در حال بارگذاری ...
در پیام دبیر جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی به مناسبت آغاز این رویدادآمده است :

کوشش در حفظ دست آوردهای پیشینیان امری است لازم و حتمی

داوود فتحعلی بیگی دبیر نوزدهمین دوره جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی در پیامی که به مناسبت این رویداد فرهنگی منتشر شد آورده است: «یادگیری و کوشش در حفظ دست آوردهای پیشینیان و پرهیز از سهل‌انگاری و خام‌دستی امری است لازم و حتمی»

به گزارش ایران تئاتر در متن پیام داوود فتحعلی بیگی دبیر نوزدهمین دوره جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی آمده است:

 اول دفتر به نام ایزد دانا
علم گردش
آئینی است دیرپا که در برخی از مناطق سرزمین مادری ایرانیان برگزار می‌شده است.
در آئین مذکور، پیش از آمدن ماه محرم، عاشقان حسینی، علمی را گذر به گذر می‌گردانند، چاووشی می‌کنند و صلوات نامه می‌خوانند تا هرکه دل درگرو یارش هست، از سر شیدایی و به‌دلخواه، به‌اندازه وسعش از نقد یا جنس، سهمی در برگزاری مراسم ماه محرم داشته باشد.
این علم همه‌ساله، دست‌به‌دست می‌گردید و از نسلی به نسلی سپرده می‌شد تا نشان و اعلانی باشد از برگزاری آئینی به‌منظور استقبال از برپائی آئین فراتر به وسعت دل آئین ورزان، ایران‌زمین.
در سال 67 به بهانۀ برگزاری نخستین جشنوارۀ نمایش‌های آئینی و سنتی، فراخوانی منتشر شد و همچو چاووشی صلا دردادیم:
هرکه دارد به دلش شور و نوا بسم الله هرکه دارد سر همراهی ما بسم الله
گوئی که آن فراخوان به‌مثابۀ علمی شد تا زنان و مردان غیرتمند و عاشق و هنردوست از گوشه به گوشۀ خاک وطن، هریک به وسع و میزان تجربۀ خویش با نثار نقد جان و بذل مال، در برپائی آئینی مشارکت کنند. این جشنواره رفته‌رفته خود به آئینی بدل شد که سنت‌ها و آئین‌های بومی اقلیم و ملیت‌های مختلف ایرانی را در قالب یک آئین ملی در آغوش گرفت.
در آغاز چند گروه انگشت‌شمار از نمایشگران به این دعوت لبیک گفتند و رفته‌رفته، شبیه‌خوانان و نقالان و خیمه‌شب‌بازان و برپاکنندگان معرکه و آئین ورزان و ... به جمع گردانندگان علم جشنواره پیوسته تا اینکه در جشنوارۀ نوزدهم شاهد حضور کودک سه‌ساله تا پیرمرد هشتادوچندساله هستیم.
اگرچه این اقبال عمومی بسیار میمون و مبارک و دلگرم‌کننده است لیکن باید مراقب بود که ادب و آداب آئین و سنت، سنت نمایش بومی، به دست فراموشی سپرده نشود. به همین جهت یادگیری و کوشش در حفظ دست آوردهای پیشینیان و پرهیز از سهل‌انگاری و خام‌دستی امری است لازم و حتمی. امید آنکه عَلَم این آئین ملی و باشکوه، همچون کشور عزیزمان ایران، دیرپا و استوار به دست هنرمندان آگاه و کوشا سالیان سال به اهتزاز و گردش درآید.
آمین یا رب‌العالمین
 




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با داوود فتحعلی‌بیگی به بهانه روز ملی هنرهای نمایشی

تئاتر اندیشه‌ورز، بودجه مناسب می‌خواهد
گفت‌وگو با داوود فتحعلی‌بیگی به بهانه روز ملی هنرهای نمایشی

تئاتر اندیشه‌ورز، بودجه مناسب می‌خواهد

داوود فتحعلی‌بیگی، با تبریک روزملی هنرهای نمایشی، تاکید کرد تئاتر خصوصی و خودگردان چون دربند گیشه است، نمی‌تواند فرهنگ‌سازی کند و برای همین، تولیدات اندیشه‌ورز، نیازمند بودجه مناسب هستند.

|

نگاهی به نمایش «تخت و خنجر» نوشته داوود فتحعلی‌بیگی و کار محمدعلی نجف‌پور

قابلیت بالای نمایشی شدن ادبیات دینی
نگاهی به نمایش «تخت و خنجر» نوشته داوود فتحعلی‌بیگی و کار محمدعلی نجف‌پور

قابلیت بالای نمایشی شدن ادبیات دینی

سیدعلی تدین‌صدوقی: نمایش «تخت و خنجر» به کارگردانی محمدعلی نجف‌پور که این شب‌ها در تماشاخانه قدیمی و پرخاطره شهر تهران، سنگلج به صحنه می‌رود، سال‌ها قبل توسط استاد داوود فتحعلی‌بیگی ...

|

داوود فتحعلی‌بیگی از کارگردانی نمایش «شب‌نشینی با مولیر» گفت

هم‌‌نشینی روح نمایشنامه‌نویس شهیر و روح سعدی افشار
داوود فتحعلی‌بیگی از کارگردانی نمایش «شب‌نشینی با مولیر» گفت

هم‌‌نشینی روح نمایشنامه‌نویس شهیر و روح سعدی افشار

داوود فتحعلی‌بیگی، نویسنده و کارگردان نمایش «شب‌نشینی با مولیر» که یکی از آثار حاضر در بخش مهمان چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است می‌گوید مصائبی که مولیر، یکی از نمایشنامه‌نویسان برتر قرن هفدهم فرانسه پس از نگارش «تارتوف» از سر گذراند موجب نگارش این اثر با ...

|

برگزیدگان جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی معرفی شدند

نمایش‌های ایرانی؛ جلوه‌ای از مردمی شدن جشنواره میراث فرهنگی
برگزیدگان جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی معرفی شدند

نمایش‌های ایرانی؛ جلوه‌ای از مردمی شدن جشنواره میراث فرهنگی

علی دارابی، قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی، حضور بخش نمایش در جشنواره ملی چندرسانه‌ای را جلوه‌ای از مردمی شدن این رویداد هنری معرفی کرد.

|

نظرات کاربران