گفتوگو با بازیگران رپرتوار نمایشنامهخوانی گروه تئاتر گیتی(بخش دوم)
رسالت اصلی هر هنرمندی توجه به مسائل دور و اطرافش است

ایران تئاتر: در سال های اخیر هنرمندان به واسطه نگره و تعهد اجتماعی که به جامعه و مردم دارند در بسیاری از کارهای خیر خواهانه و عام المنفعه حضور داشته اند و گروه تئاتری گیتی به مدیریت روحالله جعفری در شهریور ماه در حمایت از مردم سیلزده شهر معمولان استان لرستان اقدام به رپوتوار نمایش نامه خوانی در تماشاخانه سنگلج در طی ۱۰ روز کرده اند.
در رپرتوار نمایشنامهخوانی گروه تئاتر گیتی به ترتیب ۱۰ نمایشنامه تاج ماه از فریده فرجام، بلبل سرگشته علی نصیریان، چوب به دستهای ورزیل غلامحسین ساعدی، قصه طلسم حریر و ماهیگیر علی حاتمی، سگی در خرمنجا نصرتالله نویدی، حالت چطوره مشرحیم؟ و گلدونهخانوم اسماعیل خلج، گمشدگان بهرام بیضایی، آسیدکاظم محمود استادمحمد، شاپرک خانوم بیژن مفید و لبخند باشکوه آقای گیل اکبر رادی به صحنه می روند و تمام عواید مادی و فروش بلیت آن به مردم سیلزده شهر معمولان استان لرستان اختصاص پیدا میکند. در این رپرتوار هنرمندانی چون شقایق فراهانی، محمد حاتمی، نگار عابدی، مهدی بجستانی، هانا کامکار، نادر فلاح، ناهید مسلمی، کاظم هژیرآزاد، گیتی قاسمی، عزتالله رمضانیفر، مونا فرجاد، مجید رحمتی، نسرین درخشانزاده، مسعود میرطاهری، نسیم شجاعی، یعقوب صباحی، شیوا مکینیان، محمدرضا آزادفرد، غزاله جزایری، حمید رحیمی، دنیا مدنی، مرتضی آقاحسینی، مانیا علیجانی، جواد پورزند، حسین کشفی اصل، مصطفی ساسانی، محمد نادری، امیر رجبی، محمدرضا آسمانی، هادی پورمشاعی، داوود معینیکیا، کامیار محبی، شهاب عباسیان، هومن بنایی، سیدرضا علوی، عزالدین توفیق، محمد فرجیپو، مریم امیری، فاطمه نیشابوری، اشکان زیباییان، مهیار کوچکی، حمیدرضا کشوردوست، حسین هاشمپور، آریان غلامی، علیرضا شیخی، رها عربگری، آرامیس بیاتی، طاها عابدی، ماهان عابدی و بردیا خرسند حضور دارند. به بهانه چنین حرکت نوع دوستانه ای که از طرف جامعه هنرمندان و تئاتری کشور انجام شده با نسرین درخشان زاده، حمید رحیمی و مرتضی آقا حسینی گفت وگویی انجام داده ایم.
خانم درخشان زاده یکی از مهم ترین و جدی ترین رسالت های فرهنگی هر هنرمندی توجه به اتفاقات خوشایند و نا خوشایندی است که در میان جامعه و برای مردم رخ می دهد؛ شما بر اساس جه ویژگی هایی در این کارخیرخواهانه در کنار گروه تئاتر گیتی و روح الله جعفری حضور پیدا کردید؟
من به عنوان یک بازیگر این دغدغه و علاقه را دارم که در این فعالیت های خیر خواهانه حضور داشته باشم. خود من برای حضور در این رپراتور به اندازه بازی در یک نمایش صحنه ای وقت و انرژی صرف کردم و به نظرم باید سایر نهادهای هنری دولتی هم از این حرکات فرهنگی حمایت بیشتری انجام بدهند. به عنوان یک هنرمند این رسالت را برای خودم قائل هستم که باید در مواقع لازم و بحرانی از مردم کشورم تا حد توانم حمایت کنم.
نکته مهم در برگزاری این رپراتور این است که این کار با یک تمرینات صد روزه آماده شد؛ این قضیه برای شما چه ویژگی هایی دارد؟
اولین نکته مهم در این بحث این است که این تمرینات مستمر باعث افزایش کیفیت کاریمان شد و یک نمایش نامه خوانی حرفه ای و پر و پیمان اجرا شد. همه ما بازیگران هم با تمام انگیزه مان در این تمرینات حضور پیدا کردیم.
آیا برای بازی در قالب نقش ها، ترکیب بازیگران از قبل تعیین شده بود؟
دکتر روح الله جعفری از قبل کست هر بخش از نمایش نامه خوانی را چیده بود.
بازی در نمایش نامه ای از علی نصیریان(بلبل سرگشته) برایتان چه ویژگی هایی داشت؟
ببینید این متن در پنجاه سال قبل نوشته شده و مناسب اجرا در آن دوران بوده است؛ اما شخصیت ماه گل بسیار جذاب بود و به عنوان یک کار نمایش نامه خوانی برایم خیلی مهم بود.
ماه گل چه ویژگی های خاصی برایتان داشت؟
این دختر شخصیتی مبارز و متفاوتی دارد و بسیار محکم و ثابت قدم است و از زنان آن دوران بسیار متمایز است. ماه گل به دنبال حقیقتی است که همه آن را انکار می کنند. در آخر هم باید عنوان کنم جمع کردن صد بازیگر در کنار هم برای اجرای این رپراتور کار سختی است و گروه تئاتر گیتی این کار را به شایستگی انجام داد.
آقای رحیمی یکی از مهم ترین و جدی ترین رسالت های فرهنگی هر هنرمندی توجه به اتفاقات خوشایند و ناخوشایندی است که در میان جامعه و برای مردم رخ می دهد؛ شما بر اساس جه ویژگی هایی در این کارخیرخواهانه در کنار گروه تئاتر گیتی و روح الله جعفری حضور پیدا کردید؟
در ابتدای سال حوادث تلخی برای عدهای از هم وطنانمان به وجود آمد و به دور از انصاف است که نسبت به این آلام بی تفاوت باشیم. معتقدم در این بحث کمک به همنوع وظیفه مهم و غیر قابل انکار قشر هنرمند و فرهیخته است. موقعی که هنرمندان در این کار حضور پیدا می کنند توجه سایر اقشار هم جمع می شود و آنها هم رغبت پیدا می کنند تا در این نوع حمایتها مشارکت داشته باشند. البته شرایط معیشتی مردم در حال حاضر بسیار دشوار است و علی رغم این موضوع مردم به طور حتم از کمک کردن به هم وطنان آسیب دیده ابایی ندارند.
نکته مهم در برگزاری این رپراتور این است که این کار با یک تمرینات صد روزه آماده شد؛ این قضیه برای شما چه ویژگی هایی دارد؟
این رویه نشان از اهمیت دادن دکترجعفری به نمایش های ایرانی است. بسیاری از این متن های انتخابی حتی برای هنرمندان تئاتر هم مهجور بوده و از آنها شناختی ندارند . به نظرم پرداختن به این متن های ارزشمند و خوب باعث احیای آنها می شود. خود من در نمایش نامه سگی در خرمن جا نوشته نصرالله نویدی بازی دارم که متن کمتر دیده ای شده است و اصلا اسم و رسم و نشانه ای از این نویسنده وجود ندارد.
شما در نمایش حالت چطور مش رحیم؟ هم حضور دارید؟
بله این متن از کارهای خوب و ماندگار اسماعیل خلج است؛ متنی که چهل سال قبل نوشته شده و خیلی امروزی است و مابه ازای زیادی دارد و یک کار آوانگارد محسوب می شود و نقش ابوالفضل را در این نمایش بازی می کنم.
آقای مرتضی آقا حسینی یکی از مهم ترین رسالت های فرهنگی هر هنرمندی توجه به رخداداهای تلخ و شیرینی است که در میان جامعه و برای مردم رخ می دهد؛ با توجه به مشغله هایی که هنرمندان دارند، بر اساس چه مسائلی در این کارخیر خواهانه حضور پیدا کردید؟
حضور در این نوع فعالیت های خیر خواهانه بسته به تفکر هنرمند دارد و من اعتقاد دارم رسالت هنرمند حضور در این نوع فعالیت های اجتماعی است و نمی شود منکرش شد. ما هم در این جامعه در کنار مردم زندگی می کنیم و درد آنها درد ما هم هست. درهر حال باید از گروه تئاتر گیتی به خاطر چنین حرکت ارزشمندی تشکر کرد و این نوع حرکتها باید توسط سایر تئاترها ادامه داشته باشد. معتقدم دغدغه هر هنرمند و آرتیستی باید به سمت رخدادهای مهم جامعه اش معطوف باشد.
بحث مهم دیگر در رپراتوری نمایش نامه خوانی گروه تئاتر گیتی توجه و استفاده از متن های ارزنده تئاتر ایرانی است که در غبار فراموشی قرار گرفته اند؛ این مسئله را چگونه ارزیابی می کنید؟
برای من این مسئله خیلی مهم و ارزشمند است. در قبل از انقلاب آثاری داشتیم که به دلیل عدم رشد تکنولوژی و رسانه های جمعی دچار مهجوریت بوده اند. در آن دوران مثل حالا شبکه های اجتماعی وجود نداشتند که به معرفی آثار هنرمندان بپردازند و از اغلب این آثار شاید فقط عکسی برجای مانده باشد. من خودم در نمایش طلسم حریر در نقش صاحب دیوان بازی می کنم که شخصیت منفی دارد و برایم خیلی جذاب بود که در قالب چنین شخصیتی بازی کنم؛ این نقش را در قبل از انقلاب رضا کرم رضایی بازی کرده بود.
گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی