در حال بارگذاری ...
گزارش ایران تئاتر از اتفاق‌های نوزدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی

برنامه کامل آثار حاضر در بخش خیمه شب‌بازی و پاتوق کودک

ایران تئاتر: در یک گزارش مستقل به معرفی آثار بخش خیمه شب‌بازی و پاتوق کودک حاضر در نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی که از ۲۱ مرداد ماه ۹۸ آغاز به‌کار می‌کند؛ می‌پردازیم.

فرهنگ و هنر هرکشور تجربیات تاریخی و اجتماعی و آمال و آرزوهای هر سرزمین را روشن می­ سازد. تجلی ذوق و استعداد هر قوم را می توان در دستاوردهای هنری و فرهنگی جستجو کرد. نمایش‌های آئینی و سنتی ریشه در اساطیر، اعتقادات و باورهای مردمی دارند. توجه به این حوزه برای دستیابی به شناختی دقیق و عمیق از روحیات و عملکردهای مردمان یک فرصت ویژه است. در روزگار تنگ شدن عرصه  بر فرهنگ ملی و قومی و در دوران «جهانی‌سازی» و کشاکش «تهاجمات فرهنگی» پرداختن به آنها به آیین و سنت یک ضرورت برای حفظ «هویت‌ملی» خواهد بود. نوزدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی، به دبیری داوود فتحعلی بیگی از 19 مرداد 98 شروع شده و آثار بخش خیمه شب‌بازی و پاتوق کودک آن که متشکل از 36 نمایش  در بخش‌های شبیه‌خوانی، نمایش ایرانی و نقالی کودک است؛ در محوطه مجموعه تئاتر شهر از 21 مرداد آغاز به‌کار می‌کند. در این گزارش به معرفی آثار بخش خیمه شب‌بازی و پاتوق کودک نوزدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی می‌پردازیم.

 

مقصر کیه؟

«مقصر کیه؟» به نویسندگی و کارگردانی شراره یوسفی از کرج دوشنبه 21 مرداد ساعت 18:30 و جمعه 25 مرداد ساعت 19 در بخش نقالی کودک به مدت 40 دقیقه در محوطه مجموعه تئاتر شهر در خیمه شب‌بازی اجرا خواهد شد.

 

سعدی‌نامه

«سعدی‌نامه» به نویسندگی و کارگردانی افشین قاسمی از تهران دوشنبه 21 مرداد ساعت 19 و جمعه 25 مرداد ساعت 18:30 در بخش نقالی کودک به مدت 40 دقیقه در محوطه مجموعه تئاتر شهر در خیمه شب‌بازی اجرا خواهد شد.

 

بارگاه سلیم‌خان

«بارگاه سلیم‌خان» به نویسندگی و کارگردانی گروه خمسه‌ای از تهران دوشنبه 21 مرداد ساعت 19:30 و پنج‌شنبه 24 مرداد ساعت 18:30 در بخش نقالی کودک به مدت 30 دقیقه در محوطه مجموعه تئاتر شهر در خیمه شب‌بازی اجرا خواهد شد.

 

لحاف ننه سرما

«لحاف ننه سرما» به نویسندگی و کارگردانی علی جباری از تهران سه‌شنبه 22 مرداد ساعت 18:30 و جمعه 25 مرداد ساعت 19:30 در بخش نقالی کودک به مدت 25 دقیقه در محوطه مجموعه تئاتر شهر در خیمه شب‌بازی اجرا خواهد شد.

 

نمایش ممنوع

«نمایش ممنوع» نوشته سوسن هاشمی  و کارگردانی ساسان مهرپویان از کرج سه‌شنبه 22 مرداد ساعت 19 و چهارشنبه 23 مرداد ساعت 19:30 در بخش نقالی کودک به مدت 35 دقیقه در محوطه مجموعه تئاتر شهر در خیمه شب‌بازی اجرا خواهد شد.

 

پهلوان کچل 18 عیاری

«پهلوان کچل 18 عیاری» نوشته سجاد طهماسبی به کارگردانی علی محمدی از تهران سه‌شنبه 22 مرداد ساعت 19:30 و پنج‌شنبه 24 مرداد ساعت 19:30 در بخش نقالی کودک به مدت 40 دقیقه در محوطه مجموعه تئاتر شهر در خیمه شب‌بازی اجرا خواهد شد.

 

پهلوان کچل

«پهلوان کچل»  به نویسندگی و کارگردانی عباس نجاری از جزیره کیش چهارشنبه 23 مرداد ساعت 18:30 و پنج‌شنبه 24 مرداد ساعت 19 در بخش نقالی کودک به مدت 30 دقیقه در محوطه مجموعه تئاتر شهر در خیمه شب‌بازی اجرا خواهد شد.

 

بارگاه سلیم‌خان

«بارگاه سلیم‌خان» به نویسندگی و کارگردانی حسین ربیعی از شهر ری چهارشنبه 23 مرداد ساعت 19 در بخش نقالی کودک به مدت 30 دقیقه در محوطه مجموعه تئاتر شهر در خیمه شب‌بازی اجرا خواهد شد.

 

تولد زال

«تولد زال» نوشته مرجان صادقی نایینی با اجرای روشا ثابت از تهران سه‌شنبه 22 مرداد بین ساعت 18 تا 20 در بخش نقالی کودک به مدت 15 دقیقه در محوطه پارک دانشجو در پاتوق نمایش‌های سنتی کودک و نوجوان اجرا خواهد شد.

 

یاقوت صندل‌باز

قسمت اول «یاقوت صندل‌باز» نوشته ترانه رحیمی به کارگردانی سیدپیمان یاقوتی  از تهران سه‌شنبه 22 مرداد بین ساعت 18 تا 20 در بخش نمایش ایرانی به مدت 20 دقیقه در محوطه پارک دانشجو در پاتوق نمایش‌های سنتی کودک و نوجوان اجرا خواهد شد. قسمت دوم آن چهارشنبه 23 مرداد بین ساعت 18 تا 20 در بخش نمایش ایرانی به مدت 20 دقیقه در محوطه پارک دانشجو در پاتوق نمایش‌های سنتی کودک و نوجوان اجرا خواهد شد.

 

رستم و سهراب

«رستم و سهراب» برگفته از شاهنامه با اجرای المیرا موری از شوشتر سه‌شنبه 22 مرداد بین ساعت 18 تا 20 در بخش نقالی کودک به مدت 10 دقیقه در محوطه پارک دانشجو در پاتوق نمایش‌های سنتی کودک و نوجوان اجرا خواهد شد.

 

خاتم دزدی از حضرت سلیمان

«خاتم دزدی از حضرت سلیمان» نوشته میر عزا با شبیه گردانی امین عسکری مهرآبادی از اراک سه‌شنبه 22 مرداد بین ساعت 18 تا 20 در بخش شبیه‌خوانی به مدت 20 دقیقه در محوطه پارک دانشجو در پاتوق نمایش‌های سنتی کودک و نوجوان اجرا خواهد شد.

 

داستان پادشاهی هوشنگ

«داستان پادشاهی هوشنگ» به سرپرستی بیژن حیدری و فرید غلامی با اجرای آندیا حیدری از کرمانشاه سه‌شنبه 22 مرداد بین ساعت 18 تا 20 در بخش نقالی کودک به مدت 10 دقیقه در محوطه پارک دانشجو در پاتوق نمایش‌های سنتی کودک و نوجوان اجرا خواهد شد.

 

قصه‌گویی دشت خورشید

«قصه‌گویی دشت خورشید» به نویسندگی، کارگردانی و اجرای  مهدی ملکی از تهران سه‌شنبه 22 مرداد بین ساعت 18 تا 20 در بخش نقالی کودک به مدت 20 دقیقه در محوطه پارک دانشجو در پاتوق نمایش‌های سنتی کودک و نوجوان اجرا خواهد شد.

 

بانو گشسب

«بانو گشسب» برگرفته از طومار نقالان با اجرای نیوشا تنگسیری از بوشهر چهارشنبه 23 مرداد بین ساعت 18 تا 20 در بخش نقالی کودک به مدت 10 دقیقه در محوطه پارک دانشجو در پاتوق نمایش‌های سنتی کودک و نوجوان اجرا خواهد شد.

 

بیژن و گرگین

«بیژن و گرگین» برگرفته از شاهنامه با اجرای  نیایش تنگسیری از بوشهر چهارشنبه 23 مرداد بین ساعت 18 تا 20 در بخش نقالی کودک به مدت 10 دقیقه در محوطه پارک دانشجو در پاتوق نمایش‌های سنتی کودک و نوجوان اجرا خواهد شد.

 

علی (ع) در احد

«علی (ع) در احد» نوشته میرعزا با شبیه گردانی مجید خسروآبادی از تهران چهارشنبه 23 مرداد بین ساعت 18 تا 20 در بخش شبیه‌‌خوانی به مدت 20 دقیقه در محوطه پارک دانشجو در پاتوق نمایش‌های سنتی کودک و نوجوان اجرا خواهد شد.

 

نبرد سهراب و بانو گشسب

«نبرد سهراب و بانو گشسب» از طومار مرشد ترابی با اجرای آوا فیاضی از تهران چهارشنبه 23 مرداد بین ساعت 18 تا 20 در بخش نقالی کودک به مدت 12 دقیقه در محوطه پارک دانشجو در پاتوق نمایش‌های سنتی کودک و نوجوان اجرا خواهد شد.

 

رزم رستم و اسفندیار

«رزم رستم و اسفندیار» از طومار مرشد ترابی با اجرای  محمد حسین پاسیار از  کاشان چهارشنبه 23 مرداد بین ساعت 18 تا 20 در بخش نقالی کودک به مدت 10 دقیقه در محوطه پارک دانشجو در پاتوق نمایش‌های سنتی کودک و نوجوان اجرا خواهد شد.

 

مهرنامه

«مهرنامه» نوشته حسین حق‌پرست و با اجرای آیدان ریاحی از مشهد چهارشنبه 23 مرداد بین ساعت 18 تا 20 در بخش نقالی کودک به مدت 15 دقیقه در محوطه پارک دانشجو در پاتوق نمایش‌های سنتی کودک و نوجوان اجرا خواهد شد.

 

پادشاهی ایرج

«پادشاهی ایرج» برگرفته از شاهنامه با اجرای مارال برین از فیروز کوه پنج‌شنبه 24 مرداد بین ساعت 18 تا 20 در بخش نقالی کودک به مدت 10 دقیقه در محوطه پارک دانشجو در پاتوق نمایش‌های سنتی کودک و نوجوان اجرا خواهد شد.

 

دختر قهرمان و میر نوروزی

«دختر قهرمان و میر نوروزی» به نویسندگی و کارگردانی هرش آرمند از تهران پنج‌شنبه 24 مرداد بین ساعت 18 تا 20 در بخش نمایش ایرانی به مدت 20 دقیقه در محوطه پارک دانشجو در پاتوق نمایش‌های سنتی کودک و نوجوان اجرا خواهد شد.

 

دستان و سیمرغ

«دستان و سیمرغ» برگرفته از شاهنامه با اجرای آرش ملکی وند از بوشهر پنج‌شنبه 24 مرداد بین ساعت 18 تا 20 در بخش نمایش ایرانی به مدت 15 دقیقه در محوطه پارک دانشجو در پاتوق نمایش‌های سنتی کودک و نوجوان اجرا خواهد شد.

 

سلیمان و فرمانروایی بر حیوانات

«سلیمان و فرمانروایی بر حیوانات» نوشته میر عزا با شبیه گردانی امیر سلیمانی مقدم از تهران پنج‌شنبه 24 مرداد بین ساعت 18 تا 20 در بخش شبیه‌خوانی به مدت 20 دقیقه در محوطه پارک دانشجو در پاتوق نمایش‌های سنتی کودک و نوجوان اجرا خواهد شد.

 

نقل کیومرث

«نقل کیومرث» به سرپرستی سارا عباسپور با اجرای ملینا کامرانی از تهران پنج‌شنبه 24 مرداد بین ساعت 18 تا 20 در بخش نقالی کودک به مدت 12 دقیقه در محوطه پارک دانشجو در پاتوق نمایش‌های سنتی کودک و نوجوان اجرا خواهد شد.

 

نقل زال و رودابه

«نقل زال و رودابه» برگرفته از شاهنامه و با اجرای رزا زندی صدر از اهواز پنج‌شنبه 24 مرداد بین ساعت 18 تا 20 در بخش نقالی کودک به مدت 15 دقیقه در محوطه پارک دانشجو در پاتوق نمایش‌های سنتی کودک و نوجوان اجرا خواهد شد.

 

نقل رستم و پولاد

«نقل رستم و پولاد» برگرفته از شاهنامه با اجرای علیرضا متشفع از اهواز پنج‌شنبه 24 مرداد بین ساعت 18 تا 20 در بخش نقالی کودک به مدت 15 دقیقه در محوطه پارک دانشجو در پاتوق نمایش‌های سنتی کودک و نوجوان اجرا خواهد شد.

 

نقل ماه در چاه

«نقل ماه در چاه» نوشته رضا عیسی آبادی با اجرای آرمین عیسی آبادی از تهران جمعه 25 مرداد بین ساعت 18 تا 20 در بخش نقالی کودک به مدت 10 دقیقه در محوطه پارک دانشجو در پاتوق نمایش‌های سنتی کودک و نوجوان اجرا خواهد شد.

 

آیینی آق قویون

«آیینی آق قویون» پژوهش استاد عموزاده و اجرای مائده حسن زاده از تبریز جمعه 25 مرداد بین ساعت 18 تا 20 در بخش نمایش ایرانی به مدت 15 دقیقه در محوطه پارک دانشجو در پاتوق نمایش‌های سنتی کودک و نوجوان اجرا خواهد شد.

 

رستم و اکوان دیو

«رستم و اکوان دیو» بر اساس طومار نقالان و با اجرای کیمیا یعقوبی از تهران جمعه 25 مرداد بین ساعت 18 تا 20 در بخش نقالی کودک به مدت 12 دقیقه در محوطه پارک دانشجو در پاتوق نمایش‌های سنتی کودک و نوجوان اجرا خواهد شد.

 

قصه بخت

«قصه بخت» نوشته داوود فتحعلی بیگی به کارگردانی سپیده معصومی نسب از تهران جمعه 25 مرداد بین ساعت 18 تا 20 در بخش نمایش ایرانی به مدت 25 دقیقه در محوطه پارک دانشجو در پاتوق نمایش‌های سنتی کودک و نوجوان اجرا خواهد شد.

 

رستم و اشکبوس کشانی

«رستم و اشکبوس کشانی» برگرفته از شاهنامه و  با اجرای ساینا لشنی از اهواز جمعه 25 مرداد بین ساعت 18 تا 20 در بخش نقالی کودک به مدت 12 دقیقه در محوطه پارک دانشجو در پاتوق نمایش‌های سنتی کودک و نوجوان اجرا خواهد شد.

 

نقل سهراب‌کشی

«نقل سهراب‌کشی» نوشته ولی‌اله ترابی و با اجرای آیناز فکروندلیل آبادی از برازجان جمعه 25 مرداد بین ساعت 18 تا 20 در بخش نقالی کودک به مدت 10 دقیقه در محوطه پارک دانشجو در پاتوق نمایش‌های سنتی کودک و نوجوان اجرا خواهد شد.

 

نبرد گرشاسب با اژدها

«نبرد گرشاسب با اژدها» برگرفته از شاهنامه و با اجرای  بهار فهرستی از تهران جمعه 25 مرداد بین ساعت 18 تا 20 در بخش نقالی کودک به مدت 15 دقیقه در محوطه پارک دانشجو در پاتوق نمایش‌های سنتی کودک و نوجوان اجرا خواهد شد.

 

بارگاه سلیم‌خان

نمایش خیمه شب‌بازی «بارگاه سلیم‌خان» با نگارش و تنظیم شهرزاد مبرهن و کارگردانی سیاوش ستاری دوشنبه 21 و چهارشنبه 23 مرداد ساعت 19:30 در خانه موزه خیمه شب‌بازی ایران اجرا خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران