در حال بارگذاری ...
در سمینار تئاتر ملل جشنواره تئاتر خیابانی مریوان؛

تماشاگران، هنرمندان خارجی‌ را غافلگیر کردند

هنرمندان خارجی حاضر در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان، با حضور در سمینار تئاتر ملل تماشاگران ایرانی را ستودند و ارتباط‌گیری آنان با نمایش‌های خیابانی را فراتر از انتظار خود دانستند.

به گزارش ایران تئاتر ستاد خبری چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان، ظهر امروز ـ یکشنبه دوم شهریورماه ـ سمینار تئاتر ملل در مجتمع فرهنگی هنری وزارت ارشاد مریوان برگزار شد.
این سمینار در دو بخش برپا شد که بخش نخست آن با مدیریت سامان خلیلیان، مدیر دفتر خیابانی مرکز هنرهای نمایشی برگزار شد و گروه‌های خارجی شرکت‌کننده در این دوره از جشنواره، پیشینه و وضعیت تئاتر خیابانی در کشورشان را تشریح کردند.
در بخش دوم نیز که با مدیریت فاتح بادپروا، دبیر جشنواره برگزار شد، دبیران و مدیران هنری چند جشنواره مدعو عربی، توضیحاتی درباره جشنواره‌های خود ارائه کردند.
در بخش نخست، تیتیا بومیستر از کشور هلند که برای برپایی کارگاه آموزشی به جشنواره دعوت شده است، توضیح داد که تئاتر خیابانی در هلند توسط هنرمندانی
پایه‌ریزی شده که دنبال شیوه‌های نوینی در تئاتر بودند و قصد داشتند تئاتر را در فضاهایی خارج از مکان‌های مرسوم اجرا کنند.
به گفته او، تئاتر خیابانی هلند بر مبنای فرم تجربی مبتنی بر خلاقیت شکل‌گرفته است و در این کشور 5 جشنواره بین‌المللی برگزار می‌شود که تمرکزشان بر تئاترهایی است که در خارج از ساختمان اجرا می‌شوند.
این هنرمند هلندی تأکید کرد که در کشور او تئاتر خیابانی با تمرکز بر جنبه‌های دیداری و کمدی اجرا می‌شود و بیشترین هدف آن شاد کردن مردم است.
او با ابراز خرسندی از کارناوال نمایش خیابانی که روز شنبه در جشنواره برگزار شد، افزود: در این کارناوال تلفیق موسیقی کردی و نمایش برایم بسیار جذاب بود چراکه در هلند آمیزش موسیقی و تئاتر را به این شکل نداریم.
جوردی بل ترامو از ایتالیا نیز تئاتر خیابانی را بهترین وسیله برای ارتباط میان هنرمند و تماشاگر دانست چراکه به گفته او، این شیوه اجرای تئاتر، کاملا مستقیم است.
او با تقدیر از تماشاگران تئاتر در ایران ادامه داد: ایران، مخاطبان بسیار خوبی دارد. من هنر خود را به آنان ارائه کردم و آنان بیش از آن را به من بازگرداندند. تئاتر خیابانی ایران به دلیل مخاطبانش، تئاتری بسیار خوب است و اینها به دلیل فرهنگ کردی است.
آناستازیا پارفنوا از روسیه نیز که برای نخستین بار به ایران سفر کرده است، حضور در جشنواره مریوان را تجربه‌ای بسیار گرانبها دانست و گفت: هرگز تصور نمی‌کردم تماشاگران ایرانی این اندازه خونگرم و صمیمانه با نمایش‌ها برخورد کنند.
هنرمندانی ازکشورهای برزیل، اکراین و ارمنستان نیز از دیگر حاضران در این سمینار بودند.
الکساندر سیبیا تاتوف از اکراین نیز اعلام کرد که در کشور او تئاتر خیابانی کاملا خصوصی است ولی قرار است دولت از این گونه تئاتری حمایت کند تا کیفیت آن ارتقا پیدا کند.
پنل دوم این سمینار نیز با حضور فاتح بادپروا دبیر جشنواره و دیگر مدیران فستیوال‌ها برگزار شد.
بادپروا با اشاره به اینکه رویکرد این دوره از جشنواره، گردشگری بوده است، گفت: امسال گردشگران بسیاری به شهر ما سفر کرده‌اند و اگر مشکلی بابت اسکان گروه‌ها به وجود آمده و محل های اسکان در خور آنان نیست، ما را ببخشایید.
او ادامه داد: جشنواره تئاتر علاوه بر مباحث تخصصی خود، زمینه‌ای برای تبادل فرهنگ‌هاست و امیدواریم در کنار برگزاری این جشنواره، بیش از پیش با فرهنگ‌های یکدیگر آشنا شویم.
او همچنین دیگر رویکرد این جشنواره را سرور و شادمانی و گفتمان دانست.
سپس عبدالکریم سنجر از بغداد توضیحاتی درباره فستیوال تئاتر این کشور ارائه و تأکید کرد که بغداد امن و آرام است.
همچنین محمد حمود سلیم از عمان نیز با ایراد توضیحاتی درباره جشنواره تئاتر کشور خودش افزود: از دیدن تماشاگران تئاتر در مریوان شوکه شدم چون هرگز تصور نمی‌کردم مردمی این اندازه مشتاق و دوستدار تئاتر باشند.
حسن محمد صالح دبیر جشنواره دربندیخان کردستان عراق نیز این جشنواره را مولود و خواهرخوانده جشنواره تئاتر مریوان خواند و گفت: جشنواره ما تحت تاثیر و وامدار جشنواره شماست که با کمک هنرمندان ایرانی شکل‌گرفته و هر سال نمایندگانی از کشورهای اروپایی در کنار کشورهای همسایه در آن حضور دارند.
نمایندگانی از کرکوک و عمان نیز در این سمینار حضور داشتند و ابراز امیدواری کردند چندین نمایش از مریوان در جشنواره‌های آنان اجرا شود.




مطالب مرتبط

اطلاعیه شماره ۴ اداره‌کل هنرهای نمایشی درباره دو جشنواره مهم سال

برگزاری جشنواره‌های تئاتر کودک همدان و خیابانی مریوان امکان پذیر نیست
اطلاعیه شماره ۴ اداره‌کل هنرهای نمایشی درباره دو جشنواره مهم سال

برگزاری جشنواره‌های تئاتر کودک همدان و خیابانی مریوان امکان پذیر نیست

اداره‌کل هنرهای نمایشی با استناد به دلایل و شرایط مربوط به شیوع ویروس کرونا و پس از مشورت با نهادهای مربوطه از جمله ستاد ملی مبارزه با کرونا، برنامه‌ای جهت حمایت از برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان و خیابانی مریوان به شکل سال‌های گذشته ندارد.

|

درباره تئاتر خیابانی و تاثیر بی بدیل آن بر مسائل اجتماعی

نمایش خیابانی مهر تاییدی بر هنر مردمی
درباره تئاتر خیابانی و تاثیر بی بدیل آن بر مسائل اجتماعی

نمایش خیابانی مهر تاییدی بر هنر مردمی

ایران تئاتر- مجید امرایی*: نمایشگر خیابانی مسائل مردم را گوش می دهد و مسائل خود را به گوش مردم می رساند تا در پس این داد و ستد فرهنگی ، جامعه را به سمت تعالی هدایت کند. این نوع نمایش ها اصولا حاصل کنش و واکنش و مبارزه ی بین ظالم و مظلوم و محصول خیزش های مردمی و سرکوب طاغوت هاست پس ...

|

به مناسبت «روز جهانى مبارزه با مواد مخدر» برگزار می‌شود

اجرای ۱۴ گروه‌ تئاتر خیابانی با شعار «نه به اعتیاد» در 10 استان
به مناسبت «روز جهانى مبارزه با مواد مخدر» برگزار می‌شود

اجرای ۱۴ گروه‌ تئاتر خیابانی با شعار «نه به اعتیاد» در 10 استان

به مناسبت «روز جهانى مبارزه با مواد مخدر»، ۱۴ گروه‌ منتخب تئاتر خیابانی با شعار «نه به اعتیاد» در تهران و ۹ استانِ دیگر به اجرا می‌پردازند.

|

گزارش ایران تئاتر از اجرای موفق طرح «من، تو، ما تئاتر، زندگی، کرونا»

سلام امیدوارکننده مخاطب عام به تئاتر
گزارش ایران تئاتر از اجرای موفق طرح «من، تو، ما/ تئاتر، زندگی، کرونا»

سلام امیدوارکننده مخاطب عام به تئاتر

در ایامی که اکثر صاحب نظران و کارشناسان حوزه تئاتر از حضور مخاطبان خاص در تماشاخانه ها در دوران پساکرونایی ابراز نگرانی کرده اند، مخاطب عام سلام امیدوار کننده ای به تئاتر خیابانی داد.

|

فاطمه رادمنش کارگردان حاضر در طرح من، تو، ما، تئاتر، زندگی، کرونا

در «قند تودل» به ارائه پیام های کرونایی پرداختم
فاطمه رادمنش کارگردان حاضر در طرح من، تو، ما، تئاتر، زندگی، کرونا

در «قند تودل» به ارائه پیام های کرونایی پرداختم

فاطمه رادمنش در گفت‌وگو با ایران‌تئاتر درباره تاثیرات طرح من، تو، ما، تئاتر، زندگی، کرونا عنوان کرد: این طرح بسیار مثبت و سازنده و نکته مهم جایگاه قابل قبول تئاتر خیابانی بین مردم است و همیشه مورد توجه بوده است.

|

نگاهی به کارکردهای اجتماعی تئاتر خیابانی به بهانه اجرای طرح «من، تو، ما؛ تئاتر، زندگی، کرونا»

دمخور با عامه وفادار به ارزش ها در بحران
نگاهی به کارکردهای اجتماعی تئاتر خیابانی به بهانه اجرای طرح «من، تو، ما؛ تئاتر، زندگی، کرونا»

دمخور با عامه وفادار به ارزش ها در بحران

ایران تئاتر- مجید امرایی: درمیان شیوه‌های مختلف هنر نمایشی، این نمایش فضای باز یا به قولی نمایش خیابانی است که از گذشته تا کنون به دلیل بی واسطه بودن و مردمی بودن، دمخور با عامه اجتماع بوده و ابزاری کاربردی در دفاع از ارزش ها و آرمان های انسانی در سطوح مختلف محسوب شده است .

|

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در گفت و گو با ایران تئاتر مطرح کرد:

«من، تو، ما تئاتر، زندگی، کرونا» در90 ثانیه 
 تلاش برای توسعه فرایند تولید و اجرای تئاتر خیابانی در سطح استان
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در گفت و گو با ایران تئاتر مطرح کرد:

«من، تو، ما تئاتر، زندگی، کرونا» در90 ثانیه
تلاش برای توسعه فرایند تولید و اجرای تئاتر خیابانی در سطح استان

اجراهای تئاتر خیابانی با گروه تئاتر "باران" به سرپرستی سعید ذبیحی و با شعار «من، تو، ما تئاتر، زندگی، کرونا» در سطح شهر کرمانشاه  آغاز شد.

|

نظرات کاربران