در حال بارگذاری ...
ایرج راد در نشست همگرایی دولت و پدیدآورندگان آثار فرهنگی و هنری:

امید است هیئت دولت هم این تفاهم‌نامه را تصویب کنند

نشست همگرایی دولت و پدیدآورندگان آثار فرهنگی و هنری با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر نشست همگرایی دولت و پدیدآورندگان آثار فرهنگی و هنری صبح امروز یکشنبه سوم شهریورماه با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تالار رودکی برگزار شد. در این نشست از جامعه تئاتری‌ها ایرج راد رئیس هیئت‌مدیره خانه تئاتر، بهزاد فراهانی عضو هیئت‌مدیره مرکزی خانه تئاتر و شهرام گیل‌آبادی مدیرعامل خانه تئاتر حضور داشتند.

در ابتدای این نشست علی اصغر سیدآبادی مشاور وزیر ارشاد در امور برنامه‌ریزی با اشاره به اینکه از یک سال گذشته به‌منظور تدوین پیش‌نویس دستورالعمل نحوه تشکیل فعالیت‌ انجمن‌های صنفی فرهنگ، هنر، رسانه و کانون‌های مربوطه جلساتی با حضور نمایندگان صنوف مختلف فرهنگی و هنری و وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزارشده است، اظهار داشت: این جلسات به‌منظور تدوین آئین‌نامه‌های ماده ٩٢ برنامه ششم توسعه که یکی از بندهای ذیل این ماده به بحث نظام صنفی مرتبط بود با حضور نمایندگان صنوف مختلف برگزار شد‪.

سیدآبادی ادامه داد: پیش‌نویس این تصویب‌نامه، حاصل همفکری و مشورت نمایندگان ١٤ تشکل و انجمن فرهنگی، هنری و رسانه‌ای است که طی بیش از یکسال و در خلال برگزاری ده‌ها جلسه عمومی و تخصصی تهیه‌شده و با تائید و امضای دو وزیر کابینه دولت تدبیر و امید (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی)، جهت طرح و تصویب تقدیم هیئت وزیران شده است.

سیدآبادی تاکید کرد: پس از تصویب این پیشنهاد، کلیه پدیدآورندگان آثار فرهنگی، هنری و رسانه‌ای می‌توانند در بستر تشکل‌های رسمی و تخصصی روابط کار، مطالبات خود را از طریق گفت‌وگوهای سه جانبه ملی دنبال کرده و امنیت شغلی پایدار را محقق سازند‪.

وی افزود: تنظیم و تصویب «دستورالعمل نحوه تشکیل و فعالیت انجمن‌های صنفی فرهنگ، هنر و رسانه و کانون‌های مربوطه» از دیگر مواردی است که در این تصویب‌نامه پیش‌بینی شده و تشکل‌های ١٤ گانه فوق به‌منظور پیشبرد هرچه سریع‌تر اهداف تصویب‌نامه، مبادرت به تهیه و ارائه پیش‌نویس دستورالعمل و ارائه آن به وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی کرده‌اند.

در ادامه این نشست هوشمند رضوی نماینده انجمن صنفی روزنامه نگاران با بیان اینکه هدف از شکل گیری انجمن های صنفی، فرهنگی و هنری استقرار توسعه و نهادینه سازی مفهوم کار شایسته است گفت: کار شایسته به مفهوم بین المللی امروز کاری است که مولد کرامت انسانی، آزادی و برابری انسان ها باشد، در کار شایسته تفاوتی بین زن و مرد و دستمزدها وجود ندارد و به دنبال ایجاد فرصت شغلی برای همگان است.

روزنامه نگار و نماینده انجمن صنفی روزنامه نگاران ادامه داد: این ا‌ولین جلسه تاریخی و مهمی است که در رابطه با تشکل ها داریم و در تشکل ها به دنبال حذف خانه ها نیستیم و این تشکل ها در تناقض با خانه ها نیست این تشکل ها نمی تواند تمام مشکلات را حل کند اما در گام دوم نیازمند حمایت دولت و تصمیم در این رابطه هستیم.

فیاض زاهد مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در ادامه این مراسم با اشاره به اینکه وقتی ما برای فرهنگیان و معلمان خود احترام قائل نباشیم زیست خوبی ایجاد نخواهد شد، خاطرنشان کرد: در هر حکومتی برای نمونه اگر یک نویسنده احساس کند از سوی دولت مورد احترام است امید اجتماعی را به جامعه بر می گرداند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ابراز تاسف از فرار مغزها تصریح کرد: امروز در دانشگاه های ما میل فراوان برای خروج از کشور وجود دارد و این کار با امثال چنین تفاهم‌نامه هایی شکل می گیرد، زیرا احساس می کنند که به کار آنها احترام گذاشته می شود.

در ادامه این مراسم ایرج راد رئیس هیئت‌مدیره خانه تئاتر با اشاره به تلاش های سالیان دراز خانه تئاتر برای امنیت شغلی این قشر و پیگری مطالبات شان از شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در برنامه چهارم توسعه که امنیت شغلی هنرمندان مطرح شد با پیگیری به جایی نرسید و همین‌ روند در برنامه پنجم توسعه هم رخ داد و نهایتا در برنامه ششم توسعه راه کارهایی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شد اما پیگیری صورت نگرفت و خانه تئاتر در این موضوع ورود پیدا کرد و پیگیری خود را انجام داد.

رئیس هیئت‌مدیره خانه تئاتر ادامه داد: خوشبختانه وزیر فرهنگ و‌ارشاد اسلامی نسبت به این موضوع رغبت نشان دادند و از تمام انجمن های صنفی مربوط به این موضوع دعوت کردند و به همین منظور جلسات یک ساله ای در این راستا برگزار شد و تمام زوایای این موضوع بررسی شد که نهایتا به تفاهم‌نامه امروز رسید و امید است هیئت دولت هم این تفاهم‌نامه را تصویب کنند.

راد تاکید کرد: این تفاهم‌نامه برای اولین بار است که هنرمندان را به مطالبات خودشان می رساند و از تمام کسانی که در این زمینه برای گسترش فرهنگی و خدمتی که می تواند در روند کلی جامعه تاثیرگذار باشد تلاش می کنند تشکر دارم و امیدوارم هنرمندان با پیگیری این مسائل و اجرایی شدن این قوانین در جهت گسترش فرهنگ کشور خدمتگذار باشند.

منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما نیز در ادامه این مراسم با بیان اینکه همه هنرمندان یک پیکره واحد هستند افزود: به لحاظ تولید محتوا هنری همه هنرمندان در یک خط هستند و از این رو نیازمند حمایت و وحدت هستیم، کسانی که مخالف فعالیت صنفی و تشکل ها هستند با هویت معلوم می خواهند از فضای ابهام آلود بهره خود را ببرند، درواقع این افراد فرهنگ و تمدن یک کشور را غارت می کنند، اگر می خواهیم برای آیندگان چیزی باقی بگذاریم تشکل های صنفی را پیگیری کنیم.

مدیرعامل خانه سینما خاطرنشان کرد: آنچه امروز اقتدار ما در جهان را نشان می دهد اقتدار فرهنگی است، اقتدار فرهنگی هم با تولید فرهنگی رخ می دهد و این تولید نیازمند مدیر فرهنگی است، البته یک‌ مدیر فرهنگی هم نیازمند تشکل های صنفی برای مذاکره و پیشبرد اهداف خود است.

شاهسواری اضافه کرد: خواستارم اجازه ندهید تصویبنامه در چرخه اداری دولت به تاخیر بیافتد زیرا فراموشی به وجود می آید و این فراموشی دل مردگی ایجاد می کند، نظام بازنشستگی اهل فرهنگ و هنر در شرایط اسفناکی است، در حال حاضر تمام هنرمندان با کف حقوق بازنشستکی گذران زندگی می کنند، بنابراین یک تصمیم انقلابی برای این موضوع نیاز است تا دل مشغولی بازنشستگان هنرمند برطرف شود.

در بخش دیگری از این مراسم فریدون عموزاده خلیلی رئیس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان گفت: ارزش این جمع و اتفاق امروز بسیار زیاد است. این تصویب نامه تکلیفی است که قانون، انسانیت و اخلاق به دوش وزرای قبلی حیطه فرهنگ و هنر و کار و تعاون گذاشته بود و ما باید از آنها گلایه کنیم که چرا اینقدر دیر به امروز رسیدیم. چرا باید به اینجا می رسیدیم که برخی از هنرمندان پیشکسوت ما هنوز درگیر حقوق های حداقلی، بیمار و از پا افتاده باشند.

در ادامه نگار نادری نماینده انجمن هنرهای تجسمی گفت: از تمام دوستانی که بر خلاف رویه معمول عمل کردند تشکر می کنیم، رویه ای که به غلط تلاش می کرد تا لباس دوخته شده ای را با تلاش بی حاصل بر تن هنرمندان کند. اما این بار همه دست اندرکاران از ما خواستند خودمان به شکل فعالانه در طراحی و تبیین این تصویب نامه مشارکت و تلاش کنیم.




مطالب مرتبط

همراه با بازسازی ساختمان سابق اداره تئاتر

ضرورت بازسازی اصولی و تاکید بر مدیریت بهینه آن
همراه با بازسازی ساختمان سابق اداره تئاتر

ضرورت بازسازی اصولی و تاکید بر مدیریت بهینه آن

ایرج راد، قطب‌الدین صادقی و حسن دولت‌آبادی هنرمندان و پیشکسوتان تئاتر ایران از بازسازی ساختمانی که صفحات تاریخ تئاتر ایران در آن ورق خورده، گفتند و یکی از کاربری‌های این ساختمان را تبدیل آن به محل پلاتو برای نسل جوان تئاتر ایران به‌منظور تمرین و اجرا و حتی ایجاد موزه تئاتر ...

|

محمدمهدی اسماعیلی: تئاتر شهر قلب تپنده هنر تهران و ایران است

مراسم آغاز احداث حریم تئاتر شهر برگزار شد
محمدمهدی اسماعیلی: تئاتر شهر قلب تپنده هنر تهران و ایران است

مراسم آغاز احداث حریم تئاتر شهر برگزار شد

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم آغاز پروژه احداث حریم تئاتر شهر که روز شنبه دوم دی در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد، گفت: تئاتر شهر قلب تپنده هنر تهران و ایران است.

|

آیین نکوداشت زنده‌یاد جعفر والی برگزار شد

در ستایش کسی که صحنه برایش مقدس بود
آیین نکوداشت زنده‌یاد جعفر والی برگزار شد

در ستایش کسی که صحنه برایش مقدس بود

ایرج راد در آیین نکوداشت هنرمند فقید جعفر والی بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون گفت زنده‌یاد والی در تمام زمینه‌ها عاشق تئاتر بود و همه نیز او را دوست داشتند. او فعالیت‌های زیادی را به انجام رساند و خصوصیات بسیار خاصی داشت که ازجمله آن‌ها ریزبینی، دقت، ...

|

با حضور جمعی از هنرمندان تئاتر، سینما و رادیو در فرهنگسرای ارسباران

آیین گرامیداشت بانو توران مهرزاد برگزار شد
با حضور جمعی از هنرمندان تئاتر، سینما و رادیو در فرهنگسرای ارسباران

آیین گرامیداشت بانو توران مهرزاد برگزار شد

آیین گرامیداشت بانو توران مهرزاد با عنوان «بانوی مهر» به‌پاس هشت دهه فعالیت هنری این چهره پیشکسوت روز یکشنبه 28 آبان با حضور هنرمندان مطرح تئاتر، سینما و رادیو در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

|

در دیدار با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد

تاکید بر نگارش سند ملی حکمرانی هنرهای نمایشی توسط هنرمندان تئاتر
در دیدار با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد

تاکید بر نگارش سند ملی حکمرانی هنرهای نمایشی توسط هنرمندان تئاتر

در دیدار مدیرکل هنرهای نمایشی و جمعی از هنرمندان تئاتر با حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بر لزوم تأسیس و راه‌اندازی سازمان هنرهای نمایشی و نگارش سند ملی حکمرانی هنرهای نمایشی برای بیان دغدغه هنرمندان تئاتر در زمینه‌های مختلف تأکید شد.

|

نظرات کاربران