در حال بارگذاری ...
سحرناز عباس زاده در گفت‌وگو با ایران‌تئاترمطرح کرد

جامعه ما مدام در حال تغییر ماهیت و پوست اندازی است

ایران‌تئاتر: در نمایش های اجتماعی معمولا زنان نقش مهمی در خلق درام دارند. در نمایش اسکرین شات هم این زنان هستند که در انتهای نمایش با کنش هایشان معادلات موجود را دچار تغییرات اساسی می کنند. سحرناز عباس زاده با درک درست از مختصات یک زن میانسال خاکستری طبقه فرودست که برای گذران زندگی خود و دخترانش تلاش دارد، بازی روان و درستی ارائه می کند.

اسکرین شات داستان دو شریک است که برای ساخت یک هتل به مشهد سفر می کنند و در این سفر دچار مشکلاتی می شوند. با سحرنازعباس زاده در باره حضور در نمایش اسکرین شات و ویژگی های نقش مرضیه  گفت وگویی انجام داده ایم.

 

در پروسه تمرینات قبل از حضور نمایش در جشنواره تئاتر رضوی نقش نرگس را در اسکرین شات ایفا کردید؛ اما در جشنواره رضوی و اجرای عمومی نقش مرضیه را بازی می کنید. این تغییرات برایتان چه ویژگی هایی دارد؟

با مشورت با کارگردان این تغییرات انجام شد و برای من ایفای نقش مرضیه جای کار بیشتری داشت. این شخصیت با توجه به لوندی، بامزه بودن و سر و زبانی که دارد و حضورش در صحنه پر تحرک است با مخاطب ارتباط خوبی برقرار می کند. من قبلا تجربه نقشی مشابه با مرضیه را داشتم.

 

در نمایش های مونس و معرکه در معرکه نقش هایی تقریبا مشابه با مرضیه را بازی کردید؟

در معرکه معرکه تقریبا نقشم مشابهت هایی با مرضیه داشت، اما در مونس نقش یک زن پا به سن گذاشته را بازی کردم.

 

به واسطه جنس بازیتان به خوبی می توانید نقش زنان عامی، زبر و زرنگ، جنوب شهری و شلوغ کن را بازی کنید؟

بله، در نمایش اسماعیل هم تقریبا نقش زنی با چنین مختصاتی بازی کردم و در کنارش در نمایش مدرن اسب مرده قالب دیگری در بازیگری را هم تجربه کردم و تا حدی تنوع در کارنامه بازیگریم وجود دارد.

 

آیا خودتان دوست دارید بیشتر این نوع نقش ها را بازی کنید؟

من بازیگر حرفه ای هستم و وقتی به من نقشی پیشنهاد می شود؛ باید برای گذران زندگی حداقل از میان پنج نقش پیشنهادی یکی را بپذیرم. در شرایط فعلی ترجیح می دهم کمتر این نوع نقش ها را برای بازیگری قبول کنم. در انتخاب یک نقش جدا از مسائل اشاره شده جنس متن، نام کارگردان و سالنی که قرار است نمایش در آن اجرا شود بسیار مهم است.

 

آیا مرضیه را می توانیم یک آدم عادی بدانیم که مثل همه ما در شرایط مختلفی که در زندگیش قرار می گیرد رفتاری مثبت و یا خاکستری از خودش بروز می دهد؟

من هم قبول دارم مرضیه یک زن عادی است که در جامعه و دور و اطرافمان زیاد می بینیم و خیلی از ما در شرایطی که قرار می گیریم منفعت شخصی مان در اولویت در هر روابط انسانی قرار می گیرد و به نظرم مرضیه ذاتا آدم بدی نیست و به خاطر تامین معاش دو دختر نوجوانش تن به ازدواج موقت با سیروس داده است و درکنارش هم تلاش می کند تابتواند جهش طبقاتی داشته باشد. از طرفی او در یک محدوده کاملا سنتی جنوب شهری زندگی می کند و جدا از بحث مالی او نیاز به یک پشتیبان هم در زندگیش دارد و باید مردی در زندگیش وجود داشته باشد تا از گزند حرف و حدیث مردم دور باشد.

 

جایی در نمایش نوید  در مشاجره لفظی که با مرضیه دارد به گذشته نه چندان روشنش اشاره ای می کند؟

بله، این بخش از زندگی گذشته مرضیه را از کارگردان خواستم تا بیشتر رویش مانور و تاکید انجام بشود؛ تا مخاطب با دردهای واقعی اوبه عنوان یک زن مطلقه که در جامعه زیر نگاه تیز سایرین قرار دارد آشنا بشود، اما کارگردان با این نظر موافق نبود.

 

با توجه به تلاش هایی که مرضیه برای تامین دو دخترش دارد؛ اما دخترانش رابطه خوبی با او ندارند. این مسئله چه ویژگی هایی دارد؟

جامعه ما چه جنوب و یا شمال شهر به واسطه رشد تکنولوژی مدام در حال تغییر ماهیت و پوست اندازی است و این تغییرات شکاف میان اعضای خانواده را زیاد تر کرده است و بچه ها تلاش های مادر را به راحتی نادیده می گیرند. نکته قابل اشاره این است که دخترانش چندان موافق ازدواج او با سیروس نیستند و این بچه ها بیشتر عمرشان را با مادر مرضیه به عنوان مادربزرگ زندگی کرده اند و مقدار زیادی رابطه مادر – فرزندی بین آنها کم رنگ است.  البته این چالش ها در خانواده مرفه و تحصیل کرده هم وجود دارد و در روزگار فعلی امری طبیعی است.

 

در هر حال مرضیه زن عمیق و تحصیل کرده ای نیست و نمی شود از او انتظار رفتارهای نرمال داشت؟

همینطور است. مرضیه زن درد کشیده ای است که زندگی سختی را تجربه کرده؛ اما به شدت سطحی است.

 

مرضیه در زندگی فلسفه و ایدئولوژی ندارد؟

بله، آن طور که مشخص است او سواد درست و حسابی ندارد و در سنین پایین ازدواج کرده و بنابراین مجالی برای پرداختن به این مسائل نداشته است.

 

در بخش های مختلف داستان نمایش شاهد مشاجرات لفظی متعددی میان نوید و مرضیه هستیم که بیشتر به یک جنگ قدرت می توان تبعیرش کرد. چقدر به این مسئله اعتقاد دارید؟

نوید سد راه محکمی در ارتباط نزدیک تر میان سیروس و مرضیه است و طبیعی است که مرضیه واکنش نشان بدهد و با تحریک کردن نرگس عمل نوید را پاسخ می دهد و نمی گذارد نوید با ساناز ازدواج کند. مرضیه به این ضرب الامثل فارسی که "دیگی که برای من نجوشد، می خوام سر سگ توش بجوشد" اعتقاد راسخی دارد و با برملا کردن رابطه مخفیانه میان نوید و نرگس قضیه شراکت و هتل سازی را از بین می برد. در هر حال معتقدم مرضیه برنده این جنگ قدرت است و نوید را در خواسته هایش ناکام می گذارد. مرضیه یک عقده هم نسبت به نرگس دارد و شاید مثل نرگس سال های قبل تر چنین رابطه نافرجام عاشقانه ای را تجربه کرده باشد و دوست دارد نرگس هم مثل او در چنین رابطه ای شکست بخورد.

 

گفت  و گو از احمد محمد اسماعیلی




مطالب مرتبط

«اسکرین شات» دو اجرایی شد

«اسکرین شات» دو اجرایی شد

نمایش «اسکرین شات» به کارگردانی امیر عباسی، پنجشنبه و جمعه در دو سئانس ۱۹ و 20:15 در سالن سه پردیس تئاتر شهرزاد اجرا می‌شود.

|

نظرات کاربران