در حال بارگذاری ...
به کوشش کریم خاوری منتشر شد

کتاب «خیابان، صحنه تئاتر»، سیری در 13دوره جشنواره تئاتر خیابانی مریوان

کتاب «خیابان، صحنه تئاتر»، سیری در سیزده دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان به کوشش کریم خاوری منتشر شد.

به گزارش ایران تئاتر، این کتاب که توسط انتشارات گوتار همزمان با برگزاری چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان منتشر شده، مروری‌ست آماری و تحلیلی بر دوره‌های ۱ تا ۸ یادواره و جشنواره‌های داخلی استانی و منطقه‌ای و «نیمه‌سراسری صحنه و میدانی خیابانی» تئاتر مریوان (سال ۱۳۷۳ تا ۱۳۷۹) و دوره‌های ۱ تا ۱۳ جشنواره سراسری و بین‌المللی تئاتر مریوان (سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۷) را در بر‌می‌گیرد.

کریم خاوری در مقدمه این کتاب که در پنج فصل منتشر شده، آورده: «جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای بزرگ هنری در عرصه هنرهای نمایشی کشور است. اکنون در آستانه برگزاری چهاردهمین دوره این جشنواره هستیم؛ تاکنون معرفی جشنواره مریوان در قالب اثری پژوهشی صورت نگرفته است، هرچند در پاره ای از مجلات و نشریات تخصصی و کتاب کاتالوگ و ادوار مختلف، به صورت پراکنده به معرفی مختصری از جشنواره پرداخته‌اند، ولی هنوز جشنواره مریوان آرشیو منظمی ندارد. داشتن آرشیو منظم و قابل استناد از این جشنواره همیشه از دغدغه‌های اصلی نگارنده بوده است. آنچه اکنون ارائه می‌گردد جامع‌ترین اطلاعاتی است که از جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان جمع‌آوری شده است، این اطلاعات بر اساس کتاب‌های کاتالوگ جشنواره نشریات تخصصی بولتن‌ها و منابع اینترنتی گردآوری شده است. با توجه به اینکه یکی از مهم‌ترین چالش‌های عرصه پژوهش عدم دسترسی پژوهشگران به منابع اطلاعات جامع و مستند تحقیقی می‌باشد این کتاب می‌تواند منبعی برای پژوهشگران هنرمندان مدیران و فعالان و علاقه‌مندان به عرصه تئاتر خیابانی باشد.

گفتنی است، در بخش جمع‌آوری داده‌های این کتاب فرزاد حسن‌زاده، اوین بابایی، ئاوات حسامی، فاتح بادپروا، کژال راست بین، مهدی حاجیان، خسرو معین افشار، عبید رستمی و فاروق حسن‌پور و در بخش تحلیل نیز قطب‌الدین صادقی، رضا آشفته، زهرا شایان‌فر، رحمان هوشیاری، میلاد نیک‌آبادی، رحیم عبدالرحیم‌زاده، آرام پزشکیان و محمد بهرامی همکاری کرده‌اند.




مطالب مرتبط

عضو هیئت انتخاب تئاتر خیابانی رضوی

کیفیت بالای آثار این دوره، انتخاب را دشوار کرده بود
عضو هیئت انتخاب تئاتر خیابانی رضوی

کیفیت بالای آثار این دوره، انتخاب را دشوار کرده بود

کریم خاوری، عضو هیئت انتخاب آثار بخش تئاتر خیابانی رضوی می‌گوید اجراهای این دوره از جشنواره سطح کیفی بالایی داشتند که همین مورد ارزیابی آثار را برای ما دشوار کرده بود.

|

نظرات کاربران