در حال بارگذاری ...
گزارش ایران تئاتر از اتفاق‌های نوزدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی:

با آثار حاضر در بخش صحنه‌ای جشنواره آشنا شوید

ایران تئاتر: در یک گزارش مستقل به معرفی آثار صحنه‌ای متفاوت حاضر در نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی که از ۲۱ مرداد ماه ۹۸ آغاز به‌کار می‌کند؛ می‌پردازیم.

فرهنگ و هنر هرکشور تجربیات تاریخی و اجتماعی و آمال و آرزوهای هر سرزمین را روشن می­ سازد. تجلی ذوق و استعداد هر قوم را می توان در دستاوردهای هنری و فرهنگی جستجو کرد. نمایش‌های آئینی و سنتی ریشه در اساطیر، اعتقادات و باورهای مردمی دارند. توجه به این حوزه برای دستیابی به شناختی دقیق و عمیق از روحیات و عملکردهای مردمان یک فرصت ویژه است. در روزگار تنگ شدن عرصه  بر فرهنگ ملی و قومی و در دوران «جهانی‌سازی» و کشاکش «تهاجمات فرهنگی» پرداختن به آنها به آیین و سنت یک ضرورت برای حفظ «هویت‌ملی» خواهد بود. نوزدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی، به دبیری داوود فتحعلی بیگی از 19 مرداد 98 شروع شده و آثار بخش صحنه‌ای آن که متشکل از 43 نمایش  در بخش‌های صحنه‌ای، مرور، میهمان، جوانه‌های نمایش ایرانی، دانشجویی و خیمه شب بازی است؛ در مجموعه تئاتر شهر، تماشاخانه سنگلج، تالار هنر، تالار محراب، تالار ایران‌تماشا و عمارت دبیرالملک از 21 مرداد آغاز به‌کار می‌کند. شایان ذکر است در معرفی بعضی آثار به علت اجرای اولی بودن اطلاعات کمتری در دسترس بود.در این گزارش به معرفی آثار بخش صحنه‌ای نوزدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی می‌پردازیم.

 

آبگوشت زهرماری

نمایش «آبگوشت زهرماری» نوشته آرش آبسالان و به کارگردانی حسین اسدی از خارک ساعت 18:30 و 20:30 دوشنبه 21 مرداد در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر به مدت 75 دقیقه در بخش صحنه‌ای اجرا می‌شود. «آبگوشت زهرماری» روایت خان بوشهر است که مدتی است لب به غذا نمی‌زند و اهالی آشپزخانه تهدید شده‌اند که اگر غذای باب میل خان را آماده نکنند، اخراج خواهند شد و همین امر آن‌ها را به تکاپو برای تجزیه و تحلیل بی‌اشتهایی خان می‌اندازد. عبدالحسین بناری، الهام چنانی، علی نبی‌پور، میلاد سعیدی، عقیل جماعتی، زینب فخار و امیرمحمد شماسی از جمله هنرمندانی هستند که در این نمایش نقش‌آفرینی می‌کنند. دیگر عوامل «آبگوشت زهرماری» عبارتند از: طراحی صحنه و لباس: حسین اسدی طراح نور: اسماعیل رضایی پوستر و بروشور: میثم نامدار آهنگساز: عماد عربزاده نوازندگان: عماد عربزاده(سه تار، ملودیکا، فلوت، دیجیریدو) علی قایدزاده(پرکاشن، وُکال، کاسه نپالی) حسن جامعی(: نی انبان ، دمام ، دایره) پوریا متین یگانه(افکتیو) امید اکرادی( پیانو).

 

کابوس‌های مرد مشکوک

نمایش «کابوس‌های مرد مشکوک» نوشته محمدحسین ناصربخت و به کارگردانی ملیکا رضی از تهران ساعت 17 و 19 دوشنبه 21 مرداد در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر به مدت 90 دقیقه در بخش صحنه‌ای اجرا می‌شود.

 

سیه‌نامه باستان

نمایش «سیه‌نامه باستان» به نویسندگی و کارگردانی هادی حوری از تهران ساعت 18 و 20 دوشنبه 21 مرداد در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر به مدت 60 دقیقه در بخش مرور به صحنه خواهد رفت. در خلاصه اثر آمده: سهراب معتقد است که قطعا توسط ضربات متعدد خنجر و به دست رستم کشته شده اما رستم می گوید که تنها یک ضربه زده و مرگ سهراب دلایل دیگری دارد. آنها برای بررسی علت مرگ سهراب ناچار به باز آفرینی ماجرا هستند.

 

مجلس قربانی سنمار

نمایش «مجلس قربانی سنمار» نوشته بهرام بیضایی و به کارگردانی هنگامه سنجر از تهران ساعت 16:30 و 18:30 دوشنبه 21 مرداد در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر به مدت 60 دقیقه در بخش مرور اجرا می‌شود. این نمایش بهمن 97 با بازی سینا ایجادی، مهدی محرمی، کیمیا آژیراک، پریا یاراحمدی، الهام غلامی، فاطمه صفری زاده و هنگامه سنجر در خانه نمایش مهرگان به مدت 75 دقیقه به صحنه رفته بود. در خلاصه نمایش آمده: سلطانی عرب و بادیه نشین که تمثیل منیت و بلندپروازی بدون شایستگی ست، معماری ایرانی که نماد شرافت و هنر است را، به ساختن کاخی به سبک پادشاهان ایران دعوت می‌کند. پس از اتمام کار برای بی‌مانند ماندن کاخ و نپرداختن مزد، معمار را از بالای آن فرو می اندازد.

 

مضحکه بادسوار

نمایش «مضحکه بادسوار» به نویسندگی و کارگردانی هما جدیکار از تهران ساعت 18 و 20 دوشنبه 21 مرداد در تماشاخانه سنگلج به مدت 70 دقیقه در بخش میهمان اجرا می‌شود. بازی‌دهندگان عروسک در این نمایش  امیرحسین انصافی، امیرمحمد انصافی، مریم ایرانمنش و حامی علیزاده هستند. «مضحکه بادسوار» مضحکه‌ای است که در دل خود طنز و نقد به همراه دارد و به مسائل اجتماعی می پردازد. تئاتری برای مردم است که براساس نمایش‌های سنتی با تکنیکی مدرن روی صحنه می‌رود. در خلاصه نمایش آمده: حاجی مختلص که از زندان فرار کرده برای برداشتن اموال خود به خانه می آید اما دستگیر می شود. حاجی برای فرارکردن چاره‌ای می اندیشد.

 

هتل ایران

نمایش «هتل ایران» به نویسندگی افشین هاشمی و کارگردانی زهرا بهادران شیروان از شیروان ساعت 17 و 19 دوشنبه 21 مرداد در تالار هنر به مدت 55 دقیقه در بخش مرور اجرا می‌شود. این گروه نمایشی متشکل از ۶ بازیگر خانم و آقا هستند که موضوع آن اجتماعی است. نمایش هتل ایران از شیروان سال قبل در سیزدهمین جشنواره تئاتر استانی شرکت کرد و حائز مقام های برتر کشوری شد. 

 

غم‌نومه فریدون

نمایش «غم‌نومه فریدون» به نویسندگی پیمان قدیمی و کارگردانی مهدی غلامی از تهران ساعت 17 و 19 دوشنبه 21 مرداد در تالار اصلی تئاتر محراب به مدت 70 دقیقه در بخش صحنه‌ای اجرا می‌شود. 

 

نقل مده‌آ

نمایش «نقل مده‌آ» به نویسندگی و کارگردانی شرمینه جبرئیلی از تهران ساعت 16:30 و 18 دوشنبه 21 مرداد در تالار کوچک تئاتر محراب به مدت 35 دقیقه در بخش دانشجویی اجرا می‌شود. 

 

کارنامه بندار بیدخش

نمایش «کارنامه بندار بیدخش» به نویسندگی بهرام بیضایی و کارگردانی جواد صداقت و الهام امینی از بوشهر ساعت 18:30 و 20:30 سه‌شنبه 22 مرداد در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر به مدت 55 دقیقه در بخش صحنه‌ای اجرا می‌شود. 

 

شه میر

نمایش «شه‌میر» به نویسندگی و کارگردانی کوروش سلمانی دهبارز از بندرعباس ساعت 17 و 19 سه‌شنبه 22 مرداد در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر به مدت 70 دقیقه در بخش صحنه‌ای اجرا می‌شود. شه میر از لحاظ داستان روایت یک شخص بزله گو و طنزپرداز است که به شکل واقعی در گذشته در دهستان بیکاه شهر رودان زندگی می‌کرده است. این نمایش به شخصیت این فرد و کارهایی که در گذشته انجام داده است، می‌پردازد. این نمایش از لحاظ داستانی با نگاهی به نمایش سیاه از استاد علی نصیریان ساخته‌شده است. در این نمایش به خاطر شباهتی که شخصیت شه میر با سیاه در نمایش‌های ایرانی داشته است، سعی شده شباهت‌های بین این شخصیت که یکی واقعی و یکی هم در نمایش‌های ایرانی وجود دارد، بیشتر به نمایش دربیاید. در این نمایش سعی شده علاوه بر داستان اصلی به افسانه‌ها، آئین‌ها،  آداب‌ورسوم‌ها و خرده فرهنگ‌ها و خرده باورها نیز پرداخته شود. رضا آزاد دریایی، فریده سلمانی، سمیه زارعی، سلیمه رضایی، مجتبی حمیدی، امید رفعه و صدیقه راور بازیگران این نمایش را تشکیل می‌دهند. حمید اللهیاری و غلامرضا رحیمیان(طراح نور)، کوروش سلمانی دهبارز(طراح صحنه و لباس)، آرش رحمانیان(طراح گریم)، حلیمه افراشته(دستیار کارگردان)، بهروز حبیب زاده(طراح و تنظیم موسیقی) و سعید موحدی(مشاور نویسنده) در این نمایش همکاری می‌کنند.

 

نازگل

نمایش «نازگل» به نویسندگی سید علی موسویان و کارگردانی میثم یوسفی از تهران ساعت 18 و 20 سه‌شنبه 22 مرداد در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر به مدت 90 دقیقه در بخش صحنه‌ای به صحنه خواهد رفت.

 

به دنبال بخت

نمایش «به دنبال بخت» نوشته گروهی و به کارگردانی احمد دهقان از تهران ساعت 16:30 و 18:30 سه‌شنبه 22 مرداد در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر به مدت 70 دقیقه در بخش صحنه‌ای اجرا می‌شود.

 

باباکرم

نمایش «باباکرم» به نویسندگی فرهاد نقدعلی و کارگردانی وحید شاهینی از تهران ساعت 18 و 20 سه‌شنبه 22 مرداد در تماشاخانه سنگلج به مدت 90 دقیقه در بخش صحنه‌ای اجرا می‌شود. 

 

هفت‌خوان رستم

نمایش - موسیقی «هفت‌خوان رستم» به نویسندگی و کارگردانی بهاره جهاندوست از تهران ساعت 17 و 19 سه‌شنبه 22 مرداد در تالار هنر به مدت 55 دقیقه در بخش جوانه‌های نمایش ایرانی اجرا می‌شود. هفت خان رستم یک اثر موسیقی نمایشی است که اساس آن نقالی است. این نمایش موسیقی، داستان هفت خان رستم است که آن را از چند طومار معتبر نقالی برای کودکان بازنویسی کرده‌اند. از آنجا که در این اثر، نقالی با موسیقی همراه است، گروه موسیقی، کودکان نقال هفت خان رستم را همراهی می‌کنند. این اثر، دارای پرده نقاشی 10 متری با الهام از شیوه پرده‌خوانی که در شکل‌های نمایش روایی ایرانی است که بچه‌ها در طول نمایش آن را رنگ می‌کنند. این کودکان پیش از این نمایش، در کارگاه آموزشی با عنوان نقاشی نقالی شرکت کرده‌اند و با بهره‌گیری از آن ورک‌شاپ، داستان این نمایش را تصویرسازی می‌کنند. گروه موسیقی این نمایش به سرپرستی آیدین بیات هدایت می‌شود و در این نمایش - موسیقی، در مجموع  37 کودک و نوجوان نقال، نوازنده و نقاش روی صحنه می‌روند.

 

چلچراغ

نمایش «چلچراغ» به نویسندگی محمود استاد محمد و کارگردانی سیدرضا علوی از تهران ساعت 17 و 19 سه‌شنبه 22 مرداد در تالار اصلی تئاتر محراب به مدت 75 دقیقه در بخش صحنه‌ای اجرا می‌شود. 

 

بندار بیدخش

نمایش «بندار بیدخش» به نویسندگی بهرام بیضایی و کارگردانی مرجان صادقی نائینی از تهران ساعت 16:30 و 18 سه‌شنبه 22 مرداد در تالار کوچک تئاتر محراب به مدت 75 دقیقه در بخش دانشجویی اجرا می‌شود. 

 

باسلوق‌آباد

نمایش «باسلوق‌آباد» به نویسندگی و کارگردانی سیاوش توده‌فلاح از نظرآباد ساعت 18:30 و 20:30 چهارشنبه 23 مرداد در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر به مدت 70 دقیقه در بخش صحنه‌ای اجرا می‌شود. باسلوق آباد داستان شاهزاده قجری را روایت می کند که والی یکی از بلدیه هاست و می خواهد برای مراسمی که با حضور رجال سیاسی برگزار می شود یک گروه نمایشی ترتیب دهد تا بتواند به قدرت برسد. در این نمایش هویت فراموش شده انسان‌ها بازنمایی می شود و موضوع اصلی نمایش داستان تمام انسان‌هایی است که اصل، هویت و گذشته خودشان را فراموش کرده اند و بازیگران این مسئله را به نمایش می گذارند و نگاه فانتزی و طنز در نمایش مشهود است. فضای نمایش کاملا پست مدرن است و سعی شده در این نمایش آیینی سنتی از فن های تعزیه، نقالی، روحوضی، سیاه بازی و ... وام گرفته و از ادبیات غنی تعزیه و زبان شعر نیز استفاده شده است. پیوند بین سنت و مدرنیته کاملا در این نمایش مشهود است و یک داستان کاملا مدرن در قالب نمایش سنتی به صحنه می‌رود و اصل ساده زیستی در نمایش رعایت شده است.

 

بازی‌نامه نوروز

نمایش «بازی‌نامه نوروز» به نویسندگی و کارگردانی کیوان نخعی از تهران ساعت 17 و 19 چهارشنبه 23 مرداد در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر به مدت 55 دقیقه در بخش صحنه‌ای اجرا می‌شود. 

 

موغلی پناه

نمایش «موغلی پناه» به نویسندگی و کارگردانی علیرضا داوری ازبندرعباس ساعت 18 و 20 چهارشنبه 23 مرداد در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر به مدت 65 دقیقه در بخش صحنه‌ای به صحنه خواهد رفت. موغلی پناه براساس نمایشنامه خانه برناردآ آلبا اثر فدریکو گارسیا لورکا اثری از گروه تئاتر آیینه جنوب است. 

 

اندر حکایت یوسف و زلیخا

نمایش «اندر حکایت یوسف و زلیخا» نوشته داود فتحعلی بیگی و به کارگردانی منیژه داوری از تهران ساعت 16:30 و 18:30 چهارشنبه 23 مرداد در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر به مدت 55 دقیقه در بخش مرور اجرا می‌شود. 

 

طریقه حکومت گجرخان

نمایش «طریقه حکومت گجرخان» به نویسندگی مجید امرایی و کارگردانی مجید امرایی و احسان ملکی از تهران ساعت 18 و 20 چهارشنبه 23 مرداد در تماشاخانه سنگلج به مدت 55 دقیقه در بخش مرور اجرا می‌شود. در خلاصه نمایش آمده: خان حاکم (گجرخان) به تخت می نشیند، به مردم وعده‌ها می‌دهد، دیوانیان که تکلیف‌شان روشن است و اما مردم.

 

مبارک و خاتون پرده‌نشین

نمایش «مبارک و خاتون پرده‌نشین» به نویسندگی داود فتحعلی بیگی و کارگردانی علی طربی از شهر ری ساعت 18 چهارشنبه 23 مرداد در تالار هنر به مدت 120 دقیقه در بخش مرور اجرا می‌شود. در خلاصه نمایش آمده: داستان در مورد مردی است که تمام زندگی اش را به برادرش می‌سپارد و به سفر می‌رود اما...

 

طربنامه شهر هرت

نمایش «طربنامه شهر هرت» به نویسندگی و کارگردانی حسینعلی عمادی و هادی کیانی از خمینی‌شهرساعت 18 چهارشنبه 23 مرداد در تالار اصلی تئاتر محراب به مدت 150 دقیقه در بخش جوانه‌های نمایش ایرانی اجرا می‌شود. بازیگران این نمایش مصطفی بهشتی ، حسینعلی کریمی، سعید الهیاری، سیاوش رحمتی،   هادی کیانی وحسینعلی عمادی حس رضا پرنده، حامد جامی، علی اصغر نعلبندیان، محسن گل رضایی، میلاد مجیری مهدی علی بیگ،علی حاجی هاشمی، فرهاد یادگاری،  امین کریمیان،عرفان شیرمحمدی ، محمد تقی یادگاری ،عرفان عمادی، امید موهبتی، عرفان کمالی، سینا سلحشور ، محمد محمدی، محسن عمادی، علی اکبر رحیمی، جواد تقی زاده، آرمان پیمانی عباس رضایی ، امین سلیمانی، امیرحسین ابراهیمی،  ، محمد حسین امینی شاهین و حسین امین جعفری هستند.

 

قصه باغ زالزالک

نمایش «قصه باغ زالزالک» به نویسندگی داود فتحعلی بیگی و کارگردانی شیوا رضایی از تهران ساعت 16:30 و 18 چهارشنبه 23 مرداد در تالار کوچک تئاتر محراب به مدت 90 دقیقه در بخش دانشجویی اجرا می‌شود. 

 

بازرس

نمایش «بازرس» به نویسندگی نیکولای گوگول و کارگردانی شهرام مسعودی از تهران ساعت 18 و 20 پنج‌شنبه 24 مرداد در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر به مدت 85 دقیقه در بخش صحنه‌ای اجرا می‌شود.

 

سنو

نمایش «سنو» به نویسندگی اشکان لدنی و یاسین پارسا‌منش و کارگردانی یاسین پارسامنش از بهبهان ساعت 17 و 19 پنج‌شنبه 24 مرداد در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر به مدت 80 دقیقه در بخش میهمان اجرا می‌شود. سنو در سومین جشنواره منطقه‌ای نمایش‌های آئینی سنتی نرگس ارغون شرکت کرده و موفق به کسب رتبه‎های اول کارگردانی، نویسندگی، گروه بازیگران زن و مرد و موسیقی شده است. این نمایش برگزیده‌ای از سختی‌های خشکسالی یک قرن اخیر شهرستان بهبهان و آیین‌ها و سنت‌های مردم این مرز و بوم را را در قالب طنز و به شیوه نمایش‌های ایرانی روایت می‌کند.

 

کریم لوژی

نمایش «کریم لوژی» به نویسندگی مجید رحمتی و مهران رنج‌بر و کارگردانی رضا بهرامی از تهران ساعت 18 و 20 پنج‌شنبه 24 مرداد در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر به مدت 55 دقیقه در بخش صحنه‌ای به صحنه خواهد رفت.

 

مجلس شمرکشی

نمایش «مجلس شمرکشی» نوشته محمد رحمانیان و به کارگردانی کیوان حبیبی از قزوین ساعت 16:30 و 18:30 پنج‌‌شنبه 24 مرداد در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر به مدت 35 دقیقه در بخش مرور اجرا می‌شود. این نمایش در 2 اپیزود طراحی شده و بخش نخست آن مربوط به حکایت گلین خواهر رزمنده مفقود الاثر است که خبر بازگشت پیکر برادرش را دریافت می‌کند و اپیزود دوم نیز مربوط به داستان شمرخوان تعزیه است که وقایع کربلا را بازگو می‌ کند. 

 

پاتیل و حمزه قلی

نمایش «پاتیل و حمزه قلی» به نویسندگی و کارگردانی نادر شهسواری از شیراز ساعت 18 و 20 پنج‌شنبه 24 مرداد در تماشاخانه سنگلج به مدت 85 دقیقه در بخش صحنه‌ای اجرا می‌شود.

 

شب‌های آوینیون

نمایش «شب‌های آوینیون» به نویسندگی کوروش نریمانی و کارگردانی حسین نصیری از سمنان ساعت 17 و 19 پنج‌شنبه 24 مرداد در تالار هنر به مدت 80 دقیقه در بخش مرور اجرا می‌شود. در این اثر نمایشی که از بازیگران بومی شهرستان گرمسار استفاده شده، بابک صبوری، رضا مقامی، حسین نصیری، سادنا صبوری، کیانوش شاه حسینی،  امین یوردخانی، علی معتمدی و محسن مومنی به ایفای نقش خواهند پرداخت.

 

خانواده آقای نریمان

نمایش «خانواده آقای نریمان» به نویسندگی و کارگردانی احسان رحیم‌دل از پاکدشت ساعت 17 و 19 پنج‌شنبه 24 مرداد در تالار اصلی تئاتر محراب به مدت 70 دقیقه در بخش صحنه‌ای اجرا می‌شود. این اثر به زندگی زال و رستم و سهراب در شاهنامه فردوسی و حضور آنها در عصر حاضر می‌پردازد. روایت نمایش «خانواده آقای نریمان» پیرامون خانواده نریمان در «شاهنامه» فردوسی است و ما در این اثر نمایشی، زندگی زال، رستم و سهراب را می بینیم تا زمانی که این اثر به عصر حاضر می رسد.

 

خورشید لاله‌زار

نمایش «خورشید لاله‌زار» به نویسندگی و کارگردانی ابوالفضل حاجی علیخانی از تهران ساعت 16:30 و 18 پنج‌شنبه 24 مرداد در تالار کوچک تئاتر محراب به مدت 55 دقیقه در بخش صحنه‌ای اجرا می‌شود. 

 

اژی‌دهاک

نمایش «اژی‌دهاک» به نویسندگی بهرام بیضایی و کارگردانی علیرضا دریبابیگی از تهران ساعت 18 و 20 جمعه 25 مرداد در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر به مدت 70 دقیقه در بخش میهمان اجرا می‌شود.

 

سیاه

نمایش «سیاه» به نویسندگی علی نصیریان و کارگردانی نسیم تاجی از تهران ساعت 17 و 19 جمعه 25 مرداد در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر به مدت 60 دقیقه در بخش صحنه‌ای اجرا می‌شود.

 

جنگنامه غلامان

نمایش «جنگنامه غلامان» به نویسندگی و کارگردانی محسن حسینی از تهران ساعت 18 و 20 جمعه 25 مرداد در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر به مدت 80 دقیقه در بخش صحنه‌ای به صحنه خواهد رفت.

 

برخوانی شکرشکن از تلخ‌کامی‌های آکل

نمایش «برخوانی شکرشکن از تلخ‌کامی‌های آکل» به نویسندگی و کارگردانی مهدی فرهادی‌پور از تهران ساعت 16:30 و 18:30 جمعه 25 مرداد در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر به مدت 55 دقیقه در بخش مرور اجرا می‌شود. برخوانی شکرشکن از تلخکامی های آکل روایتی است ازداستان مشهور صادق هدایت به نام داش آکل.در این برخوانی، طوطی به جا مانده از آکل، قصه را برای تماشاگران و مرجان قوام روایت میکند.

 

رختشورشاه

نمایش «رختشورشاه» به نویسندگی بابک لطفی خواجه پاشا و کارگردانی علی یدالهی از تهران ساعت 18 و 20 جمعه 25 مرداد در تماشاخانه سنگلج به مدت 90 دقیقه در بخش صحنه‌ای اجرا می‌شود.

 

 

بنگاه تئاترال

نمایش «بنگاه تئاترال» به نویسندگی علی نصیریان و کارگردانی علی جاور از یزد ساعت 18 جمعه 25 مرداد در تالار هنر به مدت 100 دقیقه در بخش صحنه‌ای اجرا می‌شود.

 

سنمار

نمایش «سنمار» به نویسندگی بهرام بیضایی و کارگردانی غریب منوچهری محصول ایران و آذربایجان ساعت 17 و 19 جمعه 25 مرداد در تالار اصلی تئاتر محراب به مدت 60 دقیقه در بخش میهمان اجرا می‌شود.

 

پهلوان کچل 18 عیاری

نمایش «پهلوان کچل 18 عیاری» با طراحی علی محمدی از تهران ساعت 16:30 و 18 جمعه 25 مرداد در تالار کوچک تئاتر محراب به مدت 40 دقیقه در بخش خیمه شب بازی اجرا می‌شود. 

 

مقصر کیه؟

نمایش «مقصر کیه؟» با طراحی شراره یوسفی از کرج ساعت 16:30 و 18 جمعه 25 مرداد در تالار کوچک تئاتر محراب به مدت 40 دقیقه در بخش خیمه شب بازی اجرا می‌شود. 

 

حسن کچل

نمایش «حسن کچل» به نویسندگی علی حاتمی و کارگردانی امید اسدی ساعت 21 پنج‌شنبه و جمعه 24 و 25 مرداد در تالار ایران تماشا اجرا می‌شود.

 

قهوه‌خانه نمایش‌های ایرانی

قهوه‌خانه نمایش‌های ایرانی با اجرای گونه‌های مختلف نمایش از سه‌شنبه تا جمعه 22 تا 25 مرداد از ساعت 21 تا 23 در عمارت دبیرالملک برپا خواهد بود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




مطالب مرتبط

در گفت‌وگو با هوشنگ جاوید مطرح شد

حضور نسل جوان در نمایش‌های آیینی نشان از تعهد به فرهنگ ایرانی دارد
در گفت‌وگو با هوشنگ جاوید مطرح شد

حضور نسل جوان در نمایش‌های آیینی نشان از تعهد به فرهنگ ایرانی دارد

هوشنگ جاوید، پژوهشگر و داور بخش نقالی بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی با بیان اینکه حضور نسل جدید در عرصه هنرهای آیینی و سنتی، نشان از تعهد جوانان امروزی به هنر و فرهنگ ایرانی دارد، گفت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند در عرصه ملی و بین‌المللی از ...

|

نگاه امیرحسین حریری به بخش سمینارهای جشنواره آیینی و سنتی

ارتباط با پژوهشگرانی چون شکنر و کارلسن، تعامل فرهنگی ما با جهان را گسترش می‌دهد
نگاه امیرحسین حریری به بخش سمینارهای جشنواره آیینی و سنتی

ارتباط با پژوهشگرانی چون شکنر و کارلسن، تعامل فرهنگی ما با جهان را گسترش می‌دهد

امیرحسین حریری، عضو هیئت علمی دانشکده هنرهای زیبا، با اشاره به اینکه پژوهش‌های بینافرهنگی افرادی چون شکنر و کارلسن در حال حاضر جزو منابع مطالعاتی دانشجویان در دانشگاه‌هاست، ارتباط مستمر و دوسویه بین پژوهشگران ایرانی و خارجی، خصوصا در زمینه‌های مربوط به نمایش‌های آیینی و ...

|

ناصر آویژه، کارگردان راه‌یافته به جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

در ناخودآگاه جمعی بشر آیین و سنت جا داشته است
ناصر آویژه، کارگردان راه‌یافته به جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

در ناخودآگاه جمعی بشر آیین و سنت جا داشته است

ناصر آویژه، کارگردان راه‌یافته به جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی گفت در ناخودآگاه جمعی بشر آیین و سنت جا داشته و این مهم سریع و عمیق انتقال پیدا می‌کند.  

|

با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گلستان

اختتامیه جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی برگزار شد
با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گلستان

اختتامیه جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی برگزار شد

مراسم اختتامیه بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی، سه‌شنبه 11 مهر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گرگان برگزار شد. در این آیین، از گروه‌های نمایشی شرکت‌کننده در جشنواره، هنرمندان پیشکسوت و مدیران‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی پنج استان میزبان، تقدیر به ...

|

در گفت‌وگو با پژوهشگر، مترجم و مدرس تئاتر مطرح شد

منصور براهیمی: پژوهش نیاز اجتناب‌ناپذیر هر فعالیت هنری است
در گفت‌وگو با پژوهشگر، مترجم و مدرس تئاتر مطرح شد

منصور براهیمی: پژوهش نیاز اجتناب‌ناپذیر هر فعالیت هنری است

منصور براهیمی، پژوهشگر، مترجم و مدرس تئاتر با بیان این‌که پژوهش نیاز اجتناب‌ناپذیر هر فعالیت هنری است، گفت برای امر پژوهش و فعالیت تئاتر نیازمند سازمان‌های مردم‌نهاد هستیم.  

|

دو پیشکسوت تئاتر بجنورد مطرح کردند

باید از همان آغاز این جشنواره در خراسان شمالی برگزار می‌شد
دو پیشکسوت تئاتر بجنورد مطرح کردند

باید از همان آغاز این جشنواره در خراسان شمالی برگزار می‌شد

علیرضا صمدی‌شادلو و منوچهر محمدپور پیشکسوتان تئاتر در خراسان شمالی، به واسطه برخورداری از فرهنگ غنی آیین و سنت در استان خراسان شمالی تاکید کردند که میزبانی این جشنواره باید برعهده این استان باشد.

|

مهتاب تبریزی، کارگردان حاضر در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی:

رقابتی شدن بخش عروسکی، کیفیت آثار را افزایش می‌دهد
مهتاب تبریزی، کارگردان حاضر در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی:

رقابتی شدن بخش عروسکی، کیفیت آثار را افزایش می‌دهد

مهتاب تبریزی، کارگردان هرمزگانی اعتقاد دارد بخش عروسکی جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی، بهتر است به صورت رقابتی برگزار شود تا کیفیت آثار افزایش یابد.

|

نظرات کاربران