در حال بارگذاری ...
رویدادهای هفته به روایت ایران تئاتر

از بازدید وزیر از روایت نسخه خوانان تا تعزیۀ حر ناصر تقوایی

ایران تئاتر- رضا آشفته: در هفته گذشته بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از نمایشگاه «به روایت نسخه­خوانان» از حیث توجه به مقوله هنر ملی و پرداختن به اصالت های نمایشی بسیار با اهمیت بود.

 دیگر خبر مهم هفته پیش، اکران تعزیه حر ناصر تقوایی بود که پس از سالها هنوز هم روایت های متعددی درباره این مستند مهم از تعزیۀ ایرانی نقل محال رهنگی است و در این هفته همچنین خبرهایی از حمید ابراهیمی، حسن همتی، کمال هاشمی و مهتاب نصیرپور گویای اتفاقات تازه ای در صحنه تئاتر تهران بود. 

رویدادها

بازدید وزیر ارشاد از یک نمایشگاه: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیداری که از نمایشگاه «به روایت نسخه‌خوانان» داشت گفت: تعزیه در عصر قاجار قدرت و قوتی داشته که از دانشی سه‌گانه نشات می‌گرفت. دانشی که در ترکیب قوت در هنر نمایشی، عمق در دانش دینی و تسلط بر دانش ادبی ریشه داشت. تعزیه ایرانی اگر بخواهد استمرار داشته باشد باید این ترکیب را همچنان داشته‌ باشد.

به گزارش ایسنا، طبق گزارش رسیده، دکتر عباس صالحی پس از دیدار از نمایشگاه به روایت نسخه‌خوانان که به همت خانه‌ تئاتر و طبق پژوهش‌های رضا کوچک‌زاده برپا شده‌ است، گفت: گاهی باید دارایی‌های خود را در معرض دید عموم بگذاریم، چرا که تا وقتی در مخازن هستند قدرت ارتباط با آن وجود نخواهد داشت، نمایشگاه‌هایی از این قبیل دارایی‌هایمان را به ما نشان می‌دهد.

او در خصوص  مزیت برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی افزود: این نمایشگاه‌ها سبب برقراری ارتباط نسل‌ جدید با دستاوردهای نسل‌های گذشته خواهند شد، تا زمانی که در یک فضای آکادمیک و پژوهشی در حال تحقیق و پژوهش روی این گنجینه‌ها هستیم تنها یک مجموعه آکادمیک با آن در ارتباط خواهد بود اما چنین نمایشگاه‌هایی امکان دست‌یابی دیگر اقشار را نیز با این دستاوردها فراهم می‌سازد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص نحوه حمایت وزارت‌خانه متبوعه خود از برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی گفت: امیدواریم بتوانیم فرصت برگزاری این نوع نمایشگاه‌ها را از تهران به شهرهای دیگری نیز منتقل کنیم. این نمایشگاه نشان می‌دهد که جریان تعزیه ما در دوره‌ای پشتوانه‌ای عمیق و چندگانه داشته‌ است، تعزیه در عصر قاجار قدرت و قوتی داشته که از دانشی سه‌گانه نشات می‌گرفت. دانشی که در ترکیب قوت در هنر نمایشی، عمق در دانش دینی و تسلط بر دانش ادبی ریشه داشت. تعزیه ایرانی اگر بخواهد استمرار داشته باشد باید این ترکیب را همچنان داشته‌ باشد. تعزیه هنوز در یک گسترده قابل توجه از لحاظ دامنه و وسعت در ایران وجود دارد و به نظر می‌آید این دامنه قابل توجه، نیاز به حفظ این ترکیب سه‌گانه دارد. به جز این برگزاری این دست نمایشگاه‌ها در استان‌ها و یا درگیر کردن تعزیه‌خوان‌ها و تعزیه‌گردان‌ها با این نمایشگاه می‌تواند به آنها نوعی نگاه عمیق به این دانش سه‌گانه بدهد و آنها را نسبت به راهی که دارند قوی‌تر کند.

نمایشگاه «به روایت نسخه‌خوانان» تا بیست و ششم شهریورماه در گالری‌های ممیز و زمستان خانه هنرمندان ایران برقرار خواهد بود.

نمایش «تمرین آخر، تعزیه حر دلاور» ناصر تقوایی : موزه سینما به مناسبت فرارسیدن روز ملی سینما برنامه‌هایی را تدارک دید.

به گزارش ایلنا، با توجه به مصادف شدن روز ملی سینما با ایام عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) و شهادت حضرت امام زین‌العابدین (ع) برنامه‌های تدارک دیده شده برای روز ملی سینما روز جمعه ۲۲ شهریورماه برگزار ‌شد.

این برنامه‌ها عبارتند از:

بازدید از تالارهای موزه سینمای ایران در روزهای پنجشنبه ۲۱ شهریورماه و جمعه ۲۲ شهریورماه ازساعت ۹ الی ۱۹  به صورت رایگان بود.

فیلم «تمرین آخر، تعزیه حر دلاور» ساخته ناصر تقوایی نیز روزجمعه ۲۲ شهریور ساعت ۱۹ در سالن سینمافردوس برای علاقمندان به نمایش در‌آمد.

«تمرین آخر؛ تعزیه حر دلاور» که در سال ۱۳۸۳ ساخته شده مستندی است از تمرین تعزیه حر دلاور که متن آن در اوایل دوره قاجار توسط «میرعزای کشی» مشهور به «کاشانی» نوشته شده است. «تقوایی» در این مستند توانسته ترکیبی از جنبه‌های مختلف تعزیه، موسیقی، آواز، روایت و بازیگری خاص تعزیه را عرضه کند. این فیلم برای ثبت هنر تعزیه در فهرست میراث جهانی به یونسکو ارسال شد.

همچنین برگزاری نمایشگاه کتاب با موضوع سینما، حضورسینماگران، هنرمندان و پیشکسوتان سینما، حضورهنرمندان نقاش برای تصویرگری سینماگران حاضر در این مجموعه فرهنگی و نمایش نخستین تصاویرسینمای ایران «فیلم‌های میرزا ابراهیم خان عکاس باشی» در محوطه باز از دیگر برنامه‌های موزه سینما در روز جمعه ۲۲ شهریور بود.

 

یادمان ها

در این هفته یادمانی برگزار نشد.

 

چهره ها

حمید ابراهیمی: نمایش «پشت دیوار عمارت» به کارگردانی حمید ابراهیمی با محوریت قیام انسان ساز حضرت اباعبدالله الحسین(ع) از ۲۴ شهریورماه در تماشاخانه سرو به صحنه می‌رود.

به گزارش روابط عمومی انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، نمایش «پشت دیوار عمارت» با محوریت قیام انسان ساز حضرت اباعبدالله الحسین (ع) از یکشنبه ۲۴ شهریورماه به مدت یک ماه هر شب ساعت ۲۰ در تماشاخانه سرو انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس میزبان علاقمندان خواهد بود.

در این نمایش عاشورایی جلیل فرجاد، جمشید صفری، پژمان کاشفی، نسرین مسلمی، نیا شیوا، خسرو مهرزری،حامد آقایی، فرزاد صبوری، علیرضا درویش نژاد، اهورا ابراهیمی، علی حیدری و آرمین احتشام زاده به ایفای نقش خواهند پرداخت.

تماشاخانه سرو در خیابان آیت الله طالقانی نرسیده به تقاطع خیابان مفتح جنب ایستگاه مترو قرار دارد.

حسن همتی: «حسن همتی» تئاتر «شین» را به زودی روی صحنه پردیس تئاتر تهران می‌برد.

تئاتر «شین»  قرار است به زودی در پردیس تئاتر تهران روی صحنه برود. این تئاتر درباره مادرانی‌ است که فرزندان‌شان قربانی تجاوز حکومت‌های دیکتاتوری شدند و از حکومت هایی می گوید که تا ابد نام منفورشان در تاریخ ثبت است.

بنا به گفته «حسن همتی» کارگردان این نمایش، شین بر اساس روایت کردهایی‌ نوشته شده است که پس از بمباران شیمیایی کردستان عراق به دستور صدام‌حسین و در ادامه نسل‌کشی کردها به ایران پناه می‌آورند.

این کارگردان تا کنون نمایشهای «لباسی برای مهمانی» نوشته محمد رحمانیان، «زاغ» نوشته آرش منصوری و «ریما» نوشته اصغر خلیلی را روی صحنه برده است و این بار با پرداختن به نسل‌کشی کردهای عراق از بیان یک مادر کرد تازه‌ترین اثرش را روی صحنه خواهد برد.

کمال هاشمی: کارگردان «امروز روز خوبیست برای مردن» عنوان کرد در این نمایش تاثیر جنگ روی زندگی ۲ شخصیت نمایش که هر یک به نوعی مهاجرت کرده‌اند، به تصویر کشیده می‌شود.

کمال هاشمی کارگردان نمایش «امروز روز خوبیست برای مردن» که به تازگی اجرای خود را در تماشاخانه ایرانشهر آغاز کرده است در این باره به خبرنگار مهر گفت: این اثر نمایشی که تا ۳۰ شهریور ماه در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است به تاثیرات جنگ روی زندگی ۲ کاراکتر اصلی نمایش می‌پردازد.

وی ادامه داد: ساختار اجرایی نمایش تلفیقی از ۲ مدیوم تئاتر و سینماست و کار به شیوه ای مستندگونه روایت می‌شود به این ترتیب که انگار یکی از کاراکترها در حال ساخت مستندی از زندگی شخصیت دیگر نمایش است و در این میان گذشته این ۲ و اتفاقاتی که برایشان رخ داده است نیز مرور می‌شود. به دلیل ضرورت متن و داستانی که روایت می‌شود از ویدئو پروجکشن در کار استفاده شده اما این استفاده به شیوه‌ای متفاوت که کمتر دیده شده به کار گرفته می‌شود.

هاشمی درباره داستان نمایش توضیح داد: در این نمایش ملاقات ۲ دختر در یک مکان که یکی از آن‌ها مهاجر جنگ زده است و دیگری در دوران جنگ به کشوری دیگر مهاجرت کرده باعث می‌شود که تاثیرات جنگ روی زندگی ۲ نفر که هرکدام به شکل متفاوتی مهاجرت کرده‌اند، به تصویر کشیده شود. مونا یک دختر جنگ‌زده است که در ادامه ماجراهایی که برایش اتفاق افتاده، در خانه‌ای مخروبه و خالی از سکنه زندگی می‌کند. یلدا که در زمان جنگ به همراه خانواده‌اش به کشوری دیگر مهاجرت کرده، به ایران می‌آید که خانه پدری‌اش را بفروشد. او تصمیم می‌گیرد که برای آخرین بار خانه را ببیند و از آن فیلم بگیرد که در خانه با مونا مواجه می‌شود. مونا سوژه خوبی برای فیلمش است.

وی در پایان درباره حضور این نمایش در فستیوال‌های خارجی بیان کرد: این نمایش پیش از این در سال ۲۰۱۷ در فستیوال واگاموندس در شهر مولوز فرانسه و همچنین در سال ۲۰۱۹ در مرکز هنرهای زیبایی بروکسل «بوزار» اجرا شده است که این ۲ اجرا به سفارش مشترک این فستیوال و مرکز بوده است اما در اجرای ایران تهیه کنندگی اثر بر عهده خود گروه است.

نمایش «امروز، روز خوبیست برای مردن» نوشته جمال هاشمی، کمال هاشمی و سارا سجادی به کارگردانی کمال هاشمی از ۱۰ شهریورماه ساعت ۲۱:۱۵ در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است. بازیگران این نمایش شیوا فلاحی و سارا سجادی هستند.

فرهاد ناظرزاده کرمانی: مدیر کانون تئاتر دینی اعلام کرد برای اولین بار پژوهشی بزرگ در ایران در خصوص تئاتر دینی توسط فرهاد ناظرزاده کرمانی به انجام رسیده که باعنوان «ادبیات نمایشی ایمان‌گرای جهان» در دست انتشار است.

محمود فرهنگ مدیر کانون تئاتر دینی اداره‌کل هنرهای نمایشی با اشاره به انجام پژوهشی بزرگ در تئاتر ایران درباره تئاتر دینی، به خبرنگار مهر گفت: از سال ۸۹ و زمانی که آقای مؤذنی دبیر رویداد تئاتر صاحبدلان بود، به دنبال ایجاد پشتوانه‌ای علمی برای تئاتری دینی بودیم. نشست‌های متعددی با استادان تئاتر برگزار و در همان راستا کارگاه‌هایی هم با حضور ۵ استاد شناخته شده برگزار کردیم.

وی ادامه داد: با استادان مختلف از جمله آقایان بالازاده، قطب‌الدین صادقی و اردشیر صالح‌پور نیز در این خصوص صحبت کردیم. در گفتگویی که با دکتر ناظرزاده کرمانی داشتیم، ایشان اعلام کرد که پژوهشی را در خصوص تئاتر دینی در جهان در دست دارد. ما هم دغدغه‌های خود را در خصوص تئاتر ایران، تعزیه و نکات دیگر به ایشان منتقل کردیم و دکتر نیز با مدنظر قرار دادن این دغدغه‌ها پژوهش خود را ادامه داد.

فرهنگ با بیان اینکه پژوهش دکتر ناظرزاده کرمانی با عنوان «ادبیات نمایشی ایمان‌گرای جهان» شکل گرفته، یادآور شد: این پژوهش ۳ سال برای آماده سازی و مقدمات و بیش از ۳ سال هم برای ویراستاری زمان به خود اختصاص داد. خوشبختانه در حال حاضر ۴ جلد از این پژوهش در حال ویراستاری نهایی است. در این پژوهش دکتر ناظرزاده کرمانی ۸ نمایشنامه بسیار ارزنده و بنام در جهان با موضوع ایمان‌گرایی را ترجمه کرده است.

مهتاب نصیرپور: نمایش "اثر پرتوهای گاما بر گل‌های همیشه بهار" که فروردین امسال روی صحنه بود، دوباره اجرا می‌شود.

"اثر پرتوهای گاما بر گلهای همیشه بهار "نخستین تجربه کارگردانی مهتاب نصیرپور براساس متنی از  پل زیندل در تماشاخانه مهرگان اجرا می شود.

در دور تازه اجرا، گروه بازیگران تغییرهای داشته است. این نمایش از ۲۷ شهریورماه هر روز به جز شنبه ها روی صحنه می رود.

مهتاب نصیرپور، سامان مظلومی، مبینا طبایی، المیرا صارمی، آریان مجدپور و نیکتا مستوفی بازیگران این نمایش هستند.

شهرام زرگر این نمایشنامه را ترجمه کرده است. رستاک حلاج خواننده و آهنگساز  "ترانه گلهای همیشه بهار" را برای این نمایش اجرا کرده است.

 

تیترها

1. اجرای «میمون» با محوریت ایدز در تالار مولوی

2. شماره‌ ۷۳ «فصلنامه‌ تئاتر» منتشر شد

3. نمایش «خاندان چن چی» اثر آنتونن آرتو روی صحنه می‌رود

4. علاءالدین قاسمی مجالس تعزیه برگزار می‌کند

5. معرفی آثار راه‌یافته به جشنواره مونولوگ دانشجویی افرا




نظرات کاربران