در حال بارگذاری ...
سمیه مهری در گفت وگو با ایران‌تئاتر خبر داد

ده قیقه وسی وهشت ثانیه قبل از مرگ را برای فجر آماده می کنم

ایران‌تئاتر: در سال های اخیر زنان هنرمند به خصوص در تئاتر حضور موثر و قابل توجهی داشته اند. سمیه مهری نویسنده، روانکاو، تهیه کننده، بازیگر تئاتر و تلویزیون با پیگیری کارهای اجتماعی و درکنارش آثار ارزشی دوران دفاع مقدس توانسته به دستاوردهای خوب و ارزنده ای برسد. مهری بهار امسال نمایش اجتماعی قهوه تلخ را با بازی خودش و شراره رخام در تماشاخانه استاد انتظامی روی صحنه برد.

سمیه مهری قرار است در نیمه دوم سال 98 نمایش دفاع مقدسی ثانیه صفر را  به صحنه ببرد. این کارگردان در سال های قبل سریال و نمایش های نظیر تابو، کژدم و آلزایمر را کارگردانی کرده است. سمیه مهری در گفت وگو با ایران تئاتر درباره فعالیت های جدید تئاتریش عنوان کرد: قرار است نمایش قهوه بزریلی را برای حضور در بخش مرور جشنواره بین المللی تئاتر فجر ارائه کنم و در کنارش مشغول نوشتن نمایش نامه ای برای یک کار خیابانی در جشنواره تئاتر فجر هستم. نام این متن ده قیقه و سی و هشت ثانیه قبل از مرگ است؛ در این اثر مثل کارهای گذشته‌ام تم روانکاوانه مورد رویکردم است.

این کارگردان درباره مضمون نمایش نامه گفت: ایده اصلی نوشتن این نمایش نامه زمانی در ذهنم شکل گرفت که مقاله ای از دانشگاه اتریش خواندم که درباره مرگ مغزی بود. به صورت رندوم این دانشگاه 2300 نفر را که دچار مرگ مغزی شده بودند را انتخاب کرده و بعد از بررسی متوجه شدند که 640 نفر از مرگ مغزی خارج شده اند و از این 640 نفر 230 خاطره مشترکی راجع به زمان حس مرگ داشتند و در تایم ده دقیقه و سی و هشت ثانیه کل خاطرات زندگیشان را مرور کرده اند. در نمایش هم دو شخصیت نمایش با این پرسش هستند که در این تایم زمانی با چه وضعیتی روبه می شوند.

مهری درباره شخصیت های نمایش هم تاکید کرد: به نظرم این تایم یک رئالیسم جادویی است و کار دو شخصیت زن و مرد به نام حیدر و سمیه دارد.

وی در بخش پایانی گفته هایش درباره دغدغه هایش در مورد کارهای دفاع مقدسی و چالش های زنان معاصر در جامعه  گفت: به طور عینی در شهر زادگاهم کرمانشاه با جنگ آشنا بوده‌ام و تعداد زیادی شهید در زمان جنگ از خانواده مان داشتم و جنگ به صورت مستقیمی روی مخربش را به ما نشان داد و به نظرم این تجربیات زیستی در باور پذیری مخاطب خیلی نقش مهمی دارد. در مورد پرداختن به چالش های زنان باید در آثارم بگویم اصولا در اجراهایم نگاه یک سویه ای  به مسائل و چالش های زنان جامعه ندارم و در مواردی هم شخصیت برخی از زنان آثارم را علل بروز برخی از مشکلات نقد و مطرح کرده ام. من حرف حق را دوست دارم و ممکن است این حق از زبان یک مرد و یا یک زن گفته شود.




نظرات کاربران