در حال بارگذاری ...
امیر کربلایی زاده در گفت‌وگو با ایران تئاتر

تولید محتوای علمی را در حوزۀ استندآپ کمدی دنبال می‌کنیم

امیر کربلایی زاده گفت: تلاش داریم تا با پرورش و تربیت صحیح و علمی استندآپ کمدین های جوان، آن ها را به سمت پژوهش و تحقیق بیشتر در کنار تولیدات جدیدتر سوق بدهیم.

امیر کربلایی زاده بازیگر شناخته شده تئاتر، تلویزیون و سینما که در این سال ها تجربه های مختلفی را نیز در عرصه استندآپ کمدی به کارنامه هنری خود افزوده، به دنبال آنچه ظرفیت ها و کارکردهای ویژۀ استندآپ کمدی می خواند، این روزها بخشی از فعالیت های حرفه ای خود را با آموزش و تربیت استعدادهای جوان این عرصه در آکادمی استندآپ کمدی پی گرفته است. اخیراً نیز متوجه شدیم تشکیل دفتر تحقیق، پژوهش و تولید استندآپ کمدی را به عنوان بخشی از فعالیت این آکادمی برنامه ریزی کرده که حرکت در مسیر علمی و حرفه ای از عمده اهداف آن محسوب می شود. ایران تئاتر به همین بهانه گفت و گویی را با این هنرمند صورت داده که در ادامه می خوانید.

 

فعالیت دفتر تحقیق، پژوهش و تولید استندآپ کمدی الآن در چه مرحله ای است؟

بعد از تب و تاب استندآپ کمدی که در این سال ها در همه جهات گسترش پیدا کرد و جوانان بسیاری به آن روی آوردند، تصمیم گرفتم مجموعه ای را داشته باشیم تا علاوه بر پرورش و تربیت صحیح و علمی استندآپ کمدین های جوان، آن ها را به سمت پژوهش و تحقیق بیشتر در کنار تولیدات جدیدتر سوق بدهیم. بر این اساس و از آنجا که خودم مدعی اولین اجراهای استندآپ کمدی مستقل در ایران بودم دفتر تحقیق، پژوهش و تولید استندآپ کمدی راه اندازی شد. به این ترتیب سعی کردم فرآیند اجراها را منظم تر و هدایت شده تر پیش ببرم؛ به نحوی که جوان های علاقه مند بدانند مرکزی وجود دارد که در آنجا خواهند توانست با مقوله استندآپ کمدی بیشتر آشنا شوند؛ و اگر استعدادی در این زمینه دارند، استعدادهایشان را در این مرکز به شکلی مطلوب تر بروز دهند. همچنین هدف دیگر این دفتر در ارتباط با حمایت از پژوهش ها و پایان نامه ها در این حوزه است. این دفتر به شکل کاملاً مستقل فعالیت می کند و در آینده در صورتی که مجوز و حمایت هایی از سوی اداره کل هنرهای نمایشی داشته باشیم شاید بتوانیم سالن های مستقل استندآپ کمدی را هم مثل تمام دنیا داشته باشیم.

 

استندآپ کمدی از نظر علمی در ردۀ هنرهای نمایشی قرار می گیرد یا نمایش های سرگرمی؟

استندآپ کمدی در وهلۀ  اول در ارتباط با هنرهای نمایشی قرار می گیرد و پس از آن در ارتباط با سرگرمی. خیلی از جوکرها و شومن ها جنبه سرگرم کنندگی را در نمایش هایشان دارند، اما استندآپ کمدین ها خندۀ همراه با اندیشه را دنبال می کنند؛ به این معنی که بیشتر به دنبال به وجود آوردن جریان فکری در ذهن مخاطب خود هستند و با نقد و تحلیل کمدی خود سعی می کنند ذهن تماشاگر را به چالش بکشانند و دعوت به اینکه از زاویه ای دیگر به موضوع نگاه کنند.

 

دفتر تحقیق، پژوهش و تولید استندآپ کمدی سعی دارد در همین مسیر قدم بردارد؟

دقیقاً همینطور است. هدف ما این است که استندآپ کمدی مثل پیش پرده خوانی ما که دارای سابقه ای طولانی است و هنرمندان بسیار خوبی در این زمینه داشته ایم، به عنوان یک هنر نقادانه سر از محفل ها و مجالس در نیاورد و به یک سرگرمی صرف تبدیل نشود. استندآپ کمدی باید دارای سالن های مستقلی باشد که مخاطب بلیط بخرد، به تماشای آن بنشیند و بخندد، اما بعد از دیدن نمایش هم درگیر اندیشه ها و چالش هایی شوند که توسط کمدین در ذهنشان جرقه شده است.

 

به عنوان یک بازیگر تئاتر ارتباط استندآپ  کمدی را بیش از همه در ارتباط با نمایش می بینید؟

بله؛ اساساً معتقدم تعریف استندآپ کمدی همین است؛ یعنی نقد و بررسی مسائل سیاسی و اجتماعی با استفاده از ابزار بازیگری، مجری گری و بداهه پردازی. منظور این است که در استندآپ کمدی شما نه تنها بازیگر، نه مجری و نه بداهه پرداز صرف هستید؛ بلکه از همه این ها استفاده می کنید تا با مخاطب ارتباط برقرار کنید. استدآپ کمدین حتی یک پله بالاتر از بازیگر تئاتر قرار می گیرد و در حقیقت باید مهارت های بیشتری در اجرا داشته باشد. ما در امجری گری سخنوری را هم داریم و فنون آن را هم باید آموزش بدهیم. به این ترتیب فنون سخنوری همراه با تکنیک های بداهه پردازی مهارت هایی بیشتر از یک بازیگر معمولی تئاتر را می طلبد. از آنجا که فکر می کنم سبقه تئاتری مفیدی را دارم، همچنین اجرای نمایش های تک نفره  که برای هر کدام هم جوایزی دریافت کرده ام، به این نتیجه رسیده ام که استندآپ کمدی یک مرحله بعد از توانایی بازیگری است. با اینکه حرفه اصلی من تئاتر است، برای اینکه بتوانم جریان سازی در استندآپ کمدی را در میان جوانان پیش ببرم، دغدغه اصلی ام را بر روی آن قرار دهم تا زمانی که این سکان در اختیار اهلش قرار بگیرد و جوانانی که به این عرصه وارد می شوند راه را ادامه دهند. طبیعتاً فعالیت خود را همزمان در تئاتر، سینما و تلویزیون هم پیش خواهم برد ولی در کنار این ها استندآپ کمدی هم برایم دغدغه ای بسیار جدی است.

 

با وجود استقبال و پتانسیلی که در عرصه استندآپ کمدی در کشور شاهد هستیم، اصلی ترین چالشی که در این زمینه وجود دارد چیست؟

در کشور ما این خطر وجود دارد که در هر عرصه ای به دلیل روحیه افراط و تفریط دچار پیامدهای نامناسبی باشیم. استندآپ کمدی اگر از شکل علمی و صحیح خود به سمت لودگی و ابتذال کشیده شود تبدیل به اجرایی خواهد شد که فقط می خواهد به هر قیمت مخاطب را بخنداند. از طرف دیگر اگر نگاهی خشک و خیلی جدی به این هنر داشته باشیم ممکن است فقط برای گروه خاصی مورد توجه واقع شود. مخاطب استندآپ کمدی عموم مردم هستند ولی لازم است شکل صحیح خود را حفظ کند. مورد دیگر جدی گرفته نشدن این هنر از سوی طبقه فرهیخته ما است. این در صورتی است که در تمام دنیا هنرمندان بزرگی چون وودی آلن، رابین ویلیامز، ادی مورفی، جیم کری و حتی بازیگران بسیار شاخصی چون آل پاچینو که در جوانی به استندآپ کمدی  پرداخته پشت این هنر می ایستند. به نظر من استندآپ کمدی برای اینکه سریع تر در چرخه پذیرش هنری قرار بگیرد نیازمند توجه بیشتر فرهیختگان است. در این ارتباط برای نمونه از خانه تئاتر درخواست حمایت داشته ایم که پاسخ ها چندان دلگرم کننده نبوده است. با توجه به تعداد افرادی که به عرصه استندآپ کمدی ورود پیدا می کنند این ظرفیت حس می شود که بتوان جمعیتی صنفی برای آن بتوان تشکیل داد. هنرجویان آکادمی استندآپ کمدی در دفتر ما همواره فارغ التحصیلانی دارد که به عرصه حرفه ای این هنر پای می گذارند و علاوه بر این شمار علاقه مندانی که قصد دارند این حرفه را به صورت علمی بیاموزند رو به افزایش است و در آینده این هنرمندان نیاز به یک صنف خواهند داشت. طبیعی است که اگر اداره کل هنرهای نمایشی و خانه تئاتر در این ارتباط حمایت هایی را داشته باشند، این هنرمندان به سمت تشکیل صنف به صورت خصوصی نخواهند رفت.

 

در زمینۀ کمک به حرکت در مسیر علمی استندآپ کمدی چه حمایت هایی می تواند مثمر ثمر باشد؟

با کمک نهادهایی چون خانه تئاتر و اداره کل هنرهای نمایشی این هنر می تواند آرام آرام نهادینه شود. حمایت مراکز متولی تئاتر و رسانه های های ارتباط جمعی در این خصوص می تواند بسیار تاثیرگذار باشد. چنین همکاری ها و حمایت هایی از هم اکنون با سایت ایران تئاتر به عنوان یک مرجع تخصصی هنرهای نمایشی آغاز شده و امیدواریم در آینده نیز وسعت بیشتری پیدا کند.یکی از مواردی که برای دفتر تحقیق، پژوهش و تولید استندآپ کمدیبسیار اهمیت دارد، انتشار محتوایی است که بنا داریم در خصوص وجوه علمی استندآپ کمدی تولید و ارائه کنیم. بر این اساس از همکاری تمامی رسانه های ارتباط جمعی در خصوص  انتشار و اطلاع رسانی این محتوا استقبال می کنیم.

 

در همکاری با سایت ایران تئاتر مشخصاً چه زمینه هایی برای همکاری تعریف شده است؟

در این ارتباط به توافق رسیده ایم تا در آینده نزدیک به صورت هفتگی و منظم مقاله هایی را برای انتشار در اختیار ایران تئاتر قرار بدهیم. دوست داشتیم تا مقاله های پژوهشی و تحقیقی هنرجویان و فارغ التحصیلان در ارتباط با استندآپ کمدی نشر پیدا کند و چه جایی بهتر از رسانه هایی که مرجع و منبع های اصلی در حوزه تئاتر هستند. طبیعی است که همینجا از علاقه مندان به استندآپ کمدی دعوت می کنیم تا این مقاله ها را در سایت ایران تئاتر مطالعه کنند، همچنین از دیگر رسانه های هنری نیز دعوت می کنیم تا با بازنشر این مقالات در دسترسی مخاطبان به این محتوا سهیم باشند.

 

و سخن آخرتان؟

صحبت هایمان را با این جمله معروف بینگ کرازبی کمدین مشهور جهانی پایان می دهم که می گوید:« من راز موفقیت را نمی دانم، اما راز شکست این است که بخواهی همه را راضی نگه داری». قطع به یقین استندآپ کمدی همچون دیگر شاخه های هنری ممکن است مخالفانی داشته باشد، اما چقدر خب است که بپذیریم این هنر هم جای مطرح شدن و عمده شدن دارد. اگر احیاناً این هنر با سلیقه بعضی از افراد متناسب نیست، معنی اش این نخواهد بود که استندآپ کمدی باید حذف شود.

 

 




مطالب مرتبط

نگاهی به استندآپ کمدی در ایران (15)

گروتسک و کاربرد آن در استندآپ کمدی
نگاهی به استندآپ کمدی در ایران (15)

گروتسک و کاربرد آن در استندآپ کمدی

ایران تئاتر- علیرضا محمدی*: بین طنز و گروتسک گاهی رابطه ای دوجانبه برقرار است . هر گاه طنز نویس بخواهد برای ایجاد حداکثر حس ریشخند و انزجار در خواننده یا تماشاچی، شگردی به کار برد، قربانی خود را به صورت گروتسک به نمایش در می آورد.

|

نگاهی به استندآپ کمدی در ایران (14)

10 راه برای خنداندن و به فکر وا داشتن 
رایج ترین سبک های اجرای استندآپ کمدی
نگاهی به استندآپ کمدی در ایران (14)

10 راه برای خنداندن و به فکر وا داشتن
رایج ترین سبک های اجرای استندآپ کمدی

ایران تئاتر- علی کخجام*: این مقاله مواردی را در خصوص سبک های اجرای استندآپ کمدی بصورت اجمالی توضیح داده است و همچنین به توصیف ده مورد از متداول ترین سبک‌های این هنر نمایشی به همراه معرفی تعدادی از کمدین های سرشناس پرداخته است.

|

نگاهی به استندآپ کمدی در ایران (11)

خنداننده‌هایی به سبک کمدی نشسته
نگاهی به استندآپ کمدی در ایران (11)

خنداننده‌هایی به سبک کمدی نشسته

ایران تئاتر- علی کخجام*: این نوشته مباحثی را در خصوص یکی از زیرشاخه های هنر استندآپ کمدی تحت عنوان کمدی نشستهsit down comedy بیان می کند و همچنین توضیحاتی را پیرامون کاربرد ، اهمیت و جایگاه این سبک از کمدی انفرادی در اختیار کمدین ها و علاقه مندان به این رشته هنری قرار می دهد.

|

نگاهی به استندآپ کمدی در ایران (9)

نگاه گذشتگان به استندآپ کمدی
نگاهی به استندآپ کمدی در ایران (9)

نگاه گذشتگان به استندآپ کمدی

ایران تئاتر - فهیمه صادقی*: مردم در گذشته اصلا اجرا ی استند آپ کمدی را هنر نمی دانستند و از این نوع اجرا صرفاً جهتِ سرگرمی های خانوادگی استفاده می شد. اما امروزه این نوع اجرا را سازماندهی کردند و برای آن با تغییراتی در نوع اجرا چهارچوب هایی گذاشته شده است. پس از مدت ها بررسی، اسم ...

|

امیر کربلایی‌زاده در گفت‌وگو با ایران‌تئاتر مطرح کرد

همکاری با امین حیایی در زمینه آموزش استندآپ کمدی
امیر کربلایی‌زاده در گفت‌وگو با ایران‌تئاتر مطرح کرد

همکاری با امین حیایی در زمینه آموزش استندآپ کمدی

قرار است با موسسه‌ای آموزشی که امین حیایی تاسیس کرده؛ برای برگزاری دوره‌های آموزش استندآپ کمدی همکاری کنم. حیایی با تاسیس این دفتر بزرگ و کامل نشان داد دغدغه انجام کارهای فرهنگی و توجه به جوان ها را دارد.

|

نگاهی به استندآپ کمدی در ایران (8)

خنداندن چگونه دنیا را بهتر می‌کند؟
نگاهی به استندآپ کمدی در ایران (8)

خنداندن چگونه دنیا را بهتر می‌کند؟

ایران تئاتر - امیرعلی کشاورز* : در این مقاله ضمن اشاره به روش‌های تاثیرگذار کمدی در خصوص تغییر دنیا به یک جای بهتر و شاداب تر،به بررسی سازمان جوک ها در اجرا و مهارت های مورد استفاده نیز پرداخته ایم و نهایتا با بررسی اجراهای استندآپ کمدی، تعریفی درست تر و تحلیلی جامع تر از ...

|

نظرات کاربران