در حال بارگذاری ...
مروری بر یکسال فعالیت در حوزه تئاتر دفاع مقدس

نسل جوان پرچمدار امروز هنر مقاومت

ایران تئاتر_علی رحیمی: تئاتر دفاع مقدس در حالی به چهارمین دهه خود نزدیک می شود که ورود جوانان خوش ذوق، خلق طرح های نو، ارتقای کیفی و کمی نمایش ها و در کنار همه آنها برگزار جشنواره های متعدد سال به سال این مسیر را منطقی تر و واقع گرایانه تر کرده است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در ادامه آن آغاز جنگ تحمیلی که در بطن خود ارزشهای ماندگاری همچون دفاع و مقاومت را نهفته داشت، گونه ای در هنر ایران شکوفا شد که بعدها با نام «هنر مقاومت» نمو یافت.  
فعالان این جریان فکری- هنری در آغازین سالهای حضور خود که همزمان با آغزین سالهای مبارزه شکل گرفت، عمده توجه خود را بر شرح ایثارها، شهامت ها، فداکاری ها، پیروزی ها و ... با نگاهی مثبت و احساسی و با کارکرد ترویج روحیه مقاومت معطوف کردند.
به گزارش ایران تئاتر؛ پس از پایان جنگ در سال 67، به مرور هنرمندان رویه فکری خود را تغییر دادند و خود را آماده جهشی بلند در عرصه هنر مقاومت کردند که ماحصل آن تغییر نگاه احساسی به نگاه نقادانه بود.
ورود جوانان خوش ذوق، خلق طرح های نو، ارتقای کیفی و کمی نمایش ها و در کنار همه آنها برگزار جشنواره های متعدد سال به سال این مسیر را منطقی تر و واقع گرایانه تر کرد و هنرمندان بیشتری را به سمت و سوی خود کشید. ماحصل این گرایشات، اختصاص بخش ویژه ای به تئاتر دفاع مقدس در مهمترین جشنواره بین المللی هنر ایران –جشنواره فجر- بود.
همزمان با فرار رسیدن هفته دفاع مقدس فرصت را غنیمت شمردیم و گذری خواهیم داشت بر مجموعه فعالیت هایی که در یکساله گذشته در این گونه تئاتر رخ داد:

•  برگزاری بیش از 10 جشنواره و همایش در حوزه دفاع مقدس
در یکسال گذشته –مهر تامهر- جشنواره ها، همایش ها و برنامه جمعی متعددی مختص تئاتر دفاع مقدس و فرهنگ مقاومت در سطوح استانی، منطقه ای و کشوری برگزار شد. رخدادهای فرهنگی مهمی که با برنامه ریزی، مشارکت، همکاری و همراهی اداره کل هنرهای نمایشی کشور در مسیر فرهنگسازی نقش بسزایی داشتند. در زیر به مهمترین آنها اشاره می کنیم:  

جشنواره سراسری تئاتر مقاومت
مهمترین جشنواره تئاتر دفاع مقدس بی شک جشنواره سراسری تئاتر مقاومت است که ایجاد رویه ای تازه از تعاملات، کنش ها و واکنش های متفاوت و تازه به تئاتر مقاومت همه ساله برگزار می شود.
شانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت در در ۱۰ بخش تئاترصحنه ای، بین الملل، بازتولید، خیابانی، محیطی، کودک و نوجوان، نمایشنامه نویسی، عکس، پوستر و همایش پژوهشی از 6 تا 10 آذرماه در تهران برگزار شد.
در این جشنواره 550 اثر در بخش صحنه ای،  350 اثر  در بخش خیابانی و محیطی و 100 اثر در بخش نمایشنامه و 12 اثر در بخش پژوهش به دبیرخانه جشنواره رسید که پس از بازبینی،14 نمایش برای حضور در بخش صحنه‌ای، 13 نمایش برای حضور در رقابت خیابانی و محیطی و 8 مقاله در بخش پژوهش برای حضور در بخش نهایی انتخاب شدند.

 جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر
جشنواره ملی تئاتر مقاومت فتح خرمشهر از سال 1377 به همت هنرمندان خرمشهری و با محوریت حماسه فتح خرمشهر و رخدادهای هشت سال دفاع مقدس، شروع به کار کرد، امسال بیست و یکمین دوره خود را از 27 تا 31 مردادماه به مدت 4 روز در شهرهای خرمشهر و آبادان برگزار کرد.
در بیست و یکمین جشنواره تئاتر مقاومت که در سه بخش مسابقه تئاتر صحنه‌ای، خیابانی و میهمان برگزار شد، 161اثر(۸۷ اثر صحنه ای و ۷۴ اثر میدانی ) به دبیرخانه رسید، که پس از بررسی و بازبینی، 10 اثر در بخش صحنه ای، 10 اثر در بخش میدانی و 2 اثر در بخش میهمان جواز حضور در رقابت ها را دریافت کردند.

 جشنواره تئاتر استانی منطقه آزاد اروند
دومین جشنواره تئاتر استانی منطقه آزاد اروند با ارسال ۲۲ اثر (۱۵ اثر نمایشی از شهرستان آبادان و ۷ اثر از شهرستان خرمشهر) به دبیرخانه کار خود را آغاز کرد.
در این جشنواره که از از ۱۸ الی ۲۱ آبان ماه ۹۷ برگزار شد، 6 نمایش به روی صحنه رفتند.
گفتنی است فراخوان سومین دوره این جشنواره نیز که به دبیری سید محمد حسین مرعشی پور برگزار می شود ارسال شده و قرار است از 25 تا 28 آبان ماه به اجرا در آید.

جشنواره تئاتر ملی خیابانی شرهانی
سومین جشنواره تئاتر ملی خیابانی شرهانی با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت،زنده نگه داشتن یاد شهیدان و تکریم ایثارگران، معرفی زوایای پیدا و پنهان دوران دفاع مقدس به نسل جدید، ایجاد انگیزه در هنرمندان برای خلق آثار هنری با موضوع ایثار و شهادت، تقویت روحیه ایثار و مقاومت در سال حمایت از کالای ایرانی با نگاه ویژه به اقتصاد مقاومتی و تبلیغ و ترویج قصص قرآنی و همچنین زندگی ائمه (ع) از 12 تا 15 اسفند 97 در دهلران برگزار شد.
در این جشنواره، 79 اثر به جشنواره ارسال شد که در نهایت 11 به بخش نهایی راه یافتند.

جشنواره ملی هنرمندان شاهد و ایثارگر
نخستین جشنواره ملی هنرمندان شاهد و ایثارگر در دو بخش صحنه ای و خیابانی از امروز از 9 دی ماه به مدت 4 روز در رامسر آغاز شد.
در این جشنواره که با هدف شناسایی و جذب استعدادهای هنری و نیز برنامه‌ریزی فرهنگی برای ارتقای سطح تخصصی آن‌ها و حضور موثر در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی برگزار شد، از میان ۲۲۳ اثر نمایشی ارسال شده به دبیرخانه، ۹ اثر در بخش صحنه‌ای و ۱۰ اثر در بخش خیابانی برای احرا در بخش نهیی انتخاب شدند.

جشنواره تئاتر محیطی موزه
اولین جشنواره تئاتر محیطی موزه با هدف آشنا سازی نسل جدید و با نشاط انقلاب اسلامی را به واسطه‌ی هنر والای تئاتر با تاریخ معاصر و پر از حادثه این مرز و بوم از ۱۳ بهمن تا ۱۹ بهمن ماه در باغ‌ موزه انقلاب و دفاع مقدس برگزار شد.
در این جشنواره محیطی 170 کارگردان از 23 استان کشور متقاضی بودند که در نهایت 30 اثر به بخش نهایی راه یافتند.

 هنرواره حبیب
نخستین هنرواره حبیب با هدف ترویج فرهنگ دفاع مقدس و تکریم از رزمندگان و شهدای مدافعان حرم با محوریت سردار شهید سرلشکر «داور یسری» ۲۴ تا ۲۸ دی ماه در اردبیل برگزار می‌شود.
در این هنرواره که به همت اداره کل حفظ و نشرآثار و ارزش های دفاع مقدس و با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی استان، صداوسیما، شهرداری اردبیل، حوزه هنری و بسیج هنرمندان و واحد فرهنگی سپاه حضرت عباس(ع) استان در بخش های نمایش، فیلم کوتاه و مستند، عکس و هنرهای تجسمی برگزار شد،در بخش نمایش، «پیراهن لنگ سرتاسری» نوشته محسن سراجی و کار آرزو مهری، «سه کاج» نوشته سیروس همتی و کار لیلی نظری،، « چه کسی نامه ها را خواند» نوشته مجید میر حسینی و کار علی محمدزاده، «باد که می نویسد» نوشته آرش عباسی به کارگردانی حامد حیدری باریس، «روایتی ازحکایتی ناتمام» نوشته سیروس همتی و کار المیرا طاعتی، «آزاده» نوشته علی حسن زاده به کارگردانی رضا اسدی، «این تن فانی» نوشته میر عظیم رفیق نیا و کار کیوان پور محمد تقی ، « دیدار در آن سوی پل» نوشته و کارسلیم معزیو  «بابا نفس داد» نوشته مجتبی مرادی و کار سید سعید موسوی عناوین نمایش هایی هستند که توسط هیئت انتخاب برای حضور در جشنواره برگزیده شدند.

جشنواره ملی تئاتر لاله های سرخ اندیمشک
بیست و چهارمین جشنواره ملی تئاتر لاله‌های سرخ اندیمشک با هدف گرامیداشت حماسه چهارم آذر روز مقاومت مردم اندیمشک، تکریم دستاوردهای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و حماسه های مدافعان حرم از ۶ الی 9 آذر 97 در تالار خورشید و پلاتوهای استاد مهرآذین و هنر اندیمشک برگزار شد.
در این جشنواره از مجموع 153 اثر رسیده از 31 استان کشور به دبیرخانه، 9 نمایش در بخش مسابقه و یک نمایش در بخش مهمان انتخاب شدند.
گفتنی است بیست و پنجمین دوره این جشنواره چندی پیش فراخوان داد و قرار است از 4 تا 8 آذرماه برگزار گردد.

جشنواره تئاتر مرصاد
یازدهمین جشنواره تئاتر مرصاد با هدف حفظ و انتقال مفاهیم حماسه باشکوه مرصاد به همت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه به مدت پنج روز از 12 مرداد برگزار شد.
در این جشنواره 200 هنرمند در قالب 25 گروه تئاتر خیابانی و صحنه ای از 15 استان کشور حضور داشتند.

 همایش ملی تئاتر خیابانی راهیان نور
 همایش ملی تئاتر خیابانی راهیان نور با هدف رونق‎بخشی به جریان راهیان نور اولین بار از 20 اسفندماه 95 تا 10 فروردین 96 در یادمان‎های دفاع مقدس استان خوزستان برگزار شد.
این همایش در سال 97-98 سومین مرحله خود را از ۲۷ اسفند ۹۶ تا ۱۲ فروردین ۹۷ با حضور گروه‌های برگزیده تئاتر دفاع مقدس با دبیری علی اصغر جعفری و با حضور هنرمندان استان‌های البرز، اصفهان، لرستان و خوزستان برگزار کرد.

جشنواره تئاتر فجر و دیگر جشنواره هایی که به موضوع مقاومت توجه کردند
در یکساله گذشته –مهرتامهر- علاوه بر جشنواره های و همایش های اختصاصی با محوریت دفاع مقدس، در سایر جشنواره ها نیز ردپای محسوسی از تلاش مسئولان حوزه نمایشی کشور در مسیر ارتقای فرهنگ مقاومت در کشور  و آشنایی نسل جوان با 8 سال دفاع مقدس دیده شد.
براساس اطلاعات به دست آمده در عموم جشنواره های مطرح تئاتر کشور از جمله جشنواره بین المللی فجر که به صورت ویژه به این مقوله اشاره داشت، در اکثر جشنواره ها نیز نگاه جامعی به آن شد و آثار مختلفی در این حوزه در معرض دید عموم قرار گرفت.

• نمایش هایی که با مضمون دفاع مقدس و مقاومت در یکسال گذشته به اجرای عموم در آمدند
در کنار برگزاری جشنواره ها، همایش ها و...، در چند سال اخیر گرایش به دفاع مقدس در میان هنرمندان نیز از جایگاه  ویژه برخوردار است و امسال نیز به طور متوسط هر ماه نمایشی به این موضوع اختصاص داشت.
در زیر به برخی از مهمترین نمایشهایی که در سال گذشته با موضوع دفاع مقدس به نمایش درآمدند، اشاره می شود:

مهر 1397

سرباز شال بلند
«سرباز شال بلند» به کارگردانی علیرضا حنیفی  روایت زندگی مادر یک سرباز است. این سرباز روزی به مادرش زنگ می‌زند و به دلیل سرد بودن هوا از او می‌خواهد تا برایش یک شال گردن ببافد. مادر شروع می‌کند به بافتن شال و بعد متوجه می‌شویم که بیش از ۲۰ سال است که از این تلفن گذشته و نه از پسر خبری شده و نه این شال را برای او فرستاده شده است. مادر همچنان در تخیلات خودش دارد این شال را می‌بافد و کل ساختمان را شال فراگرفته است. مادر معتقد است که این شال باید آنقدر بلند باشد که علاوه بر پوشاندن پسرش بتواند در اختیار دشمن هم قرار گیرد چون آن‌ها هم سردشان است و باید گرم شوند.
این نمایش از 20 شهریور تا 10 مهر در سالن ماه حوزه هنری به روی صحنه رفت.

دهانی پر از کلاغ
نمایش «دهانی پر از کلاغ» به نویسندگی «جمشید خانیان» و کارگردانی «کامبیز جهانگیری» همزمان با هفته دفاع مقدس از 1 تا 13 مهرماه در پردیس تئاتر تهران روی صحنه رفت.
داستان  این نمایش، روایتگر زندگی دو برادر است که پس از هفده سال در مکان نامشخص با یکدیگر دیدار می‌کنند و خاطراتشان را از دوران کودکی، نوجوانی تا جوانی‌شان که در جنگ گذشت را مرور می‌کنند.

عند از مطالبه
نمایش «عند از مطالبه» نوشته مرتضی شاه کرم و کارگردانی سامان خلیلیان نیز اثری دیگر در حوزه دفاع مقدس می باشد که در پرداختی متفاوت آسیب‌های بعد از جنگ را مورد واکاوی قرار داده است.
در خلاصه داستان «عند از مطالبه» چنین آمده است: جماعتی در صف و چشم انتظاری رسیدن خبری هستند؛ این خبر می‌تواند زندگی آن‌ها را دستخوش تغییرات عمده ای کند. دستیابی و چشم به راهی این اتفاق همگی را برای قرار گرفتن سریع‌تر به مقصودشان در یک رقابت محترمانه و سبقت از یکدیگر قرار داده است.
این نمایش که از ۲ مهرماه در سالن قشقایی مجموعه تئاترشهر روی صحنه رفته بود، در جشنواره بین المللی فجر نیز به روی صحنه رفت و بهترین نمایشنامه را در بخش مسابقه ایران 2 از آن خود کرد.

23بار مردن
نمایش «23 بار مردن» به نویسندگی احسان رحیمی و کارگردانی مسلم رضایی از 8 مهرماه در خانه نمایش اداره تئاتر روی صحنه رفت.
در این نمایش قصه مردی را روایت می کند که سال 67 جانباز و سپس شهید شده، اما در ذهن همسرش زنده است و زن اتفاقات گذشته را تداعی می‌کند.
متین حسنی‌پور، فرهاد تفرشی، محمدرضا محمدپور و مسلم رضایی بازیگران این نمایش بودند.

نقطه رهایی
نمایش «نقطه رهایی» در ۱۲ بخش گوناگون با حضور بیش از ۶۰ بازیگر از ۲۳ مهر ماه به مدت ۱۰ روز هر روز از ساعت ۱۷ در چهار نوبت متوالی در فضایی به وسعت ۱۰ هکتار در مصلی امام خمینی اجرا شد.
این نمایش محیطی روایتی متفاوت از دفاع مقدس بود که در آن با نوآوری در نحوه ارائه مضمون و فضاسازی دوران دفاع مقدس، روایتی از حضور یک رزمنده در جبهه‌های دفاع مقدس تصویر می‌شود. در این نمایش سعی شده با استفاده از جلوه‌های ویژه، انفجار، تیراندازی، نور و صدا فضای جبهه‌های جنگ برای بازدیدکنندگان تداعی شود.

آبان ماه 1397

آوانتاژ
نمایش «آوانتاژ» به کارگردانی محمد لارتی و کامران شهلایی در راستای اثر قبلی این کارگردانان یعنی «هفت روز از تیر شصت» است که نمایشی مستند محسوب می‌شد. این اثر نمایشی نیز وقایعی را دهه ۶۰ روایت می‌کند و بمباران ۴ آذرماه سال ۱۳۶۵ در اندیمشک را به عنوان طولانی‌ترین بمباران در ایران، روایت می کند.
این نمایش از 2 مهر تا 4آبان در تالار حافظ به روی صحنه بود.

آذرماه 97

تاکسیدرمی
تاکسیدرمی داستان حیوانات اهلی است که در جنگ شرایط ناخوشایندی را گذرانده اند.
این نمایش که به نویسندگی رسول حق جو و کارگردانی مجتبی رستمی به اجرا در آمد. علاوه برحضور موفق در بیست و یکمین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر، سی‌امین جشنواره تئاتر استان خوزستان و بخش مسابقه ایران 2 جشنواره بین المللی فجر، از 6 الی 20 آذرماه 97 نیز در پلاتو استاد لاریان تالار آفتاب اهواز در معرض دید عموم قرار گرفت.

خنکای ختم خاطره
حمیدرضا آذرنگ نویسندۀ نمایشنامه «خنکای ختم خاطره» که پیش از این توسط کارگردانان مختلف روی صحنه رفته،  آذر ماه امسال این فرصت را پیدا کرد که این متن را این بار خود در سالن استاد سمندریان مجموعه ایرانشهر روی صحنه ببرد.
«خنکای ختم خاطره» نقدی آسیب‌شناسانه و ناسیونالیستی بر رویکرد ایدئولوژیک به شهید و مفهوم  شهادت در سال‌های پس از جنگ و تلاشی هنرمندانه و دراماتیک در راستای اثبات ضرورت جایگزین سازی این نگره با نگره‌ ملی و فراگیری است که پاسخگوی انتظارات و توقعات همه‌ی اقوام و اقشار ساکن این مرزو بوم باشد. یوسف، رزمنده‌ی مجروحی که همه اجزای بدنش به خواب مرگ فرورفته و فقط چشم و قلبش زنده است در حالت کما و به یاری فرشته‌ای، از عالم برزخ، به دنیای زندگان بازمی‌گردد تا برای آخرین بار - و البته، به همراه تماشاگران -  شاهد واقعیت‌های جاری بر زمین زادگاه خود باشد. خانواده‌های متعددی در انتظار یوسف  گم‌گشته خود هستند و مأموران بنیاد شهید، متحیر از غرابت این رویداد، برای یافتن والدین او، به چهارسوی این سرزمین سفرمی کنند؛ آن‌ها از رهگذر این سیر و سلوک، از آسیب‌های فردی و اجتماعی بسیاری آگاه می‌شوند که در برابر آن‌ها، چاره‌ای جز سکوت و تأسف و البته تردید در حقانیت دیدگاه‌های مألوف پیشین خود نمی‌یابند.
آذرنگ برای نگارش این نمایش‌نامه جایزه نخست نویسندگی در بخش بین‌الملل بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را دریافت کرده است.
پیش از این در خرداد ماه امسال هم نمایشنامه «خنکای ختم خاطره» در اجرایی دیگر به کارگردانی حامد ادوای و در تالار محراب  به روی صحنه بود.

دی ماه 1397

خاک شیرین
نمایش خاک شیرین بر اساس نمایشنامه‌ای از حامد مکملی و با کارگردانی علی برجی از به مدت یک ماه در تماشاخانه خانه سرو به روی صحنه رفت.
این نمایش روایت زندگی سخت یک دختر در دوران جنگ تحمیلی و روایتی از شهدای جنگ تحمیلی است. دختری که از جانش گذشت و شهرش را در بمباران بعثی‌ها ترک نکرد. او منتظر برادرش است که به جبهه رفته و هنوز خبری از او نشده و در این میان داستان‌هایی رخ می‌دهد که روایت را جذاب‌تر می‌کند.

بهمن ماه 1397

«مثل سوسوی فانوس آویخته»
نمایش «مثل سوسوی فانوس آویخته» به نویسندگی محمدرضا کوهستانی با طراحی و کارگردانی پویان عطایی از ۱۱ بهمن ماه 97 در آموزشگاه هنرهای نمایشی آدمک اصفهان اجرا شد.
این نمایش، نخستین نمایش آپارتمانی پس از انقلاب محسوب می شود و در آن حسن جویره، ابوالفضل شریفی، رحیم ملکی، احسان شهبازی و آذر بهارلو ایفای نقش کردند.
«مثل سوسوی فانوس آویخته» داستان جانبازی است  که نمی‌خواهد از موقعیت اجتماعی‌اش به نفع خود و خانواده سوءاستفاده کند، اما تحت فشار نزدیکان خود قرار می‌گیرد...

اسفندماه 1397

یوسف یوزف جوزپه
نمایش یوسف یوزف جوزپه به کارگردانی کیانوش احمدی پس از حضور در جشنواره استانی تهران و جشنواره تئاتر مقاومت و کسب جوایز از این جشنواره ها، با حمایت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس از 5اسفندماه اجراهای خود را در تماشاخانه سرو آغاز کرد.
در خلاصه این نمایش آمده است:در فضایی ساختار شکن با تلفیقی از مکاتب اکسپرسیونستی. سورئالیستی و رئالیستی از نگاه یوسف جانباز اعصاب و روان ناشی از جنگ تحمیلی می بینیم زندگی وی را که هنوز متعصب، هنوز آماده ی مبارزه چه با دشمن چه با درونیات شر چه با آنتاگونیست برونی است. ارتباط وی با لحظاتی پر از طنز و خنده چه اگر تلخ با رفتگر تماشاگر را از دنیای پر از مشکل پسا جنگ لحظه ای جدا می کند هر چند که رفتگر حامل خبر مهمی برای وی است و آن...

 اردیبهشت ماه 1398

6410
نمایش «۶۴۱۰» به نویسندگی محسن عظیمی و کارگردانی علی برجی از ۶ اردیبهشت‌ماه ۹۷ در تماشاخانه سرو به روی صحنه رفت.
در این نمایش که تلاش دارد به شرح زندگی شهید لشگری، آخرین اسیر ایرانی که بعد از ۱۸ سال اسارت از زندان‌های رژیم بعث عراق آزاد شد بپردازد، سپیده پهلوان زاده، امیدزندگانی، جاویدحسنلو، احسان امیری،علی عبادت طلب، بهزادرحمتی، ابوالفضل جمشیدی، مسعودحاجی، سعیدبراتی، سهیل قاسم خانی ایفای نقش می کنند.

خرداد ماه 1398

ایستاده روی خط استوا
نمایش ایستاده روی خط استوا به کارگردانی سعید خیراللهی از 20خردادماه در تماشاخانه سرو روی صحنه رفت.
موضوع نمایش این نمایش روایتی از اثرات جنگ بر خانواده های ایرانی بود و در آن مالک آبسالان، مصطفی کولیوندی، سمیه مهری، احمدجعفری، ناصرکاظمی، حسن همتی، سعید خیراللهی، مهدیه یزدان پرست و سعیده عبداللهی ایفای نقش می کردند.

 تیرماه 1398

زنان بیشه گل
نمایش «زنان بیشه گل» کاری از گروه نمایشی سیرانگ بهشهر از 12 تیرماه 98 در تماشاخانه مهر حوزه هنری به روی صحنه رفت.
نویسنده و کارگردان زنان بیشه گل، مهیار هزارجریبی است. او این نمایش را قبل از اجرا در شانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت شرکت داد و توانست علاوه بر کسب عنوان برگزیده، جوایز دیگری را نیز به خود اختصاص دهد.
در خلاصه این نمایش آمده است که ندای جنگ از رادیو به گوش می رسد و تمام مردان بیشه گل برای دفاع از وطن راهی جبهه می شوند. زنان بیشه گل با ناملایمات زمانه تنها می مانند. و در سال های انتظار بازگشت مردان, مردانه به زندگی می پردازند.

پیکار کنار پل
نمایش «پیکار کنار پل» به نویسندگی و علی میرزاعمادی و کارگردانی کیانوش احمدی از ۱۱ تیرماه اجرای خود را در تماشاخانه ماه حوزه هنری آغاز کرد.
این نمایش داستان تلاش سه رزمنده ایرانی برای انهدام پل مواصلاتی را روایت می‌کند که اگر این اتفاق بیفتد مانع از عبور تانک‌های عراقی برای تصرف شهر و پالایشگاه خواهد شد.

خین آبه
نمایش خین آبه، به نویسندگی وحید اسدزاده و کارگردانی فربد نوزاد صدیق از 10 تا 26 تیرماه در سالن مهرگان به روی صحنه رفت.
نمایش روایت زندگی پسری است که زندگی اش تحت تاثیر جنگ و تبعات آن قرار می گیرد.

 مردادماه 1398

مثل هیچ کس
نمایش ‌«مثل هیچ‌کس» به نویسندگی چیترا نادری و علی کوچکی و کارگردانی حسین جامع در مردادماه در سالن نمایش ماه حوزه هنری به روی صحنه رفت.
این نمایش که مسعود رحیم‌پور و پرستو کرمی در آن به ایفای نقش می‌پردازند، روایتگر داستان زنی است که شانزده سال است همسرش را ندیده و در این مدت منتظر بازگشت مرد است. زن در رؤیای خود با او زندگی می‌کند و وقتی شوهرش را می‌بیند بین رؤیا و واقعیت سردرگم می‌شود. این نمایش که کارگردانی آن را مسعود رحیم‌پور به عهده دارد از ۶ تا ۲۵ مرداد در تماشاخانه ماه حوزه هنری ساعت ۱۹ و به مدت ۴۵ دقیقه به صحنه می‌رود.

«لیلی مجنون مجنون لیلی» در تماشاخانه سرو
درادامه نمایشنامه خوانی های کتاب درپی عشق دویدن، نمایشنامه «لیلی مجنون مجنون لیلی» » اثر دکتر نصرالله قادری به کارگردانی محمد هاشم زاده در تماشاخانه سرو خوانش شد.
موضوع این نمایشنامه شهید محمد ابراهیم همت بود و سوده امیرخانی، زکریا ایازی و میثم باقری کاهکش خوانشگران این نمایشنامه خوانی بودند.

«برادرها می‌میرند»
نمایش «برادرها می‌میرند» اثر رسول بانگین، از ۲۷ مرداد به کارگردانی کامبیز نیک‌آمیز در تماشاخانه ماه حوزه هنری به روی صحنه رفت.
«برادرها می‌میرند» زندگینامه یک اسیر جنگی است که همه فکر می‌کنند شهید شده اما بعد از چند سال آزاد شده و بازمی‌گردد و مشاهده می‌کند که همسرش با برادرش ازدواج کرده و این موضوع خانواده را به چالشی اساسی می‌کشد.
در این نمایش بازیگرانی همچون علیرضا حنیفی، مریم قریشی، محمد قائم مقامی و مرجان امینی‌راد به ایفای نقش پرداختند.


شهریور ماه 1398
«امروز، روز خوبیست برای مردن»
نمایش «امروز، روز خوبیست برای مردن» نوشته جمال هاشمی، کمال هاشمی و سارا سجادی، به کارگردانی کمال هاشمی از 10 شهریورماه در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رفت.
در این نمایش که تلاش دارد به تأثیرات جنگ بر نسل‌های مختلف می‌پردازد، شیوا فلاحی و سارا سجادی ایفای نقش کردند.

باد که می‌نویسد
نمایش «باد که می‌نویسد» نوشته آرش عباسی و کار سیاوش جامع، اثر نمایشی منتخب دوره نهم تئاتر صاحبدلان است که از 26 شهریورماه در پلاتو اجرا مجموعه تئاترشهر روی صحنه رفت.
این نمایش بر فضای ملتهب پس از جنگ متمرکز است و محتوای قصه در خصوص یک نهاد فرهنگی مرتبط با نشر ارزش‌های دفاع مقدس می باشد که با نامه‌های یکی از فرماندهان دوران جنگ به همسرش روبه‌رو می‌شود. این فرمانده بیست سال قبل طی عملیاتی شهید شده اما نامه ها جدیدند و...
در نمایش باد می نویسد، میثم جهانگیری، امین اکبری‌نسب و هدا نوری‌زاده ایفای نقش می کنند.

«زخم زیبای زمانه»
نمایش«زخم زیبای زمانه» به نویسندگی علی اصغری و کارگردانی نادیا فراجی در شهریورماه در تماشاخانه مهر حوزه هنری به روی صحنه رفت.
این نمایش روایت تعدادی نامه از رزمندگان سال‌های آخر جنگ تحمیلی است که اکنون پیدا شده و باید به دست صاحبانشان برسد.
سروش طاهری، نادیا فرجی، محسن غفاری، شاشان تارخ و ... از جمله بازیگران این نمایش هستند.

 

 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران