در حال بارگذاری ...
رویدادهای هفته به روایت ایران تئاتر

از سفر شنیدن کوهستانی به ژاپن تا لاموزیکای سوم تهرانی

ایران تئاتر- رضا آشفته: در هفته گذشته خبر اجرای نمایش شنیدن کار امیررضا کوهستانی در ژاپن که از نمایش های موفق ما در سطح بین المللی است و همچنین نمایش دکتر نون از کارهای هادی مرزبان که نزدیک به ۱۲ سال در پی اجرایش بوده که در زمستان ۹۸ در تالار وحدت اجرا می شود، می توانست علاقه مندان تئاتر را خوشحال کند که هنوز هم در تئاتر ما می توان چشم انتظار اخبار خوشایند و مطلوب نیز بود. 

مرگ فرزین سمیعی که از بازیگران خوشنام لاله زاری است و اتفاقا در چند نمایش از زنده یاد محمود استادمحمد نیز خوش درخشیده است خبر ناگوار هفتۀ گذشته بود و البته  در این هفته خبرهایی هم از آرش عباسی، کامران تفتی، مریم بوبانی، سامرۀ رضایی، امیر مشهدی عباس و جلالی تهرانی داریم که از فعالیت تازه و پیش روی این هنرمندان تئاتر کشورمان خواهد داد. 

 

رویدادها

سفر شنیدن کوهستانی به ژاپن: نمایش «شنیدن» به نویسندگی و کارگردانی امیررضا کوهستانی آبان ماه سال جاری در کشور ژاپن به صحنه می‌رود.

امیررضا کوهستانی نویسنده و کارگردان تئاتر ایران که در عرصه بین‌المللی نیز حضور مستمری داشته است، نمایش‌های تولید شده توسط گروه تئاتر «مهر» را در کشورها و فستیوال‌های مختلف به صحنه می‌برد.

این کارگردان در آخرین تور اجرای بین‌المللی خود، نمایش «شنیدن» را در تیرماه سال جاری در کشور برزیل و در ۲ شهر به صحنه برد.

قرار است نمایش «شنیدن» در آبان‌ماه سال جاری در ادامه تور اجراهای بین‌المللی گروه «مهر»، در شهر کیوتوی کشور ژاپن روی صحنه برود.

«شنیدن» تیر و مرداد سال ۹۴ و با حضور الهام کردا، مهین صدری، مونا احمدی و آیناز آذرهوش در سالن چهارسوی مجموعه تئاتر شهر اجرای عمومی خود را سپری کرد.

قطعی شدن دکتر نون در بهمن 98: هادی مرزبان کارگردان نمایش «دکتر نون» که قرار است زمستان سال جاری اجرای عمومی خود را در تالار وحدت آغاز کند، اعلام کرد که گروه بازیگری این اثر نمایشی در حال تکمیل است.

هادی مرزبان کارگردان تئاتر که بعد از ۱۲ سال پیگیری، نمایش «دکتر نون» را از بهمن‌ماه سال جاری در تالار وحدت روی صحنه می‌برد درباره گروه بازیگری این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: گروه بازیگری نمایش «دکتر نون» در حال تکمیل است و حضور تعدادی از بازیگران با سابقه در این نمایش قطعی شده است. گروه بازیگران این اثر با آغاز تمرین‌های نمایش از یک ماه دیگر، به صورت کامل معرفی خواهند شد.

وی درباره بازیگرانی که حضورشان در «دکتر نون» قطعی شده است، افزود: سعید نیکپور، ایرج راد و فرزانه کابلی بازیگرانی هستند که حضورشان قطعی شده است.

مرزبان با اشاره به حضور چند بازیگر شناخته شده دیگر در اجرای این اثر نمایشی، اظهار کرد: قرار است در نمایش «دکتر نون» یکی از بازیگران مطرح و تأثیرگذار سینما، تئاتر و تلویزیون حضور داشته باشد که این اولین همکاری من با او است. البته این بازیگر همزمان با آغاز تمرین‌های نمایش معرفی می‌شود.

وی در پایان درباره زمان آغاز و پایان اجرای عمومی «دکتر نون» یادآور شد: قرار است نمایش «دکتر نون» را بهمن و اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ در تالار وحدت اجرا کنیم.

 

یادمان ها

درگذشت فرزین سمیعی: فرزین سمیعی، بازیگر پیشکسوت تئاتر که سابقه حضور در سینما را هم داشته است، درگذشت.

عباد کریمی کارگردان تئاتر از درگذشت فرزین (اصغر) سمیعی بازیگر پیشکسوت تئاتر با سابقه حضور در سینما در سن ۷۰ سالگی به علت بیماری خبر داد.

زنده‌یاد فرزین سمیعی در فیلم سینمایی شقایق و نمایش‌های چلچراغ، باجناق‌ها، عکس‌های لعنتی و عاشق گیج به ایفای نقش پرداخته است.

 

چهره ها

آرش عباسی: آرش عباسی کارگردان تئاتر به عنوان داور در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم سدیسیسرورتو شد. وی پیش از این نیز به‌عنوان عضو هیأت انتخاب، داور و مدیر هنری چندین فستیوال فیلم و تأتر در ایتالیا حضور داشته است. این جشنواره  در سال ۲۰۰۴ آغاز به کار کرده  و هر ساله در ماه اکتبر در شهر فورلی ایتالیا برگزار می‌شود.

هدف این جشنواره ارائه دیدگاه به نویسندگان جوان و دادن فرصتی برای دیدار و تبادل نظر بین متخصصان صنعت فیلم است.

 کامران تفتی: کامران تفتی در نمایش «اَتِینا» به کارگردانیِ حسین دِیردار به ایفای نقش می‌پردازد که از 9 مردادماه در خانه‌نمایش مهرگان به صحنه رته است. این نمایش به نویسندگی رسول کاهانی، کارگردانی حسین دِیردار و تهیه‌کنندگی محمدرضا یوسف‌زاده و محدثه کاظمی از نهم مردادماه در خانه‌نمایش مهرگان به صحنه رفته است.

کامران تفتی، نامزد جایزۀ بهترین بازیگر مرد سال تئاتر برای نمایش «نظمیۀ زنان»، پس از نقش‌آفرینی در آثاری تصویری چون «ولایت عشق»، «مسافران بهشت»، «حس سوم»، «بی‌صدا فریاد کن»، «خسته‌دلان»، «شمس‌العماره»، «آرام می‌گیرم»، «زیر هشت»، «تبریز در مه»، «میکائیل»، «برادر جان»، «ماهورا»، «رسوایی»، «گلوگاه» و «تاوان» در نمایش «اَتِینا» به‌عنوان بازیگر حضور دارد.

اَتِینا در خلاصۀ آن آمده است: «داییِ خانواده‌ای متوسط، بابت هزینه‌های مراسم عروسی، چک کشیده و دلخوش به پول‌های کیسۀ شادباش است، اما در یک غافلگیری این کیسه گم شده و همه برای یافتن آن به تکاپو می‌افتند.

لعیا زنگنه، الهام شعبانی، سهند جاهد، ندا عقیقی، مهدی رحیمی سده، سمیرا کریمی، نیلوفر هوشمند و علی مقدم از دیگر بازیگران این نمایش هستند.

مریم بوبانی:  مریم بوبانی به نمایش «شب بخیر مادر» به کارگردانی فرید سلیمانی پیوست.

مریم بوبانی بازیگر با سابقه تئاتر، سینما و تلویزیون به نمایش «شب بخیر مادر» به نویسندگی مارشا نورمن و کارگردانی فرید سلیمانی پیوست.

بوبانی در کارنامه هنری خود نقش آفرینی در بیش از ۳۵ اثر سینمایی و ۲۰ سریال تلویزیونی را دارد و آخرین فعالیتش در عرصه تئاتر سال ۱۳۹۷ با نمایش «خنکای ختم خاطره» رقم خورده است.

«شب بخیر مادر» به نویسندگی مارشا نورمن، کارگردانی فرید سلیمانی و تهیه کنندگی امیر لقمان در حال تمرین است که ۲ بازیگر در آن به ایفای نقش می پردازند.

سامره رضایی: سامره رضایی کارگردان «در میان آب‌ها» با اشاره به طرح موضوع مهاجرت در این اثر نمایشی عنوان کرد در این نمایش از تصاویر مستندی نیز برای ارتباط بهتر مخاطبان با موضوع اثر استفاده شده است.

سامره رضایی کارگردان نمایش «در میان آب ها» که این روزها در کارگاه نمایش مجموعه تئاترشهر روی صحنه است درباره اجرای این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: من چند سال است که به عنوان بازیگر تئاتر و تلویزیون مشغول به فعالیت هستم و در سال های اخیر تجربه ساخت مستند را نیز دارم. شکل گیری این اثر نمایشی نیز از سال ۲۰۱۵ شروع شد. در آن زمان من تعدادی هنرجوی افغان داشتم که به آن‌ها آموزش بازیگری و تئاتر درمانی می‌دادم اما از آنجایی که در آن دوران موج مهاجرت بسیار باب شده بود تعداد زیادی از هنرجویانم مهاجرت کردند.

وی ادامه داد: برخی از هنرجویانم به اروپا مهاجرت کردند و تعدادی نیز دیپورت شدند. مجتبی موسوی یکی از شاگردان من بود که در این نمایش نیز به ایفای نقش می‌پردازد. او در آن زمان ۲ بار دیپورت شد و در همان سال نیز مشکلاتی برای برادر من در راستای مهاجرتش، لب مرز پیش آمد که از لحاظ روحی من را بسیار تحت تاثیر قرار داد. بعد از بازگشت مجتبی به درخواست شاگردانم قرار شد دوباره جلسات تئاتر درمانی را آغاز کنیم و مجتبی نیز شروع به تعریف کردن اتفاقاتی کرد که برایش رخ داده بود. این اتفاقات آنقدر جذاب بود که خودش به تنهایی یک مونولوگ را شکل می‌داد. از این رو مونولوگ مجتبی در کنار مونولوگ دیگری از من که ترکیبی از داستان رابطه یک برادر و خواهر است و از زندگی شخصی من و البته مشکلات دیگران نشات گرفته، قرار گرفت و این نمایش را شکل داد.

امیر مشهدی عباس: نمایش «منِ عجیب» به نویسندگی و کارگردانی امیر مشهدی عباس از روز دوشنبه ۷ مرداد ماه ساعت ۲۰ در تالار هنر روی صحنه رفت.

در خلاصه داستان نمایش آمده است: تیرداد تابستان خود را در خانه مادربزرگ می گذراند. مادربزرگ اصرار دارد که تیرداد شغلی برای آینده اش انتخاب کند. در زیر زمین خانه مادربزرگ آیینه ای قدیمی وجود دارد که تیرداد می تواند آینده خود را در آن ببیند و خود را با شغل های مختلف امتحان کند. اما هر شغلی قصه های عجیب خود را دارد ...

جلال تهرانی:  «لاموزیکاسوم» نمایش تازه جلال تهرانی بازنگری نمایشنامه‌ «لاموزیکا» اثر مارگریت دوراس است که از دهم مرداد در سالن مکتب‌ تهران روی صحنه می‌رود.

این نمایش حضور دوباره‌ تهرانی پس از ۲ سال در عرصه کارگردانی تئاتر است. او در این نمایش با ۲ بازیگری که از میان هنرجویان مکتب تهران برگزیده است، همکاری می‌کند.

تارا یونس‌تبار و امیر کرمی بازیگران این اثر نمایشی هستند.

 

تیترها

1. آثار پذیرفته شده بخش خیابانی جشنواره ملی تئاتر آرخه معرفی شدند

2. بررسی شکایت ستاره اسکندری درباره انتشار مطلب علیه وی در دادگاه ویژه روحانیت

3. آیین‌نامه اختلافات صنفی در خانه تئاتر مصوب شد

4. آغاز اجرای نمایش «مثبت فکر کن» با حضور هنرمندان

5. انتشار فراخوان جشنواره هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری

 




نظرات کاربران