در حال بارگذاری ...
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان:

دریای بی‌کران مفاهیم در فرهنگ عاشورا

فرهنگ عاشورایی دریای بی‌کرانی از مفاهیم را در اختیار هنرمندان قرار می‌دهد

به گزارش ایران تئاتر از کرمان، محمد رضا علیزاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان به درگاه تئاتر کرمان  گفت:فرهنگ عاشورایی ، دارای مضامین گسترده و متنوعی است که هر چه هنرمندان از این دریای بی کران استفاده کنند ،دست مایه های گسترده تری در اختیار آنان قرار خواهد داد .

وی ادامه داد: هنر در مراسم عاشورا مانند یک رسانه عمل می‌‌کند. گاهی در پرده‌خوانی و نقاشی‌های خیالی دیده می‌شود، گاهی در علامتها ،اشعار ،نوحه خوانی ،مرثیه سرایی ،تعزیه خوانی و  همه این گونه ها ؛ ابزار هنرمدان هستند تا در قالب فرم های متنوع، ابعاد این واقعه را هر سال و هر روز به مخاطبان منتقل نمایند .
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به اشاره به این که  عاشورا واقعه‌ای پر از تمثیل‌ و نشانه‌  است که وقتی با فرهنگ ایرانی که پر از نقش و نگار است، مواجه شد ابعاد متنوعی به خود می گیرد تصریح کرد در طول تاریخ، هنر ما از این حادثه تاثیرات بسیاری گرفته است ؛ در هنر معاصر نیز این تاثیر بسیار گسترده است. در نقاشی معاصر پس از انقلاب نیز بسیاری از هنرمندان تحصیل‌کرده سعی کرده‌اند از نشانه‌ها و روش‌هایی که در هنر مرتبط با عاشورا دیده می‌شود در کار خودشان استفاده کنند. همچنین در هنر جدید نیز می‌توان دید که چگونه نسل جوان در هنر چیدمان‌ و دیگر مدیوم‌ها از این نشانه‌ها استفاده می‌‌کنند.
علیزاده تاکید کرد: عاشورا یک روش زندگی است ، روشی که باید آگاهانه همراه با درک و معرفت این رخداد عظیم باشد و در این میان  فرهنگ و هنر نقش قابل توجهی دارد .




مطالب مرتبط

نظرات کاربران