در حال بارگذاری ...

مترو

مشکلات اجتماعی مسئله ای است که در طول نمایش «در مترو اتفاق افتاد» بارها نشان داده می شود. درشروع این نمایش گویا گروه فارابی در انتخاب نمایش مناسب دچار مشکل است

محمد رهبری:
مشکلات اجتماعی مسئله ای است که در طول نمایش «در مترو اتفاق افتاد» بارها نشان داده می شود. درشروع این نمایش گویا گروه فارابی در انتخاب نمایش مناسب دچار مشکل است. شازده کوچولو اولین نمایشی است که گروه فارابی در اجرای آن ناموفق است. بعد از این نمایش، گروه فارابی به سراغ داستان هایی چون رستم و سهراب و هملت می رود. اما در اجرای این نمایش ها نیز موفقتی کسب نمی کند. سپس قصد اجرای نمایشی از استادیم، سیاه بازی و حتی یک پارتی را دارد که در اجرای این نمایش ها ناموفق است. تا این که سر انجام تصمیم می گیرند که نمایشی از یک مترو را به اجرا در آورند. در این مترو که قشرهای مختلف مردم حضور دارند، مشکلات گوناگون مردم به خوبی به اجرا در آمده است.
هر چند نمایش «در مترو اتفاق افتاد» که به طراحی و کارگردانی سعید دولتی انجام گرفت از نظر داستانی سیر مشخصی را دنبال نمی کرد، با این حال این نمایش در نشان دادن مشکلات مردم موفق بود. در این مترو که از صادقیه به سمت امام خمینی در حال حرکت است، از طرفی شخصی مؤتاد دنبال گرفتن مقداری پول از بغل دستی خودش است و از طرفی دیگر یک پیرمرد پولدار کیف پول خود را گم کرده است و یک پلیس لباس شخصی به یکی از مسافرین مترو مظنون است. در این بین نیز یکی از مسافران برای دیگری تبلیغ شرکت های هرمی را می کند.
متکدی گری از جمله مشکلات جامعه ماست که در نمایش «در مترو اتفاق افتاد» به خوبی نشان داده شده است. این نمایش نگاهی آگاهانه به انحرافات موجود در مدارس و رخنه سیگار در بین دانش آموزان دارد. در این بین اشاره به فعالیت شرکت های هرمی که با وجود تمام قانون ها بازهم در حال توسعه است نیز از جمله مسائلی است که در این نمایش به خوبی دیده می شود. در کنار این مسائل، نگاهی به مسائل برخی از زندانیان، خودنمایی مردم در مجامع عمومی و نبود امنیت و رفاه کافی در متروها مسائلی است که به خوبی به آن ها پرداخته شده است.
هر چند این نمایش در بیان معضلات و مشکلات جامعه موفق بود، اما برخی اشکالات موجود در اجرا و مخصوصاً در متن از جمله مسائلی بود که در کاهش کیفیت نمایش «در مترو اتفاق افتاد» تأثیر داشت. متنی که به گفته سعید دولتی، کارگردان این نمایش، از دل خود بچه ها و طی 15 جلسه تمرین به صورت کارگاهی تهیه شده بود. مسئله ای که در طول نمایش نیز به وضوح دیده می شد و به گفته کارگردان برخی از دیالوگ ها به صورت فی البداهه گفته شده بود. نبود متنی مشخص در این نمایش باعث شده بود که زیاده روی در شوخی در برخی صحنه ها، باعث شود که تئاتر «در مترو اتفاق افتاد» از مسیر اصلی خود منحرف شود.
در این نمایش که در سالن امام علی واقع در خیابان آیت الله کاشانی اجرا می شد، به نسبت سایر نمایش های گذشته جمعیت بیشتری آمده بود. جمعیتی که بیشتر از خانواده خود بازیگران بودند. با این حال سالن امام علی که برای تئاتر اصلاً مناسب نیست، در کاهش کیفیت این نمایش تأثیر بسزایی داشت. تنها می توان امیدوار بود که در سال های آتی سالن های مناسب تری در اختیار تئاتر دانش آموزی قرار بگیرد تا هم از کیفیت تئاتر کاسته نشود و هم شاهد جمعیت بیشتری باشیم.