در حال بارگذاری ...
  • جشنواره تئاتر فجر
  • امیر مشهدی عباس کارگردان نمایش «من عجیب» در گفت‌وگو با ایران تئاتر

    مفاهیم آموزشی در تئاتر کودک نباید به طور مستقیم ارائه شود

    امیر مشهدی عباس کارگردان نمایش «من عجیب» معتقد است؛ در مجموع به لحاظ ارائه پیام نمایش های کودک و نوجوان معتقدم که مفاهیم آموزشی نباید در تئاتر به صورت مستقیم ارائه شوند.

    امیر مشهدی عباس نویسنده و کارگردان نمایش «من عجیب» که این روزها در تالار هنر روی صحنه رفته در گفت‌‌وگو با ایران تئاتر در خصوص نحوه شکل گیری نمایشنامه این اثر اظهار کرد: به طور معمول در گروه مان هر سال یک اثر نمایشی را تولید می کنیم و برای اطلاع یافتن از دغدغه هایی که امروزه ذهن کودکان و نوجوانان را درگیر خود کرده پیش از هر چیز به مطالعه و جستجو در این باره می پردازیم. درواقع زمانی که تولید اثر می‌کنیم به مدت یک سال وقت می‌گذاریم و تحقیق می‌کنیم که مخاطبان کودک و نوجوان امروز چه دغدغه‌هایی دارد که می‌خواهد در مورد آن آگاهی داشته باشد و بر اساس نیاز مخاطب امروز آن اثر را تولید می‌کنیم. از آنجا که دغدغه مان پرداختن به مسائل و معضلات روز جامعه در ارتباط با این گروه های سنی است، تلاش داریم تا در هر یک از این تولیدات به طور مشخص بر یکی از این معضلات تمرکز داشته باشیم. به این ترتیب این بار و در نمایش «من عجیب» به مسئله تلقی های غالب از شغل ها رفتیم و تلاش کردیم تا در این زمینه تصویر درستی را پیش روی مخاطبمان بگذاریم. متاسفانه نگاه گروه هایی بزرگی از جامعه ما به موضوع شغل به این شکل است که اغلب اشتغال در جامعه به عنوان یک موقعیت و نه به عنوان کنش اجتماعی در نظر گرفته می شود. این نگاه شغل مطلوب را با بیشترین درآمد و کم ترین زحمت تعریف می کند.  واضح است که چنین تلقی هایی را باید شکلی از معضلات و آسیب های اجتماعی دانست و ضرورت دارد نسبت به اصلاح این دیدگاه ها به ویژه در نسل های جدید اقدام کنیم.  

     

    این کارگردان شناخته شده حوزه تئاتر کودک و نوجوان در ادامه سخنانش در ارتباط با روایتی که این مفهوم اجتماعی را ارائه می کند بیان کرد: داستان نمایش در ارتباط با پسری 10 ساله به اسم تیرداد است که برای گذراندن سه ماه تعطیلات تابستانی به خانه مادربزرگش می رود و مادربزرگ اصرار دارد تا او در این دوران فراغت از درس و مدرسه به شغلی که می خواهد در آینده داشته باشد فکر کند.  در زیر زمین خانه مادربزرگ آیینه ای جادویی وجود دارد که تیرداد می تواند آینده خود را در آن ببیند. این آینه در واقع امکان سفر در زمان را به او می دهد تا بتواند شغل های مختلف را  به عنوان یک بزرگسال تجربه و آزمایش کند. به لحاظ روایت هم این وجود آیینه جادویی امکان طرح خرده داستان ها و موقعیت های نمایشی متنوعی به این اثر بخشیده که جذابیت بیشتری برای مخاطب خواهد داشت. در نمایش «من عجیب» 8 بازیگر نزدیک به 30 شخصیت را بازی می کنند و به این ترتیب با موقعیت های مختلفی روبه رو هستیم که در ضرباهنگی متناسب ارائه می شوند.  

     

    کارگردان نمایش «اژدها اولین حیوان خانگی» همچنین در خصوص رویکرد خود در تولید نمایش های کودک و نوجوان گفت: حدود 22 سال است که به طور مستمر در زمینه تئاتر کودک و نوجوان فعالیت دارم، اما در این مدت تلاشم این بوده که هیچکدام از نمایش هایم شبیه به دیگری نباشد. حتی تجربه های خیلی موفق خوددم در این عرصه را هم هرگز نخواسته ام تکرار کنم و سعی دارم در هر یک از آثارم تجربه ای تازه را رقم بزنم. در نمایش «من عجیب» هم به لحاظ نوع روایت و تکنیک های اجرایی به دنبال تجربه ای متفاوت با آثار قبلی ام بوده ام. اما در مجموع به لحاظ ارائه پیام نمایش های کودک و نوجوان معتقدم که مفاهیم آموزشی نباید در تئاتر به صورت مستقیم ارائه شوند. درباره این موضوع نکته‌ای وجود دارد و آن این است که تئاتر تاثیرگذارترین رسانه دنیا است. زیرا چهره به چهره انتقال مفاهیم رخ می‌دهد و مخاطبان کودک و نوجوان تاثیرگذارترین مخاطب دنیا هستند. حال باتوجه به این موضوع زمانی که تاثیرگذارترین رسانه در مقابل تاثیرپذیرترین مخاطب قرار می‌دهیم باید یک معجزه اتفاق بیفتد و آن هم انتقال کامل پیام است. در این راستا آموزش و پرورش همیشه این معجزه را نادیده می‌گیرد زیرا اعتقاد به تاثیر مستقیم دارد و این بزرگترین اختلاف هنرمندان کودک و نوجوان با آموزش و پرورش بوده است. هنرمندان دوست دارند که آموزش و پرورش را به شکل حامی کنار خود داشته باشد اما در طول تاریخ زمانی نبوده است که این نظام آموزشی از هنرمندان حمایت کند. در واقع آموزش و پرورش برای هنرمندان دغدغه جدی است. زیرا این گروه سنی باید با  مباحث هنری چون تئاتر آشنا شوند تا در آینده جامعه‌ای اندیشمند شکل بگیرد. البته باید بچه‌ها را تئاتر، فیلم وهنرهای تجسمی و اثار حرفه‌ای رو به رو کنیم. حال نداشتن این رویکرد به دلیل مدیریت غلطی است که آموزش و پرورش در زمینه آموزش پرورشی دارد.

     




    نظرات کاربران

  • جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان
  • جشنواره گام دوم
  • جشنواره ملی تئاتر خرمشهر