این درامنویس مکانیزم عملکرد پروژه چهارفصل تئاتر ایران را اعلام موضوع به استانها و پذیرش طرحهایی از ادارات کل و به میزان 3 برابر ظرفیت از 30 استان بیان کرد و افزود: از هر استان 12 طرح و در جمع 120 طرح پذیرفته میشود. از بین این طرحها تعدادی که شمایل بهتر و دارای پتانسیل قویتر برای نگارشاند انتخاب شده و برای نگارش تأیید میشود. در این مرحله نویسنده که اغلب از میان کارگردانان نیز هستند، برای اسکان کوتاهمدت و به هزینه مرکز به تهران دعوت میشون
این درامنویس مکانیزم عملکرد پروژه چهارفصل تئاتر ایران را اعلام موضوع به استانها و پذیرش طرحهایی از ادارات کل و به میزان ۳ برابر ظرفیت از ۳۰ استان بیان کرد و افزود: از هر استان ۱۲ طرح و در جمع ۱۲۰ طرح پذیرفته میشود. از بین این طرحها تعدادی که شمایل بهتر و دارای پتانسیل قویتر برای نگارشاند انتخاب شده و برای نگارش تأیید میشود. در این مرحله نویسنده که اغلب از میان کارگردانان نیز هستند، برای اسکان کوتاهمدت و به هزینه مرکز به تهران دعوت میشوند تا در کارگاه آموزشی شرکت کنند. برای اداره این ورکشاپها از اساتیدی استفاده خواهیم کرد که دستی نیز در آموزش دارند. نویسندگان پس از بازگشت، طرحشان را کامل کرده و متن را برای ما میفرستند تا پس از تأیید نهایی با قرارداد مرکز در استان خودشان اجرا شود. در مرحله نگارش متن هم با ما تماس خواهند داشت. به این ترتیب نمایشنامه با نظارت پایتخت نوشته میشود تا اگر بین آثار تهران و شهرستان فاصلهای وجود دارد به یک تعادل نسبی برسیم.
کارگاه مشاوره تولید متون نمایشی (چهارفصل تئاتر ایران) با هدف ارتقاء سطح کیفی درامنویسی کشور برگزار میشود.
به گزارش سایت ایران تئاتر صبح امروز ایوب آقاخانی، مسئول پروژه چهارفصل تئاتر ایران طی نشستی جزئیات اجرایی این پروژه را تشریح کرد.
آقاخانی گفت: پروژه نوپای چهارفصل تئاتر ایران قرار است به کارگاه مشاوره تولید متون نمایشی تبدیل شود که هدف آن ارتقاء سطح کیفی درامنویسی در سطح کشور است.
وی توضیح داد: همواره و به بهانههای مختلف به شهرهای کشور سفر کردهایم و همواره با این مشکل مواجه شدهایم که آموختههای هنرمندان تئاتر شهرستان پرنقص است. الگوی این افراد کسانی هستند که ارتباطشان با جهان امروز قطع است و یا از یکدیگر الگو میگیرند. این مسأله سبب شده که هرگز با درامی مطلقاً مشعشع برخورد نکنیم. البته وضعیت تئاتر تهران مسأله دیگری است که به آسیبشناسی دیگری نیاز دارد.
مسئول پروژه چهارفصل تئاتر ایران درباره اجرای این پروژه توضیح داد: قرار است در هر فصل موضوعیتی به کارگاه بدهیم و به فراخور هر فصل در هر سال این موضوعیت تغییر کند. موضوعات سال 87 مشخص شده اما سال 88 اگر همچنان این پروژه به واسطه پاسخ شایانی که گرفته باشد برگزار شود، شکل دیگری خواهد داشت.
آقاخانی موضوعات سال 87 را به شرح زیر اعلام کرد: فصل بهار با موضوع "انقلاب و دفاع مقدس" خواهد بود. دلیل انتخاب این موضوع تقارن سیامین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و همچنین مناسبت آزادسازی خرمشهر بوده است.
فصل تابستان با موضوع تئاتر عروسکی و کودک برگزار میشود که برگزاری دو جشنواره عروسکی و کودک در این فصل را شاهدیم.
در فصل سوم به موضوعات اجتماعی با رویکرد آزاد میپردازیم. این فصل همزمان با برپایی جشنوارههای استانی و منطقهای است که معمولاً موضوع اجتماعی دارند.
و فصل پایانی با موضوع آثار دینی با رویکرد عاشورایی برگزار میشود.
این درامنویس مکانیزم عملکرد پروژه چهارفصل تئاتر ایران را اعلام موضوع به استانها و پذیرش طرحهایی از ادارات کل و به میزان 3 برابر ظرفیت از 30 استان بیان کرد و افزود: از هر استان 12 طرح و در جمع 120 طرح پذیرفته میشود. از بین این طرحها تعدادی که شمایل بهتر و دارای پتانسیل قویتر برای نگارشاند انتخاب شده و برای نگارش تأیید میشود. در این مرحله نویسنده که اغلب از میان کارگردانان نیز هستند، برای اسکان کوتاهمدت و به هزینه مرکز به تهران دعوت میشوند تا در کارگاه آموزشی شرکت کنند. برای اداره این ورکشاپها از اساتیدی استفاده خواهیم کرد که دستی نیز در آموزش دارند. نویسندگان پس از بازگشت، طرحشان را کامل کرده و متن را برای ما میفرستند تا پس از تأیید نهایی با قرارداد مرکز در استان خودشان اجرا شود. در مرحله نگارش متن هم با ما تماس خواهند داشت. به این ترتیب نمایشنامه با نظارت پایتخت نوشته میشود تا اگر بین آثار تهران و شهرستان فاصلهای وجود دارد به یک تعادل نسبی برسیم.
وی تأکید کرد: تجربه نشان داده است در شهرستانها توان و درک بالایی وجود دارد که فقط باید کشف شده و پرورش یابند.
وی احتمال داد: اجرای این طرح در دو فصل آغازین با اندکی تأخیر برگزار شود زیرا هنوز استانها برای ارسال طرحهایشان فرصت خواستهاند اما به مرور در فصلهای بعد به نتیجه بهتری خواهیم رسید.
وی در پاسخ به مسأله نظارت بر تمامی تولیدات تئاتری سراسر کشور گفت: کنترل نظارتی به روشهای سادهتری نیز انجام میشود. برای این کنترل به ورکشاپ نیاز نیست فقط ارتقاء سطح کیفی تئاتر مطرح است.
آقاخانی درباره زمان تشکیل ورکشاپهای فصل بهار به ایرانتئاتر گفت: همچنان مترصد این هستیم که ارسال طرحها به پایان برسد. البته پیشنهاد من به امور شهرستانها این بود که این فرصت کوتاه شود. از این پس ضربالعجلی اقدام خواهیم کردو نتیجه را نیز با حداکثر سرعت اعلام میکنیم. با این حال یک ماه و نیم را از دست دادهایم. به این ترتیب خروجی قابل قبول ورک شاپ اوایل تابستان خواهد بود اما حضور هنرمندان و تشکیل ورکشاپها در بهار اتفاق میافتد.
مسئول پروژه چهارفصل تئاتر ایران از چاپ محصول فرایند ورکشاپ توسط انتشارات نمایش خبر داده و تأکید کرد: نمیتوانیم موضوعات فصلهای دیگر را در این فصل بپذیریم چون آشفتگی که ایجاد میکند معقول نیست.
وی درباره اعتبار این طرح افزود: اعتبار طرح از محل سه میلیارد امور استانها تأمین میشود ولی هنوز رقم آن مشخص نیست باید منتظر خروجی کارگاه بود. در این گامهای اولیه آزاد عمل میکنیم.
وی درباره ظرفیتبندی استانها برای اجرای عمومی توضیح داد: از هر استان مقدار مشخصی طرح میپذیریم و حتماً 4 متن برتر اجرا میشوند. اگر رقابت زیاد باشد نهایت عدالت را به کار میبریم و اگر این حداقل را هم نداشتیم صراحت لهجه من و تأکید بر ارائه آثار در شأن این پروژه به یاری میآید.
آقاخانی درباره هیأت انتخاب طرحها نیز گفت: شخص من به عنوان مسئول در جریان طرحها هستم و علاوه بر آن در هر موضوع از نیروهای مجرب و تخصصی آن حیطه نیز بهره میبریم. خواست من این است که از یک یا دو هنرمند به عنوان اعضای ثابت نیز استفاده شود.
وی درباره حضور هنرمندان تهرانی در ورکشاپها گفت: به طور موردی با هنرمندان تهرانی هم کار خواهیم کرد به این شرط که رضایت دهند آثاری که در مسیر پروژه به دست آمده در شهرستانها اجرا شوند.
این درامنویس درباره استفاده از تجربیات کانون نمایشنامه نویسان دفاع مقدس در شکلگیری این پروژه به ایرانتئاتر گفت: در شکلگیری این طرح هیچ انجمنی دخیل نبوده اما از همکاری تمام انجمنها و مجامع هنری وابسته به تئاتر استقبال میکنیم و امیدواریم با نیت خیری که هست در این مسیر همکاری کنند.
وی اجرای طرح مشابهی که در کانون نمایشنامهنویسان دفاع مقدس تجربه شده را ناقص عنوان کرد و توضیح داد: خودم به آن انجمن طرح ارائه دادهام و گرچه طرح پذیرفته شد اما هیچ کس مسئولیتاش را نپذیرفت. طرح آن انجمن هنوز عملیاتی نشده و هیچ اتفاقی را در پی ندارد. از آن گذشته آن انجمن تنها با یک مضمون کار میکند ولی در چهارفصل، موضوعات تغییر میکنند.
وی کار کارشناسی انجام شده روی پروژه چهارفصل تئاتر ایران را از ابتدای زمستان 86 معرفی و ابراز امیدواری کرد خلاءهای موجود در این برنامه طی اجرای آن رفع شود.