در حال بارگذاری ...
  • جشنواره تئاتر فجر
  • در اولین شب از نهمین دوره اجرای گروه تئاتر صاحبدلان چه گذشت

    غم فراق با که بگویم، که تو جانی و جهانی

    ایران تئاتر: با فرا رسیدن ایام محرم و عزای شهادت امام حسین (ع) نخستین شب از نهمین دوره تئاتر صاحبدلان با اجرای گروه تعزیه حضرت سیدالشهدا به سرپرستی احمد عزیزی آغاز شد که در محوطه مجموعه تئاترشهر میزبان علاقه‌مندان به تعزیه و شبیه‌خوانی بود.

    به گزارش ایران تئاتر، محوطه باز مجموعه تئاتر شهر در ایام سوگواری محرم به مدت ده شب میزبان گروه تئاتر صاحبدلان و علاقه‌مندان به نمایش‌های تعزیه و شبیهخوانی است. اجراهای نهمین دوره از این گروه نمایشی برگرفته از یکی از الگوهای شاخص تعزیه ایران موسوم به «زمینه کاشی‌ها» صورت می‌گیرد. قابل ذکر است این تصمیم جهت آگاهی رساندن به مخاطب و کسب اطلاع آنها از آیین‌ها و سنت‌های عزاداری است.

    در نهمین دوره از گروه تئاتر صاحبدلان و نخستین شب از اجراهای این گروه تئاتری آنها تعزیه مربوط به حضرت «شاهچراغ» (ع) را روی سکو آوردند، تعزیه‌ای که باتوجه به محتوای خود برگرفته از تعزیه‌های حماسی است. حال دلیل این انتخاب آن است که مخاطب بتواند باور و تشخیص خود را جهت درک بهتر از اشعار و آداب نمایش‌های تعزیه به کار بگیرد.

    تعزیه حضرت «شاهچراغ» (ع) باتوجه به اهمیت روایت محتوایی که در آن مطرح می‌شود جدال بین حق و باطل و یا همان خیر و شر است. در واقع این تعزیه درباره هجران خانواده امام رضا (ع) و عزم سفر برادران امام رضا (ع) به جهت دیدار از ایشان آغاز می‌شود که به تدریج به صحنه نبرد بین «علاالدین حسین»، «شاهزاده ابراهیم» و «شاهچراغ» برادران ایشان که در فراق دیدار امام رضا (ع) هستند با «قُتلُق» فرمانده آن زمان در شیراز و سپاه او مبدل می‌شود. در این اجرا نیز از سازهای طبل، شیپور و بوق استفاده شده است تا بارگاه پادشاهان آن زمان را در ذهن مخاطب تداعی کند.

    مخاطب‌های این تعزیه در شب یکشنبه بعنوان میهمان این اجرا با درک و باور قابل توجه‌ای هنرنمایی گروه تئاتر صاحبدلان را به تماشا نشسته بودند. اجرایی که در آن صحنه‌ای از مظلومیت و غربت امام رضا (ع) و تلاش برادرانش برای دیدار با او میسر نشد و در نهایت آنها به مبارزه با نماد شر یعنی «قُتلُق» پرداختند. لباس‌هایی که بر تن بازیگران این نمایش است آنها را به دو گروه اوصیا و اشقیا که با کلاه‌خودهایی با پَرهای سبز و سرخ بر سر داشتند از یکدیگر جدا کرده بود. حال در نبرد آخر که بین برادران امام رضا (ع) و سپاه پادشاه شیراز یعنی «قُتلُق» رخ داد به نوعی اوج روایت تعزیه حضرت شاهچراغ (ع) است که در آن رزم برادران ایشان و سپس شخص بزرگوارشان به شهادت رسیدند.

    قابل ذکر است این تعزیه فارغ از نمایش بین حق و باطل و یا خیر و شر گویای آن است قصد دارد به مخاطب خود آگاهی رسانی کند که مسائل پیش آمده از چه طریقی و بر چه اساس به وقوع پیوسته است. از نگاه دیگر این آثار می‌کوشند تا علاقه‌مندان خود را برای کسب آگاهی به مطالعه اشعار و نثرهایی که درباره این رویدادها وجود دارد ترغیب نماید. 

    اولین شب نهمین دوره از تئاتر گروه صاحبدلان با حضور مشتاقان به خاندان آل محمد (ص) و اجرا تعزیه «شاهچراغ» (ع) در محوطه باز تئاتر شهر در شب یکشنبه دهم شهریورماه به پایان رسید.

    قابل ذکر است گروه تئاتر صاحبدلان به مدت ده شب بعد از اذان مغرب در محوطه باز مجموعه تئاترشهر میزان علاقه‌مندان به تعزیه و شبیه‌خوانی خواهند بود.  




    مطالب مرتبط

    گفت‌وگوی ایران تئاتر با احمد عزیزی به بهانه آغاز اجراهای  صاحبدلان

مجالس شبیه‌خوانی هرشب بر پایه یکی از الگوهای شاخص تعزیه اجرا می شود
    گفت‌وگوی ایران تئاتر با احمد عزیزی به بهانه آغاز اجراهای صاحبدلان

    مجالس شبیه‌خوانی هرشب بر پایه یکی از الگوهای شاخص تعزیه اجرا می شود

    ایران تئاتر:احمد عزیزی هنرمند عرصه تعزیه گفت: نسخه هایی که در نهمین تئاتر صاحبدلان اجرا می کنیم اصطلاحاً «زمینه کاشی ها» نامیده می شود که یکی از الگوهای شاخص تعزیه ایران است.

    |

    کوروش زارعی در اختتامیه همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین:

کار برای اهل بیت سخت اما بسیار شیرین است
    کوروش زارعی در اختتامیه همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین:

    کار برای اهل بیت سخت اما بسیار شیرین است

    با تجلیل از برگزیدگان و پیشکسوتان؛ آیین اختتامیه چهارمین همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین برپا شد و در جریان آن از علیرضا حیدر پور پیشکسوت تعزیه استان فارس؛ تجلیل شد و این هنرمند شیرازی موفق به کسب دیپلم افتخار، لوح تقدیر و تندیس جشنواره گردید.

    |

    نگاهی پژوهشی به تئاتر دینی (بخش دوم)

سیمای امام رضا (ع) در تعزیه‌خوانی
    نگاهی پژوهشی به تئاتر دینی (بخش دوم)

    سیمای امام رضا (ع) در تعزیه‌خوانی

    ایران تئاتر: رضا عباسی در پژوهش پیش رو که در کتاب «نمایش در حریم هشتم» منتشرشده تلاش دارد به‌طور مشخص نمایش‌ها را با محوریت امام رضا (ع) در نقالی و تعزیه مورد کنکاش قرار دهد. این بخش از مقاله به سیمای امام رضا (ع) در تعزیه‌خوانی اختصاص دارد.بخش اول این نوشتار به جلوه امام رضا در ...

    |

    نظرات کاربران