در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با بازیگران رپرتوار نمایشنامه‌خوانی گروه تئاتر گیتی

پیش به سوی معلولان با هنرنمایی هنرمندان خیر

ایران تئاتر: در سال های اخیر هنرمندان به واسطه نگره و تعهد اجتماعی که به جامعه و مردم دارند در بسیاری از کارهای خیر خواهانه و عام المنفعه حضور داشته اند و گروه تئاتری گیتی به مدیریت روح‌الله جعفری در شهریور ماه در حمایت از مردم سیل‌زده شهر معمولان استان لرستان اقدام به رپوتوار نمایش نامه خوانی در تماشاخانه سنگلج در طی ۱۰ روز کرده اند.

 در رپرتوار نمایشنامه‌خوانی گروه تئاتر گیتی به ترتیب ۱۰ نمایشنامه تاج ماه از فریده فرجام، بلبل سرگشته علی نصیریان، چوب به دست‌های ورزیل غلامحسین ساعدی، قصه طلسم حریر و ماهی‌گیر علی حاتمی، سگی در خرمن‌جا نصرت‌الله نویدی، حالت چطوره مش‌رحیم؟ و گلدونه‌خانوم اسماعیل خلج، گمشدگان بهرام بیضایی، آسیدکاظم محمود استادمحمد، شاپرک خانوم بیژن مفید و لبخند باشکوه آقای گیل اکبر رادی به صحنه می روند و تمام عواید مادی و فروش بلیت آن به مردم سیل‌زده شهر معمولان استان لرستان اختصاص پیدا می‌کند. در این رپرتوار هنرمندانی چون شقایق فراهانی، محمد حاتمی، نگار عابدی، مهدی بجستانی، هانا کامکار، نادر فلاح، ناهید مسلمی، کاظم هژیرآزاد، گیتی قاسمی، عزت‌الله رمضانی‌فر، مونا فرجاد، مجید رحمتی، نسرین درخشان‌زاده، مسعود میرطاهری، نسیم شجاعی، یعقوب صباحی، شیوا مکی‌نیان، محمدرضا آزادفرد،  غزاله جزایری، حمید رحیمی، دنیا مدنی، مرتضی آقاحسینی، مانیا علیجانی، جواد پورزند، حسین کشفی اصل، مصطفی ساسانی، محمد نادری، امیر رجبی، محمدرضا آسمانی، حامی پورمشاعی، داوود معینی‌کیا، کامیار محبی، شهاب عباسیان، هومن بنایی، سیدرضا علوی، عزالدین توفیق، محمد فرجی‌پو، مریم امیری، فاطمه نیشابوری، اشکان زیباییان، مهیار کوچکی، حمیدرضا کشوردوست، حسین هاشم‌پور، آریان غلامی، علیرضا شیخی، رها عربگری، آرامیس بیاتی، طاها عابدی، ماهان عابدی و بردیا خرسند حضور دارند. به بهانه چنین حرکت نوع دوستانه ای که از طرف جامعه هنرمندان و تئاتری کشور صورت گرفته با تعدادی از این بازیگران این رپراتور(محمد حاتمی، هانا کامکار و عزت الله رمضانی فر) گفت وگویی انجام داده ایم.

 

آقای حاتمی یکی از مهم ترین و جدی ترین رسالت های فرهنگی هر هنرمندی توجه به اتفاقات خوشایند و نا خوشایندی است که در میان جامعه و برای مردم رخ می دهد؛ شما بر اساس جه ویژگی هایی در این کارخیرخواهانه در کنار گروه تئاتر گیتی و روح الله جعفری حضور پیدا کردید؟

اگر بخواهیم در ابتدا به برگزاری چنین رپرتوارهایی خیرخواهانه نگاه کنیم به دلیل کمبود وقت برای تمرین، نمی توانیم با کار صد درصد درجه یکی مواجه باشیم. من بازیگر و یا کارگردان تمام تلاشمان را انجام می دهیم که با تکیه بر تجربه و توان کاریمان، اثری استاندارد و آبرومند٬ در حد نام این مردم زیان دیده و محجوب انجام بدهیم و به نظرم این نوع کارها بیشتر جنبه نمادین و جلب کردن توجه مردم نسبت به این چالش های مهم اجتماعی دارد و باید خیلی بیشتر از این گسترش پیدا کند و خیلی مهم است که مردم جامعه متوجه بشوند هنرمندان نسبت به مشکلات آنها بی تفاوت نیستند.

 

 نکته مهم و قابل اشاره دیگر در بحث رپراتوری نمایش نامه خوانی گروه تئاتر گیتی توجه و استفاده از متن های ارزنده تئاتر ایرانی از بزرگانی نظیر علی حاتمی و علی نصیریان است؛ این مسئله را چگونه ارزیابی می کنید؟

بله نکته ارزشمند این است که روح الله جعفری در این رپراتور دوره ای را مورد بررسی قرار داده که جزء دوران درخشان خلق آثار نمایش نامه های ایرانی توسط بزرگانی نظیر علی نصیریان، علی حاتمی، بهرام بیضایی و سایرین بوده است و به نظرم کار روح الله جعفری در زمانی که کمتر هنرمندی به تئاتری ایرانی می پردازد خیلی ارزنده است و خود من هم در نمایش نامه تاج ماه اثر فریده فرجام بازی کردم که قبلا این متن را نخوانده بودم و اجرای این آثار مهجور مانده باعث آشنایی مردم و هنرمندان تئاتری می شود و باید این نوع کارها مورد توجه بیشتری قرار بگیرد.

 

 شما در نمایش تاج ماه نقش استاد سه تار زن را بازی می کنید که در موقعیت دراماتیک جذابی قرار می گیرد این نقش برایتان چه ویژگی هایی داشت؟

نقش جذابی بود و با اثری پر دیالوگ مواجه هستیم و با تکنیک های خاصی این نمایش اجرا شد. خوشحالم که تماشاگر بعد از خاتمه اجرا راضی از سالن اجرا بیرون رفت.

 

خانم کامکار یکی از مهم ترین و جدی ترین رسالت های فرهنگی هر هنرمندی توجه به اتفاقات خوشایند و نا خوشایندی است که در میان جامعه و برای مردم رخ می دهد؛ با توجه به مشغله هایی که هنرمندان دارند، بر اساس چه ویژگی هایی در این کارخیرخواهانه حضور پیدا کردید؟

یکی از مهم ترین دلائلی که مجاب شدم در این رپوراتور نمایش نامه خوانی حضور پیدا کنم همین بحث توجه به وضعیت مردم سیل زده است؛ به هر حال این اجرا توسط کارگردان با دانشی مثل روح الله جعفری آماده شد که به خوبی توانست یک کار استاندارد را آماده کند.

 

نکته ارزشمند دیگر در بحث رپراتوری نمایش نامه خوانی گروه تئاتر گیتی توجه و استفاده از متن های ارزنده تئاتر ایرانی از بزرگانی نظیر بهرام بیضایی، اکبر رادی و علی نصیریان است؛ این مسئله را چگونه ارزیابی می کنید؟

 بازی کردن در نمایش و نقش تاج ماه برایم خیلی چالش برانگیز بود و مهم ترین دلیل چنین چالشی نام آشنا نبودن نویسنده اش و عدم شناخت از شخصیت تاج ماه و متن نمایش نامه بود و بعد از خواندن متن متوجه چند وجهی و پیچیده بودن نقش و فضای نمایش شدم.

 

شخصیت تاج ماه به لحاظ شخصیتی خیلی در نوسان است؟

بله و در ضمن چقدر این رفتارهای متغییرش برایم جلب توجه کننده بود و در مرحله تمرینات این ترس همواره نزد من وجود داشت که چگونه با این نقش کنار بیایم و عمده تلاشم رفت به سمت آنالیز این آدم به لحظ بعد روان کاوانه و با استباط هایم نقش را بالا و پایین می کردم تا شناخت و درکم از نقش کامل شود و کار به جایی رسید که در روزهای آخر تمرینات خیلی به نقش وابسته شدم و دوستش داشتم. در این پروسه کاملا نقش را فهم کردم و با شناخت بازیش کردم. ویژگی این متن این بود که هرباری که می خواندمش متوجه نکته جدید از کلیت داستان و نقش تاج ماه می شدم. البته یکی از مهم ترین ویژگی های این متن لازمان و لامکان بودنش است که می شود به هر مقطع تاریخی بسطش داد و محوریت نمایش(بحث خودشیفتگی) در عصر حاضر به عنوان یک چالش مهم مطرح است.

 

آقای عزت الله رمضانی فر یکی از مهم ترین رسالت های فرهنگی هر هنرمندی توجه به اتفاقات خوشایند و نا خوشایندی است که در میان جامعه و برای مردم رخ می دهد؛ با توجه به مشغله هایی که هنرمندان دارند، بر اساس چه  مسائلی در این کارخیر خواهانه حضور پیدا کردید؟

اولین نکته مهم در این کار بحث نگاه غیر مادی هنرمندان حاضر در این رپراتور است که چون می دانستند ماهیت این حرکت خیرخواهانه است بدون هیچ چشم داشت مالی و دریافت دستمزد کارشان را انجام دادند و به نظرم بسیار مهم و ارزشمند است. به نظرم وظیفه هر هنرمندی است که در تمام اتفاقات مهم جامعه اش مشارکت داشته باشد. خود من همواره از چنین کارهایی که به نفع مردم است حمایت می کنم و در آنها حضور خواهم داشت. البته وظیفه سوپر استارهای هنرمند بیشتر از این است و باید ضمن مشارکت های از این دست٬ به لحاظ مالی هم حضور داشته باشند.

 

بحث مهم دیگر در بحث رپراتوری نمایش نامه خوانی گروه تئاتر گیتی توجه و استفاده از متن های ارزنده تئاتر ایرانی از بزرگانی نظیر اسماعیل خلج ، غلامحسین ساعدی و سایر بزرگان است؛ این مسئله را چگونه ارزیابی می کنید؟

ببینید اغلب جوان های این دوره و زمانه با این متن های ارزشمند و اصیل ایرانی بیگانه هستند و با اجرایشان می توان نظر این جوانها را جلب کرد و برای من که عضو گروه هنر ملی بودم که رویکرد اصلیش اجرای نمایش هایی با هویت ایرانی بود، ایفای نقش بقال در نمایش بلبل سرگشته پر از کلی خاطره خوب است.

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی




نظرات کاربران