در حال بارگذاری ...
رویدادهای تئاتر به روایت ایران تئاتر

نمایشنامه خوانی برای سیل زدگان معمولان تا اجرای گالیله به یاد حمید سمندریان

ایران تئاتر- رضا آشفته: در هفته گذشته روح الله جعفری، کارگردان در حمایت از مردم سیل زده شهر معمولان صد هنرمند را به نمایشنامه خوانی در تالار سنگلج دعوت کرد که این حرکت بزرگ پویایی و همدلی هنرمندان تئاتر را در قبال آسیب های غیرمترقبه نشان می دهد و همچنین فعالسازی تالار عباس جوانمرد و حضور دو نمایش هیپولیت در ایتالیا و اوبو در ارمنستان از جمله رویدادهای مهم هفته گذشته به شمار می آید.

در این هفته بزرگداشت ماریا حاجیها که سالها برای رشد و شکوفایی گریم تئاتر تلاش کرده، در خانه تئاتر برگزار شد و همچنین میکائیل شهرستانی، ایوب آقاخانی و لعیا زنگنه نیز خبرساز شدند و شاید در میان چهره های تئاتری شهاب الدین حسین پور به دلیل اعلام اجرای گالیله در بهار 99 در تئاتر شهر که ادای دینی به استادش حمید سمندریان خواهد بود بتواند با چنین رویدادی یک وصیت را دوباره زنده کند و در صورت موفقیت روسپید از صحنه بیرون بیاید.  

 

رویدادها

نمایشنامه خوانی برای معمولان: رپرتوار نمایشنامه‌خوانی گروه تئاتر گیتی در حمایت از مردم سیل‌زده شهر «معمولان» استان لرستان به کارگردانی روح‌الله جعفری از تاریخ ۳۱ مرداد تا ۹ شهریور در تماشاخانه سنگلج برگزار می‌شود.

در این رپرتوار ۱۱ نمایشنامه از نمایشنامه‌نویسان مطرح ایران با مشارکت بیش از ۱۰۰ هنرمند خوانده می‌شود و تمام عواید مادی و فروش بلیت آن به مردم سیل‌زده شهر «معمولان» استان لرستان اختصاص می‌یابد.

در طی ۱۰ روز به ترتیب نمایشنامه‌های «تاج ماه» از فریده فرجام، «بلبل سرگشته» علی نصیریان، «چوب به دست‌های ورزیل» غلامحسین ساعدی، «قصه طلسم حریر و ماهی‌گیر» علی حاتمی، «سگی در خرمن‌جا» نصرت‌الله نویدی، «حالت چطوره مش‌رحیم؟» و «گلدونه‌خانوم» اسماعیل خلج، «گمشدگان» بهرام بیضایی، «آسیدکاظم» محمود استادمحمد، «شاپرک خانوم» بیژن مفید و «لبخند باشکوه آقای گیل» اکبر رادی خوانده می‌شود.

رپرتوار نمایشنامه‌خوانی گروه تئاتر گیتی در حمایت از مردم سیل‌زده شهر «معمولان» استان لرستان به کارگردانی روح‌الله جعفری و با مشارکت بیش از صد هنرمند از تاریخ ۳۱ مرداد تا ۹ شهریور در تماشاخانه سنگلج برگزار می‌شود و تمامی عواید مادی این برنامه به عزیزان خسران دیده تعلق خواهد گرفت.

فراخوان و فعالسازی تالار عباس جوانمرد: شورای هنری تماشاخانه عباس جوانمرد خانه تئاتر فراخوان اجرای عموم فصل اول در نیمه دوم سال ۹۸ خود را منتشر کرد.

به گزارش روابط عمومی خانه تئاتر، در فراخوان این تماشاخانه آمده است خانه تئاتر و مدیریت تماشاخانه جوانمرد برای تنظیم و تکمیل جدول اجراها از تمامی هنرمندان و گروه های تئاتری دعوت به عمل می آورد تا پیشنهادهای اجرایی خود را برای این تماشاخانه ارسال کنند.

این تماشاخانه دو معیار برای انتخاب اجرا در این سالن را به شرح ذیل اعلام کرده است:

- گروه های حرفه ای با هویت تئاتری و سابقه‏ موثر و مشخص در حوزه اجرا

اجراهایی با گرایش به ایده های نو، تجربی و یا اقتباس در ساحت متن و اجرا -

همچنین تعداد اجراهای هر گروه در تماشاخانه جوانمرد (بدون احتساب تعطیلات رسمی سالن) ۲۷ اجرا خواهد بود اما گروه‏ ها می‏ توانند بر اساس استقبال مخاطبان و درصورت موافقت مدیرتماشاخانه نسبت به شرایط جدول اجراها، همچنان به اجرای نمایش خود ادامه دهند.

با توجه به شرایط ویژه‏ اجراها، محدودیت مکان تمرین و پرتابل بودن صحنه و دکور در تماشاخانه جوانمرد، گروه ‏های اجرایی می‏ توانند با هماهنگی و برنامه ‏ریزی مدیریت تماشاخانه تنها به مدت حداقل۱۰ روز پیش از اجرای خود در تماشاخانه تمرین کنند.

مهلت ‏ارسال شیوه ‏نامه اجرایی و تحویل مدارک مورد نیاز تا تاریخ ۱۵ مردادماه ۹۸ بوده و گروه های متقاضی باید مدارک اجرای خود را به آدرس خیابان انقلاب، خیابان استاد نجات الهی، خیابان سمیه، پلاک ۲۶۰ عمارت خانه تئاتر طبقه دوم دفتر مدیریت تماشاخانه جوانمرد ارسال کنند.

هیپولیت در ایتالیا: نمایش «هیپولیت» به کارگردانی فرزاد امینی در دومین حضور بین‌المللی خود، این بار در ایتالیا روی صحنه رفته است.

نمایش «هیپولیت» به کاگردانی فرزاد امینی به دعوت از «تئاتر تاسکابیله» برگاموی ایتالیا که برگزارکننده فستیوال است، در جشنواره «آرکاته د آرته»، جمعه و شنبه، ٤ و ٥ مرداد روی صحنه رفته است. در این جشنواره بین المللی گروه های بزرگی نظیر «تئاتر ووپرتال» پینا بائوش از آلمان و «تئاتر اودین» یوجنیو باربا شرکت می کنند و استادانی از کشورهای مختلف جهان در حاشیه این جشنواره ورک‌شاپ ها و سمینارهایی برگزار خواهند کرد. فرزاد امینی نیز با سمیناری با عنوان «تراژدی و بدن تراژیک» سخنرانی خواهد داشت.

این دومین حضور بین‌المللی «هیپولیت» بعد از فستیوال تئاتر زوگرافو در آتن-یونان است که در ایتالیا روی صحنه خواهد رفت و طبق جدول اعلامی از سوی دبیرخانه؛ «هیپولیت» در این فستیوال، جمعه ٢٦ و شنبه ٢٧جولای ساعت ۲۱:۳۰، در «تئاتر تاسکابیله» شهر برگامو اجرا شده است.

در این نمایش بازیگران (بر اساس الفبا) عبارتند از: فرزاد امینی، نازنین بهرامی، علی تاریمی، رزیتا سبزه قبایی، رها سلیمانی، زهرا سوری، نیایش نهاوندی.

«هیپولیت» همچنین برای سال آینده در جولای ٢٠٢٠ به فستیوال «ریکونترست دوژون تئاترین یوروپین» که در شهر گرانابل فرانسه برگزار می‌شود، دعوت شده است.

اوبوی ایرانی در ارمنستان: نمایش «اوبو» به نویسندگی آلفرد ژاری، طراحی و کارگردانی میر علیرضا دریابیگی در انستیتو تئاتر و هنر ایروان روی صحنه رفته است.

نمایش «اوبو» به نویسندگی آلفرد ژاری، طراحی و کارگردانی میر علیرضا دریابیگی و تهیه کنندگی سید عماد عامری که آذرماه سال گذشته در تالار حافظ روی صحنه رفته بود، در تازه‌ترین حضور بین‌المللی خود در تاریخ ۲۶ و ۲۷ جولای (چهارم و پنجم مرداد ماه) در انستیتو تئاتر و هنر ایروان روی صحنه رفته است.

اسامی بازیگران بر اساس نقش به ترتیب زیر است: میرعلیرضا دریابیگی، سارا مقدم، آفرودیت ریوندی، آرامه سلطانیه، شهراد قدیری، مهدی مشهدی‌کاظمی، نامیرا حفیظی، عطاالله نجفی، سید علی بروهان، ماهانا نریمانی، ساقی عطائی، امیرحسین رضایی، محمد حسین‌کیا، با بازی ویدئویی محمود عزیزی.

در خلاصه این نمایش آمده است: اوبو نیز چونان مکبث به وسوسه و اغوای همسرش شاه را می‌کشد، تخت شاهی را غصب می‌کند و به روال از پسران شاه مرده شکست خورده و کشته می‌شود.

 

یادمان ها

بزرگداشت ماریا حاجیان: بزرگداشت ماریا حاجیها پیشکسوت گریم و چهره پردازی به همت انجمن گریم و ماسک خانه تئاتر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی خانه تئاتر، انجمن گریم و ماسک بزرگداشتی برای پیشکسوت این عرصه، ماریا حاجیها برگزار کرد.

در این بزرگداشت نوید فرح مرزی رئیس هیات مدیره این انجمن گفت: اگر حمایت و همت خانه تئاتر و مدیران آن نبود شورای مرکزی چهره پردازان خانه تئاتر نمی توانست کوچک ترین قدمی بردارد و اکنون تنها هدفمان بالا بردن سطح کیفی چهره پردازی است.

سپس مدیرعامل خانه تئاتر شهرام گیل آبادی خطاب به حاجیها گفت: خوشحالم که حضور حضرتعالی اینقدر پر برکت است که دوستان را دور هم جمع کرده است فرق آدمهای موثر و غیر آنها در یک چیز است عوالم شخصی، ۱۷ بار قبل از شکسپیر، هملت نوشته شد ولی یک هملت ماند و باقی یا اثری از آنها نیست یا قابل ذکر نیست. نقطه افتراق در این است که شکسپیر با عوالم شخصی خود توانست دنیا را تسخیر کند و این عوالم شخصی نقاطی هستند که پارادایم های فکری دنیا را تعریف می کند.

گیل آبادی ادامه داد: داشتن فلسفه ای که زاویه دید معنایی به ما می دهد، پایمردی در یک سیر و دست گذاشتن روی نقاط انسانی که باعث می شود از یک نفر بزرگی را بسازد که قابل تغییر، تعویض یا جابجایی نیست.گریم عنصری پویاست که در خدمت خلق جهان تازه برای آثار دراماتیک است. هیچ گریمور و طراح گریمی را ندیدم که نگاه غیرمهربانه ای نسبت به صورت انسان داشته باشد. ای کاش روزهایی مثل امروز دور هم جمع شویم و چیزهایی را مرور کنیم که اسمش خاطره است اما در واقع تاریخ، درس و تئاتر است. امیدوارم انجمن ها همه به اینجا برسند که این سطح مهربانی در آنها جاری باشد که از همدیگر تقدیر و این مهربانی را تبدیل به حلقه مودت خود کنند. 

 

چهره ها

میکائیل شهرستانی: میکائیل شهرستانی قصد دارد در ادامه تجربیات خود با حضور هنرجویان جوان، نمایش «آگوست: اوسیج کانتی» را از اول دی در خانه نمایش مهرگان روی صحنه ببرد.

میکائیل شهرستانی بازیگر و کارگردان تئاتر درباره جدیدترین تجربه خود در زمینه کارگردانی تئاتر و اجرای اثری نمایشی، به خبرنگار مهر گفت: در راستای تجربیات قبلی خودم که تولید و اجرای تئاتر با حضور فارغ التحصیلان بازیگری کلاس‌هایم است، قصد اجرای اثری را با فارغ التحصیلان کلاس بازیگری‌ام در آکادمی بازیگری «ژیوار» دارم.

وی درباره اثر مدنظر برای اجرا با هنرجویان جوان بازیگری، توضیح داد: برای این اجرا، روی نمایشنامه «آگوست: اوسیج کانتی» نوشته تریسی لتس کار می‌کنم که توسط آراز بارسقیان ترجمه شده است. البته این اثر برای اجرا دراماتورژی شده ولی از قصه اصلی نمایشنامه استفاده کرده‌ام.

این بازیگر و کارگردان تئاتر با اشاره به پایان مراحل خوانش نمایشنامه با حضور بازیگران، افزود: از هفته جاری کار طراحی میزانسن‌های نمایش را آغاز می‌کنیم.

شهرستانی درباره تعداد بازیگران حاضر در نمایش «آگوست: اوسیج کانتی»، یادآور شد: من در تمام اجراهای خود که با حضور هنرجویان جوان روی صحنه می‌برم، برای هر نقش محوری ۲ بازیگر را مدنظر می‌گیرم. در این نمایش با توجه به این موضوع، ۲۲ بازیگر داریم که با عوامل پشت صحنه تعداد کل عوامل به حدود ۳۰ نفر می‌رسد.

ایوب آقاخانی: ایوب آقاخانی نمایش «رگ» را با نگاهی تاریخی و ملی در رثای سه مرزبان ایرانی در هنگام اشغال ایران توسط متفقین به صحنه می‌برد.

جدیدترین تولید گروه تئاتر پوشه به کارگردانی ایوب آقاخانی «رگ» نام دارد و داستان سه مرزبان ایرانی را روایت می‌کند که در زمان جنگ جهانی دوم در برابر هجوم نیروهای روسی به ایران مقاومت کرده و به مدت دو روز ارتش تا بن دندان مسلح روس را زمین‌گیر کردند.

«رگ» که نگاهی به یک واقعه تاریخی و ملی در دهه بیست دارد، در راستای رویکرد همیشگی گروه تئاتر پوشه به مصادیق اجتماعی و تفکر ناظر بر واقعیت‌های تاریخی و اجتماعی موثر در روزگار حال مخاطبان در مسیر تولید قرار گرفته است.

این نمایش که توسط ایوب آقاخانی، فرهاد امینی و ویدا دانشمند و بر اساس طرحی از آقاخانی نوشته شده، همزمان با سالگرد شهادت این سه مرزبان، شهریور امسال در مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه خواهد رفت.

لعیا زنگنه: لعیا زنگنه پس از ۲۷ سال دوری از تئاتر با نمایش «اتینا» به نویسندگی رسول کاهانی و کارگردانی حسین دِیردار و تهیه‌کنندگی مشترک محمدرضا یوسف زاده و محدثه کاظمی در تماشاخانه مهرگان به صحنه می‌رود.

بنا بر گزارش روابط عمومی نمایش اتینا، لعیا زنگنه بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون که نخستین حضور حرفه ای خود بر صحنه تئاتر را با علی رفیعی در نمایش یادگار سال‌های شن در سال ۱۳۷۱ تجربه کرده است، فارغ التحصیل دانشگاه هنر تهران رشته نمایش بوده و با هدایت محمد علی کشاورز و ثریا قاسمی وارد عرصه تلویزیون شد.

در کارنامه کاری وی می توان به همکاری با کارگردانان به نامی چون عباس کیارستمی، مسعود کیمیایی، کمال تبریزی، داریوش فرهنگ، محمد علی سجادی، سیروس الوند، بهرنگ توفیقی، جواد افشار، حمید لبخنده، حسن فتحی، مسعود آب پرور اشاره کرد.
نمایش اتینا از ۱۰ مرداد در تماشاخانه مهرگان به نویسندگی رسول کاهانی و کارگردانی حسین دیردار به روی صحنه خواهد رفت و بلیت فروشی این اثر نمایشی به زودی برای مخاطبین باز خواهد شد.

شهاب الدین حسین پور: شهاب‌الدین حسین‌پور قصد دارد در بهار سال ۹۹ نمایش «گالیله» را در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه ببرد.

شهاب‌الدین حسین‌پور کارگردان و بازیگر تئاتر که در حال حاضر نمایش «همه دزدها که دزد نیستند» را با هنرجویان جوان بازیگری در عمارت نوفل لوشاتو به صحنه برده، درباره برنامه‌های پیش روی خود در زمینه کارگردانی تئاتر به خبرنگار مهرگفت: از سال ۹۴ تاکنون با مدیران و مسئولان مختلفی که در اداره‌کل هنرهای نمایشی و همچنین مجموعه تئاتر شهر مستقر شدند درباره به صحنه بردن نمایش «گالیله» به یاد استادم حمید سمندریان، مذاکره کردم.

وی ادامه داد: هم با تالار وحدت و هم با مجموعه تئاتر شهر درباره اجرای این اثر رایزنی کردم که در نهایت توفیقی شد تا با تئاتر شهر برای اجرا در سالن اصلی این مجموعه به توافق برسیم و بر این اساس قرار است در بهار سال ۹۹ نمایش «گالیله» را در این سالن به صحنه ببریم.

این کارگردان جوان تئاتر با اشاره به اینکه ورودش به تئاتر با شاگردی حمید سمندریان بوده، اظهار کرد: در طول ۳ سال دوره شاگردی‌ام سعی کردم از نزدیک با نوع نگاه و تفکرات استاد و همچنین نگاهی که به نمایشنامه «گالیله» داشت آشنا شوم. موضوع نمایشنامه «گالیله» برشت خیلی جذاب است و اجرای این اثر نیز ادای دینی به استاد سمندریان است که در زندگی من تأثیر بسزایی داشت.

حسین‌پور با بیان اینکه شکل اجرایی ویژه‌ای را برای نمایش «گالیه» مدنظر دارم، یادآور شد: از زمانی که وارد تئاتر شدم شاهد ۲ یا ۳ اجرا از نمایشنامه «گالیله» بودم و تا جایی که اطلاع دارم هر بار این اجراها کم فروغ‌تر بوده و نتواسته‌اند به رسالت اثر نزدیک و همچنین مخاطب را در سالن راضی نگهدارند. امیدوارم بدون هیچ ادعایی و با حضور هنرمندان خلاق و تأثیرگذار، حرف و محتوای اثر و همچنین اندیشه استاد سمندریان از این اثر را با اجرای خود بیان کنیم.

وی با اشاره به اخذ مجوز متن ترجمه شده «گالیله» توسط حمید سمندریان، توضیح داد: بیش از ۹ ماه است که همراه آقای محمد امیر یاراحمدی تلاش کردیم با بررسی چندین ترجمه و خوانش‌های مختلف از نمایشنامه «گالیله» به نسخه معقولی برسیم. بیش از ۵۰ جلسه را با حضور آقای یاراحمدی برای اجرایی‌تر و امروزی شدن نمایشنامه در جهت برقراری ارتباط مردم با اثر، برگزار کردیم و در حال حاضر آقای یاراحمدی به عنوان دراماتورژ روی نمایشنامه کار می‌کند.

کارگردان نمایش‌هایی چون «بیوه‌های غمگین سالار جنگ» و «سرآشپز پیشنهاد می‌کند» درباره گروه بازیگری مدنظر برای نمایش «گالیله»، تأکید کرد: رون انتخاب عوامل نمایش «گالیله» به خصوص انتخاب بازیگر برای نمایش، سخت است به ویژه با سبک بازی مدنظر من برای اجرا، نیازمند مستمر و بلندمدت هستیم. متأسفانه با شرایطی که تئاتر ایران در آن گرفتار شده، دعوت از بازیگران برای حضور در تمرین‌های بلند مدت سخت شده است.

حسین‌پور در پایان سخنان خود بیان کرد: هنوز تیم بازیگران نمایش «گالیله» قطعی نشده و به محض قطعی شدن وارد تمرین‌های دورخوانی متن و تمرین‌های دیگر می‌شویم. امیدوارم تا مهرماه بتوانیم عوامل و طراحان نمایش را مشخص و از آبان ماه آرام آرام جلسات و تمرین‌های نمایش «گالیله» را شروع کنیم.

 

تیترها

1. واگویه‌های یک بازمانده از جنگ در «خنده ماهی»

2. «گورخواب‌ها» با حضور رضا کیانیان آغاز می‌شود

3. «در میان آب‌ها» با موضوع مهاجران افغانستانی روی صحنه رفت

4. برنامه «نود» عادل فردوسی‌پور به تئاتر می‌رود

5. نمایشنامه «فرشته تاریخ» به چاپ دوم رسید




مطالب مرتبط

نقدی بر نمایش «فردریک» نوشته اریک امانوئل اشمیت و کار حمیدرضا نعیمی

بازی رو به پیش عشق و سیاست
نقدی بر نمایش «فردریک» نوشته اریک امانوئل اشمیت و کار حمیدرضا نعیمی

بازی رو به پیش عشق و سیاست

رضا آشفته: نمایش «فردریک» نوشته امانوئل اشمیت و کار حمیدرضا نعیمی که آذر و دی در سالن اصلی تئاتر شهر میزبان مخاطبان است، درباره تئاتر و به شیوه پسامدرن است که در آن زندگی یک بازیگر قرن نوزدهم فرانسه ...

|

رسول خادم و پرویز پرستویی تماشاگر «در انتظار گودو» شدند

نمایش مازیار لرستانی نقد می‌شود
رسول خادم و پرویز پرستویی تماشاگر «در انتظار گودو» شدند

نمایش مازیار لرستانی نقد می‌شود

پرویز پرستویی و رسول خادم از نمایش «در انتظار گودو» به کارگردانی مازیار لرستانی در تئاتر شهر دیدن کردند. همچنین قرار است نشست نقد و بررسی این اثر نمایشی روز چهارشنبه 12 مهر در سالن مشاهیر تئاتر شهر با حضور کارگردان و منتقدان برگزار شود.

|

نظرات کاربران