در حال بارگذاری ...
یادداشت سید علی سجادی طهرانی بر نمایش «تردید» ؛

«دروغ» فلوریان زلر یک ویژگی خاص دارد

ایران تئاتر: این شب ها، نمایش تردیدم به کارگردانی علی سجادی طهرانی در سالن شماره دوی عمارت نمایشی نوفل لوشاتو ساعت ۲۱:۳۰ روی صحنه است و تنها ۱۰ اجرا از نمایش فوق باقی مانده، متن زیر یادداشت کارگردان درباره چگونگی شکل گیری نمایش است.

دی ماه گذشته، تصمیم گرفتم که کار جدیدی دست بگیرم که یک مقدار با کارهای قبلی من از نظر ژانر متفاوت باشد و طبیعتاً مثل همیشه، با همسرم خانم شاهد الفت که نویسنده بسیار چیره دستی هستند مشورت کردم، به پیشنهاد ایشان، قرار بر این شد که نمایشنامه "دروغ" اثر فلوریان زلر را دست بگیریم. دروغ فلوریان زلر یک ویژگی خاص دارد که می توان گفت مربوط به تمامی کارهای اوست و ویژگی این است که تلاش می کند زشتی ها و مشکلات جامعه امروز فرانسه را نشان دهد، یعنی این ذهنیتی که ما همیشه نسبت به شهر پاریس داشتیم به عنوان عروس شهرهای اروپا، شهر عشاق و ... را زیر سوال می برد. طبیعی ست که در چنین مواقعی که هنرمند قصد اجرای اثری خارجی را دارد به این فکر می افتد که آیا مشکل مطرح شده مابه ازای ایرانی دارد یا نه و آیا مناسب مخاطب ایرانی هست؟ به این نتیجه رسیدیم که مقدار بسیار زیادی از این نمایشنامه تکرار مکررات است و دو شخصیت این داستان فقط حضور دارند تا داستان به وجود بیاید و خود هیچ نقشی در قصه ندارند که من این را نپسندیدم، به همین جهت حضور این دو شخصیت را برجسته تر کردم زیرا حضور این دو برای شکل گرفتن گره هایی داستان ضروری بود. مقداری از متن را کم کردم و صحنه هایی به آن اضافه نمودم که برای پرداخت به دو کاراکتر فوق لازم بود. به هر حال تم نمایشنامه ما با تم نمایشنامه اصلی مقداری تفاوت پیدا کرد. در دروغ فلوریان زلر، آدمها به هم خیانت می کنند و برای پوشاندن آن دروغ می گویند اما در نمایش تردید این موضوع را در تردید واقعی قراردادیم. رعایت اصول اخلاقی در همه جوامع امری بدیهی است و نسبی نیست اما شرایط به وجود آمدن برخی رفتارهای غیراخلاقی به شرایط محیطی و خانوادگی باز می گردد و ریشه های روانشناسانه دارد. به همین دلیل تصمیم گرفتم آدمهای نمایش را در شرایط تردیدی قرار بدهم که به آن دچار شده اند و طنز موجود در نمایشنامه اصلی را به سمت سوی کمدی سیاه می برند. تماشاچی نیز با دیدن کار، به لحظات طنز می خندد، به لحظات درام و درد آور می اندیشد، با تردید شخصیتهای نمایش همراه می شود و پس از اتمام نمایش با همان تردید از سالن خارج می شود.




مطالب مرتبط

اجرای نمایشنامه جان پاتریک شانلی در برادوی

نوه الیا کازان بازیگر نمایش‌ «تردید» شد
اجرای نمایشنامه جان پاتریک شانلی در برادوی

نوه الیا کازان بازیگر نمایش‌ «تردید» شد

زویی کازان به گروه بازیگران نمایش «تردید: یک حکایت تمثیلی»، به نویسندگی جان پاتریک شانلی و کارگردانی اسکات الیس پیوست که فوریه 2024 (بهمن و اسفند ۱۴۰۲) در برادوی روی صحنه خواهد رفت.

|

نظرات کاربران