در حال بارگذاری ...
پیشنهاد هفته 12

شبیه خوانی در تهران

ایران تئاتر- رضا آشفته: ایام محرم است و روزهای اندوهباری که مسلمانان پیش روی دارند، و در این هفته بر آن هستم که به علاقه مندان هنرهای نمایشی پیشنهاد کنم که علاوه بر نمایش های مذهبی به سراغ مجالس شبیه خوانی و تعزیه بروند که در این روزها هم دیدن این آثار رثای در شهادت امام حسین (ع) و یارانش را به ما گوشزد خواهد کرد و هم به هر تقدیر آزادگی این بزرگمرد نیز در این نمایش ها و آیین ها بر همه انسانهای جهان یادآوری خواهد شد.

به همین دلیل توصیه می کنم که اگر علاوه بر این نمایش ها، جایی نمایشگاهی هم بود، این فرصت را بر خود دریغ نکنیم که هر نکته ای شاید ما را به کشفی بزرگ از این نهضت و حماسه حسینی نزدیکتر گرداند و این همان نشانی است که با توش و توان بسیار ما را به انسانیت مان نزدیکتر خواهد کرد.

 

رپرتورار محرم در فرهنگسرای بهمن

رپرتوار نمایشی «تأمل» با اجرای چهار اثر نمایشی از ساعت 17 تا 20 شنبه 16 شهریور به مناسبت ماه محرم، در سالن مبارک فرهنگسرای بهمن به روی صحنه می رود.

این چهار اثر نمایشی بامحوریت آثار کودک و نوجوان، ارزشی و مذهبی و با رویکرد ایجاد «تأمل» در امور مرتبط با ماه محرم و اندیشه در باب موضوعات اخلاقی، انسانی و اسلامی به سرپرستی علی بیگدلی مسئول امور هنرهای نمایشی این فرهنگسرا اجرا می شود که عناوین آن به این شرح  است:

1. "گربه دم بریده" (برای کودک و نوجوان) به کارگردانی مرجان جلالیان و نقش آفرینی مبینا ویدادی، باران خلیلی، هلنا حیدری، علی فریدونی، آیناز قهرمانی، حنانه ذوالفقاری، محمد صفایی زاده، زهرا ذوالفقاری، ستایش جوکار، محمدطه الماسی، النا غیوری، مهدیار حیدری، سما زنگنه، ثمین زنگنه و آرمینا الله یار.

2. "نیمروز ابدی" اثری محیطی-اجرایی (بامحوریت اتصال غدیر و عاشورا)، به کارگردانی سعید بکایی و با نقش آفرینی ماهان خوشایی، محمدحسین حسینیان، دانیال چناری، اتابک حمدانی.

3. "ریل های متقاطع" مونولوگی به کارگردانی سعید بکایی و دستیاری زهرا مرادی و بازیگری نرگس عالمی پور و پروا محمودی.

4. اپیلوگ گوییای با عنوان "مقتل خوانی" باحضور حنانه زارع، سارا اسلامی، یاسمن احسانی زاده، آتنا مقیمی واحد و یگانه گیاهی و با هدایت؛ سعید بکایی.

به زودی فراخوانی باهدف تولید آثار جدید نمایشی از سوی مرکز هنرهای نمایشی این فرهنگسرای منتشر خواهد شد.

علاقه‌مندان برای تماشای رایگان این نمایش‌نامه‌ها می‌توانند به سالن مبارک فرهنگسرای بهمن به نشانی، میدان راه آهن، میدان بهمن، خیابان شهید وفایی مراجعه و یا برای اطلاعات بیشتر در ساعات اداری با شماره تلفن 55051386 تماس بگیرند.

 

تعزیه‌خوانی در خانه هنرمندان ایران

به مناسبت فرا رسیدن ایام سوگواری حضرت امام حسین (ع) تا 19 شهریور مراسم تعزیه در فضای باز خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

 اجرای تعزیه گروه کانون "کهربای تعزیه" تا 19 شهریور هر روز ساعت ۱۷:۳۰ به همت مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران و با همکاری خانه هنرمندان ایران در فضای باز خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

شهادت شاهچراغ، پیرزن زائر و متوکل عباسی، شهادت هانی ابن عروه، شهادت مسلم ابن عقیل، شهادت طفلان مسلم، شهادت حر ریاحی، شهادت علی اکبر، شهادت حضرت عباس، شهادت امام حسین و.. اسامی مجالس تعزیه در فضای باز خانه هنرمندان ایران است. سرپرستی این مجالس بر عهده مجید خسروآبادی است. از دیگر اعضای این گروه می‌توان به مهدی بخشی، کاظم جده‌خواه، رضا صالحی، مهدی صیادی، سیدعلی سلطانیان، جواد پاکنژاد و احمد مقدسی اشاره کرد.

مجالس تعزیه هر روز از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۹:۳۰ در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

 

غریبه شام

تماشاخانه «سنگلج» در ماه محرم، میزبان نمایش مذهبی «غریبه شام» می‌شود.

نمایش «غریبه شام» به نویسندگی حسین فدایی‌حسین و کارگردانی کوروش زارعی از ۱۲شهریورماه هرشب ساعت ۱۸:۳۰ در تماشاخانه سنگلج به روی صحنه می‌رود.

در این نمایش که به زندگی و شهادت حضرت رقیه(س) می‌پردازد بازیگرانی چون کاظم نظری، انوش معظمی، وفا طرفه، حسن اردستانی، سیدحمید لاجوردی، محمدجواد پیروزی، لیلاالسادات موسوی، مریم السادات صدرپور،فائزه السادات حسینی، سنا زارعی، نگین السادات رسولی، فائقه حاجی مهدی، سوگند مقدم، حدیت تقی زاده و... ایفای نقش می‌کنند  و محمدرضا خویی نیز مدیر تولید پروژه است.

 

مسیر سرخ

پروژه فرهنگی «کاروان عاشورایی» همراه با اجرای نمایش آیینی «مسیر سرخ» در ایام سوگواری سالار شهیدان (ع) در حال برگزاری است.

پروژه فرهنگی «کاروان عاشورایی» به همت سازمان زیباسازی شهرداری تهران و با همکاری گروه فرهنگی هنری «فانوس» در ایام سوگواری سالار شهیدان (ع) در حال برگزاری است.

اجرای نمایش آیینی «مسیر سرخ» به کارگردانی عرفان پورمحمدی و تهیه کنندگی محمدرضا فیض‌اله زاده بخش اصلی این برنامه است که به قلم عرفان پورمحمدی و محمد نوری نوشته شده و سید احمد نگهبان طراحی گریم و چهره پردازی آن را بر عهده دارد.

برپایی نمایشگاه عکس سه بعدی «عتبات عالیات» و اجرای گروه «مردان گلی» در حاشیه اجرای این نمایش انجام می شود.

حسن ختام برنامه نیز اقامه عزای سالار شهیدان حضرت امام حسین علیه السلام با نوای کربلایی حسین معصومی است.

این برنامه از ۲ محرم تا ۱۱ محرم در میدان راه آهن، شهرک توحید، پارک ملت، دریاچه چیتگر و میدان تجریش تهران از ساعت ۱۸ به ترتیب و به صورت چرخشی در حال برگزاری است.

 

برپایی ۱۰ مجلس شبیه‌خوانی در ۱۰ شب اول محرم

کانون تئاتر دینی اداره کل هنرهای نمایشی به روال هر سال در ۱۰ شب اول محرم، مجالس شبیه‌خوانی برگزار می‌کند.

کانون تئاتر دینی اداره کل هنرهای نمایشی در دهه اول ماه محرم اقدام به برگزاری ۱۰ مجلس شبیه‌خوانی در محوطه مجموعه تئاتر شهر می‌کند.

این ۱۰ مجلس که از شب اول محرم ۱۴۴۱ (یکشنبه ۱۰ شهریور) تا شب دهم محرم (سه‌شنبه ۱۹ شهریور) بعد از اذان مغرب و عشا در محوطه مجموعه تئاتر شهر برگزار می‌شود عبارتند از:

مجلس شاه چراغ، مجلس مسلم(ع)، مجلس وهب نصرانی، مجلس دو طفلان مسلم، مجلس حربن ریاحی، مجلس حضرت علی‌اکبر(ع)، مجلس حضرت قاسم(ع)، مجلس حضرت ابوالفضل(ع)، مجلس امام حسین(ع)، مجلس بازار شام و وفات حضرت رقیه(ع).

محوطه مجموعه تئاتر شهر از ۱۰ شهریور ۹۸ مصادف با اول محرم ۱۴۴۱ میزبان ۱۰ مجلس شبیه‌خوانی فوق با معین‌البکایی احمد عزیزی خواهد بود.

 

نمایشگاه شبیه‌نامه‌های دست‌نوشت دوره قاجار

  پنجمین نمایشگاه شبیه‌نامه‌های دست‌نوشت دوره قاجار از ۱۵ تا ۲۶ شهریور از سوی خانه‌تئاتر برگزار می‌شود.

پنجمین نمایشگاه «به‌روایت ‌نسخه‌خوانان» در هفته سوم شهریور در خانه‌ هنرمندان ایران برپاستو

این نمایشگاه مجموعه‌ای از هفتاد تصویر شبیه‌نامه دست‌نویس و گزیده شده از مجموعه‌های مهم شبیه‌نامه دوره قاجار است که با پژوهش و جستجوی چندین‌ساله رضا کوچک‌زاده (کارگردان و پژوهشگر هنرهای نمایشی) انتخاب و برای نمایش به شکل پوستر درآمده‌ است.

علاقمندان به شبیه‌خوانی، هنرهای ‌نمایشی و مردمی می‌توانند روزهای ۱۵ تا ۲۶ شهریور از ساعت ۱۴ تا ۲۱ در گالری‌های استاد ممیز و زمستان خانه هنرمندان ایران واقع در خیابان ایرانشهر، پارک هنرمندان تماشاگر این آثار باشند.




نظرات کاربران