در حال بارگذاری ...
...

احتمال تبدیل امور استان‌ها به معاونت استان‌های مرکز هنرهای نمایشی

مدیر مرکز هنرهای نمایشی با رد مسأله پذیرش آثار مردود شورای نظارت، توسط دیگر نهادهای فرهنگی یادآور شد: مجوز تمام اجراهای تئاتری کشور را دکتر خبری می‌دهد. رشد کمی و کیفی تئاتر شناور است. فردی تولید اندیشه می‌کند و شما نمی‌توانید چهره‌های نام‌آور را حذف کنید، چون یک کار متوسط انجام داده است. وی تأکید کرد: چیزی به نام ممیزی در کشور ما مانع خلاقیت نبوده و اگر نمایشی بی‌مایه است به دلیل حذف چند فحش نیست بلکه علت آن عدم خلاقیت است. مسأله امروز تئاتر کشور اندیشه است نه پول. گروه‌هایی هستند که با ۵۰هزار تومان کار تولید کرده‌اند اما از دیدن کار لذت می‌برید. با گروه‌های جوان‌تر که انگیزه تولید دارند صحبت کنید، شاهد خواهید بود که وقتی اعتبار به آن‌ها داده شده انگیزه و خلاقیت خودرا از دست داده‌اند. این که چرا به کرات کارهای هنرمندان شاخص نزول می‌کند باید آسیب‌شناسی شود.

زهرا شایان‌فر:
نشست مطبوعاتی مدیر مرکز هنرهای نمایشی و خبرنگاران حوزه تئاتر در سالن کنفرانس مجموعه تئاترشهر برگزار شد.
به گزارش سایت ایران تئاتر در این نشست حسین پارسایی مدیر مرکز هنرهای نمایشی، محمد حیدری مدیر امور شهرستان‌ها، محمد اطبایی مدیر امور بین‌الملل، اتابک نادری مدیر تالار سنگلج، محمدرسول صادقی مدیر روابط عمومی، مریم معترف مدیر خانه نمایش، محمدحسین ناصربخت مدیر دفتر انتشارات و پژوهش، دکتر محمدعلی خبری مدیر واحد نظارت و ارزشیابی، جلال تجنگی مدیر دبیرخانه دائمی جشنواره‌ها، سیدصادق موسوی مدیر تالار هنر حضور یافته و به سؤالات خبرنگاران پاسخ دادند.
در آغاز این نشست مدیر مرکز هنرهای نمایشی از زحمات همکاران در مرکز هنرهای نمایشی تشکر کرد و توضیح داد: در آغاز سال 86 برنامه‌ای را ارائه کردیم که شامل پیشنهادات ما برای فعالیت سال 86 بود. بخشی از آن محقق و بخشی از آن نیز به برنامه سال 87 انتقال یافت.
برنامه پیشنهادی سال 87
مدیر مرکز هنرهای نمایشی با اشاره به سرفصل‌های برنامه پیشنهادی سال 87 مراحل تخصیص اعتبارات دستگاه‌های دولتی را این گونه تشریح کرد: در تخصیص بودجه بر حسب سرانه کشوری به طور معمول بین 3 تا 7 درصد کاهش وجود دارد اما خوشبختانه ما صددرصد اعبتارات هزینه‌های تمام شده تئاتر کشور را دریافت کرده‌ایم. در سال آینده نیز برنامه‌های پیش‌بینی شده در صورتی محقق می‌شود که همه اعتبار 14 میلیاردی تخصیص پیدا کند. امکان دارد در پایان سال بعد هم بخشی از آن انجام نشده باشد.
در سال گذشته مطابق فصل 5 یارانه هنرهای نمایشی که به تولید اختصاص پیدا می‌کند 4 میلیارد در نظر گرفته شد. در تقسیم‌بندی اعتبار امسال نیز از رقم 14 میلیارد و 600 میلیون، مبلغ 4 میلیارد و 600 میلیون برای پشتیبانی و بدون هزینه‌های سایر فصول مبلغ 10 میلیارد برای فعالیت‌های مرکز پیش‌بینی شده است. از این 10 میلیارد 6 میلیارد برای تولید تئاتر کشور (3 میلیارد شهرستان‌ها و 3 میلیارد تهران) در نظر گرفته شده و 4 میلیارد نیز خارج از هزینه‌های تولیدی برای جشنواره‌ها، فعالیت های انتشارات، بین‌الملل، تبلیغات و اطلاع‌رسانی، طرح و برنامه و ... اختصاص خواهد یافت. در سال گذشته 400 میلیون سهم تولیدات تهران بوده که با در نظر گرفتن پنج ماه تعطیلی مجموعه تئاترشهر در قالب اجراهای تالارهای اقماری مانند مولوی، نیاوران و سایر تالارها هزینه شده است. در مجموع کل اعتبارات تئاتر کشور 750/1 میلیارد بوده که 750 میلیون آن در شهرستان‌ها، رویدادهای استانی-منطقه‌ای و تولید برخی آثار و فعالیت‌های آموزشی مصرف شده است.
ارتقاء جایگاه امور استان‌ها
حسین پارسایی با اشاره به تأکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر تقویت امور استان‌ها در ساختار اداری از احتمال تبدیل امور استان‌ها به معاونت استان‌های مرکز هنرهای نمایشی در آینده خبر داد.
بحث دبیر جشنواره تئاتر فجر
مدیر مرکز هنرهای نمایشی درباره معرفی دبیر جشنواره بیست و هفتم تئاتر فجر توضیح داد: چند جلسه با دکتر سرسنگی داشته‌ایم و به محض این که درباره چشم‌انداز 87 در شورای عالی تئاتر به نتیجه برسیم دبیر اعلام خواهد شد. دکتر سرسنگی خواسته‌اند تا اتمام مأموریتشان در جشنواره فجر 86 و پایان پرداخت‌های دبیرخانه، نام دبیر اعلام نشود. در این مسیر نقاط ضعف و قوت جشنواره را بررسی کرده و طرح و برنامه سال آینده را به تصویب شورای عالی تئاتر که دکتر سرسنگی نیز یکی از اعضای آن است می‌رسانیم.
اعتقاد دارم ایشان حرکتی را آغاز کرده‌اند که استمرار آن با حضور خود ایشان بهتر خواهد بود. پیش‌بینی ما دکتر سرسنگی است اما چه ایشان باشند چه نه، عضو شورای عالی تئاتر هستند و در سیاستگذاری نقش دارند.
وی در پاسخ به انتقادات خبرنگاران گفت: بی‌انصافی می‌دانم که مجموعه تلاش‌های جشنواره بیست و ششم را نادیده بگیریم. امیدوارم جشنواره سال آینده با استفاده از نظر و تجربه دبیر و مجموعه همکاران مرکز برگزار شود.
وی تأکید کرد: پیشنهاد ما برای دبیری جشنواره فجر سه ساله بود اما این اعتقاد وجود دارد که به دلیل گستردگی جشنواره فجر، هر سال با یک رویکرد تازه به آن نگاه شود.
نظارت و ارزشیابی
دکتر محمدعلی خبری،‌ مدیر نظارت و ارزشیابی مرکز هنرهای نمایشی در پاسخ به خبرنگاری که از اعمال سلیقه در حوزه شورای نظارت و ارزشیابی سؤال کرده بود گفت: ما باید زیر چتر و سایه سیاست‌های جمهوری اسلامی حرکت کنیم. بر این اساس در سال اول سعی شد با قانون‌مند کردن جایگاه سیاست‌گذاری در نظارت بین هنرمندان، مدیران و مردم اعتمادسازی صورت گیرد. با حضور اکثر هنرمندان شورای انتخاب آثار شکل گرفت و از سال 86 نظارت و ارزشیابی به صورت مستقیم درباره هیچ نمایشی نظر نداده است.
وی ادامه داد: آثار باید علاوه بر رعایت مصوبات شورای انقلاب فرهنگی، رشد کیفی داشته باشند. اگر افت کیفی دیده می‌شود باید مورد پژوهش قرار گیرد. این تمام توشه و توان تئاتر کشور است که می‌بینید.
مدیر مرکز هنرهای نمایشی نیز با رد مسأله پذیرش آثار مردود شورای نظارت، توسط دیگر نهادهای فرهنگی یادآور شد: مجوز تمام اجراهای تئاتری کشور را دکتر خبری می‌دهد. رشد کمی و کیفی تئاتر شناور است. فردی تولید اندیشه می‌کند و شما نمی‌توانید چهره‌های نام‌آور را حذف کنید، چون یک کار متوسط انجام داده است.
وی تأکید کرد: چیزی به نام ممیزی در کشور ما مانع خلاقیت نبوده و اگر نمایشی بی‌مایه است به دلیل حذف چند فحش نیست بلکه علت آن عدم خلاقیت است. مسأله امروز تئاتر کشور اندیشه است نه پول. گروه‌هایی هستند که با 50هزار تومان کار تولید کرده‌اند اما از دیدن کار لذت می‌برید. با گروه‌های جوان‌تر که انگیزه تولید دارند صحبت کنید، شاهد خواهید بود که وقتی اعتبار به آن‌ها داده شده انگیزه و خلاقیت خودرا از دست داده‌اند. این که چرا به کرات کارهای هنرمندان شاخص نزول می‌کند باید آسیب‌شناسی شود.
دکتر خبری در پایان گفت: من دور از تئاتر و فرهنگ و جوهره آن نیستم و اگر شما دنبال یک جواب منفی یا مثبت از من هستید برایتان پاسخ ندارم اما اگر یک گفت‌وگوی عمقی در این باره صورت گیرد مطالب زیادی برای گفتن وجود دارد.
چینش اجرایی تولیدات نمایشی به طور هم‌زمان
مدیر مرکز هنرهای نمایشی چینش محصولات نمایشی در سالن‌های اجرا را بسته به تفاهم با کارگردان عنوان کرد و توضیح داد: سعی داشته‌ایم در ایام نوروز و ماه ربیع‌الاول اولویت اجراهای نمایشی با کارهای مفرح و شاد باشد اما برخی از نمایش‌ها خواستند به دلیل چندشغلی بودن اعضای گروه و یا داشتن بازیگران مشترک، در زمان دیگری اجرا شوند.
بازسازی تئاترشهر
در بخشی از این جلسه وضعیت آکوستیک بودن یا نبودن تالارهای مجموعه تئاترشهر و تأثیر بازسازی بر تشدید آن مورد بحث قرار گرفت.
مدیر مرکز هنرهای نمایشی ضمن توضیح دلایل گم شدن صدا در تالار قشقایی و بررسی‌های انجام شده تأکید کرد: وضعیت آکوستیک تالارهای مجموعه در اثر بازسازی هیچ تغییری نکرده و آنچه هست به طبیعت و معماری آن مربوط می‌شود. می‌پذیرم که باید سیستم‌های مدرن صدا وارد شود اما مسأله مورد بحث، ربطی به بازسازی ندارد.
وی یادآور شد: مابقی بازسازی مجموعه تئاترشهر در حال اقدام است و هیچ آسیبی به بهره‌برداری از تالارها نمی‌رسد و بلافاصله بعد از تعطیلات نوروز کار بازسازی پی گرفته می‌شود.
خانه تئاتر و امور اجرایی مرکز
مدیر مرکز هنرهای نمایشی در پاسخ به مسأله دخالت اعضای خانه تئاتر در امور اجرایی مرکز یادآور شد: مرکز اعتقاد راسخ به حضور هنرمندان عضو اصناف دارد. در جشنواره فجر نیز این بخش‌ها چه به صورت حقیقی و چه صنف حضور دارند. معتقدیم خانه تئاتر مملو از تجربیاتی است که اجازه می‌دهد افراد به عنوان مشاور در کنار فعالیت‌های تئاتر حضور داشته باشند، به خصوص در مباحث نظری.
بخش بین‌الملل و کیفیت آثار
محمد اطبایی درباره کیفیت آثار خارجی که به جشنواره‌های ایرانی راه پیدا می‌کنند، توضیح داد: در جشنواره فجر امسال رشد کیفی در انتخاب آثار داشتیم. سعی کردیم شیوه انتخاب آثار را تغییر دهیم. انتخاب اولیه 18 اثر بود که 10 اثر به جشنواره راه پیدا کرد و سعی شده بود تمام کارها از میان موفق‌ترین آثار دنیا دعوت شوند.
وی بخش بین‌الملل جشنواره‌های آتی را نیز با برنامه‌ریزی بهتر معرفی کرد و توضیح داد: برای جشنواره کودک و عروسکی از دو ماه قبل فعالیت امور بین‌الملل شروع شده است. درباره جشنواره فجر نیز پس از معرفی دبیر، کار را شروع خواهیم کرد.
وی مشکلات حوزه بین‌الملل و محدودیت‌های مالی را نیز در دعوت از گروه‌های نمایشی مؤثر دانست.
شورای ITI ایران
مدیر مرکز هنرهای نمایشی ضمن ابراز بی‌اطلاعی از شکل‌گیری شورایی با عنوان شورای ITI ایران گفت: احتمالاً شورایی است که از جایگاه صنفی اقدام می‌کند. این به نظرم اقدام بسیار مثبتی است.
شیوه‌نامه جشنواره فجر
حسین پارسایی درباره تنظیم شیوه‌نامه جشنواره تئاتر فجر گفت: این که چه شیوه اجرایی برای بخش‌های جشنواره داشته باشیم هر سال مرور شده و به نیاز هر گرایش فکر می‌شود. جشنواره فجر روی یک ریل حرکت می‌کند اما این که با چه سرعتی و چه گرایش‌هایی، به تصمیم شورای عالی تئاتر بازمی‌گردد.
افزایش تالارهای نمایشی
مدیر مرکز هنرهای نمایشی افزایش تالارهای نمایشی تهران را به دفتر طرح‌های عمرانی وزارت ارشاد مربوط دانسته و توضیح داد: برای آن چه به احیا و تغییر کاربری تالارهای نمایشی تهران مربوط می‌شود قاعده‌ای داریم که در تالار محراب و مولوی به نتیجه رسیده است. به این ترتیب که تالار از فعالیت‌های مرکز حمایت می‌کند و ما از فعالیت های تالار. اگر این قاعده در حوزه ارتش و تالارهای خصوصی برقرار شود نتیجه مناسب به دست می‌آید.
رپرتوار آیینی سنتی، آری، نه
محمدحسین ناصربخت تأکید کرد: رپرتوار نمایش‌های جشنواره تئاتر آیینی‌سنتی که در خانه نمایش آغاز شده و به دلیل بازسازی دیگر تالارها به تأخیر افتاد، در سال آینده اجرا خواهد شد.
تغییر مدیریت رودکی و بازسازی تئاترشهر
حسین پارسایی تغییر مدیریت بنیاد رودکی را در روند بازسازی مجموعه تئاترشهر بی‌تأثیر دانسته و توضیح داد: خریدها انجام شده و به نظر می‌رسد با همان گروه قبل می‌توانند بازسازی را ادامه دهند.
معافیت مالیاتی و مؤسسه توسعه هنر معاصر
مدیر مرکز هنرهای نمایشی با تأیید معافیت مالیاتی تولیدات نمایشی، اجرای این قانون را منوط به پاراف نامه توسط مسئول مربوطه دانست و افزود: مؤسسه توسعه هنر معاصر نیز که در سال 85 شامل کسر مالیات شده می‌گوید اگر این قانون باید عملی شود پس مالیات گرفته شده از مؤسسه باید به آن بازگردد. چنانچه اعلام کنند تمامی گروه‌های تئاتری از مالیات معاف هستند، به آن عمل می‌کنیم. تخلف در این مورد را باید دفتر حقوقی ارشاد پی‌گیری کند. تاکنون شخصاً بالغ بر 30 نامه برای معافیت گروه‌ها زده‌ام و مرکز هنرهای نمایشی قصد دارد این مشکل به طور اصولی حل شود.
تصویب فعالیت مؤسسه فرهنگی هنری انجمن هنرهای نمایشی ایران
فعالیت مؤسسه فرهنگی هنری انجمن هنرهای نمایشی ایران به عنوان مؤسسه‌ای برای حمایت از تولیدات نمایشی تصویب شد.
حسین پارسایی در توضیح این خبر گفت: با تصویب این مؤسسه فرهنگی، انجمن نمایش مجدداً احیا شده و مرکز از سال آینده با این مؤسسه قرارداد خواهد داشت.
وی ادامه داد: مؤسسه فرهنگی هنری انجمن هنرهای نمایشی ایران یک مؤسسه استخدامی نیست و صرفاً حمایت از تولیدات نمایشی را بر عهده دارد.
مدیر مرکز هنرهای نمایشی توضیح بیشتر درباره هیأت مدیره و اساسنامه این مؤسسه را به برپایی نشست مطبوعاتی مسئولان این مؤسسه در سال آینده موکول کرد.
بررسی انتخاب‌های جشنواره فجر
در بخشی از این جلسه مطبوعاتی نگاه موضوعی جشنواره تئاتر فجر در انتخاب آثار مورد نقد قرار گرفت. حذف تئاتری اجتماعی در بخش‌های بین‌الملل و چشم‌انداز و تولید آثاری برای خوش‌آیند جشنواره‌های خارجی نیز در این میان مطرح شد که مدیر مرکز هنرهای نمایشی با تأیید آن بر لزوم آسیب‌شناسی این رویکرد تأکید کرد.
دکتر ناصربخت نیز ضمن تأیید این اتفاق به برگزاری میزگرد پژوهشی با عنوان "اصالت معنا یا فرمالیست" که بخشی از آن به تئاتر و جامعه می‌پردازد در سال آینده اشاره کرد.
برپایی هفته تئاتر شهرستان در تهران
مدیر امور استان‌های مرکز هنرهای نمایشی با اشاره به نبود سالن‌های مناسب برپایی این هفته در سال گذشته تصریح کرد: از اردیبهشت 87 تا انتهای پاییز هفته تئاتر شهرستان‌ها را در تالار محراب پی خواهیم گرفت. برای ادارات کل نامه زده‌ایم و کارهایی نیز معرفی شده‌اند. زمان برپایی این هفته بستگی به کارها و تعداد آثار انتخاب شده دارد.
خانه عروسک‌ها در تالار کوچک محراب
مدیر مرکز هنرهای نمایشی تأکید کرد که رپرتوار تئاتر عروسکی با همکاری مدیر تالار محراب و با مدیریت علی پاکدست در تالار کوچک محراب برگزار خواهد شد. تمام تعهدات در قالب یک تفاهم‌نامه برای نیمه اول سال 87 تنظیم شده است.
خانه تئاتر و تأخیر در پرداخت‌ها
حسین پارسایی در خصوص کمک هزینه گروه‌هایی که در خانه تئاتر اجرا می‌کنند، توضیح داد: هر تالار یک سقف مشخص برای اجراهای نمایش دارد که توسط مدیر تالار اعلام می‌شود. مسایل مربوط به پرداخت دستمزدها درست از موقعی شروع می‌شود که وارد توافق می‌شویم. گروه ابتدا به اجرا می‌اندیشد و پس از آن به تفاوت سقف دستمزدها اشکال وارد می‌کند.
وی درباره تأخیر در پرداخت‌ها نیز گفت: مدیر خانه نمایش بارها و بارها درباره پرداخت‌های تالار پی‌گیری می‌کند. از سوی مرکز نیز این مسأله وجود ندارد که خانه نمایش را در ته فهرست ببیند یا دور دیده شود. در تالار هنر هم اجراهایی داریم که به عنوان نمایش همراه و با قرارداد گیشه انجام می‌شوند.
مسیر نظارت بر اجرای مصوبات شورای راهبردی تئاتر
مدیر مرکز هنرهای نمایشی درباره چگونگی اجرای مصوبات شورای راهبردی تئاتر و نظارت بر اجرایی شدن آن گفت: مصوبات شورا به هر بخش تخصصی داده می‌شود و اگر آن بخش مصوبات را غیرقابل اجرا بداند مجدداً موضوع به دبیر شورای راهبردی ارجاع داده خواهد شد. تاکنون حوزه تئاتر کودک بیشترین مصوبات را داشته است.
وی درباره موارد نقض هویت‌بخشی تالارهای نمایشی نیز گفت: در طرح هویت‌بخشی تأکید شده است این موارد در اولویت قرار دارند. اما اگر کاری آماده اجرا برای زمان خاص نداشته باشیم آیا باید سالن خالی بماند؟ هر کدام از موارد هویت‌بخشی تالارها با اولویت در نظر گرفته شده و در فضای فعلی تئاتر با کمبود سالن اجرا این مسأله در نظر گرفته شده است.