سمینار پژوهشی تئاتر دانشگاهی آغاز شد
به گزارش سایت ایران تئاتر، عباس اقسامی، مدیر خانه تئاتر دانشجویی در ابتدای مراسم گزارشی کوتاه از اقدامات انجام شده در برگزاری سمینار ارائه داد و از همکاری وزارت علوم، تئاتر مولوی و دبیرخانه شورای تئاتر دانشگاهی ایران تشکر کرد.
سمینار پژوهشی تئاتر دانشگاهی با سخنرانی دکتر فرهاد ناظرزاده کرمانی درباره "آموزش در هنر نمایش" کار خود را آغاز کرد.
به گزارش سایت ایران تئاتر، عباس اقسامی، مدیر خانه تئاتر دانشجویی در ابتدای مراسم گزارشی کوتاه از اقدامات انجام شده در برگزاری سمینار ارائه داد و از همکاری وزارت علوم، تئاتر مولوی و دبیرخانه شورای تئاتر دانشگاهی ایران تشکر کرد.
وی ادامه داد: برای برگزاری سمینار با نهادهای مختلف رایزنی کردیم و تأکید داشتیم که در سمینار شرکت داشته باشند زیرا ما تنها میتوانیم راهکار ارائه دهیم و آنها که باید این راهکارها را به عمل تبدیل کنند معمولاً حضور ندارند. با وزارت کار، سازمان مدیریت و برنامهریزی، آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری، مرکز هنرهای نمایشی، انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و بسیاری دیگر از مراکز مکاتبه کردیم. تعدادی همکاری کردند و تعدادی نیز بودند که حتی جواب نامهمان را ندادند.
وی ابراز امیدواری کرد نتیجه این سمینار کاربردی شده و بایگانی نشود.
در بخش دیگر این سمینار رحمت امینی چکیده سخنرانی دکتر ناظرزاده که سال قبل در سمینار پژوهشی ارائه شده بود را قرائت کرد تا دکتر ناظرزاده سخنرانی آغازین سمینار را در ادامه آن مبحث انجام دهد.
دکتر ناظرزاده کرمانی، با پرداختن به موضوع "آموزش در هنر نمایش" آموزش را به سه شیوه تقسیم کرد. اول شیوه استاد شاگردی، دوم شیوه آموزشگاهی و سوم شیوه دانشگاهی.
وی تأکید کرد: وقتی از تئاتر دانشگاهی صحبت میکنیم مدنظر ما این شیوه اخیر است که زیرنظر وزارت علوم انجام میشود.
وی 10 رکن برای نظام آموزش دانشگاهی تئاتر برشمرد و هر یک را زمینه و موضوع سمیناری مجزا دانست.
گزینش دانشجو، برنامه آموزشی، آموزشگران، کتابهای درسی، فضاهای آموزشی، کانون کمک آموزشی، شنیداری و دیداری، کانون کمک آموزشی و نوشتاری، پژوهشگری، کارکنشهای فرابرنامهای و کارکنشهای پاداشآموختگی 10 رکن معرفی شده از سوی دکترناظرزاده بود.
این سمینار با حضور رحمت امینی و دکتر ناظرزاده کرمانی به جلسه پرسش و پاسخ حاضران تبدیل و بحث درباره آموزش تئاتر دانشگاهی ادامه یافت.