در حال بارگذاری ...
نمایندگان و هنرمندان از «رگ» می‌گویند:

تئاترهایی با محوریت هویت ملی و تاریخی از ضروریات جامعه امروز است

نمایندگان مجلس بر لزوم ساخت آثار نمایشی که روح جمعی و گرایش ملی ایرانیان را تقویت می‌کند، تاکید کردند.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی گروه تئاتر پوشه در حالیکه فقط یک هفته از اجرای نمایش "رگ" در سالن چهارسوی مجموعه تئاتر شهر می گذرد، این نمایش با استقبال تماشاگران و حُسن توجهشان روبرو شده و تعدادی از هنرمندان، مدیران فرهنگی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچون احمد مازنی، طیبه سیاوشی، پروانه سلحشوری، فرید موسوی، مهدی افضلی، مهدی شفیعی، شیرین یزدان بخش، ارمغان بهداروند، لیلا بوشهری، محمد رحمانیان، علی میلانی، عباس اقسامی، روزبه حصاری، حمیدرضا نعیمی، شهاب الدین مجدی و ... به تماشای آن نشسته‌اند.
تازه‌ترین اثر ایوب آقاخانی که نگاه به واقعه‌ای مستند در تاریخ ایران دارد‌، داستان سه مرزبان در منطقه مرزی ارس را در شهریور ۱۳۲۰ روایت می‌کند که در برابر لشکر چهل و هشتم شوروی علیرغم فرمان پایتخت می ایستند. نمایندگان و هنرمندان اظهار نظرهای قابل تأملی درباره این نمایش داشتند و نسبت به ضرورت ادامه تولید چنین آثاری که روح جمعی و گرایش ملی ایرانیان را تقویت می‌کند، تاکید کردند.
هنر امروز ما به شدت نیازمند قهرمان است
احمد مازنی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس پس از تماشای این نمایش به روایت واقعه محوری آن پرداخت و توضیح داد: سال گذشته در سفری که به مرز جلفا داشتم به زیارت مزار سه شهید والا مقام رفتم که هر ایرانی پس از شنیدن داستان فداکاری و ایثار آنها به هموطن بودن با چنین قهرمانانی افتخار خواهد کرد؛ سرجوخه شهید مصیب محمدی، سرباز شهید سید محمد هاشمی و سرباز شهید عبدالله شهریاری اسامی این سه قهرمان ملی است که سوم شهریور سال ۱۳۲۰ حماسه آفریدند.
وی ادامه داد: ماجرای این سه قهرمان ملی که از مردم بودند و شبیه تک تک ایرانیان، با رشادت و شجاعت جان خود را در راه حراست از مرزهای ایران فدا کردند، می‌تواند سوژه‌ای مناسب برای هنرمندان باشد تا این انسان‌های بزرگ به نسل‌های جدید معرفی شوند؛ کما اینکه قوت آن را در این نمایش می‌بینیم که به بهترین نحو برای تبدیل شدن به اثری هنری مورد استفاده قرار گرفته است.
همچنین احمد مازنی تاکید کرد: در تاریخ کهن ایران بسیارند قهرمان هایی که جانشان را فدای وطن کردند تا مانع تجاوز بیگانه به این سرزمین شوند؛ دلاورانی که حتی نامشان نیز در پیچ و خم گذشت زمان گم شد.
این نماینده مجلس افزود: امروز هنر ما به خصوص هنرهای نمایشی مانند سینما و تئاتر به شدت نیازمند قهرمان است و در تاریخ کشور ما بر خلاف بسیاری از کشور ها بی شمارند قهرمانانی که از میان مردم برخواستند و هر کدام از آن ها می تواند دستمایه ساخت یک فیلم یا تئاتر مانند نمایش دیدنی "رگ" شود.
"رگ"؛ توجه به دوره‌ای تاریخی در کشور با به کارگیری سنجیده تخیل
محمد رحمانیان، نویسنده و کارگردان تئاتر و تلویزیون نیز گفت: همواره نگاه اجتماعی، سیاسی ایوب را در درام‌نویسی و تئاتر پسندیده‌ام زیرا او کاری می‌کند که از یک نمایشنامه نویس اصیل توقع می‌رود؛ یعنی توجه به دوره‌های تاریخی و اجتماعی کشور با به کارگیری سنجیده تخیل و ترکیب دراماتیک آن. همانگونه که این بار به خوبی به سراغ سه سرباز در دهه بیست رفته است.
تلاش آقاخانی برای زنده کردن روایت قهرمانان عرصه ملی در صحنه تئاتر
پروانه سلحشوری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز درباره تئاتر گفت: ایوب آقاخانی گویی می خواهد روایت قهرمانان عرصه ملی را در صحنه تئاتر زنده کند؛ دغدغه آقاخانی در عرصه ای که به نظر میرسد هنرمندان بیشتر به سراغ سوژه های دورتر می روند و از دل نمایشنامه های خارجی یا مضامین دورتر از دغدغه های جامعه در جستجوی ساختن نمایشنامه و تئاتر هستند، ستودنی و تحسین برانگیز است.
وی ادامه داد: در دو اثری که از ایشان دیده ام به بهترین شکل به اسطوره های ملموس، مردمی و مستند دفاع چه در خرمشهر، چه در آذربایجان برای حفظ وطن تا آخرین قطره خون و با حداقل امکانات پرداخته که جالب آن است در هر دو اثر با وجود رجوع به مبنایی واقعی ما با داستانهایی بسیار جذاب و دیدنی مواجهیم‌.
سلحشوری افزود: برای یک منتقد تئاتر شاید تکنیک های مختلفی در قضاوت اثر مد نظر باشد، که من از آنها بی اطلاع هستم؛ اما در محدوده درک خودم از تئاتر، بازی بازیگران را پسندیدم و حس و حال نمایش را که در آن  فضای هشتاد سال پیش را می‌شد متصور شد، قدرتمند دیدم.
لزوم توسعه تئاترهایی با محوریت هویت ملی و تاریخی
طیبه سیاوشی دیگر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس معتقد است تئاترهایی از این نوع تاثیر فوق‌العاده‌ای بر انسجام بیشتر اجتماعی -به عنوان یکی از ضروریات جامعه امروز - دارند و باعث می‌شوند هویت ملی و تاریخی در هر بیننده‌ای با هر سطحی از دانش تاریخی، تقویت شود.
نماینده مردم تهران در مجلس افزود: این نوع تئاترها بخشی ضروری از عرصه فرهنگ و هنر هستند و می توانند به وظیفه فرهنگسازانه خود به عنوان یکی از اساسی ترین نقش های هنر به درستی عمل کنند.
وی تاکید کرد: توسعه این نوع از تئاتر با حمایت دولت بسیار ضروری است و امیدوارم تعداد این نوع نمایش‌ها هر ساله بیشتر شود.
نمایش "رگ" روایت عشق بازی و غیرت ایرانی است
در ادامه نیز سید فرید موسوی پس از تماشای این تئاترها گفت: نمایش "رگ" روایت عشق بازی و غیرت ایرانی است؛ این نمایش نشان می‌دهد میهن پرستی، ایستادگی تا پای جان برای خاک، شرف، غیرت و ناموس کشور در خون همه ایرانیان در تمام طول تاریخ، ساری و جاری است.
وی ‌که معتقد است کمتر به چنین فضاهایی در قالب تئاتر پرداخته شده است، افزود: در لحظاتی از اجرا دلم میخواست شخصیت‌های داستان را در آغوش بگیرم و تسکین‌دهنده غم و دردی باشم که برای کشور و مردمشان تحمل کردند.
فرید موسوی ضمن تقدیر از بازی دقیق، احساسی و روان بازیگران که به جذابیت نمایش اضافه کرده، از جوانان و مردم خواست به تماشای این تئاتر آقاخانی بنشینند.
برزو ارجمند، وحید آقاپور، عرفان ابراهیمی، الهه شه پرست، محسن بهرامی، بهناز بستان دوست و هلن بهرامی در «رگ» نقش آفرینی می‌کنند.
همچنین در جدیدترین نمایش آقاخانی طراح صحنه سینا ییلاق بیگی، طراح لباس ماهرخ سلیمانی پور، طراح چهره پردازی الهام صالحی، طراح گرافیک محمد صادق زرجویان، طراح نور رضا خضرایی، طراح صدا علی مست علی، آهنگساز محمد ملکی، مشاور رسانه‌ای هانیه خاکپور، مدیر تولید ساناز قراملکی و مجری طرح امین آذریان و محمد مهدی مومن زاده هستند.




مطالب مرتبط

برگزیدگان جشنواره نمایشنامه‌نویسی چهارراه معرفی شدند

برگزیدگان جشنواره نمایشنامه‌نویسی چهارراه معرفی شدند

در آیین اختتامیه سومین جشنواره سراسری نمایشنامه‌نویسی اقتباسی چهارراه فاطمه داودی مازندرانی و مرجان فخار نویسندگان نمایشنامه «گنج پنجم» از دو استان تهران و مرکزی در رتبه سوم، مهدی یزدانی نویسنده نمایشنامه «خسرو شیرین شاپور» از استان تهران در رتبه دوم قرار گرفتند و دیپلم ...

|

نشستی با کارگردان و بازیگران نمایش «نوزده نودونه»

واکنش به رویدادهای جامعه، مهم‌ترین وظیفه هنرمند است
نشستی با کارگردان و بازیگران نمایش «نوزده نودونه»

واکنش به رویدادهای جامعه، مهم‌ترین وظیفه هنرمند است

کارگردان و بازیگران نمایش «نوزده نودونه»، با حضور در «ایران تئاتر»، از موضوع، شیوه اجرایی، فرم و ریخت این اثر اجرایی گفتند که این روزها در سالن چهارسو تئاتر شهر روی صحنه است.

|

«نوزده، نود و نه» در تالارچهارسو روی صحنه می‌رود

«نوزده، نود و نه» در تالارچهارسو روی صحنه می‌رود

 نمایش «نوزده، نود و نه»، به کارگردانی ایوب آقاخانی و تولید مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، با موضوع ایثار و فداکاری کادر پزشکی و پرستاری در دوره همه‌گیری ویروس کرونا، در مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شود.

|

جمعه ۲۹ دی‌ در تالار ناصری خانه هنرمندان

آیین پایانی دهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران برگزار می‌شود
جمعه ۲۹ دی‌ در تالار ناصری خانه هنرمندان

آیین پایانی دهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران برگزار می‌شود

طی نشستی که امروز، (سه‌شنبه ۲۶ دی) در خانه تئاتر برگزار شد، محمد رحمانیان، دبیر دهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران با همراهی بهزاد صدیقی، دبیر اجرایی این جایزه، پوستر این رویداد هنری را رونمایی کردند و به ارائه توضیحاتی درباره روند برگزاری این دوره از جایزه ...

|

نظرات کاربران