در حال بارگذاری ...

فراخوان شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر اعلام شد

مراسم معرفی و اعلام فراخوان طرح شبکه های شهرهای خلاق فرهنگ و هنر با حضور سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر این مراسم با حضور سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی‌اصغر سیدآبادی مشاور وزیر در امور برنامه‌ریزی و محمد حسن خوشنویس، دبیر علمی و  ابراهیم حیدری دبیر اجرایی شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر و جمعی از مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ارتباط ویدئو کنفرانس با مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها برگزار شد.
سید مجتبی حسینی گفت: فرهنگ و هنر یکی از مزیت‌های سرزمین ماست و خوشبختانه این میراث، میراثی پراکنده بوده و در گوشه گوشه ایران، ستارگانی درخشیدند و آثارشان ماندگار شده است. به همین دلیل کشور ما از نظر تنوع و تکثر و کیفیت آثار، یکی از کشورهای مولف است.
وی با اشاره به تأکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر دسترس‌پذیری آسان به فرهنگ و هنر در سراسر کشور و توزیع یکسان آن در همه کشور ادامه داد: شبکه شهرها این امکان را فراهم می‌کند که جریانی را ایجاد کنند که به توسعه و رشد هنر و رویدادها کمک کند.
معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر درآمدزایی هنر در تاریخ هنر ایران گفت: هر یک از شهرهای ما ظرفیت‌های متعدد و متنوعی داشته که می‌توانست موجب جلب سیاحان و گردشگران در آن روزگار شوند و گاهی تا امروز هم استمرار خودش را حفظ کرده است.
حسینی گفت: با شناسایی ابعاد این ظرفیت، می‌توانیم امتیاز بیشتری برای هنرمندان قائل شویم و هم می‌توانیم توان دستگاه‌های مختلف یک شهر با محوریت هنر را گردهم آوریم و این هم‌افزایی در خدمت هنر قرار گیرد.
وی گفت: شمار هنرمندان کشور در ۴۰ سال گذشته رشد کمی و کیفی بی‌نظیری را تجربه کرده و پراکنش هنرمندان در سراسر ایران، پراکنش افتخارآمیزی است و اینگونه نیست که هنرمندان بزرگ ترک جلای وطن کنند و به پایتخت یا شهرهای بزرگ بروند. بنابراین شبکه شهرهای خلاق، طرح جدیدی نیست و از مواریث ماست اما نیاز به بازآفرینی و معرفی بهتر دارد، نکته‌ای که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روی آن تأکید دارد.
حسینی تصریح کرد: امروز به طور رسمی فراخوان راه‌اندازی شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر را اعلام می‌کنم و دست همکارانم در تمامی شهرها را می‌فشارم و از آن‌ها برای کمک به اجرای هر چه بهتر این طرح دعوت می‌کنم.
مسعود غلامپور عضو شورای سیاستگذاری شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر در ادامه جلسه، مزیت‌های شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر را برشمرد و گفت: البته این بدان معنا نیست که اکنون کسب و کارهای مبتنی بر فرهنگ و هنر نداریم، بلکه می‌خواهیم این کار را تسهیل کنیم و بر رونق آن بیفزاییم. صنایع خلاق در جهان رو به رشد است و نرخ رشد فرهنگ در جهان تقریبا چهار درصد بالاتر از باقی بخش‌های اقتصاد در جهان است. حدود یک درصد از جمعیت فعال جهان در این صنایع فعالیت می‌کنند و بین درجه توسعه‌یافتگی،‌ اشتغال فرهنگی و تجارت کالاهای فرهنگی، رابطه مستقیمی وجود دارد.
غلامپور ادامه داد: هدف شبکه شهرهای خلاق، ایجاد اشتغال و ایجاد ارزش افزوده در جامعه است. توسعه فرهنگ‌بنیان مزیت‌هایی در مقابل توسعه کلاسیک دارد، یکی از این مزایا بومی بودن است. توسعه بومی از ورود تکنولوژی، نیروی انسانی و منابع مالی خارجی بی‌نیاز است. هر چقدر در کشور بتوانیم روی اشتغال‌های مبتنی بر هنر و فرهنگ‌محور به صورت جدی کار کنیم، به توسعه پایدار در کشور بیشتر کمک می‌کنیم و هر چقدر درجه توسعه‌یافتگی کشورها بیشتر شده، میزان اشتغال و صادرات کالاهای فرهنگی در آنها افزایش پیدا کرده و همین باعث توسعه متوازن در آن کشورها شده است.
محمدحسن خوشنویس دبیر علمی شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر در بخش دیگری از این نشست گفت: جامعه امیدوار به دنبال خلاقیت است و اگر خدای ناکرده بهانه‌های بودجه‌ای، تغییر مدیران و... به این طرح صدمه بزند، به اصل قضیه که امیدواری باشد، لطمه می‌زند.
شهر خلاق باید عدالت را دنبال کند و مردم نباید به دلیل حضور در مناطق دورافتاده و دسترسی نداشتن به امکانات و مسئولان، از بروز و ظهور خلاقیت محروم شوند. مدیران کشور باید در این طرح به بحث آمایش سرزمینی توجه کنند تا توسعه پایدار اتفاق بیفتد.
دبیر علمی شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر تصریح کرد: طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر باید با یک استراتژی و اهداف درست پیش برود و یک شبکه سازمانی داشته باشد. شهر خلاق بر شهروند خلاق استوار است و شبکه‌هایی این شهروندان خلاق را به هم مرتبط می‌کند.
علی اصغر سیدآبادی، مشاور وزیر در امور برنامه ریزی هم در این نشست اظهار داشت: شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر تنها یک رویداد نیست، بلکه تغییر نگاه مدیریتی است و برنامه‌ریزی‌ مشارکتی خواهد بود، نه از بالا به پایین. تغییر روابط بین فرهنگی و تمرکززدایی از مرکز، یکی دیگر از تغییراتی است که با اجرای شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر رخ می‌دهد.
فرهنگ پربار ایرانی ـ اسلامی در هر یک از شهرهای ایران جلوه‌های ویژه‌ای پیدا می‌کند و ظرفیت‌های متمایزی برای توسعه فرهنگی، هنری، اجتماعی و اقتصادی فراهم می‌آورند که می‌توانند شناسایی و تقویت شوند تا هم زمینه‌های رشد و بالندگی تازه‌ای پیدا کرده و هم نقش واقعی خود را در ارتقای مادی و معنوی زندگی مردم ایفا کنند. مجموعه اسناد بالادستی از جمله «سند چشم‌انداز ۱۴۰۴»، «الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت»، و بیانیه «گام دوم انقلاب» مقام معظم رهبری به مردم ایران، اصول و ضرورت‌های تعالی‌بخشیدن به فرهنگ و هنر و سبک زندگی مردم بر مبنای توجه به ظرفیت‌های درونی و بومی را به خوبی روشن کرده است.
بر این اساس، معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طرح «شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر» را با لحاظ اهمیت نگاه آینده‌محور و آمایشی در جهتت وسعه عدالت فرهنگیو ترویج فرهنگ و هنر ایرانی ـ اسلامی، و تقویت و کاربردی‌سازی زیرساخت‌های فرهنگی و هنری موجودو حمایت از طرح‌های خلاقانه برآمده در بسترهای محلی و بومی به اجرا می‌گذارد.گام نخست این مسیر شناسایی داشته‌ها، ظرفیت‌های انسانی، فرهنگی، هنری و طبیعی در مناطق مختلف کشور است. هر شهر بر مبنای گزارش‌هایی که ارائه می‌دهد و برنامه‌هایی که تدوین می‌کند مورد ارزیابی و داوری قرار گرفته و به عضویت یک شبکه خلاق فرهنگ و هنر در می‌آید. اعضای شبکه‌ شهرهای خلاق، در اولویت دریافت مجموعه‌ای از خدمات، تسهیلات، اعتبارات و منابع قرار می‌گیرند تا زیرساخت‌های لازم را توسعه داده و برنامه‌های معرفی شده را اجرا کنند.
پرونده هر شهر در زمینه‌های حوزه فرهنگی و هنری که با همکاری دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی تدوین و با امضایشهردارورئیس اداره فرهنگ و ارشاداسلامی و نمایندگان انجمن‌های فرهنگی و هنری شهر ارائه می‌شود، مبنای شرکت در این طرح است.
برنامه‌ها و سیر فعالیت‌های اجرایی شهرهای خلاق از طریق گزارش‌های منظم دوره‌ای مورد ارزیابی و پایش قرار خواهند گرفت.
کمک به برنامه‌ریزی برای توسعه پایدار، مشارکتی و مبتنی بر رویکرد آمایشی در شهرها و مناطق فرهنگی ایران، کشف، جذب، و پرورش فعالیت‌ها و حمایت از پیشنهادهای نو، خلاقانه، اثربخش، و پایدار بومی، ساماندهی وبهره‌گیری از امکانات و ظرفیت‌های فرهنگی و هنری در سطح محلی و بومی مبتنی بر فرهنگ ایرانی ـ اسلامی، تمرکززدایی در امور فرهنگی و هنری و تقویت ظرفیت‌های مردمی در فرهنگ، تبادل تجربه‌ها و دانش بومی در میان شهرهای مختلف ایران و توسعه اقتصاد فرهنگ و هنر و کمک به بهبود کسب‌وکارهای فرهنگی هنری و صنایع خلاق اهداف طرح شبکه های شهرهای خلاق فرهنگ و هنر است.
در هر شهر، شورای برنامه ریزی شهرهای خلاق فرهنگ و هنر به ریاست فرماندار و دبیری رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور نمایندگان مجموعه‌ای از دستگاه‌های فرهنگی و هنری شهرستان تشکیل می‌شود. سپس دبیرخانه شهر خلاق فرهنگ و هنر در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی راه اندازی می‌شود. پس از آن، شهرها مطابق با فراخوان، نسبت به انتخاب حوزه و شاخه موضوعی اقدام خواهند کرد. هر شهر پس از امضای فرم‌های مربوطه توسط شهردار، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و نمایندگان انجمن‌های فرهنگی و هنری مرتبط، آن‌ها را با نامه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مربوطه، به دبیرخانه مرکزی ارسال می‌کنند. پس از ارزیابی فرم‌های رسیده، نمایندگان هر شهر به کارگاه تخصصی مرتبط دعوت خواهند شد. پس از بازگشت گروه آموزش دیده، طرح تفصیلی و پرونده‌های تخصصی شهر را تدوین و ارسال خواهند کرد. دبیرخانه مرکزی پس از اعلام نظر هیئت داوران، طی مراسمی شبکه شهرهای خلاق هر رشته فرهنگی و هنری را معرفی خواهد کرد.

متقاضیان شرکت باید مدارک لازم را از طریق پست به «دبیرخانه مرکزی شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنرایران»به نشانی تهران، خیابان حافظ، خیابان: شهریار، جنب تالار وحدت، ساختمان معاونت امورهنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طبقه دوم ارسال کنند یا با شماره تماس 58 و ۰۲۱۸۸3152- 02166731117 تماس بگیرند.

 




نظرات کاربران