در حال بارگذاری ...
  • دومین روز از جشنواره نمایشنامه نویسی میرزاآقا تبریزی برگزار شد

    فن شریف دراما از نگاه اردشیر صالح پور

    نخستین جشنواره ملی نمایشنامه نویسی میرزا آقا تبریزی، اردشیر صالح پور شامگاه پنجشنبه ۱۳ تیرماه در این کارگاه در خصوص وضعیت ورود نمایشنامه نویسی به ایران، دوره مشروطه، ویژگی نمایشنامه های میرزا اقا تبریزی، ارتباط بین میرزاآقا تبریزی و فتحعلی آخوندزاده، زبان، شخصیت، ساختار، ویژگی های نمایش وی و گم نامی میرزا آقا برای شرکت کنندگان مباحثی ارائه داد

    به گزارش ایران تئاتر از آذربایجان شرقی، نخستین جشنواره ملی نمایشنامه نویسی میرزا آقا تبریزی، اردشیر صالح پور شامگاه پنجشنبه 13 تیرماه در این کارگاه در خصوص وضعیت ورود نمایشنامه نویسی به ایران، دوره مشروطه، ویژگی نمایشنامه های میرزا اقا تبریزی، ارتباط بین میرزاآقا تبریزی و فتحعلی آخوندزاده، زبان، شخصیت، ساختار، ویژگی های نمایش وی و گم نامی میرزا آقا برای شرکت کنندگان  مباحثی ارائه داد

    وی در حاشیه این کارگاه عنوان کرد: دو نمایشنامه نویس برجسته ایران یعنی فتحعلی آخوندزاده و میرزا آقا تبریزی هر دو از تبریز برخواسته اند و این موضوع دیار اولین ها را به عنوان خاستگاه تئاتر شناسانده است

    صالح پور اظهار کرد:اگرچه نمایشنامه های فتحعلی آخوندزاده به زبان ترکی نوشته شده و بعدها توسط میرزا جعفر قرجه داغی به زبان فارسی ترجمه شد اما می توان میرزا آقا تبریزی را نخستین نمایشنامه نویس ایرانی دانست

    وی تاکید کردن مایشنامه پایه و اساس تئاتر قلمداد می شود و توجه به امر نمایشنامه نویسی توجه به تئاتر کشور محسوب می شود.

    گفتنی است نخستین جشنواره ملی نمایشنامه نویسی میرزا آقا تبریزی 14 تیرماه ساعت 18 درسالن اقبال آذر موسسه بین المللی الف مجتمع فرهنگی و هنری29 بهمن تبریز  با معرفی برترین آثار نمایشنامه های بومی به کار خود پایان می دهد




    مطالب مرتبط

    داور بخش فارسی نخستین جشنواره ملی نمایشنامه‌نویسی میرزاآقا تبریزی عنوان کرد:

درام نویسی ایران وام دار این مرد تبریزی است
    داور بخش فارسی نخستین جشنواره ملی نمایشنامه‌نویسی میرزاآقا تبریزی عنوان کرد:

    درام نویسی ایران وام دار این مرد تبریزی است

    داور بخش فارسی نخستین جشنواره ملی نمایشنامه‌نویسی میرزاآقا تبریزی عنوان کرد: درام‌نویسی ایران وام‌دار مردی از شهر تبریز است به همین جهت برگزاری بزرگداشت و جشنواره‌ای با نام این شخصیت مهم، لازم و ضروری بود که خوشبختانه اتفاق افتاد؛ امید که تأثیرگذار و پربار باشد.

    |

    با  نگاهی اجتماعی به درام های ایوب آقاخانی

جشنواره میرزا آقا تبریزی با سخنرانی امیرعطا جولایی آغاز به کار کرد
    با نگاهی اجتماعی به درام های ایوب آقاخانی

    جشنواره میرزا آقا تبریزی با سخنرانی امیرعطا جولایی آغاز به کار کرد

    روز اول جشنواره ملی نمایشنامه نویسی میرزا آقا تبریزی، جایزه ایوب آقاخانی با برگزاری نشست رد پای نگرش اجتماعی در درام های ایوب آقاخانی، از سری نشست های این جشنواره آغاز شد.

    |

    اردشیر صالح‌پور:

تداوم میرزا آقا یعنی سامان بخشی به نمایشنامه بومی
    اردشیر صالح‌پور:

    تداوم میرزا آقا یعنی سامان بخشی به نمایشنامه بومی

    اردشیر صالح پور برگزاری نخستین جشنواره ملی نمایشنامه نویسی میرزا آقا تبریزی را حرکتی ارزشمند دانست و ابراز کرد: این رویداد باید سال ها پیش برگزار می شد، به هر حال جای خوشحالیست که انجمن دانش آموختگان تئاتر تبریز در این کهن شهر پس از مدت ها دست به چنین ابتکاری زده و جشنواره ای ...

    |

    مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی

تولید نمایشنامه در آذربایجان شرقی ضروری است
    مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی

    تولید نمایشنامه در آذربایجان شرقی ضروری است

    مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با اعلام اینکه 70 اثر به جشنواره سراسری میرزا آقا تبریزی رسیده است، تولید نمایشنامه در آذربایجان شرقی را یکی از اصلی ترین نیازهای حوزه تئاتر دانست و عنوان کرد: طبیعتا با برگزاری این جشنواره زمینه های لازم برای علاقمندان و نویسندگان ...

    |

    اتحادیه بین‌المللی نمایشگران عروسکی برگزار می‌کند

دوره‌های آموزشی ساخت عروسک‌های غول پیکر
    اتحادیه بین‌المللی نمایشگران عروسکی برگزار می‌کند

    دوره‌های آموزشی ساخت عروسک‌های غول پیکر

    اتحادیه بین‌المللی نمایشگران عروسکی «مبارک یونیمای ایران» در راستای اهداف حمایتی و توسعه نمایش عروسکی اقدام به برگزاری کارگاه آموزشی ساخت عروسک‌های جدید «بزرگ مقیاس» و «غول پیکر» به مدت‌زمان دو هفته نموده است.

    |

    اردشیر صالح‌پور در آئین اختتامیه هجدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کانون خوزستان:

نمایش باید سرشار از تعلیم و تربیت و ارزش ها باشد
    اردشیر صالح‌پور در آئین اختتامیه هجدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کانون خوزستان:

    نمایش باید سرشار از تعلیم و تربیت و ارزش ها باشد

    نویسنده، پژوهشگر، کارگردان و مدرس تئاتر و صاحب مدرک دکترای تخصصی پژوهش هنر از دانشگاه هنر معتقد است: نمایش باید سرشار از تعلیم و تربیت و ارزش ها باشد.

    |

    در میزگرد «دگرگونی مخاطب، دگردیسی هنر؛ تئاتر» مطرح شد

تماشاگر یکی از عناصر سه‌گانه تئاتر است
    در میزگرد «دگرگونی مخاطب، دگردیسی هنر؛ تئاتر» مطرح شد

    تماشاگر یکی از عناصر سه‌گانه تئاتر است

    سومین نشست از سلسله میزگردهای هفته پژوهش با عنوان «دگرگونی مخاطب، دگردیسی هنر؛ تئاتر» به میزبانی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات بر اهمیت جایگاه مخاطب تئاتر در دوره های مختلف تاریخی تاکید شد.

    |

    کوشک جلالی در نشست تخصصی با موضوع تئاتر معاصر تبریز مطرح کرد:

حفره تئاتر ایران نبود ارتباط میان مخاطب و هنرمند است
    کوشک جلالی در نشست تخصصی با موضوع تئاتر معاصر تبریز مطرح کرد:

    حفره تئاتر ایران نبود ارتباط میان مخاطب و هنرمند است

    علیرضا کوشک جلالی کارگردان و نویسنده نمایش در نشست تخصصی با موضوع تئاتر معاصر نبود ارتباط میان مردم،هنرمندان و آثار هنری را یک خلا مهم در تئاتر ایران ارزیابی کرد و گفت: متاسفانه در ایران نمایش یا آن‌چنان پست مدرن و پست پست مدرن هستند که مخاطب هیچ ارتباطی با آن برقرار نمی‌کند ...

    |

    نظرات کاربران