در حال بارگذاری ...
  • امیر مشهدی عباس کارگردان نمایش «من عجیب» در گفت‌وگو با ایران تئاتر

    مفاهیم آموزشی در تئاتر کودک نباید به طور مستقیم ارائه شود

    امیر مشهدی عباس کارگردان نمایش «من عجیب» معتقد است؛ در مجموع به لحاظ ارائه پیام نمایش های کودک و نوجوان معتقدم که مفاهیم آموزشی نباید در تئاتر به صورت مستقیم ارائه شوند.

    امیر مشهدی عباس نویسنده و کارگردان نمایش «من عجیب» که این روزها در تالار هنر روی صحنه رفته در گفت‌‌وگو با ایران تئاتر در خصوص نحوه شکل گیری نمایشنامه این اثر اظهار کرد: به طور معمول در گروه مان هر سال یک اثر نمایشی را تولید می کنیم و برای اطلاع یافتن از دغدغه هایی که امروزه ذهن کودکان و نوجوانان را درگیر خود کرده پیش از هر چیز به مطالعه و جستجو در این باره می پردازیم. درواقع زمانی که تولید اثر می‌کنیم به مدت یک سال وقت می‌گذاریم و تحقیق می‌کنیم که مخاطبان کودک و نوجوان امروز چه دغدغه‌هایی دارد که می‌خواهد در مورد آن آگاهی داشته باشد و بر اساس نیاز مخاطب امروز آن اثر را تولید می‌کنیم. از آنجا که دغدغه مان پرداختن به مسائل و معضلات روز جامعه در ارتباط با این گروه های سنی است، تلاش داریم تا در هر یک از این تولیدات به طور مشخص بر یکی از این معضلات تمرکز داشته باشیم. به این ترتیب این بار و در نمایش «من عجیب» به مسئله تلقی های غالب از شغل ها رفتیم و تلاش کردیم تا در این زمینه تصویر درستی را پیش روی مخاطبمان بگذاریم. متاسفانه نگاه گروه هایی بزرگی از جامعه ما به موضوع شغل به این شکل است که اغلب اشتغال در جامعه به عنوان یک موقعیت و نه به عنوان کنش اجتماعی در نظر گرفته می شود. این نگاه شغل مطلوب را با بیشترین درآمد و کم ترین زحمت تعریف می کند.  واضح است که چنین تلقی هایی را باید شکلی از معضلات و آسیب های اجتماعی دانست و ضرورت دارد نسبت به اصلاح این دیدگاه ها به ویژه در نسل های جدید اقدام کنیم.  

     

    این کارگردان شناخته شده حوزه تئاتر کودک و نوجوان در ادامه سخنانش در ارتباط با روایتی که این مفهوم اجتماعی را ارائه می کند بیان کرد: داستان نمایش در ارتباط با پسری 10 ساله به اسم تیرداد است که برای گذراندن سه ماه تعطیلات تابستانی به خانه مادربزرگش می رود و مادربزرگ اصرار دارد تا او در این دوران فراغت از درس و مدرسه به شغلی که می خواهد در آینده داشته باشد فکر کند.  در زیر زمین خانه مادربزرگ آیینه ای جادویی وجود دارد که تیرداد می تواند آینده خود را در آن ببیند. این آینه در واقع امکان سفر در زمان را به او می دهد تا بتواند شغل های مختلف را  به عنوان یک بزرگسال تجربه و آزمایش کند. به لحاظ روایت هم این وجود آیینه جادویی امکان طرح خرده داستان ها و موقعیت های نمایشی متنوعی به این اثر بخشیده که جذابیت بیشتری برای مخاطب خواهد داشت. در نمایش «من عجیب» 8 بازیگر نزدیک به 30 شخصیت را بازی می کنند و به این ترتیب با موقعیت های مختلفی روبه رو هستیم که در ضرباهنگی متناسب ارائه می شوند.  

     

    کارگردان نمایش «اژدها اولین حیوان خانگی» همچنین در خصوص رویکرد خود در تولید نمایش های کودک و نوجوان گفت: حدود 22 سال است که به طور مستمر در زمینه تئاتر کودک و نوجوان فعالیت دارم، اما در این مدت تلاشم این بوده که هیچکدام از نمایش هایم شبیه به دیگری نباشد. حتی تجربه های خیلی موفق خوددم در این عرصه را هم هرگز نخواسته ام تکرار کنم و سعی دارم در هر یک از آثارم تجربه ای تازه را رقم بزنم. در نمایش «من عجیب» هم به لحاظ نوع روایت و تکنیک های اجرایی به دنبال تجربه ای متفاوت با آثار قبلی ام بوده ام. اما در مجموع به لحاظ ارائه پیام نمایش های کودک و نوجوان معتقدم که مفاهیم آموزشی نباید در تئاتر به صورت مستقیم ارائه شوند. درباره این موضوع نکته‌ای وجود دارد و آن این است که تئاتر تاثیرگذارترین رسانه دنیا است. زیرا چهره به چهره انتقال مفاهیم رخ می‌دهد و مخاطبان کودک و نوجوان تاثیرگذارترین مخاطب دنیا هستند. حال باتوجه به این موضوع زمانی که تاثیرگذارترین رسانه در مقابل تاثیرپذیرترین مخاطب قرار می‌دهیم باید یک معجزه اتفاق بیفتد و آن هم انتقال کامل پیام است. در این راستا آموزش و پرورش همیشه این معجزه را نادیده می‌گیرد زیرا اعتقاد به تاثیر مستقیم دارد و این بزرگترین اختلاف هنرمندان کودک و نوجوان با آموزش و پرورش بوده است. هنرمندان دوست دارند که آموزش و پرورش را به شکل حامی کنار خود داشته باشد اما در طول تاریخ زمانی نبوده است که این نظام آموزشی از هنرمندان حمایت کند. در واقع آموزش و پرورش برای هنرمندان دغدغه جدی است. زیرا این گروه سنی باید با  مباحث هنری چون تئاتر آشنا شوند تا در آینده جامعه‌ای اندیشمند شکل بگیرد. البته باید بچه‌ها را تئاتر، فیلم وهنرهای تجسمی و اثار حرفه‌ای رو به رو کنیم. حال نداشتن این رویکرد به دلیل مدیریت غلطی است که آموزش و پرورش در زمینه آموزش پرورشی دارد.

     




    مطالب مرتبط

    امیر مشهدی عباس :

ضرورت راه اندازی جشنواره نمایشنامه نویسی کودک و نوجوان احساس می شود
    امیر مشهدی عباس :

    ضرورت راه اندازی جشنواره نمایشنامه نویسی کودک و نوجوان احساس می شود

    امیر مشهدی عباس معتقد است؛ هر چند وضیعت نمایشنامه نویسی کودک و نوجوان در ایران نسبت به 10 سال گذشته رو به بهبود است اما هنوز تا رسیدن به وضیعت آرمانی باید مسیر طولانی طی کنیم و برگزاری جشنواره سراسری نمایشنامه نویسی کودک و نوجوان می تواند سهم بسزایی در اعتلای نمایشنامه نویسی ...

    |

    پیام عزیزی در گفت‌وگو با ایران تئاتر

اتاق جادویی بر اهمیت رویاپردازی کودکان تاکید دارد
    پیام عزیزی در گفت‌وگو با ایران تئاتر

    اتاق جادویی بر اهمیت رویاپردازی کودکان تاکید دارد

    پیام عزیزی کارگردان نمایش «اتاق جادویی» گفت: در این نمایش می خواهیم بگوییم رویاپردازی و تخیل هم به اندازه فعالیت های درسی و حتی بیشتر از آن دارای اهمیت است و کودکان نباید در شرایطی قرار بگیرند که ذهن خیال پرداز و خلاق خود را از دست بدهند.

    |

    گفت‌وگوی ایران تئاتر با مهدی مقیمی کارگردان نمایش «کوکوی گردن دراز»

پذیرش تفاو‌ت‌ها مهارتی ضروری برای کودکان و نوجوانان است
    گفت‌وگوی ایران تئاتر با مهدی مقیمی کارگردان نمایش «کوکوی گردن دراز»

    پذیرش تفاو‌ت‌ها مهارتی ضروری برای کودکان و نوجوانان است

    مهدی مقیمی کارگردان نمایش «کوکوی گردن دراز» معتقد است؛ مضمون اصلی نمایش این است که یادآوری کنیم مبتلایان به این اختلال تفاوت چندانی با افراد عادی جامعه ندارند و لازم است تا آن ها را با همان شرایطی که در آن قرار دارند در میان خودمان بپذیریم.

    |

    گفتگو با امیر مشهدی عباس نویسنده و کارگردان نمایش «اژدها اولین حیوان خانگی»

در کارگردانی باورپذیری برایم قابل اهمیت است
    گفتگو با امیر مشهدی عباس نویسنده و کارگردان نمایش «اژدها اولین حیوان خانگی»

    در کارگردانی باورپذیری برایم قابل اهمیت است

    ایران تئاتر: مورد توجه قرار دادن گروه‌های سنی در تولید آثار فرهنگی وهنری از مواردی به حساب می‌آید که می‌تواند مخاطبانی با ذائقه‌ای مشخص را معین کند. حال باتوجه به این موضوع، بحث آموزش و پروش به نسل در حال رشد یعنی کودکان ونوجوانان دارای اهمیت فراوانی است که باید آن را در ...

    |

    مصطفی رضوی در گفت‌وگو با ایران تئاتر مطرح کرد

دانش‌آموزان مدارس از تجربه تماشای نمایش بی‌بهره هستند
    مصطفی رضوی در گفت‌وگو با ایران تئاتر مطرح کرد

    دانش‌آموزان مدارس از تجربه تماشای نمایش بی‌بهره هستند

    مصطفی رضوی کارگردان نمایش «مامبو جامبو» به ایران تئاتر گفت: بخش قابل توجهی از مخاطبین تئاتر کودک و نوجوان دانش آموزان مدارس و دیگر مراکز آموزشی هستند که متاسفانه نمی توانند بهره چندانی از آثار نمایشی داشته باشند.  

    |

    نظرات کاربران