شهرام کرمی در نشست تخصصی مسئولان استانی حوزه هنری مطرح کرد:
بهرهگیری از تعامل سازنده هر دو نهاد به نفع تئاتر کشور
شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی با حضور در نشست مسئولان واحدهای نمایشی مراکز استانی حوزه هنری گفت: سیاست حوزه هنری حمایت از نمایشهایی با موضوعات انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و اولویت مفاهیم دینی است، ازاینرو ما میتوانیم با هماهنگیهایی که صورت میگیرد تعاملی سازنده داشته باشیم و از ظرفیت هر دو نهاد به نفع تئاتر استفاده کنیم.
به گزارش ایران تئاتر به نقل از حوزه هنری، شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست تخصصی سالانه مسئولان واحدهای نمایشی مراکز استانی حوزه هنری حضور یافت و از نزدیک در جریان اتفاقات و مشکلات مراکز استانی قرار گرفت.
وی در این جلسه با اشاره به فضای کلی تئاتر کشور و ویژگیهای بارز این رشته هنری گفت: تئاتر یک هنر فاخر است و قطعاً باید برای این هنر فاخر بسیار همهجانبه و با دقت بسیار تصمیمگیری کرد،برگزاری چنین جلساتی به رفع مشکلات عرصه تئاتر کشور بسیار کمک میکند.
کرمی گفت: من برای دومین سال است که در این جلسه حضور دارم، طی اینیک سالی که گذشت شناخت بیشتری نسبت به تئاتر استانها کسبشده است و برنامههای مفصلی در این خصوص طرحریزیشده است، امیدوارم بتوانیم در این جلسه از ظرفیت اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به جهت رفع مشکلات و عدم هماهنگیهایی که در استانها وجود دارد استفاده کنیم. هنرهای نمایشی در حوزه هنری کارکرد انقلابی، دینی بابیان موضوعات و مضامین معنوی دارد، سیاست حوزه هنری حمایت از نمایشهایی با موضوعات انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و اولویت مفاهیم دینی است، اما در اداره کل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد، این مسئله بسیار گستردهتر است و ما با طیف وسیعی از موضوعات و مفاهیم روبهرو هستیم ما میتوانیم با هماهنگیهایی که صورت میگیرد تعاملی سازنده داشته باشیم و از ظرفیت هر دو نهاد به نفع تئاتر استفاده کنیم.
وی ادامه داد: در حوزه هنری نیروهای خبره و باتجربهای حضور دارند که ما همیشه سعی کردهایم از نظرات و پیشنهادات این صاحب نظران استفاده کنیم، امروز ما با دغدغههای مشترکی این جا در کنار هم هستیم یکی از این دغدغهها نشاءت گرفته از این است که تئاتر کشور نسبت به یک سال گذشته بسیار رونق گرفته است، تئاتر ما بسیار توسعه پیداکرده است، ما در سال گذشته 3 میلیون 500 هزار نفر مخاطب تئاتر داشتهایم که اگر با سال گذشته مقایسه کنیم سال پیش از آن یعنی در سال ۹۶ تعداد 3 میلیون و 200 هزار نفر مخاطب اصلی تئاتر بودهاند، ما در عرصه تئاتر 18 هزار نفر بازیگر و عوامل تهیه نمایش داریم به عبارتی این 18 هزار نفر خانواده اصلی هنرهای نمایشی ایران محسوب میشوند، دانشگاههای میزبان 150 هزار دانشجوی رشته تئاتر بودهاند، یا در حوزه تئاتر فعالیت میکنند یا دانشآموخته تئاتر بودهاند که در 1284 سالن فعال سراسر کشور روی صحنه رفتهاند، این توسعه در کنار تعداد فارغالتحصیلان که در سال 96 1800نفر از 26 مرکز آموزشی اخذ مدرک کردهاند که در سال 97 این تعداد خوشبختانه سیر نزولی داشتهاند.
مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد تصریح کرد: اینکه میگوییم خوشبختانه سیر نزولی فارغالتحصیلان را داشتهایم بهواسطه عدم فضای کافی برای بکارگیری این فارغالتحصیلان و مشکل در جذب بازار کار است، در سال ۹۷ تعداد 1650 نفر فارغ التحصیل شدهاند، که این جای خوشحالی دارد. یکی دیگر از اتفاقات رخ داده گسترش تئاتر آن هم در فضای خصوصی است، در سال 70 در سالن اصلی تئاتر شهر تنها 6 یا 7 تئاتر برگزار میشد در حالی که امروز در تهران 143 نمایش روی صحنه میرود، در شهر پاریس 400 سالن وجود دارد که تنها 200 نمایش اجرا میشود و ما با وسیع شدن و گستردگی بسیاری در عرصه نمایش مواجه هستیم، این گستردگی در عین افزایش مخاطب کار نظارت را کمی سخت میکند، در این جا است که مدیران باید برای پالایش و نظارت بر کیفیت تئاترهای روی صحنه هماهنگی لازم را داشته باشند.
شهرام کرمی اضافه کرد: نسل سوم و چهارم بعد از انقلاب نسل بسیار کم توقعی هستند، نسل اول ودوم نسلی بودند که توقع حمایت دولتی داشتند و اگر دولت از نمایشها حمایت نمیکرد، عملا کار را تعطیل میکردند، اما نسل سوم و چهارم با انگیزه بسیار کار را پیش میبرند و امروز شاهد بازگشت سرمایه هستیم، هیچگاه در دهه 70 کسی تصور نمیکرد که نمایش سودآور باشد، اما امروز شاهد هستیم که تئاتر به سودآوری رسیده و عملا هزینه خود را در میآورد. اما یکی از مشکلات همیشگی ما نبود انجمن صنفی در عرصه نمایش است، متاسفانه ما نهادی برای قیمت گذاری بلیطها یا انجمنی برای فعالیت صنفی نداریم، در عرصه سینما این نهاد صنفی بسیاری از مشکلات را حل میکند اما در عرصه تئاتر دفتر هنرهای نمایشی به عنوان دولت وارد عرصه میشود، طبق قانون انجمن صنفی حرف و دستورش اعتبار بیشتری دارد، ما در عرصه قیمت گذاری بلیطها مسئولی نداریم و تقریبا این مسئله بدون ضابطه است.
وی به بحث اعتبارات اشاره کرد و گفت: متاسفانه کمبود بودجه بزرگترین مشکل مدیران تئاتری کشور است، بودجه حوزه هنری قبلا 1میلیارد و 500 میلیون تومان بود که امسال به حدود یک میلیارد تومان رسیده است، در حالی که همه این بودجه نیز در اختیار مدیران قرار نمیگیرد، در ارشاد نیز بودجه ما بسیار محدود است، من سال گذشته به کمیسیون فرهنگی مجلس مراجعه کردم و به بودجه تئاتر اعتراض کردم، آنجا گفتند که 70 میلیارد تومان برای شما کم است؟ زمانی که نحوه تخصیص این بودجه را مشاهده کردم دریافتم که سازمانها و نهادهای بسیاری از این بودجه سهم دارند در حالی که این پول هزینه تئاتر نمیشود، اما در سینمایی این بودجه مستقیما به دست سازمانهای متصدی سینما میرسد، شاید تا سال گذشته من موافق برپایی سازمان تئاتر نبودم اما امسال از مدافعان سرسخت سازمان تئاتر هستم.