در حال بارگذاری ...
ناصر آویژه کارگردان نمایش «عموی عجیب بزرگ کوچیک من»  

در نمایش عموی عجیب با روایتی چندگانه روبه رو هستیم

ناصر آویژه کارگردان نمایش «عموی عجیب بزرگ کوچیک من»  گفت: در این نمایش با چند قصه مستقل روبه رو هستیم و اینکه روایت تو در توی این قصه ها را به نحوی جذاب طراحی کنیم دشواری هایی به همراه داشت.

ناصر آویژه کارگردان نمایش «عموی عجیب بزرگ کوچیک من»  که این روزها در سالن بوستان مرکز تئاتر کانون روی صحنه رفته گفت: در تولید این نمایش با چالش های زیادی روبه رو بودم. بعد از استقبال چشمگیر و بازخوردهای مثبت و جالب توجهی که از نمایش «شاپرک ها در خیابان» صورت گرفت، موقعیت حساسی پیش آمده بود که کار بعدی من چگونه اثری خواهد بود. بنابراین چالش اولیه من انتخاب فرم و شکل کار بود. زمانی که قصه های شل سیلورستاین را بیشتر مطالعه کردم متوجه شدم که می شود کار را به صورت قصه در قصه و اپیزودیک طراحی کرد؛ کاری که فکر می کنم در نمایش کودک و نوجوان کمتر سابقه داشته است.

وی افزود: بعد از انتخاب چند قصه از شل سیلورستاین قصه اصلی خودمان را طراحی کردیم که ماجرای دختربچه ای بود که به دنبال حادثه ای نگاهش به زندگی کمی تلخ شده و قصه هایی که به طور موازی در طول نمایش شکل می گیرد در نهایت به تغییر نگاه او می انجامد. چالش بعدی انتخاب بازیگر برای ایفای نقش شل سیلورستاین بود. شباهت ظاهری با سیلورستاین مورد نظرم بود و از آنجا که ابتدا قصد داشتم موسیقی این کار به صورت زنده اجرا شود لازم به نظر می رسید بازیگر این نقش توانایی نواختن گیتار و آواز خواندن هم داشته باشد. با چند بازیگر در این ارتباط صحبت کردیم که به دلیل مشغله های مختلف این همکاری شکل نگرفت تا اینکه مهرداد نظامی برای این نقش انتخاب شد. او مدتی با گروه بود و به نظرمی آمد که با وجود اینکه راهی طولانی را در پیش دارد قادر به ایفای این نقش خواهد بود. اما به علت تعهد کاری دیگری آرام آرام از کار کنار کشید و در نهایت تصمیم گرفتم خودم این نقش را بر عهده بگیرم. از آنجا که از ابتدا قرار نبود خودم این نقش را بازی کنم، همچنین به دلیل مشغله هایی چون رفت و آمد به استان بوشهر برای آموزش و تولید تئاتر، باید بازیگر جایگزینی هم برای این نقش می داشتیم که مهرداد باقری آن را بر عهده گرفت و به این ترتیب وضعیت این نقش هم به سرانجام رسید.

این کارگردان باسابقه تئاتر کودک و نوجوان در ادامه در ارتباط با دشواری های تولید در این عرصه گفت: خاطرنشان کرد: شاید اولین مسئله ای که در این ارتباط باید به آن اشاره کرد بودجه تولید تئاتر است که به ویژه با شرایط اقتصادی امروز و افزایش هزینه ها موانعی را پیش روی گروه ها می گذارد.به هر حال با دست خالی نمی توانید سراغ تولید نمایشی بروید که همه ایده های شما را محقق کند. باید از مجموعه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به ویژه آقایان صارمی و زین العابدین مدیران پیشین و فعلی مرکز تولید تئاتر کانون داشته باشم که در واقع  هر دو این عزیزان مرا دعوت به کار کردند. فکر می کنم اگر این اتفاق نمی افتاد این نمایش تولید نمی شد یا به این زودی ها اتفاق نمی افتاد.  در ارتباط با تولید تئاتر کودکان همچنین باید به اهمیت نمایشنامه ها اشاره کنم که به نظر من  در حقیقت چراغ راه تولید یک اثر است و نقشی مهم در کیفیت آثار را بر عهده دارد. مسئله دیگر این است که متاسفانه از سویی با کمبود تیم های زبده در تولید تئاتر کودک روبه رو هستیم و ازسوی دیگر برخی از گروه ها به دلیل کاهش هزینه های تولید قادر به استفاده از افراد زبده نیستند. از آنجا که شخصاً به همکاری با متخصصان تئاتر معتقدم خوشبختانه در نمایش «عموی عجیب بزرگ کوچیک من» هم توانستیم از حضور تعدای از این عزیزان بهره مند شویم که باید از همراهی شان قدردانی کنم. طراح حرکات نمایش اصغر فریدی ماسوله است که از پیشکسوتان و هنرمندان درجه اول طراحی حرکت در کشور محسوب می شوند. طراح صحنه ما سینا ییلاق بیگی است که علاوه بر کارنامه پربارش در طراحی صحنه مدرس این رشته در دانشگاه هم هست. سهیلا جوادی  طراح گریم ما هم هنرمند و مدرسی با تجربه در این زمینه است. انیمیشن های نمایش را رامین بهادری تولید کرده که حوزه تخصصی اش ساخت انیمیشن برای کودکان است.  

گفتنی است؛ قصه  نمایش «عموی عجیب بزرگ کوچیک من» ماجرای کتاب‌خانه‌ای است که از سوی خانمی اداره می‌شود که معتقد است قصه‌ها و کتاب‌ها می‌توانند تاثیر خوب و جادویی داشته باشند و با ورود دختر کوچکی به نام سارا که مدتی است به دلیل مسایل پیش آمده در زندگی‌اش غمگین و تنهاست، ماجراهای عجیبی شکل می‌گیرد.

آهنگساز این اثر نمایشی آرش سلگی است و اصغر فریدی‌ماسوله، سینا ییلاق‌بیگی و سهیلا جوادی به ترتیب طراحان حرکت‌، صحنه و لباس هستند.همچنین ساخت انیمیشن «عموی عجیب بزرگ کوچیک من» را رامین بهادری ساخته و رضا خضرایی طراح نور این نمایش است.طراحی پوستر و بروشور نمایش «عموی عجیب بزرگ کوچیک من» را یاسمن سلگی انجام داده و مریم آشوری، ماهک فتاح‌پور، ناصر آویژه، مهرداد باقری، شاهین گلکار، محمد اله‌دادی، سبا سلیمانی و رها آویژه بازیگران آن هستند.

نمایش «عموی عجیب بزرگ کوچیک من» از ۱۰ تیر هر روز به جز شنبه‌ها، صبح ساعت ۱۰ ویژه مدارس و مهدهای کودک و ساعت ۱۸:۳۰ برای عموم اجرا می‌شود.




مطالب مرتبط

ناصر آویژه، سخنگوی شورای هنری تالار هنر:

تولیدات جدید و حضور پیشکسوتان در اولویت تالار هنر هستند
ناصر آویژه، سخنگوی شورای هنری تالار هنر:

تولیدات جدید و حضور پیشکسوتان در اولویت تالار هنر هستند

ناصر آویژه، سخنگوی شورای هنری تالار هنر می‌گوید اجراهای نمایشی که تولید جدید باشند و هنرمندان پیشکسوتی که سال‌ها در این عرصه کارکرده‌اند و سابقه کارگردانی بسیاری دارند، قطعاً در اولویت‌ اجرایی تالار هنر هستند.

|

نظرات کاربران