در حال بارگذاری ...
در نشست هماهنگی جشنواره مطرح شد:

نیاز جشنواره تئاتر فتح خرمشهر به مشارکت و هم‌افزایی نهادهای متولی هنرهای نمایشی

نشست هماهنگی و تشریک مساعی به منطور برگزاری هر چه مطلوب بیست و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر با حضور مسئولان تئاتری نهاد و سازمان‌های مختلف و به میزبانی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر نشست هماهنگی بیست و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر، به میزبانی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و با حضور حمیدرضا آذرنگ؛ دبیر این دوره از جشنواره، حمید نیلی؛ مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی، وحید لک؛ دبیر اجرایی، محسن سلیمانی فارسانی؛ مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، محمد لارتی؛ مدیر مرکز هنرهای نمایشی بنیاد شهید و امور ایثارگران، ایرج افشاری؛ مدیر تئاتر سازمان هنری و سینمایی بنیاد حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، کوروش زارعی؛ مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و توحید معصومی؛ معاون اجرایی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری برگزار شد.
در ابتدای این نشست کوروش زارعی؛ مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری به عنوان میزبان ضمن خوشامدگویی به میهمانان، جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر را یکی از جریانات مؤثر هنری در حوزه تئاتر معرفی کرد و گفت: این رویداد، اتفاق ارزشمندی است که طی سال‌های برگزاری توانسته از سطح محلی و منطقه‌ای گذر کند و اکنون به سطح یک رویداد ملی ارتقا یابد هر چند که طی سال‌های اخیر بنا به دلایلی و از جمله کم‌لطفی برخی از مسئولان وقت، این جشنواره دچار افول شد.
وی ادامه داد: بسیار خرسندم که این جشنواره در دوره بیست و دوم خود فردی همچون حمیدرضا آذرنگ را به عنوان دبیر در رأس امور خود دارد، شخصی که دغدغه این کار را داراست و خود از جمله پیشگامان تئاتر دفاع مقدس است و سابقه اجرایی درخشانی نیز در امور اجرایی تئاتر بسیج داشته است.
زارعی تصریح کرد: البته در سال‌های اخیر و در دوران مدیریت مهدی شفیعی در اداره کل هنرهای نمایشی ارشاد و متعاقب آن شهرام کرمی که هم‌اکنون سکان هدایت این مجموعه را به عهده دارد، شاهد پیگیری‌های مطلوبی در مورد رونق این جشنواره و سوق یافتن آن به شرایط مناسب و مساعد بوده ایم که امیدوارم در دوره پیش رو با توجه به انتخاب شایسته حمیدرضا آذرنگ به دبیری این جشنواره، این حرکت به سمت تعالی و رسیدن این جشنواره به جایگاه واقعی آن، پُرشتاب صورت گیرد.
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری ادامه داد: پرداختن به ادبیات، سینما و تئاتر جنگ و دفاع مقدس از جمله رسالت‌های اصلی حوزه هنری است و در این مورد خاص نیز این اطمینان را می‌دهم که مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری از هیچ کوششی به منظور همراهی و مشارکت و حمایت از این جشنواره در حد توان خود فروگذار نکند.
وی گفت: به شکل مصداقی در بُعد حمایتی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری از این جشنواره، همینجا اعلام می‌کنم که ما قادر هستیم دو نمایش برگزیده این دوره از جشنواره را برای اجرای عمومی در سالن‌های نمایشی حوزه هنری برنامه‌ریزی کنیم و مثلاً برای سال آینده و در ایام سالروز فتح خرمشهر در خرداد 99، مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری می تواند میزبان اجرای عمومی آثار منتخب و برگزیده این جشنواره باشد.
زارعی در پایان سخنان خود گفت: در زمینه امور اجرایی این جشنواره نیز تا رسیدن به زمان رسمی برگزاری این جشنواره، مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری قادر است با در اختیار قرار دادن فضاهای نمایشی و سالن، شرایطی را به وجود آورد که مرحله بازبینی آثار بخش صحنه‌ای این جشنواره به ویژه آثار متقاضی از استان تهران به میزبانی حوزه هنری برگزار شود.
در ادامه این نشست حمیدرضا آذرنگ؛ دبیر بیست و دومین جشنواره ملی تئاتر «فتح خرمشهر» با تقدیر از مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری به منظور میزبانی درخور این نشست و تشکر از مسئولان نمایشی نهادها و سازمان های فرهنگی و ارزشی به منظور حضور، گفت: همین مقدار که این جشنواره تا پیش از این بیست و یک دوره خود را با وجود همه موانع و مشکلات سپری کرده است این مطلب را به اثبات می‌رساند که عزمی و علاقه‌ای از سوی هنرمندان و مسئولان برای برگزاری این رویداد انقلابی و ارزشی در صحنه تئاتر وجود دارد هر چند که شاید بهتر بود مجموعه رویدادهای نمایشی در حوزه جنگ و دفاع مقدس در مقطعی یک کاسه شده و ما شاهد یک رویداد هماهنگ و مشترک و بزرگ در پرداختن به این موضوع باشیم.
وی با اشاره به اینکه اغلب نهادها و دستگاه‌های اجرایی بودجه‌ای اختصاصی برای صرف در موعد بزرگداشت سالروز آزادسازی فتح خرمشهر دارند گفت: با این حال متأسفانه همچنان به تئاتر به عنوان مقوله‌ای تزئینی و نه اصلی در فرایند این مراسمات بزرگداشت نگاه می‌شود و گویا پس از هزینه‌های گوناگون هر کجا که بدجه و مبالغی مازاد بر سازمان باقی ماند، آن زمان است که به فکر تولید نمایش و یا برگزاری جشنواره‌ای با ماهیت هنرهای نمایشی می افتند.
آذرنگ تصریح کرد: ترجیح من این است که اگر قرار بر اختصاص اعتبار و بودجه‌ای نه‌چندان چشمگیر که به جرئت می‌توانم بگویم با برخی از آنها حتی نمی‌توان یک اثر نمایشی را با مختصات کنونی و با صرف هزینه‌های بالا تولید کرد برای برگزاری جشنواره باشد، این بودجه را صرف تولید یک اثر نمایشی کنیم تا با استفاده از چنین اعتباری جشنواره‌ای را به این میزان حساسیت و اهمیت خراب کنیم.
دبیر بیست و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر افزود: متأسفانه در بازدید از زیرساخت  و سخت‌افزارهای موجود برای برگزاری این جشنواره، به این نتیجه رسیدم که  آنچه در اختیار داریم بسیار از سطح نازل کمی و کیفی برخوردار است و به واقع باید عزم و اراده و روحیه جهادی برای احیای این جشنواره از  جهت ملزومات برگزاری مطلوب آن به انجام برسد.
آذرنگ با اشاره به اینکه در طول این مدت با مسئولان استانی بر سر مسائل گوناگونی که به شکل سنتی آنها اصرار برگزاری جشنواره برطبق همان روال گذشته داشتند، بحث و مجادله داشتم و امروز خرسندم که حاقل جشنواره امسال یک دستاورد بزرگ داشت و آن اینکه توانستیم مسئولان را مجاب سازیم که زمان برگزاری جشنواره را مناسبتی نبینند و شاهد برگزاری این دوره از جشنواره در آبان‌ماه باشیم که حداقل به لحاظ  شرایط جوی و آب و هوایی محل برگزاری این جشنواره قابل تحمل هم برای مسئولان برگزاری و هم برای شرکت‌کنندگان باشد.
وی تأکید کرد: یکی دیگر از دستاوردهای این دوره از جشنواره این بود که به هر حال با اصرار و توجیهات ارائه شده از سوی ما و از آنجا که مردمان آن خطه از ایران عزیز از رویدادهایی که در آن جنگ و مسائل مرتبط با آن است، خسته شده‌اند، مقرر شد که تئاتر با موضوعات آزاد هم به این جشنواره راه پیدا کنند آن هم بیشتر به این خاطر که روحیه و نشاط و سرور بیشتری در میان مخاطبان و تماشاگران بومی محل برگزاری این جشنواره از رهگذر آثار نمایشی ارائه شده ایجاد کنیم.
این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در پایان سخنان خود گفت: به هر حال با توجه به شرایط نه‌چندان مساعد امکانات لجستیکی و سخت‌افزاری منطقه برای برگزاری این جشنواره لذا تمرکز دبیرخانه به پایتخت و امکاناتی که در اختیار سازمان‌ها و نهادهای متولی تئاتر در مرکز است معطوف شد و به همین دلیل از همه شما عزیزان درخواست  می‌کنم تا برای برگزاری مطلوب و درخور این جشنواره مساعدت، حمایت و همراهی لازم را داشته باشید.
در ادامه این نشست، محسن سلیمانی فارسانی؛ مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس ضمن تشکر از مرکزهنرهای نمایشی حوزه هنری به منظور برگزاری این نشست و همچنین ابزار خرسندی از دبیری حمیدرضا آذرنگ در جریان بیست و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر گفت: این انجمن نیز آمادگی آن را دارد تا از اجرای عمومی یک اثر برگزیده این دوره از جشنواره در «تماشاخانه سرو» و در پی هماهنگی‌های لازم صورت گرفته حمایت کند و البته در جریان برگزاری هفدهمین جشنواره «تئاتر مقاومت» که در تلاش هستیم آن را به شکل بین‌المللی برگزار کنیم، دو اثر برگزیده به معرفی دبیرخانه جشنواره «فتح خرمشهر» را شرکت دهیم.
وی به کتاب «در پی عشق دویدن» حاوی مجموعه‌ای از نمایشنامه‌ها و داستان‌های دراماتیک با موضوع دفاع مقدس که به کوشش نصرالله قادری و از سوی انتشارات ساقی منتشر شده است نیز اشاره کرد و گفت: نمایشنامه‌هایی از این کتاب هم‌اکنون در تماشاخانه سرو در حال نمایشنامه‌خوانی است؛ ما می‌توانیم چندین مجلد  از این کتاب را در اختیار دبیرخانه جشنواره بگذاریم که مثلاً به عنوان هدیه در اختیار برگزیدگان تئاتر فتح خرمشهر و به ویژه برگزیدگان مسابقه نمایشنامه‌نویسی قرار دهند.
سلیمانی فارسانی تصریح کرد: تماشاخانه سرو با توجه به امکانات خوبی که در اختیار دارد با هماهنگی به امور اجرایی جشنواره همچنین قادر است فضای این تماشاخانه را در ساعاتی از روز و در مرحله بازبینی آثار در اختیار این جشنواره قرار دهد.
وی در پایان سخنان خود گفت: در حوزه روابط عمومی؛ ستاد خبری و امور تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی نیز دبیرخانه جشنواره تئاتر فتح خرمشهر می‌تواند بر روی توان فنی و کارشناسی انجمن حساب باز کرده و ما آماده ارائه هر نوع همکاری و مساعدت لازم در این زمینه هستیم.
محمد لارتی؛ مدیر مرکز هنرهای نمایشی بنیاد شهید و امور ایثارگران دیگر سخنران این نشست بود و گفت: ابتدا باید بگویم تغییر زمان برگزاری این جشنواره یکی از مهمترین کارهایی بود که باید به انجام می‌رسید چرا که شخصاً به عنوان هنرمند شرکت‌کننده در چند دوره این جشنواره شاهد بودم که به دلیل شرایط نامساعد جوی و گرمای هوای خردادماه خوزستان، تا چه میزان کیفیت برگزاری این جشنواره دستخوش این شرایط می‌شود.
وی گفت: مرکز هنرهای نمایشی بنیاد شهید و امور ایثارگران، آماده حمایت از اجرای عمومی آثار خیابانی این جشنواره که به موضوع شهید و فرهنگ شهادت می‌پردازند است که مقارن با روز شهید در اسفندماه، کارهایی هم در تهران و هم در شهرستان‌ها اجرای عمومی داشته باشند.
لارتی افزود: علاوه بر این یک اثر برگزیده صحنه‌ای نیز به انتخاب دبیرخانه جشنواره می‌تواند به ما معرفی شود که ما شرایط اجرای عمومی آنها در استان‌ها را فرهم آوریم و البته بنیاد شهید و امور ایثارگران با توجه به سازمان انتشاراتی تحت عنوان «کوثر» که در اختیار دارد می‌تواند براساس برآوردی آماری که دبیرخانه جشنواره ارائه می‌کند، درصدی از امور مربوط به چاپ پوستر، بروشور و کاتالوگ و بروشورهای جشنواره را نیز تقبل کند.
ایرج افشاری؛ مدیر تئاتر سازمان هنری و سینمایی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در ادامه این نشست گفت: از آنجا که ما هر‌ساله اردوی عظیم راهیان نور را برگزار می‌کنیم می‌توانیم تمامی آثار خیابانی و محیطی این جشنواره را که از سوی دبیرخانه بهما معرفی می‌شوند در مناطق مرزی اردوی راهیان نور اجرای عمومی کنیم.
وی ادامه داد: همچنین در بخش اعطای جوایز ویژه این جشنواره سازمان هنری و سینمایی بنیاد می‌تواند این هدایا را تأمین تا در اختیار برگزیدگان قرار گیرد و البته ما هم حدود 30 نمایشنامه چاپ شده با موضوع ایثار و مقاومت و دفاع مقدس داریم که انتشارات «هنر دفاع» آنها را منتشر کرده است و ما آنها را می‌توانیم در اختیار شرکت‌کنندگان قرار دهیم.
افشاری تصریح کرد: حمایت مالی و پرداخت کمک‌هزینه اجرای عمومی بسیاری از آثار نمایشی با موضوع دفاع مقدس از جمله کارهایی است که ما در حال انجام آن هستیم و این رویه را نیز می‌توانیم در مورد آثار نمایشی این جشنواره که امکان اجرای عمومی دارند نیز اعمال کنیم.
مدیر تئاتر سازمان هنری و سینمایی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: انتشارات «هنر دفاع» همچنین می‌تواند نشر آثار برگزیده مسابقه نمایشنامه‌نویسی این جشنواره را تقبل کند  ضمن آنکه بنیاد بیلبوردهای ویژه را در نقاط پرتردد شهر تهران در اختیار دارد که دبیرخانه می‌تواند با نامه‌نگاری آنها را به منظور امرو تبلیغی جشنواره استفاده کند.
در پایان این نشست نیز حمید نیلی؛ مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی با تشکر از حمایت‌های معنوی و سخت‌افزاری و نرم‌افزاری سازمان‌ها و نهادهای مختلف گفت: چنین حمایت و مشارکتی لازم و ضروری است و موجب دلگرمی و تقویت روحیه دوستان مسئول در دبیرخانه خواهد شد.
وی ادامه داد: با این وجود تصور می‌کنم دبیرخانه و امور اجرایی این جشنواره در شرایط فعلی برای انجام برخی از امور جاری که به شکل مستقیم به آن اقدام می‌کند، نیاز به کمک‌های نقدی و ریالی نیز از سوی هر یک از سازمان‌ها و نهادهای متولی دارد که امیدوارم جمع حاضر که نمایندگان تعدادی از این نهادها و سازمان‌ها هستید، نسبت به این مهم و اختصاص وجوهی به منظور کمک نقدی به این جشنواره نیز اهتمام ورزید.

 




مطالب مرتبط

با حضور رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری و هنرمندان

تماشاخانه‌ ایرانشهر صاحب پلاتو شد
با حضور رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری و هنرمندان

تماشاخانه‌ ایرانشهر صاحب پلاتو شد

تماشاخانه‌ ایرانشهر که دارای دو سالن استاد سمندریان و استاد ناظرزاده بود، صاحب یک پلاتو هم شد که برای تمرین گروه‌ها و همچنین اجراهای تجربی و مونولوگ، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

|

بلیت‌فروشی «تروما» آغاز شد

بلیت‌فروشی «تروما» آغاز شد

بلیت‌فروشی نمایش «تروما» به کارگردانی احمد سلیمانی که از چهارشنبه 12 دی روی صحنه خواهد رفت، آغاز شد.

|

در گفت‌وگو با کارگردان رادیوتئاتر «نا» مطرح شد

قصه‌های بزرگ علوی؛ فرصتی برای تجربه چالش‌های جدید
در گفت‌وگو با کارگردان رادیوتئاتر «نا» مطرح شد

قصه‌های بزرگ علوی؛ فرصتی برای تجربه چالش‌های جدید

فرناز عقیلی، نویسنده و کارگردان رادیوتئاتر «نا» بر این باور است که قصه‌های بزرگ علوی فارغ از دوره نگارش متن به نمایشنامه‌نویس فرصت ساخت شخصیت‌های جدید با چالش‌های جدید می‌دهد.   

|

نظرات کاربران