در حال بارگذاری ...
سیروس همتی در گفتگو با ایران تئاتر عنوان کرد:

آثار کتاب «در پی عشق دویدن» قطعاً مورد استقبال مخاطب قرار خواهند گرفت

ایران تئاتر: «در پی عشق دویدن» از آن دست آثار دفاع مقدسی است که در صورت اجرای درست و حرفه‌ای متون آن، قطعاً مورد استقبال مخاطب قرار خواهند گرفت.

نبود نمایشنامه با کیفیت، قابل دفاع و خلاق همواره یکی از اصلی ترین دغدغه های هنرمندان فعال در ژانر دفاع مقدس بوده و هست. معضلی که بسیاری از کارشناسان آن را پاشنه آشیلی در جدایی هنرمندان و حتی مخاطبان از اینگونه تئاتری عنوان می کنند.
چندی پیش گروه هنرهای نمایشی روایت فتح، به منظور رفع این نقصیه با همکاری تعدادی از نویسندگان مطرح حوزه دفاع مقدس اقدام به نشر کتابی تحت عنوان «در پی عشق دویدن» نمود. کتابی مشتمل بر بیش از 40 داستان دراماتیک که در بطن خود 6 نمایشنامه از نمایشنامه نویسان خوش ذوق عرصه هنر مقاومت را جای داده است.
در ادامه این اقدام ارزشمند، انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس نیز به منظور معرفی بیشتر این آثار و امکان سنجی اجرای صحنه ای آنها، از 31 تیرماه تا 8 شهریورماه اقدام به خوانش نمایشنامه ها کرد که مورد استقبال هنرمندان زیادی قرار گرفت.
همزمان با هفته دفاع مقدس فرصت را غنیمت شمردیم و در گفت و گو با تعدادی از نویسندگان مطرح در حوزه دفاع مقدس، تلاش کردیم دلایل استقبال از این کتاب را کنکاش کنیم:
سیروس همتی چهره سرشناس تئاتر و سینمای کشور، یکی از 6 نمایشنامه نویسی است که فرصت نشر یکی از آثارش در این کتاب را به دست آورد. او سابقه طولانی در نوشتن و اجرای ژانرهای دفاع مقدس و مذهبی دارد و  بارها در کسوت نمایش نامه نویس عناوین برتر را در جشنواره های مختلف کسب کرده است.
تردست عنوان نمایشنامه ای است که سیروس همتی در این کتاب به رشته تحریر درآورد. متنی که تلاش دارد روای خاطرات تردستی باشد که در دوران جنگ اتفاقات جالبی برایش رخ می دهد.
همتی در گفت و گو با ایران تئاتر در خصوص این کتاب گفت: ما همواره در عرصه نمایشنامه نویسی دفاع مقدس با دو معضل روبرو بودیم: اول اینکه برخی نمایشنامه نویسان به نوشته هایشان باور نداشتند و دوم آنکه برخی سفارشی نویس هستند یعنی بدون توجه به وجه های فنی و دراماتیک اثر و حتی کمترین تحقیق، صرفا بعد مالی موضوع را مدنظر می گیرند و این مسئله باعث شد تا ژانر دفاع مقدس تا حدودی وجه خود را از دست بدهد..
وی افزود: هنرمندان تئاتر همواره به دنبال متون جدید و فضا‌های تازه‌ برای کار هنری خود هستند و در این کنکاش گونه های تئاتری در اولویت اول نیستند بلکه جذابیت، کیفیت و مخاطب پسند بودن مهم است. کتاب در پی عشق دویدن قطعا یکی از کتاب‌های ارزشمند در حوزه تئاتر مقاومت است و  به عنوان یک کارگردان تئاتر معتقدم آثار این کتاب در صورت اجرای درست و حرفه‌ای قطعاً مورد استقبال مخاطب قرار خواهند گرفت.
از او پرسیدم، کسب عناوین متعدد در ژانرهای دفاع مقدس نشان می دهد که شما فاصله زیادی با سفارشی نویسان دارید. علت چیست. چه نکاتی را باید رعایت کرد تا یک متن خوب ارائه نمود؟
گفت: من در منطقه ای بزرگ شدم که از سال 59 تا 67 به طور کامل درگیر جنگ بود. خیابان به خیابان، کوچه به کوچه و حتی همسایه به همسایه ما شهید داده ایم و من در این محیط صحنه های بسیار خوبی دیدم. خاطرات زیادی را دیده و شنیده ام. در کنار آن تحقیق و مطالعه و گردآوری اطلاعات مسئله مهمی است که در هر ژانری باید مدنظر قرار داد.
وی در خصوص علت انتخاب «تردست» در این مجموعه نیز گفت: نصرالله قادری که مسئولیت این کتاب را برعهده داشت از اساتید بنده هستند. ایشان به بنده پیشنهاد داد که از بین داستان های دراماتیک کتاب، یکی را به نمایشنامه تبدیل کنم و من به «تردست» علاقه مند شدم. حدود یک ماه بررسی و تحقیق داشتم و توانستم آن را به نمایشنامه تبدیل کنم.
همتی با وجود همه تلاش هایی که در عرصه دفاع مقدس دارد، اما گله مندی هایی نیز نسبت به مسئولان داشت.
گفت: من نگران این ژانر اختصاصی کشورم. حوزه دفاع مقدس ویترینی شده است. حمایت نمی شود. روزگاری گروه مانی در همه ایام محرم و صفر و دفاع مقدس فعال بود اما امروز با یک جمله بودجه نداریم کار تئاتر تعطیل شده است. چگونه است که برای اختلاس پول داریم اما برای تئاتر که جایگاه ویژه در فرهنگ ما دارد پول نداریم. به نظرم عملکردها نادرست است باید راه جدید پیدا کنیم وگرنه مسیرمان سخت می شود.

 

 

 

 




مطالب مرتبط

یادداشت سیروس همتی در اهمیت جشنواره‌های استانی

تئاتر استان‌ها، پتانسیل جهانی شدن دارد
یادداشت سیروس همتی در اهمیت جشنواره‌های استانی

تئاتر استان‌ها، پتانسیل جهانی شدن دارد

سیروس همتی: باوجود این‌که آثار حاضر در سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استانی چهارمحال‌وبختیاری یا بهتر است بگویم، تئاتر بام ایران، از نظر تعداد محدود بودند اما خوشبختانه تمامی آن‌ها از نظر کیفی بسیار ...

|

گفت‌وگو با داور سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری

سیروس همتی: جای تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره‌های استانی خالی است
گفت‌وگو با داور سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری

سیروس همتی: جای تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره‌های استانی خالی است

داور سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری با اشاره به خالی بودن جای تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره‌های تئاتر استانی گفت: سرمایه‌گذاری و ارائه آموزش در این حوزه به دلیل اهمیت بُن‌مایه تئاتر کودک و نوجوان و ضرورت پشتوانه‌سازی برای آینده تئاتر لازم است.

|

نظرات کاربران