در حال بارگذاری ...

رحمت امینی از احتمال اجرای مجدد «استاد نوروز پینه‌دوز» خبر داد

رحمت امینی که چندی پیش‌نمایش «استاد نوروز پینه‌دوز» را در تئاتر شهر به صحنه برده بود و مورد اقبال عموم هم قرار گرفت، گفت: پیشنهادی از سوی یکی از تماشاخانه‌های خصوصی برای اجرای مجدد این نمایش داشتم که احتمال دارد اگر آن را قبول کنم، «استاد نوروز پینه‌دوز» در دی‌ماه و بعد از ماه محرم و صفر به صحنه این تماشاخانه برود.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از فارس، این استاد دانشگاه و کارگردان تئاتر در ادامه افزود: یکی از دلایلی که تصمیم دارم مجدد آن را اجرا کنم این است که تازه در اواخر اجراها خیلی‌ها اطلاع از این نمایش پیدا کردند و تازه ویژگی‌های کار به مخاطب منتقل شود، بنابراین هنوز این نمایش ظرفیت دیده شدن را دارد.

امینی درباره پروژه‌های بعدی نمایشی‌اش گفت: اگر بشود به سراغ نمایشنامه‌های کودک ایرانی طبق همان فرمول قدیمی‌ام می‌روم و به سراغ چهره‌هایی خواهم رفت که در حوزه تئاتر کودک جزو درام‌نویسان آغازین بوده‌اند از باغچه‌بان تا بیژن مفید و...

وی بابیان اینکه در ژانر کودک مثل بزرگ‌سال هنوز کار زیادی انجام نداده‌ایم، گفت: اولاً اینکه شروعش خیلی دیرتر از بزرگ‌سال بوده است و دوما تعداد و فراوانی آثار در عرصه کودک کمتر است، ولی ازآنجایی‌که خود من یکی از گرایش‌هایم تئاتر کودک بوده مایل هستم که در این حوزه کارکنم. سه ـ چهار سال پیش هم در تالار هنر آخرین کار کودکم را انجام دادم، الان هم درباره پروژه جدید با مدیر تالار هنر مباحثی را مطرح کردم.

امینی در ادامه افزود: دفعه پیش که کار کودک داشتم از متن کیومرث قنبری آذر یک‌شکل کارگاهی استفاده کردم و این آخرین کار استاد نوروز پینه‌دوز هم جوانی به نام حامد مکملی متن را بازنویسی کرد به‌هرحال من در سه کار قبلی تجربیات خود را پله‌پله تغییر دادم.

این کارگردان تئاتر اظهار داشت: به‌هرحال من معتقدم اگر درام‌نویسی ما بخواهد پیشرفت کند حتماً باید به گذشته خود نگاه دقیق و تأملی داشته باشد، ما نمی‌توانیم هر دفعه فقط بر مبنای تجربیات لحظه‌ای تئاتر کارکنیم، مشکل درام‌نویسی فعلی ما هم همین است. همیشه این جمله محمد چرمشیر را می‌گویم که «درام‌نویسی ما یک کهکشان ستاره‌های بی دنباله است»! ما باید دنباله داشته باشیم.

وی دراین‌باره افزود: صادق هدایتی در داستان‌نویسی به وجود نمی‌آمد اگر جمال‌زاده‌ای نبود. بیضایی و ساعدی به وجود نمی‌آمدند اگر میرزا آقا تبریزی نبود، یعنی باید کسانی می‌بودند که راه‌ها را بگشایند. آن‌هایی که می‌خواهند امروز دستاوردی در درام‌نویسی داشته باشند باید نگاهی به پیشینیان خود بی اندازند. من هم معتقدم که نباید گذشته را فراموش کنیم چراکه در درام‌نویسی امروز به کارمان می‌آید.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران