درباره بخش چشم‌انداز و قراردادهای اجرا گفت: مطابق فراخوان گروه شرکت‌کننده در این بخش قسط اول اجرای عمومی خود را برای جشنواره دریافت می‌کند. رقم دریافتی گروه مشخص است و گروه چه یک قسط بگیرد یا همه پولش را یک‌جا بگیرد این رقم تغییر نخواهد کرد. در ضمن این گروه‌ها در اولویت اجرای عمومی تالارها قرار گرفته‌اند مگر آن که نمایش‌هایی که خود کارگردان تمایل داشته باشد در تابستان یا پاییز اجرا داشته باشد.
وی رشد چشمگیر مبلغ کمک هزینه بخش‌های مسابقه بین‌الملل و تجربه‌های دانشجویی را نیز مورد تذکر قرار داد.
دکتر سرسنگی نیز درباره حاشیه‌های این بخش توضیح داد: مبنای کار ما احترام به رأی داوران و حفظ حرمت بوده است. انتخاب‌ها کاملاً بر اساس رأی داوران بوده. آن زمان ترجیح دادیم به این حاشیه‌های مضر نپردازیم شاید بعد از اتمام جشنواره درباره آن توضیح دهیم. بعد از آن اتفاقات نیز با تک‌تک هنرمندان جلسه گذاشتیم و اسناد و مدارک را به طور شفاف ارائه کردیم که به نظر می‌رسد آن دوستان نیز توضیحات را پذیرفتند.
مدیر مرکز هنرهای نمایشی درباره استعفای مهرداد رایانی مخصوص گفت: رایانی همکار مرکز است و همه ما در خدمت جشنواره هستیم.
دکتر سرسنگی نیز با اشاره به زحمات بسیار مهرداد رایانی برای جشنواره گفت: هم اکنون ایشان مدیریت مجموعه بزرگ تئاتر شهر را در جشنواره بر عهده دارد.
در بخش دیگر این جلسه سرسنگی درباره حضور کمرنگ گروه‌های خارجی خیابانی در جشنواره توضیح داد و گفت: اعتقاد دارم تئاتر خیابانی یک بخش کوچک جشنواره بیست و ششم نیست، بلکه یکی از بخش‌های عمده است. از دیگر سو این بخش پتانسیل استقلال دارد اما در فصل مناسبی برگزار نمی‌شود. هم اکنون یکی از مشکلات ما درباره گروه‌های خارجی نگرانی برای دمای هواست. گروه‌های ارزشمند خوب و مؤثری را برای جشنواره دعوت کردیم که به دلیل مشکلات اجرایی نتوانستند بیایند.
در این نشست درباره حضور گروه انگلستان گفته شد که تا این لحظه همه گروه‌های ذکر شده در جدول مطابق برنامه به ایران سفر خواهند کرد و انگلستان نیز در یک ورک شاپ مشترک با کانادا حضور دارد.
حسین پارسایی نیز با اشاره به حضور مسئولان ارشد کشور در سالن‌های نمایش گفت: حال این وظیفه تولیدکنندگان تئاتر است که این جاذبه را در ساختار و معنا فراهم کنند که مورد توجه همگان قرار گیرد. از طریق دفتر وزارت‌خانه دعوت‌نامه برای مسئولان ارسال می‌شود. حضور مسئولان، خانواده یا همکاران مؤثرشان در سالن‌های مختلف تهران نشان می‌دهد که دعوت‌ها فقط برای کارهای دینی انجام نشده‌ است. در این دوره افتخار می‌کنم که آثار تولیدشده هیچ نقطه ضعفی ندارند تا مانع دعوت مهمانان رسمی شود.