در حال بارگذاری ...
علاء‌الدین قاسمی در گفت‌وگو با ایران تئاتر

با ویژه برنامه «شب تعزیه سنگلج» میزبان علاقه مندان هستیم

تماشاخانه سنگلج در ایام سوگواری مولای موتقیان طی سه شب ۱۹، ۲۱  و ۲۳ رمضان از ساعت ۲۱ میزبان تعزیه‌خوانان و علاقه‌مندانِ و عموم مردم می‌شود.

علاء‌الدین قاسمی هنرمند پیشکسوت تعزیه در گفت‌وگو با ایران تئاتر از برگزاری ویژه برنامه «شب تعزیه سنگلج» خبر داد و گفت: سه مجلس تعزیه در روزهای چهار، شش و هشت خرداد ماه 98 همزمان با شب های ۱۹، ۲۱  و ۲۳ رمضان در محوطه تماشاخانه سنگلج برگزار می شود. امشب چهارم خرداد ماه اولین مجلس از این مجموعه با عنوان «فضل و فتاح» اجرا می شود، همچنین در  روزهای ششم و هشتم خرداد ماه به ترتیب «جوانمرد قصاب» و مجلس شهادت مولای متقیان علی (ع) اجرا خواهد شد. مجلس فضل و فتاح روایت فتاح است که عاشق دختر عمویش اشکبوس می‌شود و موقعی که به خواستگاری او می‌رود، دختر شروطی دارد که مهم‌ترین آن کشتن علی (ع) است.  مجلس جوانمرد قصاب شفاعت حضرت علی (ع) از کنیزکی را روایت می کند که از ملامت و آزار ارباب خود از می‌ترسد.

این هنرمند پیشکسوت با اشاره به اینکه این مجالس در فضای باز مقابل تماشاخانه سنگلج اجرا می شود، اظهار کرد: بانی برگزاری این ویژه برنامه تماشاخانه سنگلج است و برای اولین بار است که قصد داریم این مجالس تعزیه را در این مکان اجرا کنیم. در این ویژه برنامه فرصت را مغتنم شمردیم تا سراغ آن دسته از مجالس تعزیه برویم که کمتر مجال اجرای آن‌ها دست می‌دهد. متاسفانه نسخه‌های بسیاری از تعزیه‌ها وجود دارند که سال‌های سال است در کشوها مانده است و از آن‌ها استفاده ای نمی‌شود و مجلس « فضل و فتاح» که در این برنامه اجرا خواهد شد یکی از این‌ها است.

قاسمی همچنین افزود: اجرای این مجالس توسط گروه نمایشی ما که سال هاست در زمینه تعزیه فعالیت دارد اجرا خواهد شد و از آنجا که این مجالس هر یک روایت خاص خود را دنبال می کند اجزا و عناصر آن ها در ارتباط با روایت خاص هر یک از این مجالس خواهد بود.  

«شب تعزیه سنگلج» امروز، شنبه ۴ خرداد مصادف با ۱۹ رمضان و روز ضربت خوردن حضرت علی (ع)، دوشنبه ۶ خرداد مصادف با ۲۱ رمضان و شهادت حضرت علی (ع) و چهارشنبه ۸ خرداد مصادف با ۲۳ رمضان از ساعت ۲۱ میزبان علاقه‌مندان به تماشای تعزیه می‌شود.

هنرمندانی که در این سه شب به اجرای تعزیه می‌پردازند عبارتند از علاالدین قاسمی، مهدی قاسمی، حسین عقیقی، حسن عقیقی، قهرمان یوسفی، امیر حسن‌نژاد، جلال علیخانی و حسین صاحبدل. اجرای موسیقی این تعزیه بر عهده مهدی قنبری، امیر بیات و مجید قنبری و جامه‌داری آن بر عهده سیدمهیار میرنقی است.

همچنین مهدی قنبری، امیر بیات و مجید قنبری گروه نوازندگان را تشکیل می دهند؛ همچنین سید مهیار میرنقی به عنوان جامه دار در این گروه حضور دارد.

 




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با عزت‌الله رمضانی‌فر، بازیگر پیشکسوت

تماشاخانه سنگلج، می‌‌تواند بهشت تئاتر ملی شود
گفت‌وگو با عزت‌الله رمضانی‌فر، بازیگر پیشکسوت

تماشاخانه سنگلج، می‌‌تواند بهشت تئاتر ملی شود

عزت‌الله رمضانی‌فر، بازیگر پیشکسوت می‌گوید با برنامه‌ریزی و مدیریت درست و اختصاص بودجه مناسب، می‌توان تماشاخانه سنگلج را به بهشت تئاتر ملی ایران تبدیل کرد.

|

گفت‎وگو با کارگردان «مجلس بلبشو جور کردن»

فرشیدقلی‌پور: نمادها راهی شدند تا قصه، معنا نبازد
گفت‎وگو با کارگردان «مجلس بلبشو جور کردن»

فرشیدقلی‌پور: نمادها راهی شدند تا قصه، معنا نبازد

فرشید قلی‌پور، نویسنده و کارگردان نمایش «مجلس بلبشو جور کردن» می‌گوید برای بیان دغدغه‌های زنان از استعاره‌ها و نمادها بهره برده است تا قصه معنای خود را از دست ندهد و کشف و شهودها از طرف خود تماشاگر صورت بگیرد.

|

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت شرایط رو به بهبودی را تجربه کرد و از مشکلاتی که در دوران کرونا برایش ایجاد شده بود، دور شد. در این راستا، به‌نظر باید سال آینده را روزهای بسیار خوب و شکوفا تئاتر کشور دانست.

|

گفت‌وگویی کوتاه با رضا بابک

بنیاد تئاتر ملی، می‌تواند عرصه نمایش ایرانی را به روزهای اوجش برگرداند
گفت‌وگویی کوتاه با رضا بابک

بنیاد تئاتر ملی، می‌تواند عرصه نمایش ایرانی را به روزهای اوجش برگرداند

رضا بابک، هنرمند تئاتر، تلویزیون و سینمای ایران می‌گوید تشکیل بنیاد تئاتر ملی، می‌تواند گونه نمایش ایرانی را که مدتی است دچار کلیشه‌ها و تکرار شده است، دوباره شکوفا کند و به روزهای اوجش برساند.

|

با حضور علی نصیریان و دیگر هنرمندان پیشکسوت

جشن پایان دوره مکتب‌خانه سنگلج برگزار شد
با حضور علی نصیریان و دیگر هنرمندان پیشکسوت

جشن پایان دوره مکتب‌خانه سنگلج برگزار شد

در جشن پایان دوره مکتب‌خانه سنگلج که با حضور علی نصیریان و جمعی دیگر از هنرمندان پیشکسوت برگزار شد، خریداری ساختمان کناری تماشاخانه سنگلج، بازسازی ساختمان سابق اداره تئاتر و تصویب تشکیل بنیاد تئاتر ملی ایران مورد تاکید مجدد قرار گرفت.

|

نظرات کاربران