در حال بارگذاری ...
...

به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از روابط عمومی مجموعه تئاترشهر در ابتدای این نشست نصرالله قادری کارگردان نمایش گفت: شاید قبل از اجرای این نمایشنامه فکر می‌کردند که من به غیر از نمایشنامه‌های خودم نمایشنامه دیگری را به روی صحنه نمی‌برم در حالی که این طور نیست زیرا من نمایشنامه‌های متعددی را از نویسندگان ایرانی و خارجی روی صحنه برده‌ام.

به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از روابط عمومی مجموعه تئاترشهر در ابتدای این نشست نصرالله قادری کارگردان نمایش گفت: شاید قبل از اجرای این نمایشنامه فکر می‌کردند که من به غیر از نمایشنامه‌های خودم نمایشنامه دیگری را به روی صحنه نمی‌برم در حالی که این طور نیست زیرا من نمایشنامه‌های متعددی را از نویسندگان ایرانی و خارجی روی صحنه برده‌ام.

نشست خبری نمایش "کریستال تاور" که در تالار سایه مجموعه تئاترشهر روی صحنه است، در سالن کنفرانس مجموعه تئاترشهر برگزار شد.
به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از روابط عمومی مجموعه تئاترشهر در ابتدای این نشست نصرالله قادری کارگردان نمایش گفت: شاید قبل از اجرای این نمایشنامه فکر می‌کردند که من به غیر از نمایشنامه‌های خودم نمایشنامه دیگری را به روی صحنه نمی‌برم در حالی که این طور نیست زیرا من نمایشنامه‌های متعددی را از نویسندگان ایرانی و خارجی روی صحنه برده‌ام.
وی در خصوص چگونگی اجرای نمایشنامه "کریستال تاور" افزود: سال گذشته که مشغول اجرای نمایش "امشب می‌خوام بمیرم" در تالار سایه بودم با آقای رونالد گرندز در ایران که برای دیدن این نمایش آمده بودند، آشنا شدم و پس از این آشنایی بود که من از شخصیت هنری و آثار وی اطلاعات بیشتری کسب کردم و همین آشنایی سبب شد نمایشنامه "کریستال تاور" وی را برای اجرا انتخاب کنم. البته پیش از اجرای این نمایش نمایشنامه‌های دیگری برای اجرا پیشنهاد داده بودم که متأسفانه هیچ یک از آنها مورد پذیرش قرار نگرفت.
کارگردان نمایش کریستال تاور افزود: بعد از این که با نویسنده نمایش برای اجرا به توافق رسیدیم با مجوز وی و بدون دخل و تصرف در داستان نمایشنامه، کار دراماتورژی را به همراه محسن حسینی آغاز کردیم که خوشبختانه با توجه به خصوصیات ارزشمندی که در ساختار نمایشنامه وجود داشت به متنی دست پیدا کردیم که توانست خواسته‌های من را به عنوان کارگردان تأمین کند.
قادری درباره داستان نمایشنامه هم گفت: داستان نمایشنامه کریستال تاور همچون نمایشنامه قبلی من تأکید زیادی روی شخصیت زن دارد. این نمایشنامه علاوه بر بیان عشق انسان، گویای فجایعی است که بر زن مظلوم نمایش در درون اقتصاد ظالم جامعه رخ می‌دهد.
این نویسنده و کارگردان تئاتر در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سؤالی مبنی بر چگونگی اعمال ممیزی در این نمایش تصریح کرد: من در اجرای این اثر نمایشی همان قدر ممیزی را تحمل کردم که در کارهای قبلی من به طور طبیعی وجود داشت؛ اما نکته مهم این است که من فارغ از این مسائل قربانی ممیزی شبه روشنفکرانی هستم که در طول این سال‌ها با آن روبه‌رو بوده‌ام.
وی در خصوص انتقاداتی که در مورد نحوه بازی بازیگران نمایش‌های خود‌ وجود دارد گفت: در طول سال‌هایی که آثار نمایشی متعددی را روی صحنه بردم همواره با پرسش تعدادی از منتقدان مواجه شدم که در نوشته‌های خود به این نکته اشاره می‌کردند که بازیگران من در حین اجرا، اغراق‌آمیز بازی می‌کنند که باید بگویم این جزو طبیعت بازیگری است.
قادری افزود: متأسفانه در سال‌های اخیر عده‌ای نابازیگر که به عنوان بازیگر شناخته شدند به خاطر این که شخصیت خودشان را روی صحنه بازی می‌کنند این مسأله را در بین تماشاگران تئاتر تثبیت کرده اند که اگر بازیگری از روی آگاهی و علم، شخصیتی را بازی می‌کند نوعی ادا و اغراق با او همراه است.
این کارگردان تئاتر در ادامه این نشست خبری عنوان کرد: به عنوان فردی که سال‌هاست در عرصه کارگردانی تئاتر حضور دارم همواره و قبل از هر چیز به داستان نمایش نگاه کرده و بعد به سراغ لایه‌های دیگر اثر می‌روم و این نگاهی است که امروزه و در اجرای آثار نمایشی بیشتر به چشم می‌خورد.
قادری افزود: در دنیای پسامدرنیته که تأثیر خود را بر روی تئاتر نیز گذاشته رویکرد به سنت کلاسیک از جمله مباحثی است که مورد توجه هنرمندان فعال عرصه تئاتر در سراسر دنیا قرار گرفته است. مسأله‌ای که متأسفانه در تئاتر ایران و در این سال‌ها کمتر شاهد آن بودیم. بنابراین من تمام تلاش خود را به کار گرفتم تا در اجرای نمایش "کریستال تاور" نسبت به آن وفادار بمانم.
وی در ادامه این نشست خبری با اشاره به عملیات بازسازی مجموعه تئاترشهر نیز گفت: بسیار خرسندم که از این پس تماشاگران می‌توانند روی صندلی‌های تئاتر شهر بنشینند اما سیم‌های برق تالارها همچنان متعلق به عصر قجر است و کیفیت فنی تالارها تغییری نکرده است.
محسن حسینی بازیگر و دراماتورژ نمایش هم در این نشست خبری گفت: من با واژه‌های رئال و غیررئال که این روزها در مقوله بازیگری مطرح می‌شود نمی‌توانم ارتباط درستی برقرار کنم زیرا اینها واژه‌هایی نیستند که بازیگران را به راه صحیح در عرصه بازیگری هدایت کنند.
حسینی افزود: از نظر من بازیگری در صحنه موفق است که بتواند حرف و دستور کارگردان خود را با تمام وجود قبول کند و از آن برای بهتر ارتباط برقرار کردن مخاطب استفاده کند.
وی گفت: در نمایش "کریستال تاور" که علاوه بر بازیگری به عنوان دراماتورژ حضور داشتم، تمام تلاش خود را کردم تا با استفاده از تجارب قبلی و همچنین گوش دادن به صحبت‌های کارگردان نوعی از بازی را ارائه دهم که بتواند با تماشاگر خود ارتباط برقرار کند.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اهمیت مقوله دراماتورژی در تئاتر گفت: یکی از مسائلی که سال‌های اخیر در تئاتر ایران جای خالی آن‌را حس می‌کنیم دراماتورژی تئاتر است که امروزه در تئاتر دنیا، معانی زیادی دارد و هنرمندان صاحب نام تئاتر دنیا نیز به اهمیت آن پی‌برده‌اند.
این بازیگر و کارگردان تئاتر خاطرنشان کرد: مقوله دراماتورژی اصلاً به مسأله ممیزی ربطی ندارد، بلکه بر اساس نیاز جامعه و اتفاقات پیرامون آن و هر چیزی که تماشاگر می‌خواهد شکل می‌گیرد. بنابراین لازم است تا این مقوله بااهمیت در تئاتر که نقش قابل توجهی در جذب مخاطب تئاتر دارد در بین هنرمندان جایگاه بالاتری پیدا کند.
حسینی با انتقاد از اجرا نشدن آثار کلاسیک نمایشی در ایران گفت:‌ برای من جای سؤال است که چرا در کشورمان آثار قابل توجهی از نویسندگان صاحب نامی چون برشت، شکسپیر و چخوف اجرا نمی‌شود و ما فقط به تولیدات داخلی روی آوردیم که از نظر من تعداد محدودی از آنها می‌تواند حرفی برای گفتن داشته باشد و این مسأله‌ای است که باید بیش از اینها متوجه عواقب نامطلوب آن بود.