در حال بارگذاری ...
  • نگاهی به استندآپ کمدی در ایران

    استندآپ کمدی سعی در بیان موضوعات عمیق‌ و جدی‌ دارد

    ایران تئاتر-علی کخجام: استندآپ کمدی (stand up comedy) نوعی نمایش زنده است که طی آن کمدین در مقابل حضار ایستاده و همه هنر خود را برای خنداندن آنها با استفاده از زبان ، صورت ، دستها و بدن خود به کار می گیرد.

    نمایش استندآپ کمدی اغلب به عنوان یکی از سخت ترین انواع نمایش تلقی می شود. این نوع از کمدی اساسا متشکل از یک فرد است که در مقابل حضار می ایستد و برای خنداندن آن ها تلاش می کند. بسیاری از متخصصان می گویند که کمدی ایستاده یا کمدی استندآپ نوعی از کمدی است که در آن اجرا کننده بصورت مستقیم با شنوندگان صحبت می کند.
    استندآپ کمدی در ایران قبل از انقلاب هم وجود داشته ولی در سطحی پایین تر و کمرنگ بوده است ، ظاهرا نورمن ویزدوم چند باری برای اجرای استندآپ کمدی به ایران آمده است و همین امر موجب جرقه هایی در هنر استندآپ در ایران شده است ، و اما بعد از انقلاب هم حمید ماهی‌صفت و حسن ریوندی و در سطحی حرفه ای تر امیر کربلایی زاده از کسانی هستند که اغلب معتقدند آنچه انجام می‌دهند، استندآپ کمدی است. لازم به توضیح است که زنده‌یاد منوچهر نوذری نیز از کسانی است که قبل از انقلاب استندآپ کمدی اجرا کرده است.
    استندآپ کمدی اخیرا در ایران رواج زیادی پیدا کرده است.
    این سبک که اغلب همراه با داستان گویی،‌ لطیفه و مزاح همراه است در بستر طنازی سعی در بیان موضوعات عمیق‌تر و جدی‌تری دارد که بهتر است از جمله مسایلی باشد که جامعه نیز مبتلا به حل و فصل آن باشد. هرچند ریشه این نوع کمدی را می‌توان در گذشته‌های دور نیز پیدا کرد اما در ایران به واسطه برنامه‌های تلویزیونی همچون خنداونه رامید جوان یا دورهمی مهران مدیری رواج چشم‌گیری داشته و حتی در برنامه های تاک شو جدید نیز بخشی از زمان به اجرای استدآپ کمدی اختصاص داده می‌شود.
    همیشه موضوعات مورد بحث استندآپ کمدی مورد انتقاد قرار می‌گرفته و این روال معمول نمایش هنری است اما در ایران حساسیت خاصی نسبت به نحوه اجرا نیز دیده می‌شود که منتقدان خاص خود را دارد. اصولا خنداندن مخاطب کار سختی است و شاید بتوان گفت اجرا برای کمدینی که در مقابل حضار ایرانی که طبق مثل مشهور سخت‌تر می خندند کار مشکل‌تری است. حال اگر کمدین متن پخته و حساب شده‌ای نداشته باشد گاهی مجبور می‌شود برای همراهی مخاطب دست به حرکاتی بزند که از نظر بعضی ناپسند نیز است.
    استندآپ کمدی هنوز در حال آزمون و خطا در ایران است تا جایگاه خود را پیدا کند و در این میان امیر کربلایی زاده اقدام به راه اندازی نخستین دفتر استندآپ کمدی در ایران کرده و در نظر دارد شاگردان زیادی را بمنظور ترویج و گسترش این هنر آموزش دهد. بدون شک این حرکت او تحولی عظیم و شروعی مدرن در هنر استندآپ کمدی ایران خواهد بود.




    مطالب مرتبط

    نگاهی به استندآپ کمدی در ایران (4)

چگونه فردِ بامزه‌ای باشیم؟
    نگاهی به استندآپ کمدی در ایران (4)

    چگونه فردِ بامزه‌ای باشیم؟

    ایران تئاتر- نیلوفر ناظری : بسیاری از آدم ها در درونِ خود یک منِ خندان و یک منِ گریان دارند. بیایید از همین امروز دنبالِ منِ خندانِ خودمان بگردیم، و اگر دوست داریم خودمان منِ خندانِ دیگران باشیم، نکاتی وجود دارد که باید به همراهِ هم بررسی شان کنیم.

    |

    نگاهی به استندآپ کمدی در ایران (بخش دوم)

باید دل را به دریا زد
    نگاهی به استندآپ کمدی در ایران (بخش دوم)

    باید دل را به دریا زد

    ایران تئاتر: متن حاضر بخش دوم از مجموعه مقاله‌های دفتر تحقیق، پژوهش و تولید استندآپ کمدی است که با مدیریت امیر کربلایی زاده در بهار ۹۸ تهیه‌شده است و قسمت قبلی آن با عنوان «واسخندیش؛ وایسا، بخند و بیندیش» در ایران تئاتر منتشر شد. این بخش با مروری به شیوه اجرایی رابین ویلیامز ...

    |

    نگاهی به استندآپ کمدی در ایران (بخش اول)

واسخندیش ؛ وایسا، بخند و بیندیش
    نگاهی به استندآپ کمدی در ایران (بخش اول)

    واسخندیش ؛ وایسا، بخند و بیندیش

    ایران تئاتر: متن حاضر بخش اول از مجموعه مقاله‌های دفتر تحقیق، پژوهش و تولید استندآپ کمدی است که با مدیریت امیر کربلایی زاده در بهار 98 تهیه‌شده است و از این پس در ایران تئاتر منتشر می شود. در این بخش به موضوعاتی چون استندآپ کمدی چیست؟ تأثیر یک کمدین در جامعه، استندآپ کمدین ...

    |

    رضا رفیع پس از اجرای استندآپ کمدی کربلایی زاده:

مسئولان با سعه‌ صدر، ترکش‌های احتمالی نمایش‌های طنز را تحمل کنند
    رضا رفیع پس از اجرای استندآپ کمدی کربلایی زاده:

    مسئولان با سعه‌ صدر، ترکش‌های احتمالی نمایش‌های طنز را تحمل کنند

    سردبیر قند پهلو معتقد است استندآپ کمدی به نوعی شبیه شعر نو است؛ گرچه مثل شعر کلاسیک، وزن و قافیه ندارد اما دارای عناصر دیگری است که مخاطب را مجذوب خود می‌کند.

    |

    نگاهی به استندآپ کمدی در ایران (7)

چگونه یک استنداپ کمدین خلاق شویم؟
    نگاهی به استندآپ کمدی در ایران (7)

    چگونه یک استنداپ کمدین خلاق شویم؟

    ایران تئاتر- شهرزاد خان محمدی: استندآپ کمدی از قدیم در تاریخ و فرهنگ ما ایرانیان ، حضور پررنگی داشته است و می‌توان پیش پرده خوانان نمایش را اولین نسل استند آپ کمدین در ایران دانست.در این یادداشت سعی داریم نکاتی در باب خلاقیت در استندآپ کمدی را به شما ارائه دهیم.

    |

    امیر کربلایی زاده در افتتاح نمایش «پنجره‌ای رو به آسمان»:

چراغ یک نمایش با حضور مخاطبان روشن می‌شود
    امیر کربلایی زاده در افتتاح نمایش «پنجره‌ای رو به آسمان»:

    چراغ یک نمایش با حضور مخاطبان روشن می‌شود

    نمایش «پنجره‌ای رو به آسمان» شب گذشته با حضور علاقه‌مندان به تئاتر در تماشاخانه سپند افتتاح شد.امیر کربلایی زاده در این خصوص گفت: همه می‌دانیم که چراغ یک نمایش با حضور مخاطبان روشن می‌شود.

    |

    نگاهی به استندآپ کمدی در ایران (5)

دانستنی هایی که باید یک استندآپ کمدین بداند
    نگاهی به استندآپ کمدی در ایران (5)

    دانستنی هایی که باید یک استندآپ کمدین بداند

    ایران تئاتر: متن حاضر به قلم علی و مرتضی کخجام است که مباحثی در مورد ساختار ، تکنیک های کاربردی و نکات مهم استندآپ کمدی در اختیار کمدین ها قرار می دهد و همچنین مطالبی را در خصوص بایدها و نبایدها در استندآپ کمدی بیان می کند.

    |

    نظرات کاربران