در حال بارگذاری ...
فرنوش نیک‌اندیش در گفت‌وگو با ایران‌تئاتر بیان کرد

فرشته تاریخ شما را با آموزه‌های‌یک فیلسوف توانمند آشنا می‌کند

ایران‌تئاتر: اغلب بازیگران به خصوص زنان از ایفای نقش‌هایی که از سن و سالشان بالاتر است ابا دارند؛ اما فرنوش نیک‌اندیش به این چالش‌های بازیگری علاقه خاصی دارد و در همکاری های پر بارش با محمد رضایی راد تجربه ایفای نقش های سن و سال دار را دارد و سال قبل هم در نمایش فعل نقش یک معلم به نام سیمین افراشته که زنی است که از سن میانسالی عبور کرده را به شایستگی ایفا کرد و در همکاری مجددش با رضایی راد در نمایش فرشته تاریخ در قالب دو نقش همسرایان و ملاحان به ایفای نقش پرداخت.

فعل، چلچلا، بر اساس دوشس ملفی، آمین، کلمبوس، زن پارسا و هامان کشان از جمله بازی های مهم کارنامه کاری فرنوش نیک‌اندیش است. او به خاطر بازی در نمایش زن پارسا موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگری زن از جشنواره تئاتر استان تهران شده است. نمایش فرشته تاریخ یازدهمین نمایش گروه تئاتر خانه به سرپرستی محمد رضایی‌راد است که در سال‌های اخیر آثاری، چون آنک انسان، داستان‌هایی از بارش مهر و مرگ و بر اساس دوشس ملفی را روی صحنه برده‌اند. از جمله موفقیت‌های این گروه در سال‌های اخیر می‌توان به دریافت مدال افتخار آکادمی سمندریان(۱۳۹۴) و دریافت عنوان بهترین نمایش سال از انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران تئاتر برای نمایش‌های آنک انسان(۱۳۹۳) و بر اساس دوشس ملفی(۱۳۹۵) اشاره داشت. محمد رضایی‌راد در نمایشنامه فرشته تاریخ که تجربه متفاوت در میان آثار اوست، با رویکردی آزاد به روایت آخرین شب از زندگی والتر بنیامین فیلسوف شناخته شده آلمانی پرداخته و به سیری در زندگی و اندیشه‌های او و واکاوی جایگاه انسان در برابر تاریخ می‌پردازد. با فرنوش نیک اندیش در باره بازیش در نمایش  فرشته تاریخ گفت وگویی انجام داده ایم.

همچنان در گروه تئاتری خانه با محمد رضایی راد همکاریتان را ادامه می دهید؛ این همکاری چه ویژگی هایی دارد؟

کار کردن با محمد رضایی راد برای هر بازیگری یک فرصت است. ایشان به بازیگران فرصت می‌دهند که ضمن به چالش کشیدن توانایی های فردی بتوانند نقش را به شایستگی ایفا کنند . حضور در نمایش محمد رضایی راد شما را تبدیل به بازیگر نظم پذیری می کند و بازی بازیگر توسط ایشان به دقت مهندسی، کنترل و هدایت می شود. برای گفتن هر جمله و هر اکت کوچکی ملزم به رعایت تایمینگ زمانی هستیم. معتقدم نوع هدایتی که ایشان در زمان تمرینات انجام می دهند یک دوره کامل آموزش بازیگری است و همچنان این آموختن برایم تازگی و پر از جذابیت است و نکات جدیدی را می آموزم. موقعی که ایشان پیشنهاد بازی در آثارشان منجمله همین نمایش فرشته تاریخ را دادند متن آنقدر جذابیت داشت که من بازیگر چاره ای جز قبول پیشنهاد نداشتم. حضور در گروه تئاتر خانه و در کنار میلاد رحیمی، باران کوثری و سایرین همیشه لحظات خوشایندی را برایم رقم زده است.

با توجه به پروسه طولانی مدت تمرینات محمد رضایی راد و نگاه دقیق و پر از جزئیات وی که از هیچ چیزی به سادگی عبور نمی کند؛ آیا تا به حال پیش آمده که از این پروسه سخت احساس خستگی داشته باشید و تمایل پیدا کنید در نمایش های راحت و سبک تر بازی کنید؟

برای بازی در نمایش فرشته تاریخ هفت ماه تمرین داشتیم.

آیا این روند طولانی یک جایی در تمرینات برای بازیگر خسته کننده و تکراری نمی شود؟

این مسئله به دغدغه بازیگر از کار و هدفش برمی گردد؛ برای من بر عکس این قضیه رخ داد و سال قبل در نمایشی باری کردم که کل تمریناتش یک ماه طول کشید و اصلا برای من راضی کننده نبود. در یک ماه فقط بازیگر می تواند مختصات نقشش را استخراج کند و در ادامه برای بازی و تمرین به همراه کارگردان پلانی طراحی کند.

ممکن بود اگر با محمد رضایی راد همکاری نداشتید، این حس عدم رضایت از بازی در نمایشی که یک ماه برای اجرا آماده شده در شما به وجود نمی آمد؟

بله، همینطور است و این همکاری با گروه تئاتری خانه برای من این توقع را به وجود آورده که حتما باید برای ایفای نقش زحمت بکشم. بچه های گروه ما موقعی که تمرینات کارمان شروع می شود، دیگر هیچ پیشنهاد کاری را قبول نمی کنند.

درباره سوال قبلی درباره چالش های حضور در نمایش هایی که زمان تمرینشان زیاد است پاسخ ندادید؟

ممکن است در مقطعی از کار من بازیگر دچار خستگی روحی و بدنی بشوم؛ زیرا معمولا متن های محمد رضایی راد به شدت ذهن بازیگر را با خودش درگیر می کند.

بنابراین شما بر خلاف میلاد رحیمی که تکنیکال با نقش برخورد دارد، ارتباط حسی با نقش برقرار می کنید؟

اصلا در کارهای محمد رضایی راد نمی شود با نقش ها درگیر شد؛ زیرا شما در این نمایش ها مدام درگیر ریاضیات، مهندسی صحنه و بازی هستید. برای من که در نمایش فرشته تاریخ درگیر بازی در دو قالب متفاوت گروه همسریان و ملاحان بودم تمرینات بدنی ویژه ای داشتیم که چون سنگین و فشرده بود بارها پیش آمد احساس خستگی جسمانی داشته باشم؛ اما جذابیت های کار همه این سختی ها را کمرنگ می کرد.

والتر بنیامین علی رغم اثرگذاریش در فلسفه و تئاتر مدرن نام چندان شناخته شده ای در ایران نیست؛ آیا اجرای این نمایش باعث خارج شدن بنیامین از محجوریت شده است؟

من هم قبلا از این تجربه از نام والتر بنیامین راحت عبور می کردم. خوشحالم که کم کم بنیامین از این محجوریت خارج می شود و حداقل قشر فرهیخته جامعه بیشتر با افکارش آشنا می شوند. دیدن نمایش فرشته تاریخ سوای جذابیت های نمایشی، یک آموزش خوب برای آشنایی با آموزه‌های فکری این فیلسوف توانمند است. در عین حال زیر لایه های متن جذاب بود و مسائلی که درباره عصر ظلمت و لحظات خطر بیان می شود برایم جذابیت مضاعفی هم داشت.

آیا در این اثر نمایشی محمد رضایی یک سره به بیان واقعیت های تاریخی در مورد والتر بنیامین بسنده کرده است؟

رضایی راد با توجه به نوع نگاهش چیزهای را کم و یا زیاد و یا شخیصیت های جدیدی را در زندگی این فیلسوف خلق کرده تا متنش دراماتیک تر بشود. خیلی از مخاطبانی که نمایش را دیده اند و در فضای مجازی با من در ارتباط هستند؛ برایم پیام داده اند که رفته اند و تحقیق کرده اند و متوجه شده اند که فلان بخش نمایش در تاریخ سندیت ندارد و این خیلی جذاب است که تماشاگر بعد از دیدن اجرا این انگیزه را پیدا می کند و می رود ته و تو ماجرا را در باره والتر بنیامین در می آورد.

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی


 



.




نظرات کاربران