در حال بارگذاری ...
  • داور بخش فارسی نخستین جشنواره ملی نمایشنامه‌نویسی میرزاآقا تبریزی عنوان کرد:

    درام نویسی ایران وام دار این مرد تبریزی است

    داور بخش فارسی نخستین جشنواره ملی نمایشنامه‌نویسی میرزاآقا تبریزی عنوان کرد: درام‌نویسی ایران وام‌دار مردی از شهر تبریز است به همین جهت برگزاری بزرگداشت و جشنواره‌ای با نام این شخصیت مهم، لازم و ضروری بود که خوشبختانه اتفاق افتاد؛ امید که تأثیرگذار و پربار باشد.

    به گزارش ایران تئاتر از آذربایجان شرقی؛ حمیدرضا نعیمی در خصوص برگزاری نخستین جشنواره ملی نمایشنامه‌نویسی میرزاآقا تبریزی اظهار کرد: شهر تبریز نه فقط برای مردمانِ بزرگ خویش بلکه برای کل ایران شهری تاثیرگذار، بزرگ و حساس است.  نقش نامداران عرصه‌ی فرهنگ، ادب و علم در این شهر بزرگ و این خطه از ایران بر کسی پوشیده نیست.

    وی ادامه داد: بسیاری از حرکت‌ها و جنبش‌های با عظمت فرهنگی، هنری و ادبی کشور ما ایران از شهر تبریز آغاز شده است.

    نعیمی تبریز را شهر شعر، شعور و رشادت انسان‌های والامقامی دانست که باید آنان را فرزندان راستین مام میهن دانست و افزود: همین بس که اولین نمایشنامه‌نویسی که به زبان فارسی نمایشنامه نوشت از شهر تبریز بوده است.

    وی ابراز داشت: میرزاآقا تبریزی، به معنای واقعی کلمه، روشنفکر بود و نه روشنگر. ایشان بالغ بر صد سال قبل این احساس مسئولیت و وظیفه را در خود می‌بیند که به زبان تئاتر نمایشنامه‌هایی را به تحریر درآورد و جالب‌تر اینکه با وجود تاثیراتی که از استادش میرزا فتحعلی آخوندزاده گرفته بود، اما به زبان پارسی نمایش‌نامه‌هایش را نگاشت.

    داور بخش فارسی نخستین جشنواره ملی نمایشنامه‌نویسی میرزاآقا تبریزی در بخش دیگری اذعان داشت: قطعا شهرها، روستاها و عشایر این منطقه بزرگ در ایران افسانه‌ها، اسطوره‌ها، مَثَل‌ها، متل‌ها و اتفاقات تاریخی جذاب بسیاری را داراست که هرکدام می‌تواند ایده و طرح نابی برای خلقِ  یک رمان، داستان، منظومه،  فیلم و یا تئاتر باشند.

    نعیمی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: بدون شک سخت‌ترین بخش هر حرکتی گام نخست آن بوده و این جشنواره در سال‌های آینده می‌تواند با تبلیغات گسترده، حاشیه‌های جذاب و جوایزه ارزنده‌اش به یک جشنواره‌ی واقعاً ملی و انشاءالله فراملی تبدیل شود.

    داور بخش فارسی نخستین جشنواره ملی نمایشنامه‌نویسی میرزاآقا تبریزی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: بیشتر نمایشنامه‌هایی که ما مطالعه کردیم از نظر ساختار دچار نقص‌های جدی بودند، مثلاً اثری در بخش زبان و دیالوگ‌نویسی برجسته اما در شخصیت پردازی موفق عمل نکرده بود، و یا اثری در بسط و گسترش داستان و شروع و پایان قابل توجه اما زبان و دیالوگ‌نویسی آن از حد سریال‌های تلویزیونی فراتر نرفته بود و یا تعدادی بین داستان و درام دست و پا می‌زدند.

    وی خاطرنشان کرد: البته در این میان تعدادی از آثار هم توسط نویسندگانی نوشته شده بود که قابل ارج و ارزش بود که امیدواریم در دوره‌های بعدیِ این رویداد، شاهد نمایشنامه‌هایی کامل‌تر و جداب‌تر باشیم.

    نعیمی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه هرچند درام‌نویس خود یک محقق و پژوهشگر است، افزود: اما بایسته است که محققان فرهنگ عامه و یا پژوهشگران ادب و زبان بومی و منطقه‌ای به جمع‌آوری داستان‌ها، قصه‌ها و روایاتی که بیشتر به صورت سینه به سینه و شفاهی هستند، بپردازند، این آثار  را مکتوب کرده و با انتشار آنها سوژه‌های خوب و نابی را در اختیار نمایشنامه‌نویسان و فیلمنامه‌نویسان قرار دهند.




    مطالب مرتبط

    کوشک جلالی در نشست تخصصی با موضوع تئاتر معاصر تبریز مطرح کرد:

حفره تئاتر ایران نبود ارتباط میان مخاطب و هنرمند است
    کوشک جلالی در نشست تخصصی با موضوع تئاتر معاصر تبریز مطرح کرد:

    حفره تئاتر ایران نبود ارتباط میان مخاطب و هنرمند است

    علیرضا کوشک جلالی کارگردان و نویسنده نمایش در نشست تخصصی با موضوع تئاتر معاصر نبود ارتباط میان مردم،هنرمندان و آثار هنری را یک خلا مهم در تئاتر ایران ارزیابی کرد و گفت: متاسفانه در ایران نمایش یا آن‌چنان پست مدرن و پست پست مدرن هستند که مخاطب هیچ ارتباطی با آن برقرار نمی‌کند ...

    |

    با اعلام دبیرخانه دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر الف

هیأت داوران بخش نمایشنامه‌نویسی معرفی شدند
    با اعلام دبیرخانه دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر الف

    هیأت داوران بخش نمایشنامه‌نویسی معرفی شدند

    به گزارش آذربایجان شرقی - مهرداد خردمند؛ علی شمس، ساناز بیان و اکبر شریعت، از هنرمندان شناخته‌شده تئاتر و عرصه نمایشنامه‌نویسی کشور، به عنوان داوران بخش نمایشنامه نویسی دومین جشنواره بین المللی تئاتر الف انتخاب شدند.

    |

    رئیس جشنواره بین المللی تئاتر الف خبر داد

استفاده از پتانسیل ها رسانه ای تبریز برای رونق جشنواره
    رئیس جشنواره بین المللی تئاتر الف خبر داد

    استفاده از پتانسیل ها رسانه ای تبریز برای رونق جشنواره

    هومن بیگ نژاد، رئیس جشنواره بین المللی تئاتر الف، در گفتگویی با ایران تئاتر، از برنامه های ویژه این دبیرخانه جشنواره بین المللی تئاتر الف در خصوص خبرنگاران، منتقدان خبر داد.

    |

    بابک نهرین دبیر اجرایی سی و یکمین جشنواره استانی تئاتر آذربایجان شرقی شد

    بابک نهرین دبیر اجرایی سی و یکمین جشنواره استانی تئاتر آذربایجان شرقی شد

    رئیس انجمن هنرهای نمایشی و دبیر سی و یکمین جشنواره تئاتر استانی آذربایجان شرقی، به دلیل عدم تفاهم کاری با رامین راستی از زحمات ایشان تقدیر کرده و به جای ایشان بابک نهرین، دیگر عضو هیئت رئیسه را به عنوان دبیر  اجرایی سی و یکمین جشنواره تئاتر استانی آذربایجان شرقی انتخاب کرد.

    |

    در نشست خبری دومین جشنواره بین المللی تئاتر الف برگزار عنوان شد

بخش خصوصی نمی تواند رویدادی به این بزرگی را به تنهایی اجرا کند
    در نشست خبری دومین جشنواره بین المللی تئاتر الف برگزار عنوان شد

    بخش خصوصی نمی تواند رویدادی به این بزرگی را به تنهایی اجرا کند

    ظهر روز چهارشنبه، 24 مهرماه نشست مطبوعاتی دومین جشنواره بین المللی تئاتر الف با حضور رئیس و دبیر جشنواره بین المللی تئاتر الف برگزار شد.  

    |

    دومین روز از جشنواره نمایشنامه نویسی میرزاآقا تبریزی برگزار شد

فن شریف دراما از نگاه اردشیر صالح پور
    دومین روز از جشنواره نمایشنامه نویسی میرزاآقا تبریزی برگزار شد

    فن شریف دراما از نگاه اردشیر صالح پور

    نخستین جشنواره ملی نمایشنامه نویسی میرزا آقا تبریزی، اردشیر صالح پور شامگاه پنجشنبه ۱۳ تیرماه در این کارگاه در خصوص وضعیت ورود نمایشنامه نویسی به ایران، دوره مشروطه، ویژگی نمایشنامه های میرزا اقا تبریزی، ارتباط بین میرزاآقا تبریزی و فتحعلی آخوندزاده، زبان، شخصیت، ساختار، ...

    |

    نظرات کاربران