در حال بارگذاری ...
رویدادهای هفته به روایت ایران تئاتر

از موزه مجازی تئاتر شهر تا بازیگری کوروش نریمانی

ایران تئاتر- رضا آشفته: راه اندازی موزه تئاتر شهر یک رویداد بی بدیل است که می تواند همه تالارهای دولتی و دارای پیشینه و همچنین تالارهای بخش خصوصی را نسبت به چنین قضیه مهمی تحریک کند که فضای مجازی را می توان برای ماندگاری اطلاعات و تحلیل های مرتبط با اجراهای تئاتر فعال کرد، و علاوه بر این خبر، در هفته گذشته خبر آمد که لانچر ۵ در تالار مستقل پس از چهارسو اجراهایش ادامه می دهد و همچنین سه نمایش عروسکی گروه آران در ادامه سال اجرای رپرتوار خواهند داشت، و نمایش شپش نوشته و کار کوروش نریمانی در تالار نوفل لوشاتو رکود شکنی کرد.

در این هفته، تشییع پیکر داریوش اسدزاده، اهدای نشان داود رشیدی به احمدرضا احمدی، علی نصیریان و مهتاب نصیرپور، و بزرگداشت رحیم هودی در شیراز از جمله خبرهای قابل پیگیری بود.ناگفته نماند که خبرهایی هم از هنرمندانی چون ابراهیم پشت کوهی، مهدی کوشکی، یاسر خاسب، سجاد افشاریان، رویا میرعلمی و امیررضا دلاوری، میترا حجار و کوروش نریمانی در فضای رسمی پخش شد؛ شاید مهمترین خبر مربوط به بازی ناگهانی کوروش نریمانی باشد که بازیگر نقش کشیش اش به دلیل تصادف و انتقال به بیمارستان از بازی باز ماند و به ناچار به دلیل پیش فروش این نمایش تا آخر هفته خود کارگردان آستین همت بالا زد که این نقش را بازی کند.

 

رویدادها

موزه تئاتر شهر: مجموعه تئاتر شهر با هدف راه‌اندازی موزه مجازی خود از طریق تکمیل مستندات اجراهایی که از آغاز به کار این مجموعه تاکنون روی صحنه رفته‌اند، فراخوانی را منتشر کرد.

مجموعه تئاتر شهر با هدف راه‌اندازی موزه مجازی خود از طریق تکمیل مستندات اجراهایی که از آغاز به کار این مجموعه تاکنون روی صحنه رفته‌اند، فراخوانی را منتشر کرد.

در این فراخوان آمده است:

«قریب به نیم قرن از راه‌اندازی مجموعه تئاتر شهر می‌گذرد. پیکره‌ای پویا و خاطره‌انگیز که در پسِ معماری شگفت‌انگیزش، شاهدِ هنرآفرینی زنان و مردانِ بی‌مثالی بوده است که لحظات ماندگاری در تاریخ تئاتر این سرزمین رقم زده‌اند. از این رو هرگونه اقدام در جهت حفظ و اشاعه دستاوردهای هنرمندان در این مجموعه گامی در مسیر برپا داشتن ِ بنای پرشکوه ِحافظه تاریخی تئاتر این سرزمین خواهد بود.

واحد ارتباطات، آموزش و پژوهش مجموعه تئاتر شهر با هدف ساماندهی، حفظ و ایجاد امکانی برای دستیابی عموم پژوهشگران، هنرمندان و علاقه‌مندان به میراث ارزشمند این مجموعه، قدم در مسیر راه‌اندازی «موزه مجازی تئاترشهر» گذاشته است. این واحد می‌کوشد همچون حلقه اتصالی در امتداد تلاش مسئولانه و آینده‌نگرانه همکاران پیشین این مجموعه و همچنین تمام کسانی است که در طول دهه‌ها به جمع‌آوری و نگهداری مستندات اجراها و رویدادهای مجموعه تئاتر شهر مبادرت ورزیده‌اند، قدم برداشته و این مهم را به سرانجام برساند.»

در ادامه این فراخوان آمده است: «بر این اساس از تمامی هنرمندان، مخاطبان و افرادی که مستنداتی از فعالیت‌های اجرایی و رویدادهای پیرامونی مجموعه تئاترشهر از آغاز تاسیس آن در دهه 1350 شمسی تا به امروز در قالب‌های: 1- عکس‌های صحنه و پشت صحنه اجراها؛ 2- پوستر ؛ 3-بروشور، تراکت و دیگر اقلام تبلیغاتی؛ 5-صوت اجراها و موسیقی؛  6-فیلم ؛ 7-دست نوشته و دیگر مستندات دارند دعوت می‌شود با هدف آرشیو، نگهداری اصولی و نیز نسخه‌برداری دیجیتال در این فراخوان شرکت کنند.»

زمان‌بندی فراخوان از ۷ شهریور ۱۳۹۸ الی ۷ آبان سالجاری است.

تمامی علاقه‌مندان می‌توانند مستندات خود را به آدرس خیابان انقلاب، چهار راه ولیعصر(عج)، مجموعه ی تئاتر شهر، طبقه سوم، واحد ارتباطات، آموزش و پژوهش به صورت حضوری ارایه و یا از طریق پست ارسال کنند. همچنین برای آن دست از دوستانی که تمایل دارند نسخه الکترونیکی مستندات را در اختیار تئاتر شهر قرار دهند می‌توانند این اقلام را به آدرس  Tehran.citytheater@gmail.com ارسال کنند.    

مجموعه تئاتر شهر ضمن تقدیر از کسانی که در این امر فرهنگی و شایسته همکاری خواهند داشت، علاوه بر انعکاس نام و نشان افراد به عنوان حامیان معنوی موزه مجازی تئاتر شهر به اسناد برگزیده در روز افتتاح موزه در آذرماه سالجاری، هدایایی تقدیم خواهد کرد.

لانچر 5 در مستقل: نمایش «لانچر ۵» به کارگردانی پویا سعیدی و مسعود صرامی دور تازه اجراهای خود را در تئاتر مستقل تهران آغاز می کند.

به گزارش مهر، نمایش «لانچر ۵» نوشته و کارگردانی پویا سعیدی و مسعود صرامی که تا ۸ شهریور در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر روی صحنه خواهد بود، قرار است دور جدید اجراهای خود را در تئاتر مستقل تهران آغاز کند.

این اثر نمایشی از ۱۰ تا ۱۵ شهریورماه در ۲ نوبت ۱۸ و ۲۰:۴۵ در تماشاخانه تئاتر مستقل تهران اجرا می‌شود.

رپرتوار گروه عروسکی آران: گروه تئاتر عروسکی «آران» اجرای مجدد و تناوبی آثار اپرایی خود را به طراحی، نویسندگی و کارگردانی بهروز غریب‌پور از ۱۳ شهریور الی ۲۴ آبان، روی صحنه خواهد برد.

بخشی از برنامه رپرتوار اپراهای عروسکی گروه «آران» که قرار است از ۱۳ شهریور الی ۲۴ آبان سال جاری در تالار فردوسی روی صحنه برود، به شرح زیر است:

«اپرای عاشورا» از ۱۳ الی ۲۲ شهریور

«اپرای عروسکی حافظ» از ۱۰ الی ۲۲ مهر

«اپرای عروسکی مولوی» از ۲۸ مهر الی ۲۴ آبان

رکودشکنی نمایش شپش در نوفل لوشاتو: مدیر عمارت نوفل‌لوشاتو با اشاره به حضور بیش از دو هزار تماشاگر، «شپش» به کارگردانی کورش نریمانی را پرفروش‌ترین نمایش این مجموعه نمایشی عنوان کرد.

به گزارش ایلنا، داود نامور با اشاره به اینکه نمایش «شپش» به نویسندگی و کارگردانی کورش نریمانی توانست در حدود 12 روز، بیش از دو هزار تماشاگر را به سالن نمایش بکشاند، از این اثر به‌عنوان پرفروش‌ترین نمایش عمارت نوفل‌لوشاتو نام برد.

نامور خاطرنشان کرد: «شپش» حاصل کار کارگاهی کمدی خلاق به سرپرستی کوروش نریمانی و محصول آکادمی هنرهای اجرایی افرا بود که با حضور سیامک صفری به‌عنوان بازیگر در کنار بیش از بیست بازیگر جوان، توانست به نمایشی حرفه‌ای تبدیل شود.

 

یادمان

تشییع پیکر داریوش اسدزاده: مراسم تشییع پیکر داریوش اسدزاده (بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون) صبح سه‌شنبه 5 شهریور از مقابل خانه هنرمندان با حضور علاقمندان و اهالی رسانه برگزار شد.

 به گزارش ایلنا، اصغر همت (بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون) که اجرای این مراسم را برعهده داشت، گفت: امروز آمده‌ایم تا یکی از سرسلسله‌های بازیگری را بدرقه کنیم؛ مردی نیک، خوش تیپ و خوش لباس که تا چند ماه گذشته کاملا قبراق بود. هروقت حرف از صد سالگی می‌شد می‌گفتیم آقای پرویز شاهین خو رکورد صد سالگی را زد ما امیدواریم شما رکورد ۱۲۰ سالگی را بزنید.

همت با بیان اینکه این انرژی داریوش اسدزاده مثال‌زدنی بود، گفت: در کمتر مراسمی بود که او شرکت نکند؛ با روی باز این دعوت‌ها را می‌پذیرفت و مقدار زیادی از راه را پیاده می‌آمد. اهل نخوت نبود و الگویی بود که تصور کنیم وقتی پا به سن می‌گذاریم کاش اخلاق داریوش اسدزاده را داشته باشیم با خاطره بیش از هفتاد سال هنر این مملکت.

ایرج راد هم به عنوان سخنران بعدی این مراسم با بیان اینکه «ما تاریخ شفاهی هنر این مملکت را از دست دادیم» گفت: امروز شاهد از دست رفتن کسی هستیم که شاهد فراز و فرود هنر این مملکت و تئاتر آن بود؛ چه وقتی تئاتر خصوصی بود و هنرمندان قرارداد محضری با کمپانی تئاتر داشتند و تئاتر بسیار واجد ارزش‌های هنری برای مردم بود و در جامعه جایگاه ویژه داشت و چه در سال‌های بعد از آن.

راد ادامه داد: او با بزرگان فراوانی کار کرد؛ با عبدالحسین نوشین، سیدعلی خان نصر کار کرد و خاطرات فراوانی داشت که بسیاری از آنها را مکتوب کرد و آثار به جا مانده تاریخی خود را همراه ۱۰۸۱ جلد کتاب به خانه تئاتر هدیه کرد.

این هنرمند با بیان اینکه داریوش اسدزاده راهنمای امروز ما برای چگونگی تشکیل بخش خصوصی تئاتر و رسیدن به کمپانی بود، گفت: اسدزاده در تمام زمان‌های کاری خود هنرمندی شاخص و شناخته شده بود اما بسیار متواضع؛ سخنانی که از دیگر هنرمندان می‌گفت جز تجلیل و تکریم نبود و هرگز نشنیدم از خصلت بد هنرمندی دیگر صحبت کند.

ایرج راد با تاکید بر اینکه «داریوش اسدزاده شاخ شمشادی بود» گفت: گاهی راست قامتی او مثال زدنی بود. به چشم‌های او در عکس‌ها نگاه کنید که چه جوان است؛ من هرگز او را در شمایل یک پیرمرد ندیدیم. او جوان و کشیده و خوشرو بود و هر وقت از مساله‌ای در هنر اطلاع نداشتیم او پاسخگوی سوالات ما بود.

این مراسم در میان جمع زیادی از دوست‌داران هنرمند مانند فاطمه معتمدآریا، شهرام گیل‌‌آبادی، سالار عقیلی، علی دهکردی، ایرج راد و... در محوطه خانه هنرمندان برگزار شد.

نشان رشیدی: سومین دوره مراسم اهدای نشان داود رشیدی شامگاه ا پنجشنبه ۷ شهریور برگزار شد و این نشان به علی نصیریان، مهتاب نصیرپور و احمدرضا احمدی رسید.

به گزارش ایلنا، سومین دوره مراسم اهدای نشان داود رشیدی با حضور خانواده این هنرمند و چهره‌های فرهنگی و هنری، امشب (پنجشنبه ۷ شهریور) در سالن عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

در ابتدای مراسم تصاویری از دو دوره گذشته این مراسم پخش شد و از زنده‌یاد حسینعلی طباطبایی (اولین مدیر مجموعه تئاتر شهر) و زنده‌یاد داریوش اسدزاده یاد شد و حاضران ۳۰ ثانیه به احترام این دو هنرمند سکوت کردند. همچنین با پخش تصاویری از جمشید مشایخی بازیگر فقید سینما، تئاتر و تلویزیون ایران یاد شد.

در ادامه مراسم تصاویری از فیلم‌های خاطره‌انگیزی که زنده‌یاد داود رشیدی در آنها به ایفای نقش پرداخته بود، پخش شد.

بزرگداشت رحیم هودی: رحیم هودی، تنها یادگار باقی‌مانده از نسل سوم تئاتر شیراز مورد تجلیل قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، سه‌شنبه پنجم شهریورماه آیین تجلیل از رحیم هودی، پیشکسوت عرصه هنرهای نمایشی در شیراز که بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون و چهره ماندگار استان فارس است و نشان درجه یک هنری  در حوزه تئاتر هم دارد برگزار شد و در این آیین، چهاردهمین نشان مفاخر فارس نیز به این هنرمند اهدا شد.

 

چهره ها

ابراهیم پشت کوهی: ابراهیم پشت‌کوهی نویسنده و کارگردان تئاتر در جدیدترین اقتباس خود از آثار شکسپیر، نمایش «تنها خرچنگ خانگی لای ملافه‌ها خانه می‌کند اتللو» را در مجموعه تئاتر شهر به صحنه می‌برد.

به گزارش مهر، ابراهیم پشت‌کوهی در جدیدترین تجربه کارگردانی خود و ۱۰ سال بعد از نمایش «تنها سگ اولی می‌داند چرا پارس می‌کند مکبث»، اقتباس تازه‌ای از آثار شکسپیر را که اقتباسی مدرن و متفاوت از نمایش «اتللو» است، روی صحنه می‌برد.

نمایش «تنها خرچنگ خانگی لای ملافه‌ها خانه می‌کند اتللو» عنوان اثر جدید گروه تئاتر «تی تووک» است که در فضای جنوب ایران و بندرعباس مدرن می‌گذرد، با سبک و سیاق رئالیسم جادویی اواخر شهریور در مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.

موسیقی جنوبی، روانشناسی یونگی، طراحی لباس و صحنه مینی مالیستی فضای کلی این اثر جادویی را شکل می‌دهد.

«تنها سگ اولی می داند چرا پارس می کند مکبث» یکی از اقتباس های ایرانی از نمایشنامه «مکبث» ویلیام شکسپیر است که در بیش از ۱۰ کشور به صحنه رفت و جوایز بین‌المللی متعددی را کسب کرد.

مهدی کوشکی: مهدی کوشکی نمایش «شک» را در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می‌برد.

به گزارش ایلنا، مهدی کوشکی که پیش از تجربه کارگردانی نمایش‌هایی از جمله «تئاتر بد»، «شیطونی»، «سیزده»، «هفتمین جان سگ» و «ولپن» را در کارنامه داشته، به زودی با نمایش «شَک» به صحنه بازمی‌گردد.

تازه‌ترین نمایش کوشکی به صورت محدود و تنها ۲۰ شب در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه خواهد بود. در معرفی تازه‌ترین اجرای این کارگردان آمده است: «آیا حقشان همین نیست که حقشان است»

یاسر خاسب: سرپرست گروه تئاتر «بدن دیوانه» قصد دارد ورک شاپ یک روزه «تمرین در طبیعت» را در یکی از مناطق جنگلی و کوهستانی استان مازندران برگزار کند.

یاسر خاسب سرپرست گروه تئاتر «بدن دیوانه» درباره جدیدترین برنامه خود در زمینه تئاتر به خبرنگار مهر گفت: قرار است روز ۱۴ شهریور ورک شاپ یک روزه «تمرین در طبیعت» را در یکی از مناطق جنگلی و کوهستانی استان مازندران برگزار می‌کنیم. این اولین دوره از ورک شاپ‌های «تمرین در طبیعت» آکادمی «حرکت» است که قرار است ادامه داشته باشد.

رویا میرعلمی و امیررضا دلاوری: این دو بازیگر به جمع بازیگران نمایش «وقتی کبوترها ناپدید شدند» از تولیدات سال ۹۸ تئاتر مستقل تهران پیوستند.

به گزارش ایلنا، رویا میرعلمی و امیررضا دلاوری به جمع بازیگران نمایش «وقتی کبوترها ناپدید شدند» از تولیدات سال ۹۸ تئاتر مستقل تهران پیوستند؛ بر این اساس ترکیب کامل گروه بازیگران نمایش «وقتی کبوترها ناپدید شدند» به ترتیب حروف الفبا اعلام می‌شود: عباس خداقلی‌زاده، امیررضا دلاوری، شهروز دل‌افکار، سارا زینعلی، الهه شه‌پرست، رویا میرعلمی، مهدی کوشکی و مجید نوروزی.

این نمایش به قلم سفی اکسانن، ترجمه محسن ابوالحسنی و کارگردانی هستی حسینی از ۲۱ شهریور در تئاتر مستقل تهران روی صحنه می‌رود.

در دور ابتدایی اجراهای «وقتی کبوترها ناپدید شدند» مهدی پاکدل و خاطره حاتمی در نمایش به ایفای نقش پرداخته‌اند.

میترا حجار: میترا حجار به زودی با نمایش «امشب اینجا» به کارگردانی مژگان خالقی در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌رود.

به گزارش مهر، «امشب اینجا» که اثری اجتماعی به نویسندگی و کارگردانی مژگان خالقی است که با دراماتورژی محمد چرمشیر در مراحل پایانی تولید قرار دارد و قرار است میترا حجار در این نمایش به ایفای نقش بپردازد.

«امشب اینجا» دومین حضور میترا حجار روی صحنه تئاتر در سال ۹۸ محسوب می‌شود. او همچنین سال گذشته در نمایشی به کارگردانی هادی مرزبان در تماشاخانه سنگلج بازی کرد.

مژگان خالقی که کارگردانی «امشب اینجا» را عهده دار است سال گذشته نمایش «تو مشغول مردنت بودی» را در مجموعه تئاتر شهر روی صحنه برد. به تازگی از این نویسنده و کارگردان ۲ نمایشنامه با عنوان‌های «سگ‌ها و استخوان‌های مادرم» درباره جنگ‌های بالکان و «بیوه سفید، بیوه سیاه» درباره مشکلات و محدودیت‌های زنان در افغانستان منتشر شده است.

«امشب اینجا» از ۲۲ شهریور در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌رود.

سجاد افشاریان: سجاد افشاریان پس از ۵ سال دوری از کارگردانی تئاتر با نمایش «هرکسی یا روز میمیرد یا شب؛ من شبانه روز» از ٢٤ شهریور در پردیس شهرزاد به این عرصه بازمی‌گردد.

به گزارش روابط عمومی پردیس تئاتر شهرزاد، سجاد افشاریان بعد از گذشت پنج سال دوری از عرصه کارگردانی، تازه ترین اثر نمایشی اش را با عنوان هرکسی یا روز میمیرد یا شب؛ من شبانه روز از ٢٤ شهریور ماه سال جاری در سالن گلایل پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه خواهد برد.

این نمایش پس از ٣ ماه تمرین با بازیگران جوان به صحنه خواهد رفت و پیش خرید بلیت های این اثر نمایش از تاریخ امروز سوم شهریورماه برای علاقه مندان در سایت ایران کنسرت آغاز شده است.

تبارشناسی‌دروغ‌ و تنهایی‌،‌ ننه‌دلاور بیرون‌ پشت‌در، می سی‌سی‌پی‌ نشسته‌می‌میرد، شرقی‌غمگین‌ از جمله نمایش هایی است که سجاد افشاریان پیش از این در مقام بازیگر و کارگردان در آن ها حضور داشته است.

تمامی بازیگران این نمایش از میان چهره های جوان حوزه تئاتر انتخاب شده اند و همانند کارهای قبلی افشاریان پر پرسوناژ است.

کوروش نریمانی: کوروش نریمانی کارگردان نمایش «شپش» به دلیل سانحه رخ داده برای یکی از بازیگران این اثر نمایشی، به عنوان بازیگر در نمایش خود به ایفای نقش پرداخت.

به گزارش مهر، شامگاه سه‌شنبه ۵ شهریور در حالی که تنها ۲ ساعت به شروع اجرای نمایش «شپش» مانده بود، محسن تمیزی بازیگر نقش کشیش و از هنرآموزان کارگاه کمدی خلاق، بر اثر تصادف رانندگی راهی بیمارستان شد و کوروش نریمانی به اجبار به جای او به صحنه رفت.

به نظر می رسد محسن تمیزی در چند اجرای باقی مانده امکان همراهی گروه نمایش «شپش» را نداشته باشد و کوروش نریمانی تا پایان اجراها به جای بازیگرش در نقش کشیش روی صحنه حاضر شود.

 

تیترها

1. اجرای ویژه نمایش «گرگ ها» به زبان انگلیسی

2. «.۳.۳۱.۹۳» با ترجمه‌ عاطفه پاکبازنیا منتشر شد

3. برپایی ۱۰ مجلس شبیه‌خوانی در ۱۰ شب اول محرم

4. چهارراه ولیعصر سوژه «بنیامین اند میم» شد

5. نمایش «شکم» روی صحنه تئاتر شهر




نظرات کاربران