در حال بارگذاری ...
نگاهی به استندآپ کمدی در ایران

استندآپ کمدی سعی در بیان موضوعات عمیق‌ و جدی‌ دارد

ایران تئاتر-علی کخجام: استندآپ کمدی (stand up comedy) نوعی نمایش زنده است که طی آن کمدین در مقابل حضار ایستاده و همه هنر خود را برای خنداندن آنها با استفاده از زبان ، صورت ، دستها و بدن خود به کار می گیرد.

نمایش استندآپ کمدی اغلب به عنوان یکی از سخت ترین انواع نمایش تلقی می شود. این نوع از کمدی اساسا متشکل از یک فرد است که در مقابل حضار می ایستد و برای خنداندن آن ها تلاش می کند. بسیاری از متخصصان می گویند که کمدی ایستاده یا کمدی استندآپ نوعی از کمدی است که در آن اجرا کننده بصورت مستقیم با شنوندگان صحبت می کند.
استندآپ کمدی در ایران قبل از انقلاب هم وجود داشته ولی در سطحی پایین تر و کمرنگ بوده است ، ظاهرا نورمن ویزدوم چند باری برای اجرای استندآپ کمدی به ایران آمده است و همین امر موجب جرقه هایی در هنر استندآپ در ایران شده است ، و اما بعد از انقلاب هم حمید ماهی‌صفت و حسن ریوندی و در سطحی حرفه ای تر امیر کربلایی زاده از کسانی هستند که اغلب معتقدند آنچه انجام می‌دهند، استندآپ کمدی است. لازم به توضیح است که زنده‌یاد منوچهر نوذری نیز از کسانی است که قبل از انقلاب استندآپ کمدی اجرا کرده است.
استندآپ کمدی اخیرا در ایران رواج زیادی پیدا کرده است.
این سبک که اغلب همراه با داستان گویی،‌ لطیفه و مزاح همراه است در بستر طنازی سعی در بیان موضوعات عمیق‌تر و جدی‌تری دارد که بهتر است از جمله مسایلی باشد که جامعه نیز مبتلا به حل و فصل آن باشد. هرچند ریشه این نوع کمدی را می‌توان در گذشته‌های دور نیز پیدا کرد اما در ایران به واسطه برنامه‌های تلویزیونی همچون خنداونه رامید جوان یا دورهمی مهران مدیری رواج چشم‌گیری داشته و حتی در برنامه های تاک شو جدید نیز بخشی از زمان به اجرای استدآپ کمدی اختصاص داده می‌شود.
همیشه موضوعات مورد بحث استندآپ کمدی مورد انتقاد قرار می‌گرفته و این روال معمول نمایش هنری است اما در ایران حساسیت خاصی نسبت به نحوه اجرا نیز دیده می‌شود که منتقدان خاص خود را دارد. اصولا خنداندن مخاطب کار سختی است و شاید بتوان گفت اجرا برای کمدینی که در مقابل حضار ایرانی که طبق مثل مشهور سخت‌تر می خندند کار مشکل‌تری است. حال اگر کمدین متن پخته و حساب شده‌ای نداشته باشد گاهی مجبور می‌شود برای همراهی مخاطب دست به حرکاتی بزند که از نظر بعضی ناپسند نیز است.
استندآپ کمدی هنوز در حال آزمون و خطا در ایران است تا جایگاه خود را پیدا کند و در این میان امیر کربلایی زاده اقدام به راه اندازی نخستین دفتر استندآپ کمدی در ایران کرده و در نظر دارد شاگردان زیادی را بمنظور ترویج و گسترش این هنر آموزش دهد. بدون شک این حرکت او تحولی عظیم و شروعی مدرن در هنر استندآپ کمدی ایران خواهد بود.




نظرات کاربران