در حال بارگذاری ...
با حضور شهرام کرمی صورت گرفت

اجرای مجلس شبیه‌خوانی جوانمرد قصاب در «شب تعزیه سنگلج»

شب گذشته با حضور شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی مجلس شبیه‌خوانی جوانمرد قصاب در «شب تعزیه سنگلج» اجرا شد.

به گزارش ایران تئاتر، شب گذشته دوشنبه ۶ خرداد مصادف با ۲۱ رمضان و شهادت حضرت علی (ع)، دومین مجلس از ویژه برنامه «شب تعزیه سنگلج» با حضور شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی و پریسا مقتدی مدیر تماشاخانه سنگلج در محوطه مقابل تماشاخانه سنگلج اجرا شد.

مجلس «جوانمرد قصاب» عنوان این مجلس بود که توسط گروه تعزیه حضرت سیدالشهداء (ع) به کارگردانی علاءالدین قاسمی اجرا شد.

مهدی قاسمی یکی از بازیگران این مجلس پیش از آغاز اجرا ضمن خوشآمدگویی به حاضرین در این برنامه گفت: مجالس تعزیه ای که با عنوان «شب تعزیه سنگلج» شاهد آن هستید، در یکی از محله های قدیمی و سنتی هنر شبیه خوانی برگزار می شود. در گذشته در این تماشاخانه کارهای بسیار باارزشی از پیشکسوتان اجرا شده که حتماً افراد مسن تری که در میان شما هستند آن ها را به خاطر دارند. همکاران تماشاخانه سنگلج و در راس آن ها خانم مقتدی مدیر تماشاخانه سنگلج بسیار زحمت کشیدند تا این مجالس به مرحله اجرا برسد.

او افزود: این مجالس به سرپرستی استاد علاء الدین قاسمی یکی از برجسته ترین هنرمندان عرصه تعزیه برگزار می شود. مطمئناً بسیاری از شما با استاد آشنایی دارید ولی برای افرادی که کمتر با ایشان آشنا هستند مختصری از سوابق این هنرمند پیشکسوت را عرض می کنم. کسانی که مجالس شب دهم را دیده اند با چهره استاد  قاسمی آشنا هستند. ایشان در فستیوال های بزرگ تعزیه در سراسر جهان از آلمان، ایتالیا، سوئیس، آمریکا و بسیاری از کشورهای حوزه خلیج فارس حضور داشته اند و ما هم افتخار این را داریم که در این برنامه در خدمت این دوست بزرگوار هستیم.

این بازیگر تعزیه در پایان سخنانش نیز بیان کرد: مجلس بعدی از مجموعه «شب تعزیه سنگلج» 23 ماه رمضان برگزار خواهد شد و از شما عزیزان می خواهیم که به دیگر علاقه مندان هنر تعزیه اطلاع دهید تا بتوانند در مجلس بعدی حضور پیدا کنند. هر چقدر این مجالس پرشورتر باشد، بانیان و برگزار کنندگان این برنامه یعنی تماشاخانه سنگلج و شهرداری منطقه 12 ترغیب می شوند تا در آینده نیز از برگزاری نمایش های آیینی و سنتی در این مکان بیش از پیش حمایت کنند.

در ادامه این مراسم بازیگران گروه تعزیه حضرت سیدالشهداء (ع) به اجرای این مجلس پرداختند. همزمان با اجرای این مجلس نیز بسته های افطاری از سوی تماشاخانه سنگلج میان حاضرین توزیع شد.

مجلس شبیه خوانی جوانمرد قصاب از نسخ شبیه خوانی مناسب با بزرگواری های حضرت علی (ع) و در خور ماه رمضان به شمار می آید.

خلاصه ای از این مجلس که توسط گروه تعزیه حضرت سیدالشهداء (ع) در این ویژه برنامه اجرا شد به شرح زیر است:

«خاتونی کنیزک را فرستاد تا گوشت بخرد. کنیزک از قصابی گوشت خرید و به خانه برد.خاتون نپسندید و خواست عوض کند قصاب عوض کرد. باز خاتون نپسندید و قصاب عوض کرد. این موضوع سه بار تکرار یافت. بار سوم قصاب در برابر کنیزک سوگند یاد کرد که اگر گوشت را باز آورد، وی را خواهد کشت. کنیز چون به خانه رفت دیگر بار خاتون گوشت را نپسندید و سوگند خورد که اگر باز گوشت بد بیاورد، او را بکشد. کنیزک سرگردان در کوچه می گریست. مولا علی (ع) به طی الارض به ری آمد و از قصاب درخواست تا گوشت را عوض کند. قصاب نپذیرفت و به آن حضرت گفت که اگر دیگر بار به شفاعت بیایی، آزارت کنم. حضرت به نزد خاتون به شفاعت رفت. وی نیز نپذیرفت و تهدید به قتل کرد. حضرت باز به نزد قصاب رفت و قصاب مشتی بر سینه‌اش زد. حضرت ناراحت بازگشت. یکی قصاب را گفت: تو ندانستی این مرد چه کسی بود؟ وی امیر مؤمنان و سرور خاک نشینان بود. گفت: تو از کجا دانسته ای؟ گفت: من فرشته‌ام و از آسمان برای آگاهی تو آمده‌ام. قصاب نادم دست راست برید. اما حضرت با لعاب دهان آن را به اذن حضرت خداوند چسباند. قصاب اموال خویش به راه خدا بخشید و از آن پس به جوانمرد شهرت یافت و کمر بسته مولا علی (ع) گردید.» 
قصاب گوید:

ای دست کنم چه خاک بر سرقطعت بنمایم ای ستمگر باید که جدا شود ز پیکر ای دست، ز دست تو چه سازمای دست زدی به سینه حقدستی که به سینه علی خورد 
حضرت امیر (ع) (به شیوه گریز زدن):

دست عباس علی یاد آوریدپاره گردد جسمش از راه جفاغم مخور با چشم پر آب آمدم شیعیان برسینه و بر سر زنیدمیشود در کربلا دستش جداآمدم ای مرد قصاب آمدم 
قصاب:

داد دستم را در این ساعت شفا شکر للّه حضرت شیر خدا 
گفتنی است؛ هنرمندانی که در این سه شب به اجرای تعزیه می‌پردازند عبارتند از علاالدین قاسمی، مهدی قاسمی، حسین عقیقی، حسن عقیقی، قهرمان یوسفی، امیر حسن‌نژاد، جلال علیخانی و حسین صاحبدل. اجرای موسیقی این تعزیه بر عهده مهدی قنبری، امیر بیات و مجید قنبری و جامه‌داری آن بر عهده سیدمهیار میرنقی است.

 




مطالب مرتبط

نگاهی به نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»

تصنیف‌خوانی مجالس زنانه در قالب نمایش ایرانی
نگاهی به نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»

تصنیف‌خوانی مجالس زنانه در قالب نمایش ایرانی

سیدعلی تدین‌صدوقی: نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»، همان‌طور که از نامش به ذهن متبادر می‌شود، خود در ورطه بلبشویی به لحاظ متن و اجرا به‌نوعی سردرگمی و تکرار افتاده است. به دیگر سخن نمی‌توان ...

|

تشکیل سازمان هنرهای نمایشی؛ راهی کارآمد برای جلوگیری از زوال هنر مردمی تعزیه

تشکیل سازمان هنرهای نمایشی؛ راهی کارآمد برای جلوگیری از زوال هنر مردمی تعزیه

اسماعیل مجللی پژوهشگر تعزیه، شبیه‌خوان و پژوهشگر استان مرکزی می‌گوید تشکیلات فعلی هنرهای نمایشی در قالب اداره کل فقط می‌تواند مجموعه‌ای در حد یک استان را مدیریت کند و امکانات لازم را برای مدیریت کلان کشور ندارد درحالی‌که تعزیه در تمام استان‌ها ساری و جاری است و بیشتر از ...

|

برگزاری آیین شب‌چراغ «شاماران»

مجید افشار: خوشحالم که مدیران هنری به نمایش ایرانی بها می‌دهند
برگزاری آیین شب‌چراغ «شاماران»

مجید افشار: خوشحالم که مدیران هنری به نمایش ایرانی بها می‌دهند

مجید افشار، هنرمند پیشکسوت سیاه‌بازی در آیین شب‌چراغ «شاماران»، از خوشحالی خود بابت توجه مدیران هنری کشور به نمایش ایرانی و همچنین حضور هنرمندان جوان در این عرصه گفت.

|

آمار فروش تالار هنر و سنگلج اعلام شد

«هوش پشه‌ای» با صدای هوتن شکیبا بیش از 100 میلیون فروخت
آمار فروش تالار هنر و سنگلج اعلام شد

«هوش پشه‌ای» با صدای هوتن شکیبا بیش از 100 میلیون فروخت

آمار فروش و تماشاگران نمایش‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه 17 فروردین‌ ١۴٠٣ اعلام شد. طبق این گزارش نمایش «هوش پشه‌ای» به کارگردانی سامان کرمی و بازی هوتن شکیبا با 24 اجرا به فروشی 130 میلیون تومانی دست پیدا کرد.

|

گفت‌وگو با عزت‌الله رمضانی‌فر، بازیگر پیشکسوت

تماشاخانه سنگلج، می‌‌تواند بهشت تئاتر ملی شود
گفت‌وگو با عزت‌الله رمضانی‌فر، بازیگر پیشکسوت

تماشاخانه سنگلج، می‌‌تواند بهشت تئاتر ملی شود

عزت‌الله رمضانی‌فر، بازیگر پیشکسوت می‌گوید با برنامه‌ریزی و مدیریت درست و اختصاص بودجه مناسب، می‌توان تماشاخانه سنگلج را به بهشت تئاتر ملی ایران تبدیل کرد.

|

گفت‎وگو با کارگردان «مجلس بلبشو جور کردن»

فرشیدقلی‌پور: نمادها راهی شدند تا قصه، معنا نبازد
گفت‎وگو با کارگردان «مجلس بلبشو جور کردن»

فرشیدقلی‌پور: نمادها راهی شدند تا قصه، معنا نبازد

فرشید قلی‌پور، نویسنده و کارگردان نمایش «مجلس بلبشو جور کردن» می‌گوید برای بیان دغدغه‌های زنان از استعاره‌ها و نمادها بهره برده است تا قصه معنای خود را از دست ندهد و کشف و شهودها از طرف خود تماشاگر صورت بگیرد.

|

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت شرایط رو به بهبودی را تجربه کرد و از مشکلاتی که در دوران کرونا برایش ایجاد شده بود، دور شد. در این راستا، به‌نظر باید سال آینده را روزهای بسیار خوب و شکوفا تئاتر کشور دانست.

|

نظرات کاربران