در حال بارگذاری ...
شهرام کرمی در مراسم افتتاحیه نمایش گفت:

«خاتون» نگاه خلاقانه‌ای به نمایش‌های دینی دارد

آیین افتتاح نمایش «خاتون» با حضور شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی شب گذشته در پردیس تئاتر تهران برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر آیین افتتاحیه این نمایش به کارگردانی و نویسندگی حسین عالم بخش شب گذشته، 28شهریور ماه با حضور شهرام کرمی، مدیرکل هنرهای نمایشی، علیرضا زندوکیلی، معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و خانواده شهدای مدافع حرم شهید پورهنگ و شهید مشعجی در سالن اصلی پردیس تئاتر تهران برگزار شد.
در ابتدای مراسم افتتاحیه ، حسین عالم بخش به نیابت از سعید اوحدی به حضار و مسئولان خوش  آمد گفت و بخشی از فعالیت های گروه فرهنگی هنری حواریون در این سالها را تشریح کرد.

وی همچنین افزود: فعالیت این گروه به دهه هفتاد و با نمایش های «آشنای غریب» و «ایوب عشق» باز می‌گردد. نمایش خاتون نیز چهارمین دوره اجرای خود را امسال می گذراند و در سه سال گذشته در تالار اندیشه و تئاتر شهر مخاطبان چهل هزار نفره را داشته است. امسال تصمیم داریم 22اجرا در تهران و 10اجرا در شهرستان اردستان داشته باشیم.

وی همچنین یادآور شد: نمایش دهکده هاپوخان نیز سه دوره در مجتمع غدیر، فرهنگسرای ارسباران و تالار سرو برگزار شد و بیش از 21هزار مخاطب کودک و نوجوان داشت. در نهایت امیدواریم با برنامه ریزی و حمایت از این نمایش، امسال دو مرتبه این کار را به صحنه ببریم. از جمله کارهای آتی این گروه «پشت بام آرزوها» و «زن همسایه» و «دادسرای زنان» خواهد بود.
درادامه شهرام کرمی، مدیرکل هنرهای نمایشی نیز در سخنانی کوتاه عنوان کرد: خوشبختانه نمایش خاتون در این چند سال در عرصه کارهای مذهبی موفق ظاهر شده و نگاه خلاقانه ای به عرصه نمایش‌های دینی داشته است‌.
وی در ادامه گفت: خوشحالم که اجرای این کار مستمر بوده و با استقبال هر ساله مخاطبان روبرو می شود. این دست نمایش ها در جامعه مذهبی ما مورد نیاز است و می بایست بیشتر تولید شود.

در ادامه کرمی  در گفت و گوی اختصاصی  با روابط عمومی نمایش ضمن تبریک هفته دفاع مقدس افزود: هنرمندان هر چه بتوانند به هنر مردمی و عمیق با مفاهیم دینی و مذهبی نزدیک شوند، نگاه منطقی و درست‌تری به عرصه هنرهای نمایشی با جذب مخاطب بیشتر خواهند داشت.

وی افزود نمایش مذهبی در یک جامعه دینی مخاطبان خود را دارد به‌خصوص اینکه در ماه‌های محرم و صفر هم باشیم و عزاداری حسینی به مضامین تئاتر دینی و مذهبی نزدیک می‌شود.

وی در ادامه با ابراز خرسندی از تولید نمایش‌های مذهبی افزود:‌ اینکه یک نمایش بتواند مورد استقبال مخاطبان قرار بگیرد، مهترین سرمایه جامعه هنری و اینکه بتواند استمرار هم داشته باشد، بسیار خوب است.

کرمی در پاسخ به این سؤال که طرح «هنر برای همه» می‌تواند در راستای ترویج نمایش بینی مردم اثر گذار باشد یا خیر، گفت: نمایش‌های دینی ـ مذهبی جزء ژانر نمایش‌های مردمی محسوب می‌شوند یعنی نمایش‌هایی که توده مردم از آنها استقبال خوبی می‌کنند به نظر من این سیاست سازمان فرهنگی هنری شهرداری هم در راستای برنامه‌های هنری قابل ستایش است.

وی همچنین افزود: ما هر چه بتوانیم به هنر مردمی و خاصه هنر عمیق با مفاهیم دینی و مذهبی نزدیک شویم، نگاه منطقی و درستی در عرصه نمایش داریم. نسل جوان در انتقال مفاهیم و مضامین دینی نیاز به تولیدات مناسب هنری دارد و علاوه بر تئاتر در سایر عرصه‌ها نیز می‌بایست فعال باشیم.

وی درباره نمایش خاتون نیز توضیح داد:‌این نمایش خلاقانه و موفق است و درباره اصحاب و خانواده امام حسین (ع) روایت هنری جذاب و دراماتیکی ارائه کرده است و به نظرم همین که به سال چهارم اجرا رسیده و چهل هزار تماشاگر داشته، قابل تقدیر است.

کرمی با بیان اینکه هنرنمایی یک کودک جزو نقش‌های اصلی در این کار قابل ستایش است، گفت: تجربه نشان داده که مخاطبان اینگونه با مضامین واقعه کربلا بهتر ارتباط برقرار می‌کنند. پردیس تئاتر تهران هم مدتی بود که اجرایی در سالن اصلی‌اش نبود و به خوبی این کار توانست مخاطب مناسبی را جذب خود کند.

در ادامه مراسم و در سومین سالگرد شهادت شهید پورهنگ، از خانواده معزز شهیدان مدافع حرم، همسر و دو دختر دو قلوی خردسال شهید محمد پورهنگ و همسر و دختر هفت ساله شهید مشجعی تجلیل و شمع آغاز این نمایش توسط خانواده شهدا و شهرام کرمی ، مدیرکل هنرهای نمایشی روشن شد.

سپس نخستین اجرای نمایش خاتون به روی صحنه رفت و پس از آن حسین عالم بخش با تشکر از حضور خانواده شهدا، عنوان کرد:همه آسایش و آرامش مان را امروز مدیون شهدایی چون مشعجی و پورهنگ هستیم. امیدوارم که همه شما به زودی مهمان خرابه شام و گنبد حضرت بی بی رقیه شوید.

 




مطالب مرتبط

در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری:  اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند
در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری: اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی در آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر ارتش از راه‌یابی یک اثر برتر از این جشنواره سراسری به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و اثری دیگر به جشنواره تئاتر دفاع مقدس در سال آینده خبر داد.

|

نظرات کاربران