در حال بارگذاری ...
رویدادهای هفته به روایت ایران تئاتر

از تفاهم نامه اداره کل هنرهای نمایشی و شهرداری تا حضور پستچی پابلونرودا در آلمان

ایران تئاتر- رضا آشفته: در هفته گذشته تفاهم نامۀ اداره کل هنرهای نمایشی و شهرداری منطقه ۱۱ برای تعیین تکلیف در پهنه رودکی یک اتفاق مهم است چون این فضای فرهنگی باید با نشانگان ویژه ای بیانگر یک مکان دائمی و ضروری در پایتخت ایران باشد.

  همچنین در این هفته سالگرد عزت الله انتظامی از بزرگان تئاتر و سینما برگزار شد و ناگفته نماند علی نصیریان برای بهبود حال تهران به شهردارش پیشنهاد کرد که تالاری برای اجرای نمایش های سنتی راه اندازی شود و سفر نمایش پستچی پابلو نرودا به کارگردانی علیرضا کوشک جلالی به آلمان نیز می تواند یک خبر خاص و یک گام رو به پیش برای جهانی شدن تئاتر ما تلقی شود.در این هفته از الهام کردا، صابر ابر و فریندخت زاهدی خبرهایی بود و رفتن نابینایان برای دیدن نمایش اشکها و لبخندها نیز یک اتفاق عجیب برای روشن ضمیران و از این سو افزایش مخاطبان تئاتر تلقی خواهد شد.

 

رویدادها

تفاهم نامه اداره کل هنرهای نمایشی و شهرداری: تفاهم‌نامه همکاری و مشارکت در برگزاری برنامه‌های فرهنگی- هنری در پهنه رودکی میان اداره کل هنرهای نمایشی و شهرداری منطقه ۱۱ تهران در دفتر مدیر مجموعه تئاتر شهر امضا شد.

به گزارش روابط عمومی مجموعه تئاترشهر، شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نصرالله آبادیان شهردار منطقه ۱۱ تهران، عصر یکشنبه، ۲۷ مرداد با حضور سعید اسدی مدیر مجموعه تئاتر شهر تفاهم‌نامه مشارکت و همکاری برنامه‌های فرهنگی هنری در پهنه رودکی را امضا کردند.

در این دیدار که با همراهی محمدجواد رشیدی معاون اجتماعی شهردار منطقه ۱۱، علی‌اصغر طاهری شهرداری ناحیه یک و حسن جودکی معاون اجرایی مجموعه تئاتر شهر برگزار شد، طرفین ضمن ابراز خرسندی از آغازِ فصل جدید همکاری‌های شهرداری تهران و اداره کل هنرهای نمایشی موضوعاتی همچون تعامل و همکاری مشترک در زمینه نیازسنجی، برنامه‌ریزی و اجرای فعالیت‌های هنری در فضای پیرامونی و محوطه مجموعه تئاتر شهر را بررسی کردند.

آبادیان گفت: شهرداری منطقه ۱۱ تهران نهایت تلاش خود را انجام می دهد تا با همکاری و همراهی اداره کل هنرهای نمایشی در پوشش برنامه‌های هنری مطابق با فرهنگ شهروندی فعالیت مشترکی را سامان‌دهی کند. امیدوارم امضای این تفاهم‌نامه بتواند گام موثری در شروع فصل جدیدی از همکاری‌های فرهنگی هنری ما با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد.

کرمی نیز ضمن قدردانی از شهرداری منطقه ۱۱ و نیروی انتظامی در بهسازی محیط پیرامونی مجموعه تئاتر شهر طی ماه‌های گذشته گفت: با اقدامات و همکاری‌های مناسب شاهد کاهش وضعیت بحرانی محیط پیرامونی مجموعه تئاتر شهر بودیم که امیدوارم این روند استمرار داشته باشد و ما هر روز بیشتر شاهد برقراری محیطی آرام و بی‌دغدغه برای تردد تماشاگران و هنرمندان باشیم.

این نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر افزود: پروژه پهنه فرهنگ و هنر رودکی وارد مرحله عملیاتی شده و این موضوع خوشایند است که می‌تواند در بهبود اوضاع فرهنگی منطقه و آفرینش یک محیط هنری برای شهروندان نقش موثری ایفا کند. این پهنه ویژگی‌های بسیاری در حوزه هنرهای نمایشی دارد که از آن جمله می‌توان به ایجاد عرصه مناسب در معماری و امکانات سخت‌افزاری برای اجرای آثار محیطی و میدانی در پیشخوان مجموعه تئاتر شهر اشاره کرد.

بررسی وضعیت امروز نقد تئاتر در ایران: منتقدان حوزه تئاتر می‌گویند اروپائیان از ۳۰۰ سال پیش شروع به سرمایه‌گذاری در تئاتر کردند و بدنبال کسب هویتی مستقل در تئاتر بودند اما در ایران منتقد تئاتر کاره‌ای نیست و فضایی برای او وجود ندارد.

نشست تخصصی «بررسی وضعیت امروز نقد تئاتر در ایران» با حضور صمد چینی‌فروشان و علیرضا نراقی در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.
باتوجه به اینکه در سال‌های اخیر میزان تأثیرگذاری نقد تئاتر در ایران کاهش یافته و به‌ عبارتی نقد تئاتر، جایگاه سابق خود را از دست داده است، در این نشست، شاکله نظام نقد و فراز و فرودهای آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این راستا صمد چینی‌فروشان با گذری به تاریخ، در مورد سابقه نقد تئاتر در ایران گفت: نقد تئاتر در ایران از سال ۵۷ به بعد افت‌ و خیزهایی داشته اما در اواخر دهه ۷۰ شاهد رشد بسیارخوب و تأثیرگذار نقد در جامعه تئاتر هستیم. در این دوره نقد با دقت و صراحت و مطابق با وظایف خود عمل می‌کرد و منتقد مراقب بود که تئاتر گرفتار بازی‌های صوری نشود. درواقع نمایش‌هایی که به نوعی برگرفته از الگوهای خارجی بود، به شدت زیر نظر گرفته می‌شد تا از واقعیت‌های اجتماعی فاصله نگیرند.

وی ادامه داد: برای منتقدان دهه ۷۰ شکل‌گیری تجربه تئاتری مخاطبان و اینکه مخاطب چه چیزی را ببیند و بشنود، بسیار مهم بود.

 نابینایان اشک ها و لبخندها را دیدند: روز ۲۹ مرداد ماه، برای نخستین بار ۳۵۰ نفر از نابینایان عضو سوینا (سینمای ویژه نابینایان) مهمان نمایش ویژه «اشک ها و لبخندها» به کارگردانی هادی قضاوت و تهیه کنندگی سهیل کوشانپور شدند.

رویا نونهالی، امیر دژاکام، علیرضا آرا، لاله اسکندری، علی سرابی، افشین هاشمی، مهراوه شریفی نیا، رضا فیاضی نیز از جمله هنرمندانی بودند که در این نمایش ویژه در کنار اعضای «سوینا» به دیدن «اشک ها و لبخندها» نشستند.

«سوینا» به مدیریت گلاره عباسی مدتی است فعالیتش را در زمینه برگزاری رویدادهای هنری ویژه نابینایان آغاز کرده است و تاکنون سه فیلم «اجاره نشین ها»، «سرخپوست» و «آشغال های دوست داشتنی» برای اعضای سوینا به روش صوتی کردن فیلم نمایش داده شده است.

 

یادمان ها

سالگرد عزت انتظامی: مجید انتظامی در اولین سالگرد درگذشت عزت‌الله انتظامی بیان کرد: پدرم همان‌گونه که دوست داشت، زندگی کرد و تاریخ او را قضاوت خواهد کرد. با عزت زندگی کرد و با عزت از دنیا رفت و من هستم که هنوز نتوانستم این غم را فراموش و آن را کم کنم.

به گزارش ایسنا، یادمان نخستین سال درگذشت زنده‌یاد عزت‌الله انتظامی به نام «یک عمر با عزت» که توسط کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران تدارک دیده شده بود، عصر شنبه، ۲۶ مردادماه در موزه سینما برگزار شد.

مجید انتظامی، پسر عزت‌الله انتظامی به عنوان اولین سخنران این مراسم بیان کرد: مدتی پیش همسرم خواب پدرم را دید که گفته بود این پول را بگیر و باقلوا و شیرینی بخر و به مراسم بیاور. من چیز خاصی ندارم که از پدر بگویم. او همیشه با شیرینی خاصی که داشته، تمام خاطراتش را از اذان گفتن روی پشت بام و آلمان رفتن‌ تا فعالیت در اداره تئاتر و بازی در فیلم گاو تعریف کرده است.

نوه این هنرمند نیز در سخنانی بیان کرد: عزت‌الله انتظامی باعث افتخار خانواده و کشور بود اما وقتی از بین ما رفت، در واقع ما پدربزرگ و سایه سرمان را از دست دادیم و برایمان سخت بود. او برای ما خاطره‌سازی کرده بود و جایش بسیار خالی است. از پدرم (مجید انتظامی) هم برای تمام خدماتی که برای پدرش انجام داد، تشکر می‌کنم زیرا از هیچ چیزی کوتاهی نکرد و اگر نبود، شاید پدربزرگ را زودتر از این‌ها از دست می‌دادیم.

 سپس ایرج راد، رییس هیات مدیرۀ خانه تئاتر گفت: یک سال گذشته است و من باور نمی‌کنم مردی که عاشق زندگی بود و همه را امیدوار می‌کرد، از بین ما رفته است. در لحظاتی که در اوج توانمندی بازیگری قرار داشت، برای ادامه تحصیل به دانشکده هنرهای زیبا آمد و هر کدام از اساتید وقتی عزت‌الله انتظامی را مقابل خود می‌دیدند، می‌گفتند ما باید در آن سو بنشینیم و شما این سو باشید اما او متواضع بود و مانند یک شاگرد ابتدایی تمام تمرینات را انجام می‌داد.

او ادامه داد: بسیار فرد وقت شناسی بود و با تمام وجودش هنرش را دوست داشت و به همین دلیل به افتخاری برای کشور خود تبدیل شد. مرد تئاتر و افتخار سینماست. ما متأسفانه چیزی از زمانی که استاد انتظامی پیش‌پرده‌خوان بود، نداریم؛ در حالی که کارهای بسیار فاخری را بازی کرد. تمام وجودش را وقف کارش کرده بود و وقتی می‌خواست روی صحنه برود، از حدود یک ساعت قبل دیگر با کسی صحبت نمی‌کرد و پیش از روی صحنه رفتن به خدا توکل می‌کرد. صحنه را محلی مقدس و مانند عبادت می‌دانست. ما هنوز تأثیر این هنرمند را در کشور و جامعه نشناخته‌ایم و در آینده دورتر او را خواهند شناخت. 

در ادامه شهرام گیل آبادی، مدیرعامل خانه تئاتر نیز در سخنانی بیان کرد: آقای انتظامی یک بار به من گفت شما فضاهایی مانند سنگلج و چیزهایی شبیه به این را پیگیری می‌کنید اما از سعدی افشار چه خبر دارید؟ من گفتم بی‌خبر نیستیم و گفت برویم به او سر بزنیم و این اتفاق هم افتاد. گفتند چه خوب است خانه این هنرمند را به محلی برای سیاه‌بازی تبدیل کنیم ولی نتوانستیم این کار را انجام دهیم زیرا توان مالی آن را نداشتیم. او معتقد بود ما دیگر کسی مانند سعدی افشار را نداریم و او یک معجزه است. معماران شهری می‌گویند شهر به مثابه یک موجود زنده است و ما با نام‌گذاری این هنرمند بر روی خیابان جان دوباره به آن‌ها بخشیدیم. 

پیش از برگزاری این مراسم در موزه سینما، در اولین سالگرد درگذشت عزت‌الله انتظامی طی مراسمی با حضور مجید انتظامی پسر این هنرمند، محمدجواد حق‌شناس رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران، سیدحمید موسوی شهردار منطقه یک و دیگر مسئولین شورای شهر و شهرداری تهران، خانه موزه عزت‌الله انتظامی بازگشایی شد و سپس از سردیس و تابلو خیابانی به نام این هنرمند رونمایی شد.

 

چهره ها

علی نصیریان: رییس افتخاری نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش های آیینی و سنتی گفت: فرهنگ و هنر برای حرکت به سمت زندگی انسانی‌تر است پس از شهردار تهران درخواست دارم فضایی برای اجرای مستمر نمایش ایرانی ایجاد کند.

علی نصیریان در آیین اختتامیه نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش های آیینی و سنتی با اشاره به اینکه برگزاری این رویداد بسیار پربار است اظهار داشت: بسیاری از اساتید نمایش‌های ایرانی به علت بیماری از میان ما رفته اند و داوود فتحعلی‌بیگی دبیر چندین دوره از جشنواره کسی بود که توانست نمایش ایرانی را پس از انقلاب حفظ کند.
وی خاطرنشان کرد: من در آیین اختتامیه این رویداد هنری از پیروز حناچی شهردار تهران درخواست دارم تا فضاهایی مناسب تابستان و زمستان برای اجرای مستمر نمایش های ایرانی تاسیس کند زیرا ایشان با توجه خوبی که به فضای سبز داشته و ساختارهای فرهنگی مانند فرهنگسراها را هم ایجاد کرده که نشان داده است تنها به فیزیک شهر اهمیت نمی‌دهد و به زندگی انسانی‌تر نیز توجه دارد زیرا فرهنگ و هنر برای این است که به سمت و سوی انسانی‌تر برویم.
وی افزود: در گذشته کافه‌ای با عنوان کافه شهرداری وجود داشت که نمایش‌های مختلف مانند خیمه‌شب‌بازی در آن اجرا می‌شد؛ می‌توانیم جایی را درست کنیم که مردم در آنجا غذا بخورند و نمایش‌های ایرانی را نیز به تماشا بنشینند
این بازیگر سینما و تئاتر تصریح کرد: من فکر می‌کنم نمایش‌های ایرانی با برگزاری دو سال یک‌بار جشنواره آیینی و سنتی موفقیتی به دست نمی آورد زیرا این روزها شاهد نمایش هایی مخصوص خنده های بی مورد هستیم پس باید در زمینه نمایش های کمدی فعالیت فرهنگی خود را آغاز کنیم.
وی با بیان اینکه تالار سنگلج نماد نمایش های ایرانی است تاکید کرد: از همان آغاز فعالیت این سالن تمام گروه‌های نمایشی در اداره تئاتر تصمیم گرفتند تنها نمایش ایرانی اجرا شود زیرا تئاتر یک ملت اجراهایش نیست بلکه ادبیات دراماتیکش است.

فریندخت زاهدی:  این هنرشناس پیشکسوت در گفتگویی با خبرنگار مهر درباره چرایی کم‌توجهی به نمایش ایرانی در بدنه آکادمیک و دانشگاهی، اظهار کرد: فقط و فقط دغدغه نداشتن کسانی که باید مدیریت این کار را به عهده بگیرند عامل اصلی این ماجرا است. این مقوله هم برمی گردد به نبود عرق ملی در افراد بخصوص در مدیریت. عرق ملی انسان را به تمام شاخه‌هایی که می‌تواند هویت ملی‌اش را پاسداری کند، هدایت می‌کند. اگر عرق ملی نباشد در تمام زمینه‌ها کم می‌گذاریم.

این مدرس شناخته شده تئاتر یادآور شد: بیش از ۳۰ سال است که من از هر مدیری که در دانشگاه و عرصه تئاتر سر کار می‌آید می‌خواهم که روی این قضیه کار شود و مهمترین کاری که باید در دپارتمان تئاتر دانشگاه تهران که دانشگاه مادر است انجام شود این است که کارگاه نمایش سنتی داشته باشیم. تمام کشورهایی که نمایش سنتی‌شان حرفی برای گفتن دارد و با تلاش بسیار در دوره‌های مختلف تاریخ توانسته خود را منطبق با شرایط فرهنگی کند، توانسته‌اند آن را با افتخار برای خود حفظ کنند و مراکز بسیار مهم، منسجم و پیشرفته‌ای را تأسیس کنند تا بتوانند این رگه فرهنگی از هویت ملی‌شان را تقویت کنند و به جامعه جهانی بشناسانند.

الهام کردا و صابر ابر: ساعت اجرای ۲ نمایش «چهار دقیقه» و «همان چهار دقیقه» کاری از الهام کردا و صابر ابر، تغییر کرد.  

با تغییر ساعت اجرای ۲ نمایش «چهار دقیقه» و «همان چهار دقیقه» کاری از  الهام کردا و صابر ابر از روز سه شنبه ۲۹ مرداد ماه نمایش «همان چهار دقیقه» ساعت ۱۹:۳۰ و نمایش «چهار دقیقه» ساعت ۲۲ اجرا می‌شود.

نمایش «چهار دقیقه» به نویسندگی نغمه ثمینی با طراحی و کارگردانی الهام کردا و نمایش «همان چهار دقیقه» با طراحی و کارگردانی صابر ابر در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است.

در توضیح این نمایش‌ها آمده است: «چهار دقیقه» روایت غیاب است. روایت ناپدید شدن، نبودن، محو شدن. «همان چهار دقیقه»، روایت حضور است. روایت پیدا شدن، بودن، پدیدار شدن. «چهار دقیقه» و «همان چهار دقیقه» به تنهایی کامل‌اند اما کنار هم کامل‌تر می‌شوند. یک به‌علاوه یک، دو نمی‌شود، یکِ بزرگ‌تری می‌شود.

عوامل نمایش «چهار دقیقه» عبارتند از نویسنده: نغمه ثمینی، طراح و کارگردان: الهام کردا، تهیه کننده: محمد قدس، «موسسه فرهنگی هنری این/ جا میان شهر»، بازیگران: ستاره پسیانی (مهمان از گروه تئاتر بازی)، حامد رسولی و شقایق دهقان.

عوامل نمایش «همان چهار دقیقه» نیز بدین شرح است: نویسنده: نغمه ثمینی، طراح و کارگردان: صابر ابر، تهیه کننده: محمد قدس، «موسسه فرهنگی هنری این/ جا میان شهر»، بازیگران: پانته‌آ پناهی‌ها، الهام کردا، خسرو پسیانی (مهمان از گروه بازی)، حامد رسولی.

 علیرضا کوشک جلالی: نمایش «پستچی، پابلو نرودا» به کارگردانی علیرضا کوشک جلالی برای اجرا به آلمان دعوت شد.

نمایش «پستچی پابلو نرودا» که این روزها در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌رود، برای اجرا در شهر کلن آلمان دعوت شده است.

 این نمایش در هفته پایانی از روز جمعه ۱ تا ۴ شهریورماه در دو نوبت ۱۷ و ۲۱ روی صحنه می‌رود و به دعوت شهردار کلن در تاریخ ۳ نوامبر برابر با ۱۲ آبان در این شهر اجرا خواهد داشت.

این نمایش به کارگردانی علیرضا کوشک جلالی و با بازی رویا تیموریان، امیر کاوه آهنین جان، اشکان خطیبی ، دنیا مدنی در تماشاخانه ایرانشهر سالن ناظر زاده روی صحنه می‌رود.

 

تیترها

1. «شب به خیر مادر» در تماشاخانه دیوار چهارم

2. کارگاه آموزشی هنرمندان مکزیک و هلند در تئاتر خیابانی مریوان

3. تمدید اجرای «لاموزیکا سوم» برای دومین بار

4. «جیغ بنفش» در پردیس تئاتر شهرزاد

5. حضور ۹ کشور در بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر خیابانی مریوان




نظرات کاربران