در حال بارگذاری ...
  • امیر کربلایی زاده در گفت‌وگو با ایران تئاتر

    تولید محتوای علمی را در حوزۀ استندآپ کمدی دنبال می‌کنیم

    امیر کربلایی زاده گفت: تلاش داریم تا با پرورش و تربیت صحیح و علمی استندآپ کمدین های جوان، آن ها را به سمت پژوهش و تحقیق بیشتر در کنار تولیدات جدیدتر سوق بدهیم.

    امیر کربلایی زاده بازیگر شناخته شده تئاتر، تلویزیون و سینما که در این سال ها تجربه های مختلفی را نیز در عرصه استندآپ کمدی به کارنامه هنری خود افزوده، به دنبال آنچه ظرفیت ها و کارکردهای ویژۀ استندآپ کمدی می خواند، این روزها بخشی از فعالیت های حرفه ای خود را با آموزش و تربیت استعدادهای جوان این عرصه در آکادمی استندآپ کمدی پی گرفته است. اخیراً نیز متوجه شدیم تشکیل دفتر تحقیق، پژوهش و تولید استندآپ کمدی را به عنوان بخشی از فعالیت این آکادمی برنامه ریزی کرده که حرکت در مسیر علمی و حرفه ای از عمده اهداف آن محسوب می شود. ایران تئاتر به همین بهانه گفت و گویی را با این هنرمند صورت داده که در ادامه می خوانید.

     

    فعالیت دفتر تحقیق، پژوهش و تولید استندآپ کمدی الآن در چه مرحله ای است؟

    بعد از تب و تاب استندآپ کمدی که در این سال ها در همه جهات گسترش پیدا کرد و جوانان بسیاری به آن روی آوردند، تصمیم گرفتم مجموعه ای را داشته باشیم تا علاوه بر پرورش و تربیت صحیح و علمی استندآپ کمدین های جوان، آن ها را به سمت پژوهش و تحقیق بیشتر در کنار تولیدات جدیدتر سوق بدهیم. بر این اساس و از آنجا که خودم مدعی اولین اجراهای استندآپ کمدی مستقل در ایران بودم دفتر تحقیق، پژوهش و تولید استندآپ کمدی راه اندازی شد. به این ترتیب سعی کردم فرآیند اجراها را منظم تر و هدایت شده تر پیش ببرم؛ به نحوی که جوان های علاقه مند بدانند مرکزی وجود دارد که در آنجا خواهند توانست با مقوله استندآپ کمدی بیشتر آشنا شوند؛ و اگر استعدادی در این زمینه دارند، استعدادهایشان را در این مرکز به شکلی مطلوب تر بروز دهند. همچنین هدف دیگر این دفتر در ارتباط با حمایت از پژوهش ها و پایان نامه ها در این حوزه است. این دفتر به شکل کاملاً مستقل فعالیت می کند و در آینده در صورتی که مجوز و حمایت هایی از سوی اداره کل هنرهای نمایشی داشته باشیم شاید بتوانیم سالن های مستقل استندآپ کمدی را هم مثل تمام دنیا داشته باشیم.

     

    استندآپ کمدی از نظر علمی در ردۀ هنرهای نمایشی قرار می گیرد یا نمایش های سرگرمی؟

    استندآپ کمدی در وهلۀ  اول در ارتباط با هنرهای نمایشی قرار می گیرد و پس از آن در ارتباط با سرگرمی. خیلی از جوکرها و شومن ها جنبه سرگرم کنندگی را در نمایش هایشان دارند، اما استندآپ کمدین ها خندۀ همراه با اندیشه را دنبال می کنند؛ به این معنی که بیشتر به دنبال به وجود آوردن جریان فکری در ذهن مخاطب خود هستند و با نقد و تحلیل کمدی خود سعی می کنند ذهن تماشاگر را به چالش بکشانند و دعوت به اینکه از زاویه ای دیگر به موضوع نگاه کنند.

     

    دفتر تحقیق، پژوهش و تولید استندآپ کمدی سعی دارد در همین مسیر قدم بردارد؟

    دقیقاً همینطور است. هدف ما این است که استندآپ کمدی مثل پیش پرده خوانی ما که دارای سابقه ای طولانی است و هنرمندان بسیار خوبی در این زمینه داشته ایم، به عنوان یک هنر نقادانه سر از محفل ها و مجالس در نیاورد و به یک سرگرمی صرف تبدیل نشود. استندآپ کمدی باید دارای سالن های مستقلی باشد که مخاطب بلیط بخرد، به تماشای آن بنشیند و بخندد، اما بعد از دیدن نمایش هم درگیر اندیشه ها و چالش هایی شوند که توسط کمدین در ذهنشان جرقه شده است.

     

    به عنوان یک بازیگر تئاتر ارتباط استندآپ  کمدی را بیش از همه در ارتباط با نمایش می بینید؟

    بله؛ اساساً معتقدم تعریف استندآپ کمدی همین است؛ یعنی نقد و بررسی مسائل سیاسی و اجتماعی با استفاده از ابزار بازیگری، مجری گری و بداهه پردازی. منظور این است که در استندآپ کمدی شما نه تنها بازیگر، نه مجری و نه بداهه پرداز صرف هستید؛ بلکه از همه این ها استفاده می کنید تا با مخاطب ارتباط برقرار کنید. استدآپ کمدین حتی یک پله بالاتر از بازیگر تئاتر قرار می گیرد و در حقیقت باید مهارت های بیشتری در اجرا داشته باشد. ما در امجری گری سخنوری را هم داریم و فنون آن را هم باید آموزش بدهیم. به این ترتیب فنون سخنوری همراه با تکنیک های بداهه پردازی مهارت هایی بیشتر از یک بازیگر معمولی تئاتر را می طلبد. از آنجا که فکر می کنم سبقه تئاتری مفیدی را دارم، همچنین اجرای نمایش های تک نفره  که برای هر کدام هم جوایزی دریافت کرده ام، به این نتیجه رسیده ام که استندآپ کمدی یک مرحله بعد از توانایی بازیگری است. با اینکه حرفه اصلی من تئاتر است، برای اینکه بتوانم جریان سازی در استندآپ کمدی را در میان جوانان پیش ببرم، دغدغه اصلی ام را بر روی آن قرار دهم تا زمانی که این سکان در اختیار اهلش قرار بگیرد و جوانانی که به این عرصه وارد می شوند راه را ادامه دهند. طبیعتاً فعالیت خود را همزمان در تئاتر، سینما و تلویزیون هم پیش خواهم برد ولی در کنار این ها استندآپ کمدی هم برایم دغدغه ای بسیار جدی است.

     

    با وجود استقبال و پتانسیلی که در عرصه استندآپ کمدی در کشور شاهد هستیم، اصلی ترین چالشی که در این زمینه وجود دارد چیست؟

    در کشور ما این خطر وجود دارد که در هر عرصه ای به دلیل روحیه افراط و تفریط دچار پیامدهای نامناسبی باشیم. استندآپ کمدی اگر از شکل علمی و صحیح خود به سمت لودگی و ابتذال کشیده شود تبدیل به اجرایی خواهد شد که فقط می خواهد به هر قیمت مخاطب را بخنداند. از طرف دیگر اگر نگاهی خشک و خیلی جدی به این هنر داشته باشیم ممکن است فقط برای گروه خاصی مورد توجه واقع شود. مخاطب استندآپ کمدی عموم مردم هستند ولی لازم است شکل صحیح خود را حفظ کند. مورد دیگر جدی گرفته نشدن این هنر از سوی طبقه فرهیخته ما است. این در صورتی است که در تمام دنیا هنرمندان بزرگی چون وودی آلن، رابین ویلیامز، ادی مورفی، جیم کری و حتی بازیگران بسیار شاخصی چون آل پاچینو که در جوانی به استندآپ کمدی  پرداخته پشت این هنر می ایستند. به نظر من استندآپ کمدی برای اینکه سریع تر در چرخه پذیرش هنری قرار بگیرد نیازمند توجه بیشتر فرهیختگان است. در این ارتباط برای نمونه از خانه تئاتر درخواست حمایت داشته ایم که پاسخ ها چندان دلگرم کننده نبوده است. با توجه به تعداد افرادی که به عرصه استندآپ کمدی ورود پیدا می کنند این ظرفیت حس می شود که بتوان جمعیتی صنفی برای آن بتوان تشکیل داد. هنرجویان آکادمی استندآپ کمدی در دفتر ما همواره فارغ التحصیلانی دارد که به عرصه حرفه ای این هنر پای می گذارند و علاوه بر این شمار علاقه مندانی که قصد دارند این حرفه را به صورت علمی بیاموزند رو به افزایش است و در آینده این هنرمندان نیاز به یک صنف خواهند داشت. طبیعی است که اگر اداره کل هنرهای نمایشی و خانه تئاتر در این ارتباط حمایت هایی را داشته باشند، این هنرمندان به سمت تشکیل صنف به صورت خصوصی نخواهند رفت.

     

    در زمینۀ کمک به حرکت در مسیر علمی استندآپ کمدی چه حمایت هایی می تواند مثمر ثمر باشد؟

    با کمک نهادهایی چون خانه تئاتر و اداره کل هنرهای نمایشی این هنر می تواند آرام آرام نهادینه شود. حمایت مراکز متولی تئاتر و رسانه های های ارتباط جمعی در این خصوص می تواند بسیار تاثیرگذار باشد. چنین همکاری ها و حمایت هایی از هم اکنون با سایت ایران تئاتر به عنوان یک مرجع تخصصی هنرهای نمایشی آغاز شده و امیدواریم در آینده نیز وسعت بیشتری پیدا کند.یکی از مواردی که برای دفتر تحقیق، پژوهش و تولید استندآپ کمدیبسیار اهمیت دارد، انتشار محتوایی است که بنا داریم در خصوص وجوه علمی استندآپ کمدی تولید و ارائه کنیم. بر این اساس از همکاری تمامی رسانه های ارتباط جمعی در خصوص  انتشار و اطلاع رسانی این محتوا استقبال می کنیم.

     

    در همکاری با سایت ایران تئاتر مشخصاً چه زمینه هایی برای همکاری تعریف شده است؟

    در این ارتباط به توافق رسیده ایم تا در آینده نزدیک به صورت هفتگی و منظم مقاله هایی را برای انتشار در اختیار ایران تئاتر قرار بدهیم. دوست داشتیم تا مقاله های پژوهشی و تحقیقی هنرجویان و فارغ التحصیلان در ارتباط با استندآپ کمدی نشر پیدا کند و چه جایی بهتر از رسانه هایی که مرجع و منبع های اصلی در حوزه تئاتر هستند. طبیعی است که همینجا از علاقه مندان به استندآپ کمدی دعوت می کنیم تا این مقاله ها را در سایت ایران تئاتر مطالعه کنند، همچنین از دیگر رسانه های هنری نیز دعوت می کنیم تا با بازنشر این مقالات در دسترسی مخاطبان به این محتوا سهیم باشند.

     

    و سخن آخرتان؟

    صحبت هایمان را با این جمله معروف بینگ کرازبی کمدین مشهور جهانی پایان می دهم که می گوید:« من راز موفقیت را نمی دانم، اما راز شکست این است که بخواهی همه را راضی نگه داری». قطع به یقین استندآپ کمدی همچون دیگر شاخه های هنری ممکن است مخالفانی داشته باشد، اما چقدر خب است که بپذیریم این هنر هم جای مطرح شدن و عمده شدن دارد. اگر احیاناً این هنر با سلیقه بعضی از افراد متناسب نیست، معنی اش این نخواهد بود که استندآپ کمدی باید حذف شود.

     

     




    مطالب مرتبط

    نگاهی به استندآپ کمدی در ایران (7)

چگونه یک استنداپ کمدین خلاق شویم؟
    نگاهی به استندآپ کمدی در ایران (7)

    چگونه یک استنداپ کمدین خلاق شویم؟

    ایران تئاتر- شهرزاد خان محمدی: استندآپ کمدی از قدیم در تاریخ و فرهنگ ما ایرانیان ، حضور پررنگی داشته است و می‌توان پیش پرده خوانان نمایش را اولین نسل استند آپ کمدین در ایران دانست.در این یادداشت سعی داریم نکاتی در باب خلاقیت در استندآپ کمدی را به شما ارائه دهیم.

    |

    نگاهی به استندآپ کمدی در ایران (5)

دانستنی هایی که باید یک استندآپ کمدین بداند
    نگاهی به استندآپ کمدی در ایران (5)

    دانستنی هایی که باید یک استندآپ کمدین بداند

    ایران تئاتر: متن حاضر به قلم علی و مرتضی کخجام است که مباحثی در مورد ساختار ، تکنیک های کاربردی و نکات مهم استندآپ کمدی در اختیار کمدین ها قرار می دهد و همچنین مطالبی را در خصوص بایدها و نبایدها در استندآپ کمدی بیان می کند.

    |

    نگاهی به استندآپ کمدی در ایران (4)

چگونه فردِ بامزه‌ای باشیم؟
    نگاهی به استندآپ کمدی در ایران (4)

    چگونه فردِ بامزه‌ای باشیم؟

    ایران تئاتر- نیلوفر ناظری : بسیاری از آدم ها در درونِ خود یک منِ خندان و یک منِ گریان دارند. بیایید از همین امروز دنبالِ منِ خندانِ خودمان بگردیم، و اگر دوست داریم خودمان منِ خندانِ دیگران باشیم، نکاتی وجود دارد که باید به همراهِ هم بررسی شان کنیم.

    |

    نگاهی به استندآپ کمدی در ایران

استندآپ کمدی سعی در بیان موضوعات عمیق‌ و جدی‌ دارد
    نگاهی به استندآپ کمدی در ایران

    استندآپ کمدی سعی در بیان موضوعات عمیق‌ و جدی‌ دارد

    ایران تئاتر-علی کخجام: استندآپ کمدی (stand up comedy) نوعی نمایش زنده است که طی آن کمدین در مقابل حضار ایستاده و همه هنر خود را برای خنداندن آنها با استفاده از زبان ، صورت ، دستها و بدن خود به کار می گیرد.

    |

    استندآپ کمدی؛ پیوستی جذاب بر مراسم تقدیر از خبرنگاران و کارکنان ایران تئاتر

سیر بنگاه های خبرپراکنی از دورهمی های زنان در کوچه ها تا سرقت از سایت ایران تئاتر 
    استندآپ کمدی؛ پیوستی جذاب بر مراسم تقدیر از خبرنگاران و کارکنان ایران تئاتر

    سیر بنگاه های خبرپراکنی از دورهمی های زنان در کوچه ها تا سرقت از سایت ایران تئاتر 

    در حاشیه مراسم تقدیر شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی، از خبرنگاران سایت ایران تئاتر به مناسبت روز خبرنگار، سالار میرکریمی و مجید چیت ساز به اجرای استند آپ کمدی پرداختند.

    |

    نگاهی به استندآپ کمدی در ایران (بخش دوم)

باید دل را به دریا زد
    نگاهی به استندآپ کمدی در ایران (بخش دوم)

    باید دل را به دریا زد

    ایران تئاتر: متن حاضر بخش دوم از مجموعه مقاله‌های دفتر تحقیق، پژوهش و تولید استندآپ کمدی است که با مدیریت امیر کربلایی زاده در بهار ۹۸ تهیه‌شده است و قسمت قبلی آن با عنوان «واسخندیش؛ وایسا، بخند و بیندیش» در ایران تئاتر منتشر شد. این بخش با مروری به شیوه اجرایی رابین ویلیامز ...

    |

    نگاهی به استندآپ کمدی در ایران (بخش اول)

واسخندیش ؛ وایسا، بخند و بیندیش
    نگاهی به استندآپ کمدی در ایران (بخش اول)

    واسخندیش ؛ وایسا، بخند و بیندیش

    ایران تئاتر: متن حاضر بخش اول از مجموعه مقاله‌های دفتر تحقیق، پژوهش و تولید استندآپ کمدی است که با مدیریت امیر کربلایی زاده در بهار 98 تهیه‌شده است و از این پس در ایران تئاتر منتشر می شود. در این بخش به موضوعاتی چون استندآپ کمدی چیست؟ تأثیر یک کمدین در جامعه، استندآپ کمدین ...

    |

    نظرات کاربران