استادمحمد درباره تصویر بخشی از تاریخ مشروطه در این نمایش گفت: در این زمانه یک حس بدهکاری نسبت به مشروطه دارم. فکر میکنم روشنفکران ما در زمان خود، از نخستین دهه این قرن نسبت به مشروطه اهمال کردهاند.
وی با مرور تاریخ مشروطه و اوج و فرودهای آن و نقش ساواک در خنثی کردن تأثیر مشروطه و تئاتر، به مرور خاطرات اقامت در بندرعباس و تأسیس گروه تئاتر کوتوروک پرداخت و تصریح کرد: همان جا به صورت مستقیم و بیواسطه با فرهنگ زار و زندگی اهل هوا آشنا شدم و البته
استادمحمد درباره تصویر بخشی از تاریخ مشروطه در این نمایش گفت: در این زمانه یک حس بدهکاری نسبت به مشروطه دارم. فکر میکنم روشنفکران ما در زمان خود، از نخستین دهه این قرن نسبت به مشروطه اهمال کردهاند. وی با مرور تاریخ مشروطه و اوج و فرودهای آن و نقش ساواک در خنثی کردن تأثیر مشروطه و تئاتر، به مرور خاطرات اقامت در بندرعباس و تأسیس گروه تئاتر کوتوروک پرداخت و تصریح کرد: همان جا به صورت مستقیم و بیواسطه با فرهنگ زار و زندگی اهل هوا آشنا شدم و البته کتاب "اهل هوا" دکتر ساعدی نیز تأثیر بسیاری بر من گذاشت. وی ادامه داد: با غولها و جنهای بسیاری آشنا شدم و بعدها مقادیر زیادی از آنها را با خودم به تهران آوردم. در کارهایم این تأثیر سفر و همسفری دیده میشود. آنجا بیواسطه با آنچه همه با آن به عنوان فرهنگ و آیین برخورد میکردند آشنا شدم.
نشست خبری نمایش "تهرن" روز گذشته با حضور محمود استادمحمد، اصغر همت، هدا ناصح و دیگر بازیگران و عوامل نمایش در سالن کنفرانس مجموعه تئاترشهر برگزار شد.
به گزارش سایت ایران تئاتر در این نشست شکلگیری نمایشنامه و تاریخچه تحقیق و مطالعات مستقیم استادمحمد روی مراسم زار، استفاده سیاسی، اجتماعی و اقتصادی این مراسم و قدرت بخشیدن به فردی به نام بابازار، تاریخچه مشروطه در ایران و "تهرن" شدن افراد در حال حاضر و در فضای تئاتر مورد گفتوگو قرار گرفت.
این درامنویس درباره اجرای نمایش "تهرن" در سال جاری به وقایع دلسردکننده اجرای نمایش "دیوان تئاترآل" در سال 80 اشاره کرد و افزود: دیوان تئاترآل هنوز روی صحنه بود که اطمینان داشتم دیگر کار نمیکنم. طرح تهرن در سال 50 شکل گرفته بود و ردپای آن را در مصاحبهها و طرحهای آن سال میتوان پیدا کرد.
حتی با تلویزیون ملی آن موقع و در سریالی از جوانمرد در سال 54 قرار بود تهرن و منتیلپا را کار کنیم. تا این اواخر که خودم احساس تهرن بودن میکردم، حس تهرنیت داشتم. در آن بنبست و جایی که محکوم هستم به تنهایی و انزوا و زوال این حس را داشتم. به همین دلیل این طرح را دست گرفتم و خیلی آگاهانه با مشروطه تلفیق کردم.
وی درباره تصویر بخشی از تاریخ مشروطه در این نمایش گفت: در این زمانه یک حس بدهکاری نسبت به مشروطه دارم. فکر میکنم روشنفکران ما در زمان خود، از نخستین دهه این قرن نسبت به مشروطه اهمال کردهاند.
وی با مرور تاریخ مشروطه و اوج و فرودهای آن و نقش ساواک در خنثی کردن تأثیر مشروطه و تئاتر، به مرور خاطرات اقامت در بندرعباس و تأسیس گروه تئاتر کوتوروک پرداخت و تصریح کرد: همان جا به صورت مستقیم و بیواسطه با فرهنگ زار و زندگی اهل هوا آشنا شدم و البته کتاب "اهل هوا" دکتر ساعدی نیز تأثیر بسیاری بر من گذاشت.
وی ادامه داد: با غولها و جنهای بسیاری آشنا شدم و بعدها مقادیر زیادی از آنها را با خودم به تهران آوردم. در کارهایم این تأثیر سفر و همسفری دیده میشود. آنجا بیواسطه با آنچه همه با آن به عنوان فرهنگ و آیین برخورد میکردند آشنا شدم. بیواسطه موسیقی و مراسم زار را دیدم که تنها نفرت را در من ایجاد کرد. نفرت به دلیل ماهیت ضدفرهنگ و خرافی آن.
وی درباره اجحافی که از طریق زار در ابعاد اجتماعی، انسانی، مالی و سیاسی به انسانها میشود گفت: بابازار در یک قبیله تبدیل به قدرت زورگو، طماع، حریص و... میشود.
استادمحمد تأکید کرد: در زمان چاپ نمایشنامه مسلماً دوباره روی متن کار خواهم کرد. در مسیر اجرا به مسایلی برخوردم که میتواند برطرف شود. برای اجرا تلاشم این بود که کار زبان سیاسی پیدا نکند و به سمت شعار نرود. درباره نقایص اجرا آنجا که به من ارتباط دارد مسئولم و پای مسئولیتم میایستم اما این اجرا اگر اعتباری هم دارد اعتبار اجراست نه اعتبار متن.
وی با اشاره به تغییرات متن در حین تمرین و تأثیر انتخاب بازیگران بر تحولات متن از تلاش گروهش تقدیر کرد.
اصغر همت بازیگر نقش ملک دیوان نیز با بیان این که در مصاحبههای گذشته بسیار درباره متن صحبت کرده از صحبت درباره اجرا سرباز زد اما از صحبتهایی که پشت سر او شده گله کرد.
وی انتشار نقد منفی درباره تهرن را بیرحمانه دانست.
در ادامه این جلسه بازیگران درباره حضور خود در نمایش تهرن و همکاریشان با محمود استادمحمد صحبت کردند.