در حال بارگذاری ...
...

با این که به عنوان یک بازیگر همواره دوست دارم که نمایشی که در آن حضور پیدا می‌کنم مورد استقبال قرار بگیرد اما طی اجراهای این نمایش اصلاً به این فکر نمی‌کنم که سالن پر است یا خالی، در حالی که اگر با کارگردان جوانی کار می‌کردم قدری حساس بودم که آیا کسی برای دیدن نمایش ما می‌آید یا نه.

با این که به عنوان یک بازیگر همواره دوست دارم که نمایشی که در آن حضور پیدا می‌کنم مورد استقبال قرار بگیرد اما طی اجراهای این نمایش اصلاً به این فکر نمی‌کنم که سالن پر است یا خالی، در حالی که اگر با کارگردان جوانی کار می‌کردم قدری حساس بودم که آیا کسی برای دیدن نمایش ما می‌آید یا نه.

پیمان شیخی:

هدا ناصح از جمله بازیگران جوان تئاتر کشورمان است که با بیش از 10 سال فعالیت در زمینه بازیگری تئاتر تاکنون در بیش از 15 نمایش صحنه‌ای حضور داشته است.
وی فعالیت خود را با ایفای نقش در نمایش "سلطان مار" به کارگردانی گلاب آدینه آغاز کرده و تاکنون در نمایش‌هایی چون "نقش زن"، "ژاندارک در آتش"، "لیلی و مجنون"، "مریم و مرداویج"، "قدم زدن روی ابر با چشمان بسته" و ... حضور داشته است.
با هدا ناصح که این روزها در نمایش "تهرن" به کارگردانی محمود استادمحمد حضور دارد،گپ و گفتی داشتیم که می‌خوانید.

با توجه به فاصله‌ای که اخیراً نسبت به تئاتر داشتید چه عاملی باعث شد تا در نمایش "تهرن" حضور پیدا کنید؟
دور بودن من از تئاتر به این معنی نبود که قصد ادامه فعالیت در تئاتر را ندارم، در نمایش "با صحرا بخوان بی‌صدا" کار چیستا یثربی نیز حضور داشتم که برای حضور در بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر پذیرفته نشد.
نخستین دلیل حضور من در نمایش "تهرن" نام محمود استادمحمد بود چرا که در کار نمایش "دیوان تئاترال" یک جلسه در تمرینات ایشان حضور پیدا کردم اما تمرینات هم‌زمان با سفری 10 روزه برای اجرای نمایش "من و هزارتو" کار آرش دادگر در آلمان می‌شد.
آن زمان قرار بود نمایش "دیوان تئاترال" را در آبان ماه اجرا کنند و امکان 10 روز غیبت من نبود چرا که یکی از نقش‌های اصلی نیز به من محول شده بود.
وقتی اصغر دشتی دستیار کارگردان نمایش "تهرن" لطف کرد و برای حضور در این نمایش با من تماس گرفت مشتاقانه پذیرفتم و دو ساعت بعد از تماس در فرهنگسرای هنر حضور پیدا کردم.
در این نمایش نقش شاهزاده‌ای را بازی می‌کنید که ضمناً مادر یک خانواده است، در حالی که شما هنوز در سنین جوانی هستید!
وقتی محمود استادمحمد مرا دید تنها مسأله موجود همین تفاوت نسبی بود که البته ایشان گفتند چهره‌ات به زنان قاجاری شبیه است و تفاوت سنی را نیز با قدری گریم می‌توان برطرف کرد، علاوه بر این زنان آن زمان زود ازدواج می‌کردند.
بنابراین همان شب متن را مطالعه کردم و تمرینات نیز آغاز شد.
بعد از مطالعه متن، این نقش توجهم را جلب کرد، چون با سایر نقش‌هایی که تاکنون بازی کرده ام متفاوت بود. در واقع متن نمایشنامه را بسیار دوست دارم و باید بگویم که قلم محمود استادمحمد بسیار خوب است.
چه چیزی در متن مورد توجه شما قرار گرفته؟
دیالوگ‌های نمایش "تهرن" بسیار فاخر است، و به زیبایی نوشته شده است. مثلاً شخصیت "کهور" دیالوگی دارد با این مضمون که می‌گوید: "پاهام رفتار نداره". این دیالوگ و امثال آن بسیار زیبا و لطیف است. باید بگویم که به عنوان بازیگر بسیار اهمیت دارد که چه دیالوگ‌هایی برای آن نقش خاص در نظر گرفته شده و یا بازیگر مضمون متن را چگونه می‌گوید.
شما قبلاً سابقه کار با محمود استادمحمد را نداشته‌اید، ایشان نیز طی سال‌های اخیر در زمینه تئاتر قدری کم کار بوده‌اند. با توجه به این مسأله هیچ وقت این احساس به شما دست نداد که با حضور حمید سمندریان در مجموعه تئاترشهر نمایش "تهرن" با استقبال تماشاگران مواجه نشود؟
این مسأله چندان برایم مهم نبود، با این که به عنوان یک بازیگر همواره دوست دارم که نمایشی که در آن حضور پیدا می‌کنم مورد استقبال قرار بگیرد اما طی اجراهای این نمایش اصلاً به این فکر نمی‌کنم که سالن پر است یا خالی، در حالی که اگر با کارگردان جوانی کار می‌کردم قدری حساس بودم که آیا کسی برای دیدن نمایش ما می‌آید یا نه.
احساس می‌کنم نام محمود استادمحمد اهمیت دارد. به هر حال به مرور و با افزایش تعداد اجراها تماشاگران نمایش نیز بیشتر شدند.
با توجه به فاصله زمانی که با داستان نمایش "تهرن" داریم، قاعدتاً برای رسیدن به نقش نیاز به مطالعه است. این کار را انجام دادید و یا صرفاً به گفته‌های محمود استادمحمد اکتفا کردید؟
شاید جالب باشد. دقیقاً از شب نخست تمرینات، به جای این که روخوانی متن را آغاز کنیم، محمود استادمحمد حدود یک ساعت راجع به ناصرالدین شاه و دوره قاجاریه صحبت کرد و این در حالی بود که دقیقه به دقیقه از ایشان پرسشی تازه داشتم، چرا که اصولاً آدمی هستم که دوست دارم توضیح داده شود و از روز دوم و سوم تمرینات نیز دو کتاب به من دادند تا مطالعه کنم.
با توجه به این که زمان این نمایش از 110 دقیقه به 90 دقیقه تقلیل پیدا کرده، به بازی شما آسیبی نرسیده؟
به هیچ وجه. من اصولاً آدمی هستم که به کلیت کار فکر می‌کنم و دوست دارم که وقتی کاری می‌بینم، بگویم که یک تئاتر خوب دیده‌ام. الان ریتم کار بسیار بهتر از گذشته شده،‌ یک سری دیالوگ‌هایی که می‌توانست نباشد حذف شده و به کلیت کار کمک کرده و خیلی راضی‌تریم و ذوق بیشتری پیدا کرده‌ایم.
در مورد حضور در مقابل اصغر همت چه نظری داری؟
خیلی هیجان‌انگیز است. من حدود 10 سال است که تئاتر کار می‌کنم و در حدود 15 کار صحنه‌ای حضور داشته‌ام. می‌توانم بگویم که با بازیگران باسابقه خیلی هم‌بازی نبوده‌ام، به غیر از نمایش "مریم و مرداویج" که هم‌بازی میکائیل شهرستانی بودم که آن کار نیز در نوع خودش هیجان‌انگیز بود.
من به بازی ایشان بسیار علاقه‌مندم. در گذشته هم آقای همت داور جشنواره‌ای بودند که به من جایزه نخست بازیگری را دادند. اصغر همت با دانشجویان ارتباط بسیار خوبی دارد و به پرسش‌های آنان با دلسوزی پاسخ می‌دهند که این ویژگی برای من بسیار محترم است.