در حال بارگذاری ...
شهرام گیل آبادی در نشست خبری نمایش «عاشقانه‌های خیابان»

نادیده گرفتن آسیب‌های اجتماعی راه حل نیست

شهرام گیل آبادی در نشست خبری نمایش «عاشقانه‌های خیابان» گفت: اینکه ما آسیب اجتماعی را حذف کنیم و درباره آن صحبت نکنیم راه حل درستی نیست.

به گزارش ایران تئاتر، نشست رسانه ای نمایش « عاشقانه‌های خیابان» با حضور کارگردان ، مدیر عامل موسسه طلوع بی نشان‌ها و جمعی از عوامل این اثر صبح امروز دوشنبه20 خرداد ماه در تالار استاد امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در ابتدای نشست روابط عمومی جمعیت طلوع بی نشان‌ها توضیحاتی درباره یک دهه فعالیت این مرکز و فعالیت‌هایشان در سطح شهر به منظور حمایت از آسیب دیدگان کارتن خواب به اصحاب رسانه ارائه داد.

شهرام گیل آبادی کارگردان نمایش « عاشقانه های خیابان» در ابتدای این نشست گفت: پیش از هر چیز باید از دوستانم که در موسسه طلوع بی نشان‌ها همکاری می‌کنند، سپاسگزاری کنم. همچنین قبل از اینکه درباره نمایش « عاشقانه های خیابان» حرف بزنیم باید از حادثه ای که دیروز در محوطه تئاتر شهر رخ داد ابراز نگرانی خود را اعلام کنم. باعث تاسف است که تئاتر شهر جولانگاهی برای آدم‌های نامناسب شده است. بعضی از دوستان رسانه با ما تماس گرفتند و به یک سری نکات اعتراض داشتند. به ما گفتند شما نباید به معضلات اجتماعی بپردازید، اما باید بگویم اهالی رسانه باید برای مردم قلم به دست بگیرند. اما باید با صراحت بگویم ما در راهی که  انتخاب کردیم تا آخر هستیم و این موضوعاتی که نمایش ما به آن می پردازد واقعیت جامعه است. نباید فکر کنیم که آسیب های اجتماعی در خانه ما را نخواهد زد.  مطمئن باشید که این موضوعات گریبان گیر همه خواهد شد و در هر خانه‌ای این آسیب ها سر باز خواهد کرد. پوزش می‌خواهم که صحبت‌های خود را اینگونه شروع کردم، ولی باید بگویم ما این کار را ادامه می‌دهیم و رسانه‌ای نمی‌تواند ما را تهدید کند. شهر باید محمل زیست سالم برای انسان‌ها باشد نه اینکه در قلب تئاتر شهر اینگونه اتفاق‌ها روی دهد.

این کارگردان تئاتر در ادامه افزود: برای قصه «عاشقانه‌های خیابان» از حدود یک سال و نیم قبل پژوهش را شروع کردیم و کار را به شکل تیمی سامان دادیم و متن آماده شد. در نظر سنجی معمولی متوجه شدیم زن‌های دستفروش در مترو احساس امنیت بیشتری دارند و اغلب سرپرست خانواده هستند که این به موضوع فقر باز می‌گردد. ۶۲ درصد این‌ها فرزند دارند و در میان کودکان این‌ها قصه‌های فراوانی وجود دارد از این رو سعی داریم کار بعدی را در خصوص کودکان اجرا کنیم. درباره شخصیت های موضوع نمایش  ما با ۷۸ زن دستفروش مترو گفتگو کردیم. ۱۵۰۰۰ کودک کار داریم که نمی‌توان آن را پنهان کرد. اما ما زمانی که برخی گروه‌های مرجع را به این سمت بردیم، فرار کردند. اینکه ما آسیب اجتماعی را حذف کنیم و درباره آن صحبت نکنیم راه حل درستی نیست. بهتر است برخی‌ها قلم به مزدی را کنار بگذارند و به مسایل اجتماعی نگاه درست داشته باشند، من حاضر نیستم لحظه‌ای از کار رسانه‌ای خودم دست بکشم. هیچ منعی برای کار ما وجود ندارد، ما در این فضا به سانتی‌مانتالیسم وارد نشدیم و تا انتها در این مسیر خواهیم بود. منتها نکته این است که نباید فکر کنیم آسیب اجتماعی را می‌توان پنهان کرد، به یقین درب منزل ما را هم خواهد زد. رسانه‌ای که معضلات را پنهان می‌کند ضررش درب منزل خودش خواهد رسید.
وی ادامه داد : رضا یزدانی و ترانه ای که برای کار خواند، از دل عبور کرده و کار بسیار درخشانی است. سیما تیرانداز، ژاله صامتی و الهام پاوه نژاد بازی های درخشانی دارند و در حین کار در مشکلات این موضوع قرار گرفته اند و سعی کردیم در اجرا، مردم هم نظرهای خود را بگویند. باید بگویم هیچ رسانه ای نمی تواند ما را تهدید کند و ما سعی داریم صدای خاموش انسان های مظلوم باشیم.

سپس ابراهیم حقیقی طراح پوستر نمایش نیز گفت: ‌از سال پنجاه شمسی با حمید سمندریان کار کردم و به نظرم تئاتر با سیرک متفاوت است چرا که می‌آید تا خواب مردم را آشفته کند و آنها را به درک درست و تازه تر برساند و گرنه تفاوتی با سیرک ندارد. تئاتر باید بیدارکننده و تاثیرگذار باشد. خوشبختانه نمایش های دکتر گیل آبادی در این سمت و سو است و خوشحالم در کنار دوستان هستم و می دانم که این نمایش هم مورد استقبال قرار می گیرد.

اکبر رجبی مشهود مدیر عامل موسسه طلوع بی نشان ها هم در ادامه این نشست گفت: سال قبل همین موقع پسری را پیدا کردیم که گوشه چشم او قی کرده بود و در نهایت به بیمارستان بردیم که گفتند باید چشمش تخلیه شود، هیچ کدام از ما این ها را نمی بینیم. درد، درد بی تفاوتی ما مردم است، کسی حاضر نیست این قشر از جامعه را ببینید. اتفاق تئاتر شهر عجیب نیست زیرا این اتفاق در نتیجه بی توجهی ما است. دلیل به وجود آمدن خانه مادری در دروازه غار این است که خانمی که می خواهد کار کند و دستفروشی کند،کودک خود را آن جا بگذارد تا این کودکان بیش از حد آسیب نبینند.

الهام پاوه نژاد با بیان اینکه این اولین همکاری من با آقای گیل آبادی است و سعی داریم به این داستان بپردازیم،گفت: شاید در ابتدا فکر کنیم این نمایش، عاشقانه است ولی این عشق، عشقی که فکر می کنیم، نیست. 

رضا یزدانی هم در ادامه این نشست طی سخنانی گفت: باعث افتخار من است که در این پروژه در کنار دوستان هستم. من از سال ها قبل ترانه های اعتراضی را داشتم و به نظر من پرداختن به موضوع زنان دستفروش اتفاق مهمی است که تا اندازه ای از مشکلات آنها کم شود، داستان عاشقانه های خیابان داستانی جذاب و عاشقانه دارد. حرکت اجتماعی این داستان و مجموعه عوامل آن مانع از نه گفتن من شد. من با عشق به این کار پیوستم و مطمئنم مردم هم دوست خواهند داشت و حتی فکر می کنم این تئاتر قابلیت فیلمبرداری دارد.

مژگان علی‌شاهی مدیرخانه مادری طلوع بی‌نشان‌ها گفت: ابراز تأسف می‌کنم که دامنه آسیب به جایی رسیده که تئاتر شهر و عرصه هنر را نیز آلوده کرده است. این معضلات ما را باید به سمتی ببرد تا کار بیشتری انجام دهیم.

وی با بیان اینکه مدیریت در طلوع معنایی ندارد و همه سرباز رفع آسیب‌های اجتماعی هستند، گفت: ما صدای زنان در دروازه غار هستیم. خانه مادری متولد شد تا مظلومین در آن امنیت داشته باشند و بچه‌ها کمتر آسیب ببینند. ما از همه شما می‌خواهیم تا در کنار ما باشید تا این نوزاد رشد کند و خشت این دیوار صاف گذاشته شود.
زهره آشتیانی دبیر فراکسیون خانواده در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست گفت : آقای گیل آبادی موضوع جرم بودن دستفروشی را شکست و نشان داد که جرم نیست. کاری که در این دوره از مجلس انجام دادیم این بود که بودجه را به 300 میلیارد تومان افزایش دادیم ولی رشد زنان سرپرست خانواده و دستفروش قابل توجه است. ما بارها از مجلس گزارش تخصیص بودجه خواستیم ولی ارائه ندادند و نمی دانیم به چه شکلی این بودجه تخیصیص داده شد. ما قانون هایی درخصوص دستفروشی و... داریم ولی آیین نامه برای آن تدوین نشده است. خوشحالم که جلوتر از همه قانون ها و آیین نامه ها، این دوستان برای معضلات اجتماعی تلاش می کنند.

شهرام گیل آبادی در ادامه گفت: من و دوستانم با تئاتر و کاری که بلدیم، به این موضوعات می پردازیم.من از مسئولین انتظار کمک ندارم و می خواهم مردم به کمک بیایند و سعی داریم چیزی که از دست ما بر می آید را ارائه بدهیم.

بهمن عباسپور نویسنده نمایش گفت: من از کارتن خواب ها بدم می آمد ولی از وقتی که شهرام گیل آبادی مرا بین آن ها برد فهمیدم که درباره این موضوع اشتباه فکر می کردم و سعی کردم حرف های نگفته این آدم ها دیده شود.

گیل آبادی درخصوص سایت فروش بلیت نمایش گفت: سه روز است که سایت فروش باز شده و سه روز آتی هم باز خواهد ماند اما دغدغه اصلی من دیده شدن این موضوع است.

در ادامه مراسم از تیزر و پوستر نمایش «عاشقانه های خیابان» رونمایی شد.

 

 

 




نظرات کاربران