در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با بازیگران رپرتوار نمایشنامه‌خوانی گروه تئاتر گیتی(بخش چهارم)

عزم هنرمندان در حمایت از مردم سیل زده جدی است

ایران تئاتر: در سال های اخیر هنرمندان به واسطه نگره و تعهد اجتماعی که به جامعه و مردم دارند در بسیاری از کارهای خیر خواهانه و عام المنفعه حضور داشته اند و گروه تئاتری گیتی به مدیریت روح‌الله جعفری در شهریور ماه در حمایت از مردم سیل‌زده شهر معمولان استان لرستان اقدام به رپوتوار نمایش نامه خوانی در تماشاخانه سنگلج در طی ۱۰ روز کرده اند.

در رپرتوار نمایشنامه‌خوانی گروه تئاتر گیتی به ترتیب ۱۰ نمایشنامه تاج ماه از فریده فرجام، بلبل سرگشته علی نصیریان، چوب به دست‌های ورزیل غلامحسین ساعدی، قصه طلسم حریر و ماهی‌گیر علی حاتمی، سگی در خرمن‌جا نصرت‌الله نویدی، حالت چطوره مش‌رحیم؟ و گلدونه‌خانوم اسماعیل خلج، گمشدگان بهرام بیضایی، آسیدکاظم محمود استادمحمد، شاپرک خانوم بیژن مفید و لبخند باشکوه آقای گیل اکبر رادی به صحنه می روند و تمام عواید مادی و فروش بلیت آن به مردم سیل‌زده شهر معمولان استان لرستان اختصاص پیدا می‌کند. در این رپرتوار هنرمندانی چون شقایق فراهانی، محمد حاتمی، نگار عابدی، مهدی بجستانی، هانا کامکار، نادر فلاح، ناهید مسلمی، کاظم هژیرآزاد، گیتی قاسمی، عزت‌الله رمضانی‌فر، مونا فرجاد، مجید رحمتی، نسرین درخشان‌زاده، مسعود میرطاهری، نسیم شجاعی، یعقوب صباحی، شیوا مکی‌نیان، محمدرضا آزادفرد،  غزاله جزایری، حمید رحیمی، دنیا مدنی، مرتضی آقاحسینی، مانیا علیجانی، جواد پورزند، حسین کشفی اصل، مصطفی ساسانی، محمد نادری، امیر رجبی، محمدرضا آسمانی، هادی پورمشاعی، داوود معینی‌کیا، کامیار محبی، شهاب عباسیان، هومن بنایی، سیدرضا علوی، عزالدین توفیق، محمد فرجی‌پو، مریم امیری، فاطمه نیشابوری، اشکان زیباییان، مهیار کوچکی، حمیدرضا کشوردوست، حسین هاشم‌پور، آریان غلامی، علیرضا شیخی، رها عربگری، آرامیس بیاتی، طاها عابدی، ماهان عابدی و بردیا خرسند حضور دارند. به بهانه چنین حرکت نوع دوستانه ای که از طرف جامعه هنرمندان و تئاتری کشور شده گرفته با تعدادی از این بازیگران این رپراتور شامل مسعود میر طاهری( آسید کاظم، لبخند با شکوه آقای گیل و گلدونه خانم)، مونا فرجاد(لبخند با شکوه آقای گیل) و نسیم شجاعی(شاپرک خانم و بلبل سرگشته) گفت وگویی انجام داده ایم.

 

خانم فرجاد یکی از مهم ترین و جدی ترین رسالت های فرهنگی هر هنرمندی توجه به اتفاقات خوشایند و نا خوشایندی است که در میان جامعه و برای مردم رخ می دهد؛ شما بر اساس جه ویژگی هایی در این کارخیرخواهانه در کنار گروه تئاتر گیتی و روح الله جعفری حضور پیدا کردید؟

معتقدم علی رغم اینکه رسیدگی به این نوع مشکلات اجتماعی در حوزه مدیریت کلان کشور است؛ اما به عنوان هنرمند باید نسبت به مسائل رخ داده در جامعه بی تفاوت نباشیم و وظیفه انسانی ایجاب می کند که در شرایط سختی مثل جاری شدن سیل به هم نوع خودمان کمک کنیم و من همیشه در حد توانم در این نوع امورات مشارکت دارم.

 

نکته مهم و قابل اشاره دیگر در بحث رپراتوری نمایش نامه خوانی گروه تئاتر گیتی توجه و استفاده از متن های ارزنده تئاتر ایرانی از بزرگانی نظیر علی حاتمی و علی نصیریان است؛ این مسئله را چگونه ارزیابی می کنید؟

نکته مثبتی است و این فرصت را برای علاقمندانی که این آثار را مطالعه نکرده اند در قالب نمایش نامه خوانی ایجاد می کند؛ تا با آنها آشنا بشوند و این آثار از مهجوریت فاصله بگیرند و در ضمن یاد و خاطره این نویسندگان ارزشمند هم گرامی داشته می شود.

 

شما در نمایش نامه لبخند باشکوه آقای گیل  بازی می کنید؛ نمایش نامه ای که توسط بزرگانی نظیر رکن الدین خسروی و هادی مرزبان روی صحنه رفته است. حضور در این متن و نقشی که ایفا می کنید برایتان چه جذابیت های دراماتیکی دارد؟

متاسفانه هیچ کدام از این دو اجراها را ندیده‌ام. من در این نمایش نقش دختر خانواده فروغ الزمان را بازی می کنم. به نظرم این نقش جزء نقش های مهم و کلیدی نمایش است و بسیار در بافت دراماتیک داستان مهم و موثر است. او زنی کنشمند است و رابطه ای عجیب و غریب با پدرش دارد و علی رغم اینکه دکتر روانکاو است؛ خودش نیاز به تراپ درمانی دارد و در ظاهر می خواهد خودش را آدم قدرتمندی نشان بدهد. رویه ای که این روزها در جامعه ما هم زیاد دیده می شود.

 

آقای میر طاهری یکی از مهم ترین و جدی ترین رسالت های فرهنگی هر هنرمندی توجه به اتفاقات خوشایند و نا خوشایندی است که در میان جامعه و برای مردم رخ می دهد؛ شما بر اساس جه ویژگی هایی در این کارخیرخواهانه در کنار گروه تئاتر گیتی و روح الله جعفری حضور پیدا کردید؟

این نوع مسائل شخصی هستند و بسته به زاویه دید خود هنرمند دارد. من همیشه از پیشنهادات دکتر جعفری برای حضور در این کارهای خیر خواهانه استقبال کرده ام. آدمی چه عادی و چه هنرمند باید تلاش کند تا آنجایی که می تواند در امورات خیر خواهانه حضور داشته باشد. در دنیا هنرمندان سلبریتی مرفه در امورات خیریه جهانی با توجه به مکنت مالیشان حضور دارند و این نوع رفتارها فقط متعلق به هنرمندان ایرانی نیست.

 

شما در نمایش گلدونه خانم نقش احمد آقا داستان را بازی می کنید؛ این نقش و سایر نقش هایی که ایفا کردید دارای چه ویژگی هایی هستند؟

زمانی که دکتر جعفری از من دعوت به همکاری کرد اصلا مطرح نکردم که تمایل دارم کدام نقش را بازی کنم و برایم حضور مهم بود؛ سر تمرینات رفتم و کارم را انجام دادم. در نمایش لبخند با شکوه آقای گیل نقش جمشید برادر شاعر پیشه پیانیست را بازی می کنم. در نمایش گلدونه خانم هم نقش احمد آقا که بسیار جذاب بود؛ مردی قهوه چی که از خانواده اش در روستا دور است و تحت فشار اقتصادی است و امید دارد روزی اوضاعش سر و سامانی بگیرد و دوباره به خانه اش بازگردد. او در قهوه خانه اش با مردم با مروت رفتار می کند. در آسید کاظم نقش دکتری را بازی می کنم؛ نمایشی که آدم‌ها بر اساس شنیده‌هایشان درباره فردی قضاوت می کنند.

 

خانم شجاعی یکی از مهم ترین و جدی ترین رسالت های فرهنگی هر هنرمندی توجه به اتفاقات خوشایند و نا خوشایندی است که در میان جامعه و برای مردم رخ می دهد؛ شما بر اساس جه ویژگی هایی در این کارخیرخواهانه در کنار گروه تئاتر گیتی و روح الله جعفری حضور پیدا کردید؟

بالاترین رسالت هر هنرمندی این است که تلاش کند تا از زشتی ها و سختی های زندگی مردم تا حد توانش کم کند. نگاه هنرمند به زندگی زیبا است و باید این را در کارش هم مورد استفاده قرار بدهد. بلایی طبیعی که رخ می دهد؛ اگر بخواهیم از نگاه مثبت نگاهش کنیم، عاملی برای همدلی و کمک به هم نوع و در نهایت باعث نزدیکی قلب‌ها می شود و با عملی که انجام دادیم این حادثه زدگان متوجه می شدند تنها نیستند و از سوی سایرین و هنرمندان حمایت می شوند.

 

نکته مهم و قابل اشاره دیگر در بحث رپراتوری نمایش نامه خوانی گروه تئاتر گیتی توجه و استفاده از متن های ارزنده تئاتر ایرانی از بزرگانی نظیر علی حاتمی و علی نصیریان است؛ این مسئله را چگونه ارزیابی می کنید؟

این رویکرد مثبت برمی گردد به زاویه دید دکتر جعفری که برای نمایش ایرانی ارزش قائل است و متن های خوبی را برای نمایش نامه خوانی انتخاب کرده اند و رنگ غبار و فراموشی را از روی آنها پاک کرده است.

 

در نمایش شاپرک خانم و بلبل سرگشته  بازی کردید؛ این  نقش هایی که بازی کردید برایتان چه ویژگی هایی دارد؟

در بلبل سرگشته من نقش زن کولی را بازی می کنم؛ این زن خیلی چیزها را در زندگیش از دست داده است و بسیار با حال و احوال این روزهایم نزدیک است. این از دست دادن زن را دچار اندوه عظیمی کرده است و از برخوردهای نامناسب برخی ها گلایه دارد و تلاش می کند به ماه گل، زنی که دچار دردسر است با دادن طلسمی کمک کند. به نظرم مشکلات این زن شخصیت او را قوی تر کرده است. در نمایش شاپرک خانم-این داستان محبوب دوران کودکیم- نقش خاله سوسکه را بازی کردم که برایم پر از نوستالوژی  بود.

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی




نظرات کاربران